احیای ۶۸ درصدی در انتظار گیشه کرونا زده جهان

براساس پیش‌بینی‌ها، گیشه کرونازده جهانی تا پایان سال جاری میلادی تا ۶۸ درصد نسبت به سال گذشته ترمیم خواهد شد.

احیای ۶۸ درصدی در انتظار گیشه کرونا زده جهان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، گیشه جهانی در پایان ماه اوت امسال (شهریور ۱۴۰۰) از گیشه کرونازده و ۱۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ پیشی گرفت و حالا گزارش جدید شرکت تحلیل داده گاور استریت آنالیتیکس (Gower Street Analytics) نشان می‌دهد میزان فروش گیشه تا پایان سال جاری میلادی به ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار نیز خواهد رسید.

خبر خوب این که این میزان فروش در مقایسه با سال گذشته از احیای ۶۸ درصدی گیشه حکایت دارد و خبر بد هم آن که گیشه همچنان۵۲ درصد پایین‌تر از رکورد ۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری سال ۲۰۱۹ بوده و از نصف میانگین ۴۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری سه سال پیش از شیوع کرونا، یعنی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، هم کمتر است.

شرکت گاور استریت برای رسیدن به این پیش‌بینی، از آمار فروش از ابتدای سال تاکنون و پیش‌بینی وضعیت گیشه در کشورهای مختلف استفاده کرده است. با گذشت ۹ ماه از سال ۲۰۲۱ تاکنون مجموع فروش گیشه بین‌المللی، به استثنای سینماهای چین، در مجموع به ۵ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار رسیده و از ۵ میلیون و ۱۳۰ میلیون دلار فروش در گیشه چین تا تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ۱۴۰۰)، پیشی گرفته است. گیشه آمریکای شمالی نیز در این ۹ ماه، در مجموع ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار فروش کرده است.

شرکت گاور استریت پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال جاری میلادی میزان فروش گیشه بین‌المللی به ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برسد و به تفکیک منطقه از اروپا، خاورمیانه و آفریقا ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، از آسیا و اقیانوسیه (به استثنای چین) ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار و از آمریکای لاتین ۹۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد. براساس پیش‌بینی‌های این شرکت، گیشه سینماهای چین و آمریکای شمالی به ترتیب سال را با ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فروش به پایان خواهند رساند.

اگر این پیش‌بینی‌ها به وقوع بپیوندد، چین تا پایان امسال برای دومین سال متوالی به بزرگترین بازار سینمایی جهان از لحاظ میزان فروش تبدیل می‌شود و از مجموع تمام گیشه‌های اروپایی بزرگتر خواهد شد. با وجود این، شیوع کرونا و اوضاع سیاسی بازار سینمایی چین را منزوی و فضا را برای کار هالیوود در این کشور تنگ کرده است.

به استناد گزارش گاور استریت، گیشه جهانی در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۰ با وجود آن که بخش قبل توجهی از سینماهای جهان تعطیل بودند، حدود ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون درآمد داشت. در آغاز ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ (شهریور ۹۹)، ۷۵ درصد سینماها فعال بودند اما تا پایان سال به دنبال واکنش دولت‌ها به موج دوم و سوم کرونا، آمار سینماهای فعال به ۵۶ درصد کاهش یافت.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۲۱۹ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از چهار میلیون و ۵۵۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها