روزنامه شرق:

در رابطه با مذاکرات وین فقط یک امضا مانده است/ رئیسی با امضای متن نهایی توافق می‌تواند قهرمان رفع تحریم‌ها شود

از شانس خوش رئیسی، همراهی اصولگرایان در هر سه قوه با او است، بنابراین انتظار برای حل مشکلات گسترده کشور و تحقق شعارهای انتخاباتی اصولگرایان در‌پی این سفرها بسیار خوش‌بینانه است.

در رابطه با مذاکرات وین فقط یک امضا مانده است/ رئیسی با امضای متن نهایی توافق می‌تواند قهرمان رفع تحریم‌ها شود

روزنامه شرق نوشت: رئیسی، رئیس‌جمهور خوش‌رزقی است یا خوش‌‌شانس؟ محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفته است: دولت آقای رئیسی دولت خوش‌رزقی است و برخی از اقدامات اخیر که امیدبخش بوده، سبب تابیدن بارقه امید به قلب مردم شده است.

او توضیح داده است: دولت آقای رئیسی مدت کوتاهی است که روی کار آمده و در این مدت کوتاه کارهای خوبی صورت گرفته که سرعت‌گرفتن واکسیناسیون در ایران و امضای عضویت در سازمان شانگهای که البته برخی از زحمات آن را دولت‌های قبلی کشیده بودند، جزء این اقدامات است. دستاورد‌های رئیس دولت سیزدهم که مورد تشویق و حمایت قرار گرفته، ریشه در تلاش دولت‌های قبل دارد نه تلاش‌ خاص دولت سیزدهم‌ که فرصت انجام چنین اقداماتی را در مدت کوتاه آغاز به کار خود نداشته است. حتی سفرهای استانی‌ای که سبب شده به پرکاری رئیسی اشاره شود و اصولگرایان آن را نقطه مثبتی در کارنامه او ببینند نیز مورد نقد باهنر و کارشناسان قرار گرفته است.

در همین رابطه دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: سفرهای آقای رئیسی به استان‌ها کار خوبی است، اما فقط کار این نیست. سفرهای استانی بر رشد سرمایه انسانی تأثیر دارد، اما باید وعده‌ها محقق شود و بسیاری از مشکلات نیز از این مسیرها قابل حل‌شدن نیست.

بنابراین انتظار برای حل مشکلات گسترده کشور و تحقق شعارهای انتخاباتی اصولگرایان در‌پی این سفرها بسیار خوش‌بینانه است. از طرفی هم موضوع سرعت‌بخشی به واکسیناسیون با ورود واکسن‌های خریداری‌شده در دولت دوازدهم محقق شده و دولت رئیسی جز توزیع واکسن کار دیگری نداشته است. در گسترش واکسیناسیون برخلاف آنچه اصولگرایان به‌عنوان عملکرد درخشان دولت سیزدهم از آن یاد می‌کنند، شاهد تزریق هر آنچه در دولت قبل خریداری شده است، هستیم و هنوز اقدام درخوری برای افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رفع موانع اقتصادی اصناف در شرایط اپیدمی و حتی کنترل گسترش بیماری را شاهد نیستیم؛ تا جایی که از وزیر رئیسی شنیدیم که برای بازگشت زوار اربین حسینی از عراق قرار به تست «پی‌سی‌آر‌» نیست و کرونای زوار به صورت چشمی بررسی خواهد شد که در نهایت با انتقادهای بسیار به ناآگاهی رستم قاسمی از نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بحث اجبار تست پی‌سی‌آر برای زوار مطرح شده است. عدم آگاهی کابینه از وضعیت موجود از همین مثال ساده اما مهم قابل درک است. در‌رابطه‌با موفقیت ایران برای پیوستن به توافق شانگهای نیز مطمئنا خود اصولگرایان نیز می‌دانند یک‌شبه هیچ کشوری قادر به پیوستن به هیچ توافق بین‌المللی نخواهد بود. تلاش دولت‌های جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای از دولت نهم آغاز و در‌نهایت در دولت سیزدهم به پایان رسید و منجر به عضویت دائم ایران در این سازمان شد. تلاش‌ها و پیگیری‌های مکرر جمهوری اسلامی نیز سبب شد تا ایران نیز در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان عضو ناظر به این سازمان بپیوندد. البته یک سال بعد برای عضویت کامل در این سازمان درخواست داد. این درخواست بحث‌های زیادی را برانگیخت.

تا قبل از به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، عضویت ایران در این سازمان بعید به نظر می‌رسید، اما با روی‌کار‌آمدن دولت حسن روحانی ، امیدها برای عضویت ایران افزایش یافت. تصویب برجام و ایجاد فضای جدید بین‌المللی این فرصت را در اختیار تهران قرار داد تا عضویت در دیگر سازمان‌های بین‌المللی را تجربه کند. روحانی که مسیر مهم تنش‌زدایی با غرب و رفع تحریم‌های ایران را در پیش گرفته بود، قصد داشت دورنمایی از امید و روابط تازه را با جامعه جهانی به تصویر بکشد، اما خروج آمریکا از برجام، بازگشت تحریم‌ها و همچنین شیوع همه‌گیری بیماری کووید‌۱۹ فشارهای سهمگینی به ایران وارد کرد که سبب شد اولویت‌ها و تمرکزها به مسائل دیگری مربوط شوند. بااین‌حال، با این اوضاع دولت تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها و پیوستن به شانگهای را کنار نگذاشت و در آستانه توافق برجامی با دولت بایدن نیز قرار گرفت، اما به قول روحانی فرصت لغو تحریم‌ها از دولت گرفته شد تا پیگیری لغو تحریم‌ها و عضویت در سازمان همکاری شانگهای به دولت بعدی محول شود.

تا قبل از به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، عضویت ایران در این سازمان بعید به نظر می‌رسید، اما با روی‌کار‌آمدن دولت حسن روحانی، امیدها برای عضویت ایران افزایش یافت

هرچند امضای سند همکاری‌های جامع بین دو کشور ایران و‌ چین در دولت دوازدهم با پیگیری سیاست نگاه به شرق در تلاش برای تمدید قرارداد ۲۰‌ساله با روسیه، تقویت‌کننده مواضع ایران در اجلاس اخیر شانگهای هم بود و مسیر را برای دولت سیزدهم هموار کرد. در این بین، روحانی با انواع بدشانسی‌ها از بلای طبیعی همچون سیل و زلزله و آتش‌سوزی در امان نبود و تحریم‌ها و فشار اقتصادی حاصل از تحریم و بعد اپیدمی کرونا، شرایط را بسیار سخت کرد. در این مسیر قدرت‌گرفتن اصولگرایان در مجلس نیز مانع مهمی در تلاش برای رفع تحریم‌ها بود و سبب ناامیدی مردم از دولت دوم روحانی شد.

اما از شانس خوش رئیسی، همراهی اصولگرایان در هر سه قوه با او است؛ اگر‌چه اصولگرایان معتقدند او ابتدا در منازعه‌ای که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد داشت برای ایران بسازد، با تدبیر و همراهی مجلس شورای اسلامی اقدام به خنثی‌سازی کرد و پس از آن با دستی پُر راهی دوشنبه، پایتخت تاجیکستان شد تا همراهی همسایگان و کشورهای شرقی را به دست آورد و در انتها نیز توانست رأی مثبت هشت کشور عضو اصلی این سازمان را کسب کند.

بااین‌حال، باید توجه داشت اگر همان توافق رئیسی با گروسی در دوران روحانی رخ می‌داد که به شکل محدودتر با انتقادات‌ اصولگرایان رخ داد، فریاد خشم اصولگرایان بلند می‌شد و روحانی را به خیانت و کوتاه‌آمدن در مقابل آژانس و غرب متهم ‌می‌کردند. حضور یکپارچه اصولگرایان در قدرت، سبب خاموش‌شدن صدای مخالفانی شده که با هر تصمیم دولت روحانی او را مورد حمله‌های تند قرار می‌دادند؛ تا جایی که نمی‌شد بین مواضع مخالفان بیرونی و اصولگرایان در ایران در رابطه برجام تفاوتی قائل شد. حال یکباره هر آنچه رئیس‌جمهور تصمیم می‌گیرد، مورد حمایت است. البته شانس خوش رئیسی از آنچه به ارث برده تمام نشده و در رابطه با مذاکرات وین نیز فقط یک امضا مانده است و تیم مذاکره‌کننده دولت دوازدهم تا قبل از انتخابات توانست متن نهایی توافق را تهیه کند و رئیسی با امضای آن می‌تواند قهرمان رفع تحریم‌ها نیز شود و از حاصل مذاکرات وین در دولت روحانی نهایت بهره‌ را ببرد.

بعد از این مرحله هم پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی با همراهی اصولگرایان مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌سادگی انجام خواهد شد. البته اگر اراده‌ای برای رفع تحریم‌ها و از‌سر‌گیری مذاکرات وجود داشته باشد که اگر این اراده باشد، شرایط مهیاست. در این بین این نکته را نباید فراموش کرد که این شانس خوش رئیسی تا زمانی که منافع گروه‌های مختلف اصولگرایی تأمین شود، وجود خواهد داشت و بسیار بعید است اصولگرایان تندرو بتوانند برای همیشه بر موضع حمایت بی‌چون‌وچرای خود از دولت سیزدهم باقی بمانند.

اگرچه عضویت ایران در شانگهای یک اتفاق تاریخی به شمار می‌رود، اما باید دید ایران در آینده می‌تواند از مزایای اقتصادی این سازمان بهره ببرد یا خیر. بحث تنش‌زدایی با غرب و به‌‌نتیجه‌رساندن مذاکرات برجامی برای رسیدن به توافق می‌تواند گام مهمی برای تحقق امر به شمار رود. تاکنون هر آنچه در رابطه با اقدامات رئیسی مورد تشویق قرار گرفته است، درحقیقت از تلاش دولت‌های قبل به او ارث رسیده بود و باید دید در درازمدت چگونه از این شانس خوش برای رفع موانع بزرگ در لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی استفاده خواهد کرد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • زاری
    0

    دیگه تا کی کارد به استخوان رسید توانی نمانده

  • ناشناس
    0

    کابینه رییسی همون کابینه احمدی نژاده که هنوز طرح های نیمه تمامش بعد از 16 سال وجود داره و هرجایی میری اثرات طرح حای نیمه تمام و کارشناسی نشده موجوده . به این کابینه هیچ امیدی نیست .

  • مهدی
    0

    برخی ازجمله این تحلیل به جای تجلیل ازتلاش آقای رئیسی ،دوست هرکارموفق رابه دولت قبلی یاشانس حواله نماید!

  • ربیع
    0

    مقاله ای در جهت ماله کشی بر بیکفایتی دولت قبل و فرار از محاکمه.......

    نظرات شما -
    • ع.ا.ق.م
      0

      آفرین و ۱۰۰ آفرین و هزار و سیصدآفرین و این نباشد آخرین...بارک ا....

  • هوهه
    0

    امضای خلایی ببخشید طلایی

  • ع
    0

    تفاوت در این است که رئیسی و دولتش خادمند نه خائن .قطعا کشور و ملت بزودی روی آرامش و آسایش را خواهند دید ..خدا لعنت کند مفسدان اقتصادی و نجومی بگیران اصلاح طلب تدبیر و امیدی را .

  • اعلی حضرت شاهنشاه آریا مهر
    0

    چرت نگو اگه دولت قبل کاری میتونست انجام بده یقینا خودش تموم میکرد کجا دولت قبل واکسن گرفته بود اگه گرفته بود همش باید الان بیاد؟؟؟ برو خودتونید

  • دانا
    0

    اصلاح طلبان کشور را ویران کردند،،فاصله طبقاتی به اوج خود رسید،،ثروتمندان ثروتمنتر،،فقرا فقیرتر شدند،،بی کفایتی این جماعت در طول تاریخ ایران نظیر ندارد،،اوج تورم وگرانی تا این حد هیج کجای جهان دیده نسده است،،جالب است به جای عذرخواهی از ملت پرو هستند وخیلی طلبکار،،هر وقت این چماعت زمان امور این مملکت را به دست بگیرندتبعیض تو ادارات دولتی بیداد می کند،،یک خواهش از این جماعت دارم از صحنه سیاسی ایران برای همیشه بکشید کنار،،

  • بوخدا
    0

    لابد یک امضا هم مربوط به نابودی موشکهاست که العمرنات موشک برای ما از نان شب هم واجب تر است

  • امین
    0

    اگر فقط یک امضا می خواست آن شیخ بی عرضه امضاش میکرد

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    هرجا جمهوری اسلامی از موضع قدرت پیش رفت دشمنان هم کرنش کردند هر موقع از موضع وادادگی وضعف مثل دولت روحانی پیش رفت گستاخی دشمنان را دیدیم تفکر انقلابی آقای ریسی قطعا اوضاع خوبی رابرای مردم ایران رقم خواهد زد هرچند که دشمنان باتمام توان دارند کار می کنند

    نظرات شما -
    • خدا
      0

      به به اقای جیره خور

  • امیر1
    0

    ایران وامریکا هر دو نیاز به این توافق دارند اگر روسیه وچین از طرف ایران و اسراییل و اعراب از طرف امریکا بگذارد

  • *
    0

    آمریکا اگر تضمین به عملکردش هم بدهد بازم جای شک دارد.

  • دکتر سید
    0

    آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی مد ظله العالی ،برجام را پاره کرده و امضا نخواهند کرد .چین حامی دولت رئیسی است.

    نظرات شما -
    • Mk
      0

      دکتر سید توچه قدربدبختی که دل به چین کثیف کمونیست خوش کردی که بدون شک خودت از چینیها کمونیست تری پس فقط بشین وخجالت بکش پاچه خوار چاپلوس

  • الللب
    0

    به نظر نمیاد فقط یک امضا نیاز باشه به خبرها گوش بده ، اصلا بحث یک امضا و دو امضا نیست

  • م
    0

    من که گفتم.میخواد معجزه بشه فقط این معجزه نباید به نام روحانی و هم مسلکاش میشد

  • مصلح
    0

    با این تحلیل آبکی که ارایه دادید باید بببنید دولت قبل چه کرده بود که بقول شما حتی شانس هم با او نبود. از کی تا حالا می شود مملکت را با شانس و رزق باد آورده اداره کرد

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    خدا لعنت کند کسانیکه با زندگی و سفره مردم و مهمتر آینده کشور اینگونه بازی می کنند و اینچنین وارد بازی های کثیف سیاسی و جنگ قدرت خود می نمایند ..! تاریخ و جوانان در آینده به خوبی قضاوت خواهند کرد..

  • بنده خدا
    0

    وقتی ۳ تا قوه بفهمند باید سریع کارها رو غلتک بیفته مثل بیچاره روحانی نیست تا میخواست کاری انجام بده قوای دیگر در مقابلش قد علم می‌کردند نمی گذاشتند تکون بخوره..الانم مذاکره میکنن امتیازات بیشتری هم خواهند داد ولی اسمش میشه مذاکره قهرمانانه

    نظرات شما -
    • سونامی
      0

      اتفاقا مجلس قبلی تماما مطیع و هوادار دولت بود ، قوه قضاییه هم که دست لاریجانی ها بود ،،،،

  • .
    0

    خرمشهر را خداوند ازاد کرد .هرچه پیش آید خواست خداوندی است.وخواست خداوندی بر مبنای رفتار مردمان .هرچه خالص ترو هرچه تعداد شیعه واقعی بیشتر عنایات الهی بیشتر . پس بکوشید در راه آنچه خداوند فرموده

  • یه ایرانی
    0

    ما نا ابد خواهیم گفت لعنت بر روحانی و کابینه ملعوش که کشور و مردم را بیچاره کردند و خسارتهای اینها سالها کشور را درگیر خواهد کرد ولی ان شاء اله دولت رئیسی درست خواهد کرد

    نظرات شما -
    • Mk
      0

      تمام زحمت را از خرایداری واکسن تا برجام کار دولت روحانی بود که آدم کوته فکری مثل تو که خود را ایرانی میخوانی به حساب آدم بیسوادی به نام رئیسی گذاشتی وشرم هم نکردی ازقدیم گفتن کردن خر وخوردن یابو

    • کارگر
      0

      تمام نتیجه زحمات روحانی رو بر روی سفره کوچک شده مان را داریم می بینیم. Mk جان

  • محسن
    0

    نوشته وقیحانه ای بود ،حیف وقتی که صرف خواندنش شد !

  • نسل سوخته
    0

    برجام مالیده نفت را نصف قیمت به چینیها میدهند برید بخرید فردا نگید نگفتم

  • احمدی
    0

    واقعا نوشته های چرت وپرتی بود این همه بدبختی گشیدیم هنوز به فکر دولت قبلی هستید بابام خجالت بکشید

    نظرات شما -
    • به احمد
      0

      موضوع به این سادگی که شما فکر میکنید نیست ،اگر تن به برجام ندهند پرونده به شوای امنیت میرود و سپس با ناتو سرکارشان می افتد و با توجه به نارضایتی حداکثری مردم از یکطرف و حمله ناتو از طرف دیگر ،عاقبت صدام در انتظارشان است.

    • سیاوش سلطان
      0

      به احمد ؛ غرض را نوشت ، هشت سال با همین تفکر خبانت کردند حالا باز به احمد ابو قرقره اومده ملت را از ناتو می ترساند ، ناتو کشک است ، شما ناطورها هستید که هم از توبره می خورید هم از آخور ، برجام وجاهت قانونی ندارد و سیاسی است ، پس توافق اش بی نتیجه برای ایران خواهد بود ، بچه پشت بازار نیستی بفهمی کسی که شکلات بهت میده آخر کارت به بیمارستان عشایری می کشد ، وگرنه شکلات که هچ ، کل بسته را هم میذاشتی فرار

  • سیاوش سلطان
    0

    تحلیل آبکی ، باهنر بی هنر باش تا صبح دولتت بدمد ، دو دوزه بازی کافیه ، وسط رو بگیری از دو طرف غش می کند ، عضویت سازمان شانگهای سه دولت دوازده سال تسبیح انداختند به امید غرب و هیچ اراده ای برای همان یک امضاء نبود ، شانس کیلویی که هیچ ، تنی هم بود اینجوری به ثمر نمی نشست ، کم کاری و خیانت دولت روحانی تطهیر شدنی نیست ، وقت ما مگیر و آبروی خود مریز باهنر بی هنر

  • قایقران
    0

    اتفاقا دولت روحانی هم دولت خوش شانسی بود ،۸سال فقط دزدی و اختلاس کردند اولش میگفتند احمدی نژاد خراب کرده ،،،دوره دوم هم می گفتند تحریم هست و کرونا هست ،،،،تمام بودجه مملکت رو دادن به نور چشمی ها در قالب ارز جهانگیری ،،،،،،

    نظرات شما -
    • علی‌
      0

      ببخشیداشتباهی منفی دادم.

  • سید احسان
    0

    ناز میکند ولی عاقبت امضاء میکند،چون ایشون با عاقبت کار آشنایی دارد

  • محسن s
    0

    سلام ودرود خداوند برپیامبررحمت وآل او مشکل با یک امضاء حل می شود که درآن نوشته باشد هیچ گونه سلاحی که مانع منافع نامشروع غربیها را تهدید کند دراختیار نداشته باشید وتولید نکنید وبعد شروع به بازرسی ازتمام اماکن نظامی وغیر آن وشروع بهانه‌ های مختلف حقوق بشری وغیره تازه آنوقت سعی می کنند تاجایی که فقط مقدار کمی ازمنافع این قرارداد بهره ببرید وبه اصطلاح چماق وهویج بالای سرایران باشد فلسفه وجودی اسرائیل این است کسی جرات عرض اندام نداشته باشد وباخیال راحت بتوانند اموال کشورهای مسلمانان را غارت کنند انگلیس خبیث سالهای گذشته بقدری تخم نفاق درمنطقه کاشته که کشورهای منطقه هیچوقت به تفاهم واتحاد نمی رسند پس باهیچ امضایی غربیها دست ازسر ایران برنمی دارند یاحق

  • کارگر
    0

    اگه اینطور که شما میگی، بوده، پس چرا ما چیزی ندیدیم و هر روز بدبختر از دیروز بودیم...

    نظرات شما -
    • مکوندی
      0

      میخاستی موقع انتخابات به یکی بچسبی مثل من و صاحب همه چی شی.پس الان سکوت کن

  • ناشناس
    0

    وقتی خدا ووجدان ازمیان سران این مملکت بارکرد دورویی ونفاق ودروغ جای عدالت اسلانی وانسلتی گرفت برایتد آن این می شود اقای ر ییسی که هیچ کار مثبای نکرده است ازاوستایش می شود و جنگ دوم 8 ساله سال 90 تا 99 پایان یافت دیگران قهرمان می شوند ااما هرکار دولت روحانی که یک دولت با ارا ملی بود نادیده ونکوهش کردند وچه توهین ها به اونکردند اینها که خود رانماینده اسلام می دانند بدنوری به اسلام اسیب زدند چیدر فیلم بازی کردن اینها رو شد ب گردید به اسلام راستین

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    بسیجان حرم توپ خونه. ابگوشت تموم شد همه رفتند خونه.ای داد بیداد.خدا نگهدار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها