اتحادیه اروپا: خودمختاری راهبردی در دستور کار رهبران ما قرار دارد

معاون رئیس کمیسیون اروپا گفت که رهبران اروپا قصد دارند در پی مناقشات اخیر از جمله بر سر خروج نظامیان خارجی از افغانستان و اختلاف با آمریکا بر سر خرید زیردریایی، در خصوص راه‌های تقویت دفاعی این بلوک بحث داشته باشند.

اتحادیه اروپا: خودمختاری راهبردی در دستور کار رهبران ما قرار دارد

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماروس سفکوویچ، معاون رئیس کمیسیون اروپا بعد از نشستی با وزرای امور اروپای این اتحادیه در شهر بروکسل به خبرنگاران گفت: من فکر میکنم که بعد از مساله کابل و مساله توافق امنیتی آمریکا، استرالیا و انگلیس، نتیجه گیری طبیعی این است که ما نیاز به تمرکز بیشتر بر خودمختاری راهبردی داریم.

او اضافه کرد: این مسائل بحثهای اساسی می‌طلبند و به وضوح ایجاب میکنند که بحث در سطح رهبران سیاسی ارشد و سران کشورها و دولتها در این خصوص انجام شود.

او با این اشاره نکرد که قرار است این مساله در کدام اجلاس اتحادیه اروپا مورد بحث قرار بگیرد.

رهبران اتحادیه اروپا قرار است در تاریخ ۵-۶ اکتبر درخصوص مذاکره بر سر مسائلی شامل روابط با چین، تصرف شهر کابل توسط طالبان و بالکان غربی نشستی را داشته باشند و مجددا در تاریخ ۲۱-۲۲ اکتبر با یکدیگر ملاقات خواهند داشت.

خروج پرآشوب اخیر نظامیان آمریکایی و خارجی از افغانستان سبب بالا گرفتن مجدد درخواستها در خصوص ایجاد یک نیروی واکنش سریع اروپایی با هدف کاستن از وابستگی این بلوک به ارتش آمریکا شد. این بحث بعد از آن که چند روز پیش استرالیا یک توافق ۴۰ میلیارد دلاری خود با فرانسه برای خرید زیردریایی را به نفع یک توافق دیگرش با آمریکا و انگلیس لغو کرد، قوت بیشتری گرفت.

بیش از یک دهه است تلاشهای اتحادیه اروپا برای ایجاد یک نیروی واکنش سریع به رغم تشکیل یک سیستم گردان‌های رزمی ۱۵۰۰ سربازی در سال ۲۰۰۷ که هرگز به دلیل اختلاف بر بودجه و اختلافات دیگر مورد استفاده قرار نگرفت، فلج شده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها