دیپلمات پیشین کشورمان، در گفتگو با خبرفوری:

دولت رئیسی مذاکرات وین را ادامه می‌دهد / بدون لغو کامل تحریم‌ها، گفتگوها به‌جایی نمی‌رسد

سفیر سابق ایران در آذربایجان گفت که دولت رئیسی برای لغو کامل تحریم‌ها، گفتگوهای هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

دولت رئیسی مذاکرات وین را ادامه می‌دهد / بدون لغو کامل تحریم‌ها، گفتگوها به‌جایی نمی‌رسد

محسن پاک آیین دیپلمان پیشین کشورمان در گفت و گو با خبر فوری در خصوص مذاکرات وین گفت: با توجه به اینکه مکانیسم لغو تحریم ها در مذاکرات تعریف شده است به نظر می رسد دولت سیزدهم نیز آن را در دستور کار خود قرار داده است. البته زمان مناسب برای ادامه این مذاکرات بنا به تشخیص دولت اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در عین حال تفا‌وتی در نوع نگاه دولت فعلی با دولت های یازدهم و دوازدهم وجود دارد به این معنی که اولویت اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم روی مذاکرات و برجام نیست و مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن، آشکار و منطقی است.

پاک آیین با اشاره به توافق اخیر ایران و آژانس گفت: مسئولین ذیربط به نحوی مذاکرات را مدیریت می کنند که منافع ملت ایران تامین شود. با توجه به اینکه دولت سیزدهم به تازگی تشکیل شده و مراحل آغازین کار خود را می گذراند درباره تداوم مذاکرات با ۱+۴ با بررسی بیشتر و مدیریت موضوع به نظر می رسد که طرف ایرانی آمادگی انجام مذاکره را داشته باشد.

وی تاکید کرد: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و ما به هیچ نتیجه‌ای جز لغو کلیه تحریم ها که در صورت راستی آزمایی صحت آن تایید شود راضی نخواهیم بود و پس از آن است که ما نیز تعهدات برجامی خود را انجام خواهیم داد.

پاک آیین با بیان اینکه باید در این مذاکرات به تعهد در مقابل تعهد تاکید شود گفت: برای به سرانجام رسیدن مذاکرات وین طرف مقابل نیز باید به تعهداتش که همان لغو کامل تحریم ها است عمل کند و در ادامه ایران نیز به عملی کردن تعهدات خود بازخواهد گشت.

این دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: در حال حاضر موضوع روشن است، به این معنی که اگر دولت بایدن برخلاف ترامپ، تحریم ها را لغو کند ما نیز به طور طبیعی به تعهدات خود بازخواهیم گشت.

پاک آئین اظهار کرد: مواضع آمریکا و اروپایی ها برای ما غیر قابل قبول است. آنها اصرار دارند که ایران به مذاکرات برگردد اما اصرار ندارند که آمریکا که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده به آن برگردد و ما این موضع اروپایی ها را سازنده نمی دانیم، چرا که جانبدارانه به نفع آمریکا است.

وی گفت: باید سایر اعضای ۱+۵ به آمریکا فشار آورند که هر چه سریعتر پایبندی خودش را به تعهدات نشان دهد.

وی تاکید کرد: در کنار پرداختن به ادامه مذاکرات وین، سیاست خارجی خود را منوط به آن نمی کنیم و به موضوعات دیگر این حوزه از جمله( نگاه به همسایگان، تحولات غرب آسیا، افغانستان و...) توجه خواهیم داشت. در عین حال مذاکرات وین نیز در دستور کار قرار خواهد داشت.

پاک آیین با تاکید بر اینکه برای دستیابی به نتیجه مثبت در مذاکرات راهی جز لغو تمامی تحریم ها از سوی طرف مقابل نیست افزود: اگر اروپا خواهان حفظ برجام است باید لغو تحریم ها در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توپ در زمین طرف مقابل است گفت: آنها به تعهداتشان عمل نکرده اند و شاهد خروج آمریکا از برجام و عدم توانایی اروپا در متقاعد کردن آمریکا همچنین در عادی کردن تعاملاتش با ایران بودیم. بنابراین منتظر نحوه عملکرد اروپا و آمریکا در این مورد خواهیم بود.

پاک آیین در عین حال گفت: هدف جمهوری اسلامی مذاکره برای مذاکره نیست و باید بواسطه این مذاکرات یه نتیجه مشخصی دست یابیم در غیر این صورت صرفا وقت مان اتلاف خواهد شد.

وی گفت: در طول این مدت شاهد اراده واقعی از سوی طرف مقابل برای لغو تحریم ها نبودیم و حتی در مواردی نیز آمریکا تحریم های دیگری علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود باید به انجام مذاکره ای بپردازیم که به نتیجه مشخصی منجر شده و ضرب الاجلی برای آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: طولانی تر شدن مذاکرات آن هم بدون نتیجه، به نفع جمهوری اسلامی نخواهد بود و در این صورت از دیگر اولویت های سیاست خارجی نیر غافل می‌شویم، بنابراین باید هر چه سریعتر نتیجه مشخص شود و بتوانیم به صورت ملموس آن را حفظ کنیم.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • بازنشسته
    0

    دولت براش مهم نیست برجام باشه وقیمت دلار واجناس دریکماهه اخیر رشدزیادی داشته ماکه داریم جهیزیه میخریم بدبخت شدیم

  • عال
    0

    فشار تحریم و دوش مردم است مسولین تحریم بهانه خوبیه براشون به اسم دورزدن تحریم کشور غارت کنند شکم کرسنه هستی ایی را میخواد برای چی

    نظرات شما -
    • فائزه هاشمی
      0

      البته که مشکلات بردوش ما آقازاده هاوکدخداپرستهانیست،اما به نوچه ها امر کرده ایم که دراین سایت خدمتکارمان ،مطالب ونظر طوری بنویسند که گویاذولت 13نسبب گرانی ومشکلات و....هست وفقط برجام ویکی مثل حسن روحانی راه گشا هست!

  • داود
    0

    سیاست کلی نظام تحمل فشار حداکثری از طرف مردم هستش و بیخیالی مسئولین

  • ستارخان
    0

    مسائل مهم ائم از داخلی وخارجی را رهبری و مشاورانش تصمیم میگیرند و برای اجرا تسلیم دولت میکنند.همین حالا هر دولت یا آدمی که سر کار باشه.!!!!!!!!!!! زیاد فرقی نمیکنه!

  • ایرانی
    0

    خبرفوری! رئیس جمهور واردتاجیکستان شد وشما هنوز اندرخم وین هستید!؟ چه اسم بامسمایی گذاشتین رو سایت تون! چشم نخورید ازاین همه بروزوساعت بودنتون!

  • خاکستری
    0

    خداوند،جسن روجانی واکبررفسنجانی رابیشتر ذلبل ومنفورملت ایران قراردهدکه برجام تجمیلی رابه دامن ملت انداختندتا کدخداپرستان وحرام خواران بیشتر به دزدی ورانت خواری خودادامه دهند×

  • فسا
    0

    اره بهم بزنه که همشون باید بروند به جزیرشون‌

  • داود فاتحی فرد
    0

    درود بر رهبر انقلاب امام خامنه ای مار خیلی دقیقی انجام داد تا تحریم ها لغو نشود به مذاکرات نخواهیم گشت ومردم همیشه در صحنه ایران درود

  • ناشناس
    0

    شب‌دراز وقلندربیدار،ببخشید بیکار ...‌ آن کس که جور تحریم ها را می کشد ملت ایران است وآنچه که به منافع ملی بدلیل اعمال تحریم ها می رسد وحاصل آن میلیاردها دلارزیان وعقب ماندگی است کشور(میهن ما) ایران است و آنچه که می بینیم صاحبان قدرت بی خیال است .

  • مردم
    0

    آقای رئیسی با شکست برجا م اقتصاد کشور را به فنا دادید گرانی هرروز بیداد می کند آقای رئیسی به فکر سفر است با مردم صحبت کنید همبن الا ن آرن وضع اقتصادی نابسامان دا توضیح دهید یارانه جز خلق پول وبی ارزش پول عایدی دیگر ندارد برآیید اوضاع رابه مردم بگویید همتی گفته اند خرداد کتیر افرایش قیمت ها است بیایید پاسخ گو باشید حاشیه نروید انتشار دهید آفای رئیسی بخوانند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها