جو بایدن: ارتش آمریکا نمی‌تواند وارد همه درگیری های جهان شود

جو بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل اولین سخنرانی‌اش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا را در این مجمع بیان کرد.

جو بایدن: ارتش آمریکا نمی‌تواند وارد همه درگیری های جهان شود

رئیس جمهوری آمریکا در این سخنان دهه آتی را سرنوشت ساز خواند که نیازمند اراده جمعی برای مقابله با مشکلات است.

او در سخنان خود گفت که نشست امسال در شرایط درد عظیم به خاطر شیوع کرونا و آثار منفی آن و همزمان، فرصت‌های بزرگ برگزار می‌شود.

بایدن گفت که جهان در آستانه دهه‌ای حساس قرار دارد که آینده را تعیین می‌کند و افزود که اگر در جهان با هم همکاری شود، جهان به سوی پیشرفت خواهد رفت.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه استفاده از قدرت نظامی باید آخرین گزینه باشد، تاکید کرد باید از نهادهای چند ملیتی برای مقابله با چالش‌ها استفاده کرد.

بایدن گفت که با خاتمه جنگ بیست ساله در افغانستان، کشورش در نظر دارد همکاری با متحدانش در مناطق مختلف جهان و تعامل با تمامی جهانیان را گسترش دهد.

او گفت که طی هشت ماه گذشته به گسترش همکاری با شرکا از جمله تقویت ناتو پرداخته است و به تعامل با اتحادیه اروپا باز گشته است.

بایدن اظهار کرد او به "جنگ‌های بی‌پایان" خاتمه داده تا عرصه برای "دیپلماسی بی‌پایان" باز شود: ایالات متحده به آینده نگاه می‌کند به جای جنگیدن در نبردهای گذشته.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: جهان در نقطه عطفی در تاریخ است. به جای جنگیدن در نبردهای مربوط به گذشته، ما چشمان خود را بر منابع خود متمرکز کرده‌ایم تا با چالش‌های که آینده جمعی ما را در مخاطره قرار داده‌اند، مبارزه کنیم. پایان دادن به پاندمی، مقابله با چالش‌های آب‌وهوایی، مدیریت تغییرات ناشی از دینامیک قدرت جهانی، شکل دادن به قوانین جهانی در موضوعات حیاتی همانند تجارت، سایبر و تکنولوژی‌های در حال ظهور و مواجهه با تهدید کنونی تروریسم پیش روی ماست.

بایدن افزود: ما به ۲۰ سال درگیری در افغانستان پایان دادیم و دفتر جنگ‌های بی‌پایان را بستیم و دوره جدیدی را آغاز کردیم که دوره دیپلماسی بی پایان است تا از قدرت توسعه خود برای سرمایه‌گذاری در ارتقای مردم در سراسر جهان استفاده کنیم، تا دفاع از دموکراسی را احیا کنیم. ما از طالبان انتظار داریم ضوابط جهانی حقوق بشر را رعایت کنند، ما خواستار آن هستیم که زنان و دختران افغانستان از حقوق کامل برخوردار شوند.

وی از دسترسی جهانیان به امکانات بهداشتی در مقابله با کرونا حمایت کرد و گفت که باید نهاد جدید برای شناسایی و مقابله باشیوع بیماری‌های واگیردار در جهان ایجاد شود.

بایدن از کمک مالی و دارویی آمریکا به کشورهای مختلف برای مقابله با کرونا خبر داد و گفت: به زودی برنامه جدیدی برای مقابله با کرونا از جمله کمک به واکسینه کردن جهانیان اعلام خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران هم ادامه داد: ایالات متحده به بازگشت به برجام و همچنین جلوگیری ازدسترسی ایران به تسلیحات اتمی متعهد است. آمریکا آماده است به برجام برگردد اگر ایران به همه تعهدات خود عمل کند.

بایدن هم‌چنین درباره خاورمیانه و درگیری آن گفت که معتقد است بهترین راه حل برای بحران خاورمیانه ایجاد کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل است و افزود که این راه حل متضمن صلح و همچنین امنیت اسرائیل است.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود گفت که رهبران امروز جهان باید نشان دهند که شایستگی رهبرانی را دارند که پیش از آنان سازمان ملل را پایه گذاری کردند.

او تکرار کرد که جهان با چالش‌هایی مواجه است و برای مقابله با آن باید تلاش کند.

بایدن تاکید کرد که با خروج از افغانستان، آمریکا برای اولین بار طی بیست سال گذشته در جنگی شرکت ندارد و در پایان گفت: ما، من و شما جهان بهتری خواهیم ساخت، ما قادر به این کار هستیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها