کره شمالی درخواست سئول برای اعلام رسمی پایان جنگ را رد کرد

کره شمالی فشار همسایه جنوبی برای اعلام سیاسی پایان جنگ کره را رد و اعلام کرد که این اقدام می‌تواند به عنوان «ترفند انحرافی برای پوشاندن سیاست خصمانه آمریکا» علیه پیونگ‌یانگ مورد استفاده قرار بگیرد.

کره شمالی درخواست سئول برای اعلام رسمی پایان جنگ را رد کرد

کره شمالی فشار کره جنوبی برای اعلام سیاسی پایان جنگ کره بین سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ به عنوان راهی برای بازگرداندن صلح را رد و امروز جمعه اعلام کرد که چنین اقدامی می‌تواند به عنوان «ترفند انحرافی برای پوشاندن سیاست خصمانه آمریکا» علیه پیونگ‌یانگ مورد استفاده قرار بگیرد.

«مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر بر درخواست برای اعلام پایان جنگ تاکید کرد و مدعی شد این مسئله می‌تواند به خلع سلاح اتمی و صلح پایدار در شبه‌جزیره کره کمک کند.

«ری تای سانگ» معاون وزیر خارجه کره شمالی درخواست مون را تا زمانی که سیاست‌های ایالات متحده بدون تغییر باقی بماند، رد کرد.

این مقام کره شمالی در بیانیه‌ای که رسانه‌های دولتی این کشور منتشر کردند، اعلام کرد: باید به وضوح درک شود که اعلام خاتمه جنگ هیچ کمکی به ثبات وضعیت شبه‌جزیره کره در حال حاضر نمی‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان یک ترفند انحرافی برای پوشاندن سیاست خصمانه ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت سلاح‌ها و نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی و رزمایش های منظم ارتش آمریکا در منطقه، همه نشان می‌دهد که سیاست خصمانه آمریکا در قبال کره شمالی روز به روز بدتر می‌شود.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، کره شمالی همچنین مدت‌هاست تحریم‌های اقتصادی تحت رهبری آمریکا را به عنوان دلیلی بر خصومت آمریکا علیه پیونگ‌یانگ توصیف کرده است.

وزارت اتحاد کره جنوبی روز جمعه در پاسخ گفت که به تلاش‌های خود برای تصویب اعلامیه پایان جنگ و تقویت همکاری با کشورهای مرتبط ادامه خواهد داد. «چا داک چول» معاون سخنگوی وزارت اتحاد سئول اعلام کرد که پایان جنگ «گامی بسیار معنی‌دار» خواهد بود زیرا می‌تواند نقطه آغاز مذاکرات صلح و خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره باشد.

خواهر رهبر کره شمالی هم پس از اظهارات مقام این کشور در رد پیشنهاد رئیس‌جمهور همسایه جنوبی گفت که پیونگ‌یانگ مایل است مذاکرات خود را با کره جنوبی از سر بگیرد، اگر با سیاست‌های خصمانه و استانداردهای دوگانه کره شمالی را تحریک نکند.

«کیم یو جونگ» افزود زمانی که دو کره سیاست‌های خصمانه و استانداردهای دوگانه ناعادلانه و دیدگاه‌های مغرضانه نسبت به یکدیگر را کنار بگذارند، اعلام پایان جنگ امکان‌پذیر است.

وی گفت کره شمالی مایل است مذاکرات سازنده‌ای با کره جنوبی در خصوص ترمیم و بهبود روابط در چنین شرایطی داشته باشد.

جنگ دو کره با ترک مخاصمه به پایان رسید، نه پیمان صلح و شبه‌جزیره را در وضعیت فنی جنگی باقی گذاشت. هر دو کره خواستار اعلام پایان جنگ و امضای پیمان صلح در طول دیپلماسی با ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ شدند و گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر این که ممکن است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا در اوایل سال ۲۰۱۹ برای متقاعد کردن رهبر کره شمالی به متعهد شدن به خلع سلاح اتمی پایان جنگ را اعلام کند.

اما با به بن‌بست رسیدن مذاکرات کره شمالی و آمریکا و از میان برداشته نشدن تحریم‌های ضد کره، این پیش‌بینی محقق نشد. در اواخر سال ۲۰۱۹، کره شمالی گفت اگر آمریکا بخواهد با پیشنهاد اعلام پایان جنگ، بدون عقب‌نشینی از سیاست خصمانه خود، این کشور را متقاعد کند که به مذاکرات بازگردد، بحران هسته‌ای حل نمی‌شود.

در ماه‌های اخیر، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هشدار داده بود که این کشور زرادخانه اتمی خود را تقویت کرده و سیستم‌های تسلیحاتی پیچیده‌تری را معرفی می‌کند مگر اینکه ایالات متحده سیاست خصمانه خود را کنار بگذارد. هفته گذشته، کره شمالی اولین آزمایش موشکی خود را در شش ماه گذشته انجام داد و توانایی خود را به رخ کره جنوبی و ژاپن، دو متحد اصلی آمریکا که میزبان مجموعاً ۸۰ هزار نظامی آمریکایی هستند، کشید.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها