فارن پالیسی بررسی کرد

ایران حالا دست برتر را در مذاکرات دارد/ سندروم تأثیر افغانستان و تحولات منطقه/ عربستان و اسرائیل نگران خیانت بایدن هستند

ایران نسبت به گذشته اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است و این اعتماد به نفس دیپلماتیک به طور کامل در مواضع امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه ایران) و به خصوص در دیدارهایش در مجمع عمومی سازمان ملل مشهود است.

ایران حالا دست برتر را در مذاکرات دارد/ سندروم تأثیر افغانستان و تحولات منطقه/ عربستان و اسرائیل نگران خیانت بایدن هستند

به گزارش خبر فوری ، تغییرات استراتژیک ایران در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای در وین قابل حس است. این تغییرات مبنایی به حدی است که حتی پایگاه های خبری غربی و خارجی هم نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

پایگاه فارن پالیسی در جدیدترین گزارش تحلیلی اش به این موضوع پرداخته است. مایکل هیرش (Michael Hirsh) نویسنده مقاله تاکید دارد که ایران نسبت به گذشته اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است و این اعتماد به نفس دیپلماتیک به طور کامل در مواضع امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه ایران) و به خصوص در دیدارهایش در مجمع عمومی سازمان ملل مشهود است.

ایران و طرح دومی که آمریکا را نگران کرده است

هیرش معتقد است دولت ایران به این باور رسیده که حالا در خاورمیانه دست بالا را دارد و حالا آمریکا باید با یک قدرت هسته ای (یا قدرتی که در آستانه هسته ای شدن است) پای میز مذاکره بنشیند.

این در حالی است که دولت جو بایدن امیدوار است توافقنامه سال 2015 را احیاء کند و بار دیگر به برجام بازگردد. با این حال، بسیاری از دیپلمات های ارشد ایالات متحده نسبت به رضایت ایران به این موضوع دودل‌اند و معتقدند ایران یک طرح و نقشه دوم (plan B) دارد. طرح دوم ایران این است که همزمان با پیشبرد مذاکرات پیشرفت هسته ای خود را به اوج برساند.

سندرم تاثیر افغانستان و تاثیرش بر تحولات منطقه

نویسنده فارن پالیسی معتقد است که شرایط از جهت دیگر هم به ضرر آمریکا است. متحدان منطقه ای آمریکا نسبت به این کشور ناامید شده و احساس خطر کرده اند. هیرش تاکید دارد که علت این اتفاق، خروج عجولانه جو بایدن از افغانستان و تسخیر کابل توسط طالبان بوده است. این اتفاق باعث شد که هم دشمنان و هم متحدان ایالات متحده متوجه اشتیاق بایدن برای خروج از منطقه و مسائلش و تمرکز بر تهدید چین شوند. برخی تحلیلگران این تغییر رویکرد کشورهای منطقه را "اثر افغانستان" (Afghanistan effect) می نامند و معتقدند این اتفاق به اعتبار ایالات متحده در خاورمیانه آسیب جدی رسانده است.

دنیس راس (Dennis Ross) دیپلمات ارشد آمریکایی و متخصص مسائل خاورمیانه در رابطه با تاثیر اتفاقات افغانستان و تاثیرش بر ایران می گوید: " ایرانی ها به طور واضح و مبرهنی دیگر از آمریکا ترسی ندارند. این به خودی خود به این معنی است که ما واقعاً از سطح بازدارندگی مورد نیاز خود، چه در موضوع هسته ای و چه در منطقه برخوردار نیستیم."

بسیاری معتقدند این اتفاق به نوعی نتیجه کمپین فشار حداکثری آمریکا و خروج ترامپ از برجام است که به جای اینکه شرایط را برای ایران بدتر کند، بیشتر به نفع این کشور شد و باعث شد ایران قدرت هسته ای خود را بیشتر و بیشتر کند.

نگرانی عربستان و اسرائیل از خیانت آمریکا

فارن پالیسی در ادامه اضلاع دیگر تحولات منطقه تمرکز می کند. یکی از اضلاع منطقه ای عربستان و سایرکشورهای عربستانی است که به نظر می رسد آن هم دچار سندرم "افغانستان" شده است. نویسنده فارن پالیسی به سفر اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان سعودی اشاره دارد. سالیوان به ریاض رفت تا به جنگ جاری بین یمن و عربستان سعودی بپردازد و این نشان می دهد که واشنگتن قصد دارد همچنان در منطقه مشغول بماند و به طور کامل از آن خارج نشود. با این حال، حتی این سفر هم مقامات سعودی را راضی نکرده است.

دنیس راس و دیگر کارشناسان معتقدند مقامات سعودی بیشتر نگران اقدامات دیگر ایالات متحده (مانند خروج موشک ها و جنگنده های پاتریوت از خاک عربستان) هستند که برای آنها عمدتاً نشان دهنده عقب نشینی ایالات متحده از مسائل خاورمیانه و خالی کردن پشت متحدان منطقه ای آمریکا است. علاوه بر این، ریاض از مدت ها پیش اعلام کرده بود که در صورت پیشرفت فعالیت هسته ای ایران، عربستان سعودی هم فعالیت هسته ای خود را ایجاد می کند. به جز این، عربستان و ایران در حال نزدیک شدن به هم هستند و شاید مذاکرات مستقیم نمایندگان دو کشور تا چند ماه دیگر آغاز شود. بسیاری معتقدند نا امیدی عربستان از آمریکا علت این تحولات رویکردی عربستان است.

ضلع دیگر منطقه ای اسرائیل است. به گفته نویسنده فارن پالیسی، اسرائیلی ها، مانند سعودی ها و دیگر متحدان ایالات متحده مانند امارات متحده عربی، عمیقا نگران هستند که واشنگتن پشتشان را خالی کند. آموس هارل (Amos Harel)، ستون نویس بخش امنیت ملی روزنامه اسرائیلی هاآرتص می گوید: " نگرانی های زیادی در مورد آنچه در افغانستان اتفاق افتاده وجود دارد و برای اسرائیلی ها کاملاً واضح است که اولویت های آمریکا در حال حاضر چین ، کووید و آب و هوا است."

چین و تحولاتی که در منطقه ایجاد کرده است

طبق گفته نویسنده فارن پالیسی، اعتماد به نفس جدید ایران با این احساس نیز تقویت می شود که سایر کشورهای اصلی که زمانی در ائتلافی تحت رهبری آمریکا حاضر بودند، در حال خروج از این ائتلاف هستند. این امر به ویژه با حضور چین در منطقه اوج گرفته است. از سرگیری خرید نفت از ایران نشان داد که چین آماده است که تجارت خود را با تهران از سر بگیرد.

تهران همچنین با ارسال سوخت به لبنان را از طریق سوریه نشان داد که قادر است بی توجه به آمریکا و تحریم هایش فعالیت های اقتصادی خود را از سر بگیرد. در راس همه این تحولات، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای است. این اتحادیه اوراسیایی تحت تسلط چین و روسیه است و اعضاء آن شامل هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان می شود. این پیمان باعث افزایش تجارت ایران با کشورهای مختلف اوراسیایی می شود و تحریم های آمریکا را کمرنگ و کمرنگ تر می کند.

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • علی
    0

    اره فقط قیمت دلار هر روز داره میره بالاتر و مردم دارن بدبخت تر میشن. خیلی اعتماد به نفس پیدا کرده ایران

    نظرات شما -
    • بسیجی عاشق رئیسی
      0

      علی جان دلار آمد پایین ۲۸۴۰۰ دیروز بود رسید امروز به ۲۸۲۵۰ چرا دروغ چرا منفی بافی

    • علی
      0

      بسیجی جان شما مثه اینکه تو ایران زندگی نمیکنی ایشون وقتی رییس جمهور شدن دلار 25 تومن بود. دو زار میاد پایین شما خیلی بهت خوش میگذره مثه اینکه. الان میگه چون روحانی دلار زیاد برد بالا رییسیی هم حق داره دلارو ببره بالا. ینی منطق شما بسیجیای فیک مارو کشته. شما قرار بود مطالبه گر باشین نه اینکه طرفداری کنید. مردم تاوان خیلی چیزارو دادن.

  • ناشناس
    0

    بله تو مشغول هندونه گذاریت باش تا ببینیم به کجا میرسیم .

  • وزیر امور خارجه
    0

    اعتماد به نفس ؟این بیشتر شبیه به بیخیالی به تاثیرات وحشتناک بی ارزش شدن واحد پولی است تا اعتماد به نفس،آقای امیرعبداللهیان نمی داند تهدید بزرگ فقر مردم ،گرانی و ناکارامدی در کنترل دلار است ،شما وقتی توانایی مشکلات کشور خود را ندارید چگونه اعتماد بنفس خواهید داشت ؟ اگر ظاهر کار اینگونه باشد ،این بیخیالایی است که از بیسوادی و عدم آشنایی با مشکلات آینده ناشی میشود

  • ناشناس
    0

    به این میگن قمپز در کردن

  • صالحی
    0

    از لحن وگفتمان افراد مختلف دولت جمهوری اسلامی مشهود ونمایان است که ازموضع قدرت واقتدار در موضوع بازگشت به مذاکرات برجام وارد میدان شده اند.درطرف مقابل هم یارگیری با تلاش وجدیت دنبال میشود.حتی امارات واذرباییجان هم عرض اندام کرده وحریف می طلبند.ملت ایران هم ضمن اظهار نظرهای مختلف با حساسیت شرایط را رصد میکنند ومنتظر تصمیم دولت هستند.لذا دولت باتوجه جدی به شرایط اقتصادی ومعیشت ملت .وامیدواری به بهبود شرایط اقتصادی را که پشتوانه ملی جمهوری اسلامی هم هست باید یکی از نتایج حتمی این تصمیم حساس دولت باشد.با حفظ استقلال وتمامییت عرضی کشور.دست اورد این دو اصل مهم .اثبات عقلانیت.هنر.مدیریت صحیح.مهارت سیاسی.ومردم محوری دولت جمهوری اسلامی ایران است.

  • کاربر ناشناس
    0

    بزک نمیربهار میاد کمبوزه وخیارمیاد

  • شورش درآوردی
    0

    تخم مرغ 60 هزارتومانی زمان تصمیم گیری را برای مسئولان ایرانی کاهش میدهد

  • کریمی قدوسی
    0

    Oh yes, yes خخخخخخخ

  • منح
    0

    ملت عزیز ساده نباشین اینا مخوان بااسم برجام چهل سال دیگه حکومت کنن همشون باامریکاییا برادرن مرگ بر آمریک دروغه باور نکنین مارو سرکارگداشتن

  • مورچه
    0

    بخاطردردورنج ملت گرانبها اختلاف طبقاتی نبود امکانات رفاهی مردم وووووهزاربدبختی دیگه بایدباجهان ب صلح رسیدازروسیه وچین کمونیست آبی برای ملت ایران گرم نخواهدشد.فرودستان روزبروزدردورنج بیشتری رابایدباپوست و استخوان احساس کنند آیا سردمداران می‌توانند یک هفته مانند ملت فرودست ایران ثروتمند زندگی کنند؟

  • آلن
    0

    ایران نتنها دست بالا ندارد بلکه به علت سالها نوکری روسیه خائن در ضعف مطلق به سر می برد! تمام کشور های منطقه این را فهمیده اند! البته به قول فدوی ما اول و آخر کوانتوم هستیم! ایران در حال افتادن در چاه ویل بی کفایتی و خیانت دولت مردانش هست، یا یه فکری کنید، یا از اون بالا بیایید پایید

  • تاللب
    0

    اوضاع ایران کاملا بد و بدتر از اون غیر قابل پیش بینی شده و این از زمان روحانی شدتش بیشتر و در زمان رییسی کلا کنترل کار از دست حکومت رها خواهد شد . یعنی شرایط بد در اکثر کشورهایی که در فضای بسته و تحریم و انزوا زندگی میکنن شرایط را به جایی خواهد رسوند که کنترل اوضاع با فشار و زور هم به نتیجه نمیرسه . کنار گذاشتن اکثر نیروهای داخل نظام حتا افراد اصولگرا مثل لاریجانی و بقیشون راه را برای رادیکال شدن جامعه باز تر کرده و اوضاع خفقان حتا شرایط را بدتر هم میکنه . وقتی تمام راهها به رفرم و‌تغییر بسته میشه همیشه جامعه ایران آبستن حوادث و ناآرامی بوده و‌خواهد بود . من درخارج کشور به راحتی میبینم که پیش بینی این مقاله غلطه . عربستان به دلیل برملا شدن تاثیرش در ۱۱ سپتامبر و حمله به امریکا که جدیدا در مدارک سازمان اطلاعاتی امریکا نشر پیدا کرد دیگه اعتبار قبل را در غرب نداره . اما به دلیل وجود کعبه عربستان همیشه از این اعتبار در جهان اسلام استفاده خواهد کرد .روابط با عربستان جزو لازمات هست چون عربستان رهبر شورای خلیج فارس هست حتا اگر اسمی از اون برده نشه. امریکا هیچوقت اسراییل را تنها نمیگذاره به دلیل قدرت عظیم لابی های یهودی و ثروت عظیم اونها در امریکا ، اروپا و غرب و حتا استرالیا و‌نیوزیلند . اسراییل جزو دکترین غرب و امریکا هست و خواهد بود . طالبان از همین الان واسه جنبش های تکفیری ضد شیعه برنامه داره و گروه‌های وابسته به داعش و القاعده که تکفیری هستند دوباره قدرت گرفتن. من در قلب امریکا زندگی میکنم و میبینم واعظان جهادی و سلفی دوباره شروع کردند به سخنرانی های تکفیری ‌و این قضیه افغانستان اگر توسط حکومت ایران کنترل نشه ما شاهد خرابکاری وسیع طالبان در ایران خواهیم بود

  • سینا
    0

    فعلا تا زمانی ک کرونا در اورید مردم میترسند ولی کشور نمیتونید کنترل کنید بزارید بخدا اول اخر امریکا باید حرف گوش کنید بدبخت تربن کشور ایران چون هنوز هسته ای درست نکرد گفت پاکستان سیاست بهتری داره ایران کاری نکنید ک اخر برادر برادر رو بکشه حالا دارند این کار رو میکند ولی بازم بیشتر نکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها