معترضان، مرز صربستان-کوزوو را بستند

مرز کوزوو-صربستان امروز (سه شنبه) به وسطه اعتراضات صرب‌های کوزوو که مقام‌های کوزوو آن را آغازی برای حذف پلاک‌های صرب از ماشین‌های ورودی به این کشور می‌دانند، همچنان بسته مانده است.

معترضان، مرز صربستان-کوزوو را بستند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کامیون‌ها جاده به گذرگاه مرزی "یارینیه" و "برینیاک" را مسدود کرده‌اند؛ جایی که گروه‌های کوچکی از صرب‌ها شب را در چادر گذراندند.

تنش‌های مرزی بین دو کشور روز دوشنبه و زمانی بیشتر شد که پلیس ویژه کوزوو با خودروهای زرهی به مرز اعزام شد تا به اجرای قوانین برای رانندگانی بپردازد که پلاک‌های خود را به صورت موقت برای ورود به کوزوو برمی‌دارند.

مقام‌های کوزوو می‌گویند، توافق ۲۰۱۶ با میانجی‌گری اتحادیه اروپا که با صربستان انجام شد، منقضی شده و تنها پلاک‌های کوزوویی معتبر هستند.

پلیس صربستان سال‌هاست که پلاک‌های ثبت شده خودروها در کوزوو که وارد صربستان می‌شوند را برمی‌دارد.

صدها صرب کوزوویی با خودروهای خود وارد مرز شده و گذرگاه مرزی را مسدود کرده‌اند. پلیس کوزوو از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده اما این اعتراضات و مسدود بودن جاده هنوز ادامه دارد.

صربستان، کوزوو را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و مرز مشترک را یک مرز اداری و موقت می‌داند.

هزاران نفر در جریان جنگ‌های خونین بالکان ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ کشته و بیش از یک میلیون نفر هم بی خانمان شده‌اند. این جنگ با بمباران هوایی جنگنده‌های ناتو علیه صربستان پایان یافت.

کوزوو در ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد و از سوی آمریکا و چند کشور غربی نیز به رسمیت شناخته شده اما صربستان به همراه چین و روسیه آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

هزاران صلح‌بان ناتو شامل نیروهای آمریکایی هنوز در کوزوو مستقر هستند و تلاش می‌کنند تا تنش های قومی را بین اکثریت آلبانیایی‌های کوزوو و صرب‌های این کشور کمتر کنند.

اتحادیه اروپا و آمریکا به کوزوو و صربستان تاکید دارند که هر چه سریعتر و بدون تاخیر خویشتنداری کرده و از اقدامات یکجانبه بپرهیزند.

اما تنش‌ها روز دوشنبه با این مساله شدت گرفت که الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری پوپولیست صربستان، اقدام پلیس کوزوو علیه معترضان را "حمله‌ای وحشیانه" توصیف کرد و از سربازان ناتو خواست تا از صرب‌ها حفاظت کنند.

آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو نیز گفته مادامی که صربستان پلاک‌های ماشین‌های کوزوویی که وارد صربستان می‌شوند را تغییر می‌دهد، همین اقدام هم برای ماشین‌های صرب که وارد کوزوو می‌شوند، انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها