طالبان نام «وزارت زنان» را به وزارت «نماز، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر» تغییر داد

ویدئو های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که زنان کارمند سابق وزارت زنان ظاهراً از ورود به ساختمان آن بازداشته شده‌اند.

طالبان نام «وزارت زنان» را به وزارت «نماز، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر» تغییر داد

روز جمعه، کارگرانی در کابل، تابلو ساختمان وزارت زنان را با نام جدید آن که ترکیبی از دری و عربی است به «وزارتخانه‌های نماز و ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر» تغییر دادند.

ساکنان پایتخت افغانستان با ارسال فیلم‌هایی به ایندیپندنت گفتند این تغییر نام صحت دارد. این فیلم‌ها کارمندان زنی را نشان می‌دهد که می‌گویند چند هفته است که سعی می‌کنند سر کارشان برگردند، ولی به آنها گفته می‌شود که به خانه‌شان برگردند.

طالبان که ماه گذشته قدرت را در افغانستان به چنگ آورد، کابینه خود را ۱۰ روز پیش اعلام کرد. در این فهرست کفیلی برای وزارت امر به معروف و نهی از منکر معرفی شده است. هیچ اشاره‌ای به وزیر زنان در این کابینه مردانه نشده است، اما طالبان هنوز انحلال وزارت زنان را تایید نکرده است.

در ویدئوهایی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده، زنان در ورودی وزارت زنان می‌گویند که روز پنجشنبه در به روی آنها بسته شده است.

به گزارش رویترز، یک کارمند سابق این وزارتخانه گفت: «من تنها نان‌آور خانواده‌ام هستم. وقتی وزارتخانه وجود ندارد، یک زن افغان باید چه کند؟»

ماه گذشته طالبان با پیشروی صاعقه‌وار در سراسر افغانستان به قدرت رسید و دولت سابق در میانه خروج پرهرج‌ومرج نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای خارجی سقوط کرد.

طالبان پیش از این در سال‌های ۱۹۹۶-۲۰۰۱ در قدرت بود و در آن دوره دختران را از رفتن به مدرسه و زنان را از کار یا تحصیلات عالی منع کرده بود.

در آن دوره وزارت امر به معروف و نهی از منکر به عنوان پلیس اخلاقی این گروه شناخته شد.

یکی از رهبران ارشد طالبان در اوایل هفته جاری گفت که زنان اجازه ندارند در وزارتخانه‌های دولتی با مردان کار کنند.

پس از انتشار بیانیه‌ای از سوی وزارت آموزش طالبان در فیسبوک که به همه دانش‌آموزان پسر کلاس‌های ششم تا دوازدهم (سنین ۱۱ تا ۱۸) و معلمان مرد دستور می‌داد کلاس‌های خود را در سرتاسر افغانستان از سر بگیرند، نگرانی‌هایی مبنی بر ممنوعیت رفتن دختران به مدرسه به وجود آمد.

در این بیانیه که روز جمعه ارسال شد، هیچ اشاره‌ای به دختران در آن مقاطع سنی نشده است و این موضوع نگرانی‌ از احتمال اعمال محدودیت از سوی طالبان برای دختران و زنان را افزایش داده است.

از زمان تصاحب قدرت در ماه گذشته، طالبان به دختران کلاس اول تا ششم (سنین ۶ تا ۱۲ سال) اجازه داده است که کلاس‌های خود را از سر بگیرند. در دوره حکومت طالبان بر افغانستان در دهه ۱۹۹۰، آنها حضور دختران و زنان را در مدرسه و محل کار منع کرده بودند.

در برخی از استان‌ها، زنان هنوز اجازه ادامه کار نیافته‌اند. اما استثنائاتی در بخش‌های بهداشت‌، بیمارستان‌ها و آموزش و پرورش وجود دارد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • مسلم
    0

    اين وصله ها به شما تند روهاي اول انقلاب كه همان اصلاح طلبان فعلي هستند ميچسبد

  • رحمانی
    0

    افرین بر طالب ها ، کارهایی که حسین شریعتمداری را به وجد می اورد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حسین شریعتمداری یک حیوان مثله طلبان است

  • ناشناس
    0

    در ایران هم معاونت زنان وخانواده بر علیه مردان داریم که تمام ارکان حکومت هم از آن حمایت میکنند، وقتی پسری را به زور ازتحصیل وکار به سربازی میبرند وبعد هم شغلش رابه زنان میدهند میشود توقع عدالت داشت

    نظرات شما -
    • در جواب ناشناس
      0

      در تمام دنيا زنان و مردان پا به پاي هم در تمام مسئوليت هاي اجتماعي حضور دارند، در مورد سربازي شايد حق با شما باشد ولي در مورد كار زنان هم پا به پاي شما حق كار كردن دارند مگر اينكه ديدگاهي مثل طالبان داشته باشيد كه در اين صورت فكر كنم در افغانستان با آغوش باز از شما پذيرايي ميكنند.

    • به (در جواب ناشناس)
      0

      در تمام دنیا که میگی زنان دارن کار می کنند یه دروغ محضه زیرا در کشورهای غربی زنان چون باید هم پایه مردان مالیات بدهند زنان کار می کنند اما نه در خانه ولی در عوض بنیان خانواده و شوهرداری بچه داری و خانه داری و کل نظام خانواده را نابود کرده اندثانیا هر کسی یک اعتقاد بنیادی داره که دستور ما اسلامه و رسیدگی به خانواده در اولویته و ضمنا طالبان هم بسیار عالی هستن و میبینی که حداکثر نفرات هم دوستشون دارن و هم موافقن مگر اینکه شما هم ازون دسته زنای غرب پرستی باشی که استفراغ های فکری غرب رو به خودت و زندگیت ترجیح میدی که اون نظر شخصیته!!و من با کل نظر ناشناس موافقم

    • ناشناس
      0

      زنان حق کاردارند درست وقتی که زنی ازدواج میکند تمام هزینه های زندگی به عهده شوهر است در حالی ک هر دو در یک اداره کارمیکنند وحقوق واحد میگیرند اگر اسلامی است باید حقوق شرعی مردان هم به رسمیت شناخته شود از قبیل خارج شدن از خانه وهزاران حقی که از آنان قصب کرده اند تا جنس به اصطلاح قوی تر طبیعی را ضعیف کنند تا ضعیفتر او را له کند در ایران با قوانین میخواهند مردان را سلطه پذیر کنند ویا همان به خودشان مشغول کنند

  • ناشناس
    0

    طلبان یکی مثل کل مسولین مملکت ما بی رحم جنایتکار بی وجدان نابود کنند زندگی مردم تازه داشتن مردمانشان طعم زندگی را می کشیدن مثل مردم ایران بدخت شدن و گیر و اسیره یزیدهای زمانه شدن لعنت خدا بر طلبان

  • ناشناس
    0

    واقعا آفرین به طالبان که این وزارت زنان را منحل کرد

  • جلال
    0

    واقعا آفرین به طالبان که این وزارت زنان را منحل کرد زیرا کابینه زنان در دولت یکی از سیاست های کثیف غربه برای ایجاد فحشا در جامعه و بهم زدن نظم جامعه توجه شما را جلب می کنم به کابینه زنان ریاست جمهوری ایران که از چهار سال پیش چقدر لایحه های مرد ستیزانه به مجلس دادن و چقدر فساد و فحشا و طلاق توسط زنان در جامعه رو زیاد کردن انشالله این کابینه زنان ایران هم نابود و منحل بشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ما از خدامونه که کابینه زنان منحل بشه ولی یه مشت منحرف هی موش میدوونن و نمیزارن و حقوق آقایان رو از بین بردن

    • ناشناس
      0

      باید ی وزارت برای بالا بردن شعور امثال تو تشکیل بدن

  • فدایی رهبر
    0

    مرحبا به طالبان با غیرت، مرحبا

  • دوست
    0

    جواب ب فدایی رهبر ،یعنی رهبر مخالف پیشرفت زنان ودختران در عرصه اجتمایی هستند مخالف درس ودانشگاه وپژوهش هستند امرو ز ماشاهد پیشرفت زنان در ورزش ،در علوم پزشکی دردانشگاه ها چه در داخل کشور ودر خارج از کشور هستیم من نمی دونم تو چند سال داری مجردی متاهل آیا خواهر یا مادرمریض شد به کدام پزشک مراجعه می کند زن یامرد رد ایست بازرسی زن یا مرد خوتهر ومادرتو بازرسی بدنی کنه ،خواهر یا دخترت در کلاس درس معلم مرد باشه یا زن من نمی دونم تو چطور خودتو فدایی رهبر می دونی دروغگو امسال شما هستید به اسم دوست ضربه به کشور زدید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      1

      طالبان کاردرست انجام دادن،دست وپاالکی نزن ،زن وظیفه اصلیش شوهرداری بچه اوردن مدیریت خونه هست نه مثل میمون دل هرمرداجنبی غیرشوهرش بدست اوردن

  • سرباز مقام معظم رهبری
    0

    طالبان اسلام ناب را دارن اجرا میکنن. اجرکم عندالله

    نظرات شما -
    • میرزا
      0

      حاشا وکلا

  • ل
    0

    هر جا فساد را ریشه یابی کنی، پای یک زن در میان است. وزارت زنان، اگر برای تامین و تجهیز شوهر برای زنان باشد، کاری بسیار پسندیده است، ولی اگر برای زن فروشی باشد، باید آنجا را آتش زد.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      کاملا موافقم خدا پدرت را بیامرزه

    • رشید
      0

      کی گفته بود که گفت بهشت زیر پای مادران است یا کی بود که گفت پشت سر هر مرد موفق یک زن ایستاده است .به اندازه قد خود قضاوت کنیم.

    • د
      0

      منظور از اینکه بهشت زیر پای مادران است، این است که فرزندان باید همیشه رضایت والدین را جلب نمایند. مردی موفق است که زنش هم‌سطح خودش باشد نه بالاتر و نه پایین تر.

  • انسانیت ارزوی گمشده بشر
    0

    از همفکران ایرانی خود یاد گرفته اند. جالبه ایران به ملاهای افغانستان می گوید حکومت همه شمول تشکیل دهید نه فقط ملا شمول، ولی در خود ایران از این خبرها نیست!!!!!!. اقوام و سنی ها از مناصب ارشد محروم هستند

    نظرات شما -
    • به انسانیت از روی گمشده
      0

      آخه تو انسانیت میشناسی تو خودت وطن فروشی و داری تفرقه ایجاد می کنی همه با هم خوبند تو چی میگی

  • کاربر ناشناس
    0

    افرین به این طالبان ارزش زن واقعا دارن بهش میدن چیه هراداره میری کلی زن نشسته پشت میزمردهابادومترقدوکلی سوادبایدالتماسشون بکنن تا کارشون انجام بدن کارزن توخونه کارمردبیرون خونه والسلام

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      صد در صد درسته یه گروهی در بدنه دولت هستن دائم دارن سعی می کنند زنان رو پررو کنند و جای مردان را بگیرن که باید خود مردان آگاه باشن و گول عشوه شتری زنان رو نخورند

  • محتاج های دو رو
    0

    خدایا یه سوالی ازت داشتم!!!!! چرا مردها همیشه به زن‌ها فکر می‌کنند.؟؟؟ ......‌‌‌‌‌.............همین مردهای محتاج به زن‌ها؟!! چرا به زن‌ها توهین میکنن؟؟؟ همین مردهای محتاج به زن‌ها!؟!

  • افغانی
    0

    وقتی انسانیت به آخر برسد الواط منادی حق میشوند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      با اون اسم می رفتی می جنگیدی بهتر بود تا اشعار بگی!

    • احمد شاه مسعود
      0

      جناب ناشناس: شاید پیر فرتوت باشد.با یک کامنت قضاوت میکنی؟ از کی ما ایرانیان اینقدر بیرحم شدیم؟؟؟؟؟

  • گل
    0

    خدایی ایران هم پر طالبان هست این چیه نوشتین ؟ اگر مردها خوبن توان کنترل خودشان را در مقابل یک زن را چرا نداشته باشن ؟ ضعف خو دتان را به گردن زنان نندازند ریس جمهور المان زن هست واین همه موعق شما را یک زن به دنیا اورده و مادر بچه هاتون زن هست دختر وخواهرتان زن هست مردها متجاوز هستن چرا ازدواج می کنید؟ تنها بمانید یا به زنهاتون وفا دار باشید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      الان بحث طالبان بود بزرگوار چرا عصبی میشی!همیشه مقصر یک نفر نیست هر دو طرف مقصرن تردید نکن

  • ناشناس
    0

    تازه اولشه !مردان افغان حاشا به غیرتتون،قانون های دیگه هم میاد براتون نوش جان کنید

  • میرزا
    0

    کامنت ها را خواندم.نکته جالب اکثرا ربطی به موضوع نداره!مردان سرزمین من در رابطه با زنان حرفهای زیادی دارند.خبر فوری یک مطلب اجتماعی در این مورد بگذارد.مطمئنم کامنت ها بسیار و چالشی میشود.

  • یادآوری گذشته
    0

    یادش بخیر 40 سال پیش خودمون

  • حق تقدم در همه چیز!!!
    0

    خدای من چه آتیشی بسوزانند زنان آینده افغانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها