آشنایی با تالاب هامون با خرید پرواز چارتری از اس چارتر

تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، هامون تالابی مرزی در افغناستان و سیستان بلوچستان است، وسعت هامون به 350 کیلومتر مربع داخل کشور ایران و بقیه قسمت های ان متعلق به افغانستان است.

آشنایی با تالاب هامون با خرید پرواز چارتری از اس چارتر

معرفی تالاب هامون

این تالاب شامل سه تالاب می باشد که بهم متصل هستند و نام دو هامون دیگر هامون صابری و هامون کوه خواجه می باشد .هامون پوزک نقطه شروع در افغانستان است و سایر نقاط هامون را پوشش می دهد.بخش عظیمی از هامون پوزک در کشور افغانستان است و به جهت خشکی به شکل یک دماغه معروف شده است .ارتفاع هامون پوزک از سطح دریا 475 متر است.

تالاب هامون که وسعت ان 570 هزار هکتار می باشد یکی از مهم ترین تالاب های بین المللی می باشد و نقش مهمی در اب و هوای منطقه و اشتغال مردم دارد.

با توجه به اینکه در سال های گذشته بارش باران کم بوده است رفته رفته این دریاچه با قطع جریان اب رودخانه هیرمند به عنوان مهم ترین تامین کننده اب این تالار این تالاب خشک شد و بخش زیادی از بین رفت.

تالاب هامون بخش بزرگی برای صیادان و دامداران محلی بوده است که از ان استفاده می کردند و همچنین ابگیری فصلی این تالاب باعث شده تا اشتغال برای جوامع محلی سیستان ایجاد شود.

همچنین تالاب هامون از دریاچه های اب شیرین فلات ایران به شمار می اید ، برای دیدن این تالاب در اولین فرصت بلیط چارتری از سایت اس چارتر را تهیه نمایید و از این تالاب دیدن کنید.

عمق متوسط هامون هیرمند در زمان هایی که پر اب باشد حدود یک متر می شود و در زمان های کم ابی به صفر می رسد.در تابستان ها و اوایل زمستان هیرمند به چند برکه کوچک و کم عمق تبدیل می شود.بزرگ ترین برکه در بخش شمالی هامون هیرمند و غرب کوه خواجه واقع شده است.

در سال های گذشته به دلیل احداث سد های دیگر در بین رودخانه هیرمند یعنی ایران و افغانستان باعث شده تا تا سطح اب کاهش پیدا کند.

نام دیگر تالاب هامون

نام دریاچه هامون در اوستا کانس اویا یا یا کَنسو، در پهلوی کیانس یا کیانسه و شاهنامه فردوسی دریاچه زره می باشد.با خرید بلیط هواپیما چارتری زاهدان می توانید از این دریاچه دیدن کنید.

گونه های جانوری تالاب هامون

تالاب هامون دارای 25 نوع ماهی است که 15 مدل ان بومی و 10 مدل دیگر ان توسط ایران وارد تالاب شده ها است البته امروزه بخاطر خشکسالی فقط 5 مدل بومی ان در تالاب هستند.

همچنین درزمان های گذشته 23 گونه پستاندار در این اکوسیستم زندگی می کردند که اکنون به 8 گونه تبدیل شده است.علاوه بر این ها در هامون 181 گونه پرنده (خشکزی و ابزی) زیسته اند.

شما می توانید با تهیه پرواز چارتری به این شهر سفر کنید.

دو نکته درباره ی تالاب هامون

اگر قصد دارید سری به تالاب هامون بزنید بهتر است فصل تابستان را انتخاب نکنید زیرا هوا بسیار گرم است.

اگر می خواهید شب بمانید می توانید در اقامتگاه های بوم گردی ساکن شوید.

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها