گره کوری که در نشست وین ایجاد شد/ بازی "اول تو" ایران و آمریکا ادامه دارد

شرایط به نحوی است که همگی را به یاد

گره کوری که در نشست وین ایجاد شد/ بازی "اول تو" ایران و آمریکا ادامه دارد

به گزارش خبر فوری ، در حالیکه بسیاری در مورد از سرگرفته شدن مذاکرات هسته ای در شهر وین سخن می گويند اما به نظر می رسد این مساله دچار نوعی گره شده است؛ گره ای که پیش از این هم وجود داشته و بارها باعث سقوط برجام و حرکتش تا آستانه ی نابودی شده است.

این گره به خصوص توسط برخی رسانه های خارجی و بعد از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه مان مطرح شد. چند روز قبل، حسین امیرعبداللهیان در یک برنامه تلویزیونی، رفع انسداد از دارایی‌های ایران را شرط بازگشت این کشور به مذاکرات وین اعلام کرد.

این در حالی است که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در مذاکرات هسته‌ای، بریتانیا، آلمان و فرانسه، به تاکید از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده‌اند هر چه سریع‌ تر به پشت میز مذاکره بازگردد.
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه اخیرا گفته است که "گذشت وقت به سود جمهوری اسلامی ایران نیست و هر چه بیشتر بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای به تعویق افتد، فضا برای کسب یک راه حل دیپلماتیک با این کشور تنگ‌ تر خواهد شد".

گره کور روابط ایران و غرب

به نظر می رسد شرایط به نحوی است که همگی را به یاد "گره کور" همیشگی روابط ایران و آمریکا می اندازد. این گره کور از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ وجود داشته و حالا نیز به نحو دیگری در حال تکرار است.

مساله ای که در مقالات مختلف با عنوان "First you" شناخته می شود، همان گره کوری است که به این موضوع مربوط می شود. این مساله بیان می کند که بین ایران و آمریکا اوج اختلاف و بی اعتمادی است و هیچ یک از طرفین هم حاضر نیستند برای کم شدن این حس بی اعتمادی قدمی بردارند. از این رو، هر طرف، از دیگری می خواهد که نخستین گام را برداشته و آغاز کننده باشد و اگر هم طرف مقابل قدمی برندارد، خود او هم حاضر به کوتاه آمدن نیست.

پایگاه های خبری غربی در تحلیل های مختلف و در برهه های زمانی گوناگون بر این شرایط و به اصطلاح گره کور تاکید کرده اند. در زمان دونالد ترامپ و وقتی که اوج اختلاف و درگیری بین ایران و آمریکا برقرار بود و دولت وقت آمریکا هم به شدت دنبال این بود که با سران جمهوری اسلامی ایران دیداری داشته باشد، سی ان ان آمریکا از بازی " اول تو" بین ایران و آمریکا گفت.

گره کور ایران و آمریکا در زمان ترامپ

سی ان ان در گزارش خود به چالش ترامپ در رابطه با ایران پرداخت. این رسانه آمریکایی تاکید کرد که آمریکا از دو طریق می‌تواند مقدمه کاهش تنش با ایران را فراهم کند. اول اینکه تحریمها (به خصوص تحریمهای نفتی) را پیش از هرگونه ملاقاتی با سران ایران بردارد و دوم اینکه پیشنهاد فرانسه مبنی بر اعطای کمک مالی 15 میلیارد دلاری به ایران را پذیرفته و مقدمات آن را فراهم کند اما هر دو این اقدامات برای ترامپ میسر نبود چون او نمی خواست قدم اول را برداشته و به قول خودش به عنوان یک رئیس جمهور شکست خورده شناخته شود ( اینجا بخوانید).

گره کور ایران و آمریکا در زمان بایدن

دقیقا چنین ماجرایی در دوره جو بایدن نیز رخ داد. جو بایدن صراحتا از ایران خواست که ابتدا فعالیت هسته ای خود را کاهش دهد اما ایران تاکید کرد که این‌آمریکا است که ابتدا از برجام‌ خارج شده و لذا باید ابتدا همه تحریم‌ های ضد ایرانی را بردارد تا شرایط مذاکره فراهم گردد.

بازی "اول تو" در دوره ریاست جمهوری بایدن ادامه یافت و زمان برای بازگشت به برجام کم و کمتر شد تا اینکه مذاکرات وین آغاز گردید و مجددا این مشکل پارادوکسیکال خود را نشان داد.

طبق اعلام اندیشکده موسسه خاورمیانه (MEI)، چند جلسه بحث فشرده در وین به خوبی جنگ دیپلماتیک ایران و غرب (آمریکا) را در زمینه بازگشت به توافق هسته ای نشان می‌دهد. مساله تقدم لغو همه تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته ای تبدیل به گره کور وین شده است. فشار آمریکا از طریق اروپا به ایران و مقاومت ایران باعث شده جنگ اول دیپلماتیک ایران و غرب بسیار حساس شود. حالا باید دید خواست کدام یک از طرفین در این جنگ دیپلماتیک بر دیگری خواهد چربید و عاقبت این مواجهه چه خواهد شد ( اینجا بخوانید).

حسن نیتی که نشان داده نمی شود

با درخواست امیرعبداللهیان مبنی بر آزادسازی اموال بلوکه ایران، زمینه مناسبی برای نشان دادن حسن نیت آمریکا فراهم شده است. پیشتر هم برخی رسانه ها و تحلیلگران به بایدن پیشنهاد دادند که برای جلب اعتماد ایران باید بخشی از تحریم ها را بردارد. به نظر می رسید رئیس جمهور آمریکا در ابتدا چنین قصدی داشت اما بعدا از این کار پشیمان شد.

آنچه واضح است این است که خود جو بایدن در مورد برجام دچار تردید و دودلی شده است و نمی تواند در مورد آن درست و سنجیده تصمیم بگیرد، والا برداشتن برخی تحریم ها و آزادسازی پول‌های بلوکه شده قدم مناسبی برای جلب مجدد اعتماد ایران است و می تواند مذاکرات وین را احیاء کند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • عبداللهی
    0

    این هدف جز ایران هراسی در دنیا نیست و در تنگدستی ملت تا از داخل بلوا شود

  • سیاوش سلطان
    0

    اعتماد نکردن ایران امری عقلانی و قانونی است ، چون آمریکا زد زیر میز .... اما اینکه چرا آمریکا اعتماد نمی کند دو دلیل بیشتر ندارد ۱- قدرت ایران و شرایط جهانی آنریکا قبول گام اول برایش هزینه سیاسی و قبول شکست مقابل ایران خواهد بود ۲- تنش های میان حزب دمکرات و جمهوری خواه و کنگره باعث شده نتوانند یک تصمیم واحد بگیرند ... نتیجه : به هر حال این آمریکا است که عهد شکسته و باید قدم که نه ، پرش اول را انجام دهد ، اینکار را نمی کند ، چون حیله و نیرنگ های قبلی را در سر دارد ، معطل کردن ایران و کش دادن گردن کلفتی و همین بازی زیرساخت اقتصادی و جایگاه جهانی آمریکا را تنزل و به کشوری منزوی با سیاست های غلط و یکجانبه گرایانه نزد جهانیان معرفی شده و مهر تایید خواهد خورد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ق

    • کاربر ناشناس
      0

      4

  • .
    0

    اول ایران به برجام عمل کرد حالا هم اول آمریکا تحریم ها را بردارد

  • سرداراذربایجان
    0

    جناب اقای ریسی بجای اینکه دربه در دنبال بدبخت بیچاره ها بگردی و خودت رانندگی کنی لطفاً بیا بشین پشت میز ریاست جمهوری و از پشت میز خواهید دید که همه را بدبخت کردهاید با مسافرت کردن و تفریح کاری نمی تونی انجام بدی دلار کجاست ؟برجام چی شد؟ اب فاضلاب خوزستان را به خورد مردم دادی ؟کرونا همه را گاز گرفت؟ اذربایجان رفت؟ . کجایی ریسی والله نوکر هم نیستی

    نظرات شما -
    • جوان
      0

      متاسفم برای تفکر امثال شما اگر ریسی پشت میز بشینه که اونو علم عثمان می کنید میگید پشت میز نشینی حالا که این یکی دوماه داره مشکلات مردم را بررسی می کنه اینطور حرف می زنید به خدا دور از انصاف است این قضاوت ها

    • بهروز ترکه
      0

      من با آخر کامنت شما کار دارم.آذربایجان کجا رفت.؟ تورو به خدا جو ندید.........الهام کاره ایی نیست.اصلا در داخل هزار جور مشکِل داره.......با این حرفها یکسری داخل خودمون جو گیر میشن

  • عال
    0

    ایران هر طوی شده مجبور مذاکره کنه مردم ایرانه باتورم له میشه مردم امریکا هیچ مشکلی نداره انها که تحریم نیستند دوم اگر امریکا تاسیسات ایران بزنه ایران مجبور میشه یکی از کشورهایی که با امریکا دوسته اون میزنه اخر کاری هم این شرکت های اروپایی باید بیاد برای باز سازی اون کشور پول هنکفت بگیره پس از هر طرف بازنده ما هسیم

  • ص _ ن
    0

    مذاکره با آمریکا سر کاری می باشد . آمریکا اهل مذاکره دروغین با ایران اسلامی است . آمریکا برای فریب افکار عمومی جهان مذاکره می کند . مرگ بر آمریکا تروریست .

    نظرات شما -
    • شها
      0

      اقای ص-ن .حالا با تحریم ها چه کنیم .امرییکا جنایت کار قبول .اروپا بدتر وعهد شکن .ما تحریم ومبادله با دنیا را چه کنیم.این را راه حل بدهید

  • ناشناس
    0

    گره کور چهار دهه تنش و تقابل بی وقفه در روابط ایران و امریکا به زعم دهها مذاکرات و توافق موردی و تاکتیکی از جمله توافق برجام فقدان مذاکرات جامع و راهبردی درباره تمامی اختلافات دو کشور است. تا زمانیکه سیاست تنش و تقابل بین ایران و امریکا جای خود را به راهبر منافع مشترک و جمعی ندهد هر نتیجه و دستاوردی هم که مذاکرات وین داشته باشد بیشتر از نتایج توافق برجام نخواهد بود. توافق برجام ناقص بود چون جامعیت نداشت و مشمول تحریم های اولیه امریکا و عادیسازی روابط دو کشور نمی شد و لازمه آن تصمیم رهبران دو کشور برای تغییر سیاست از تنش و تقابل به رویکرد همکاری بر اساس منافع مشترک و جمعی است.

  • محمد
    0

    گره کور این دوره مذاکرات رو ما درست کردیم

  • اکبر دقیق
    0

    به نظر میاد،حاکمییت اصلا در فکر مذاکره نیست!ونگاهش را به شرق(چین،روس،وهندوستان) معطوف کرده.......واین مسئله را به خوبی غرب( امریکا، فرانسه وانگلیس) متوجه شده است...........خب غرب بهیچوجه زیر بار این داستان نمیره!نتیجه گیری: تئوری قدیمی امریکا در حال(ابتدای کار) انجام شدن است و آن تئوری چماق و هویج میباشد....! آنها هرگز وارد کارزار( مستقیم) نمیشوند. و در عوض جنگ نیابتی راه میاندازند............ دورو بر ایران: طالبان و داعش خراسان در شرق کشور و الهام( اسرائیل، ترکیه) در شمال کشور و اقلیم کردستان عراق ، در غرب......ودر جنوب هم کشورهای حاشیه خلیج فارس ( عربستان و پایگاه های مستقر در عراق و.....).خب امنیت ملّی ایران( نحیف شده و غالب مردم دل گیر از حاکمییت بواسطه تورم کمر شکن و بی عدالتی .......!) را نشانه گرفتند............!آیا تاریخ تکرار میشه؟( هجوم اعراب به ایران( زمان خلیفه دوم) که مردم بواسطه ظلم وبیعدالتی و فقر حاکمییت را تنها گذاشته وآنان مانند آب خوردن ایران را فتح کردند.( الهی نیاد آن روزگار تلخ تر از زهر..........!

    نظرات شما -
    • هفت لنگ بختیاری به اکبر دقیق
      0

      تحلیل شما با اوضاع منطقه هم خوانی ندارد نیمه پر لیوان این است که بعداز شهادت حاج قاسم وابومهدی المهندس زنگ خطر خروج آمریکا از ایران به صدا درآمد وپایگاههای خود را ترک کردند (موشک باران سپاه بر عین الاسد )و اتحاد عراق و ایران در این امر،باحضور طالبان در قدرت وفراری دادن آمریکایی‌ها باخفت تمام تر و کم آوردن عربستان وامارات در جنگ مبارزان غیور یمنی پالس های ارتباط ریاض با ایران کشورهای منطقه و اسراییل از این قدرت فرماندهی و مدیریت ایران در منطقه وحشت کرده اند وترس ووحشت آنها از گسترش امپراطوری ایران است لذا دارند دست پیدا می زنند چون محور مقاومت به رهبری ایران از حماس و حزب الله لبنان و عراق و سوریه ویمن در جنگ های نیابتی پدر آمریکا و اسراییل رادراوردند

    • از مهندس به اکبر دقیق
      0

      برفرض محال این تحلیل آب دوغ خیاری تو هم درست باشد .مگر جوانان ایران مرده اند که چهارتا کشور فسقلی که با یه موشک ما کله پا میشن بتوانند ایران رابگیرند ایران هم که تنها نیست خدا راداره ونیروهای مسلح قدرت مند و عراق ویمن ولبنان سوریه وحتی افغانستان وخیلی از کشورها با ایرانند

    • اکبر دقیق
      0

      مهندس: اصلا جنگ را دیدی؟! یکسری برو جنوب: هنوز آثار جنگ بعداز ۳۴ سال نمایان است.هویزه رفتی؟خرمشهر رفتی؟.......هنوز آثار جنگ از نخلستان های جنوب هویداست! چه آدمهایی که معنی کلمه پدر ، برایشان غریبه است...........جنگ عینه زهر مار تلخه!جنگ آخرین گزینه باید باشد.

    • مانی
      0

      آره جون عمه آت مهندس همه با ما هستن وقت عمل مشخص میشود که با ما نیستن وان موقع هم خیلی دیر است مهندس.دکتر.خلبان.دست فروش

  • حسن الله وردی
    0

    مستقیم با آمریکا از موضع قدرت باید مذاکره کرد و دیگران را بازی نداد هر کشوری در مذاکرات برجام دنبال منافع خود است تب یک دفعه مرگ یکدفعه

    نظرات شما -
    • بنجل
      0

      یارو به ده راه نمیدادن سراغ خونه کدخدا رو میگرفت

  • مورچه
    0

    ۴۳ساله این بازی موش و گربه بین ایران عزیزوامریکای جنایتکاران در حال انجام هست و پایانی نداردسردمداران ما ملت راسرکارگذاشته اند.وامریکایها عرب های منطقه را.ما ملت بافقروفرودستی گرانی ولی خانه تکانی بایددست وپنجه نرم کنیم وامریکاواروپااهن پاره هایشان رابه کشورهای صاحب ثروت غالب کنندب نظر می ای سردمداران ایران و آمریکا انگلیس فرانسه روسیه وچین کمونیست هم دست هستن .سیاست پدرومادرندارد.ازطرفی چرامذاکره رایکسره نمی‌کنند باتری یاخیربخداملت ایران راجون ب لب کردین خجالت هم خوب چیزیه

  • کاربر ناشناس
    0

    امریکا مقصر خروج از برجام است ولی ایران استراتژی خود را عوض کرده و وقت کشی میکند بنظر میاید ایران تصمیم جدیدی دارد و این بازی اول تو بنظر میاید سیاست است

  • تالش
    0

    به به یه روز جنگ یه روز برجام یه روز تحریم خوب مردم سرکارگذاشتین دستتون درنکنه خودتونین

    نظرات شما -
    • شها
      0

      خودتونین چیه .خودمونیم واین همه گره های لاینحل

  • يه روز خوب مياد؟؟؟؟
    0

    چه جالب،،بيچاره مررررردم،،البته لياقتشم داريم،،

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    غرب و آمریکا غرق در بحران انرژی هستند پالایشگاههای امارات و عربستان دیگر ظرفیت تولید بیش از این راندارندچون موشک های یمنی ترکاندشان پس مجبورند از انرژی لایزال سوختی ایران استفاده کنند دولت ریسی قطعا باتدبیر درست آنها را به پای میز می کشاند ان شاالله

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      هفت لنگ شما نظراتت بدرد خودت میخوره

    • مانی
      0

      شیش لنگ نظراتت فقط بدرد خودت وامثال خودت میخوره مردم جون به لب شدن تو دنبال توجیه

    • کاربر ناشناس
      0

      عجب تحلیل مسخره ای

    • مورچه
      0

      معلومه ازسرشکم سیری نظرگذاشتی پدرمختخوری بسوزه هفت رنگ جاده های کوهستانی و خطرناک بازفت کوهرنگ وهوشوت را فراموش نکن که فصل سرمامردم عشایر بختیاری چه دردورنجی در فصل بارندگی متحمل می‌شوند دریغ از یک متراسفالت در روستاهای تیک وهوشوت تونل فارسان بازفت چنددهه بلاتکلیف رهاشده شمااگربختیاری هستی ازدردورنج ایل بگوبیسواد نامتعارف

    • بهروز ترکه
      0

      جناب هفت لنگ: تو بی شک ، شیرین عقل هستی!مردم زیر بار تورم وکرونا و .........دارند داقون میشن و بعد اینطور کامنت میگذاری ، تا مردم گرسنه را عصبانی کنی.

  • ی ط
    0

    چرا فلسطین و حزب الله لبنان نباید بمب اتمی داشته باشد ولی اسرائیل داشته باشد.

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      0

      تا اینجا ثابت شد دو اسراییلی اینجا حضور دارد ، از کل رای های متفی خلاف ولایت و انقلاب دو نظر کم کنید ، تضمین اش با من

  • مجتبی
    0

    من فکر میکنم اگر آمریکا بخشی از دارایی های ایران رو آزاد کنه، یا کل تحریم ها رو برداره، یا اصلا هر دو تا کار رو بدون قید و شرط و با هم انجام و بفرض محال، بعنوان حسن ختام یک عذر خواهی رسمی همراه با اعزام نماینده ویژه داشته باشه، هم مشکل حل نمیشه. میدونید چرا؟ چون ما راضی نخواهیم شد. میدونید چرا؟ چون ما تکلیف مون با خودمون روشن نیست. وقتی وزارت خارجه پادویی تصمیمات بالادستی معرفی میشود و این تصمیم ها محفلی است نه مجلسی!!! چی بایستی توقع داشت؟؟؟؟ یادتون هست مرحوم روح اله حسینیان وزیر سابق اطلاعات کشور و نماینده چند دوره مجلس گفته بود: «ما برای مبارزه با آمریکا انقلاب کردیم وگرنه اگر برای رفاه بود که وضعیت ما زمان شاه بهتر بود و شاه بهتر می‌توانست ایران را آباد کند». و سپس افاضه فرموده بود:« ما با ابر قدرت ها سر جنگ داریم» . البته صحبت های ایشان بعداً تکذیب شد. ولی میدونید در ایران همه چیز اول تکذیب میشود مگر اینکه فیلم آن پخش شود و آنوقت است که ادعا میکنند تقطیع شده است. در ثانی، مهم عملکرد است که واضح است. خلاصه، اگر بعد از همه اینکارها ، شاهد بودیم که موشک پرانی شروع شد، تعجب نکنید زیرا اینکار ربطی به توافق ندارد و جزو برنامه های از پیش برنامه ریزی شده!!!! اعلام خواهد شد. زمان تصویب برجام که یادتون هست، چرا الان آزمایشات موشکی نداریم؟

  • دلاریان
    0

    سلام خداقوت / ممنونیم خبر فوری انواع نظرات منعکس می کند طبق گفت کارشناسان حامی دولت در سیما ما در این س سال بیش از 1000میلیارد دلار متضرر شدیم چه درآمد چه تورم و بیکاری طلاق و هم ی عوامل باعث 1000میلیارد دلار خسارت شد رقمی کمر شکن است از این به بعد خسارات بیشتر می شود چون رشد جمعیت کرونا و بستن راههای مختلف دور زدن مانند باکو که باعث شد تجارت صدمه ببیند یا افغانستان که محل درآمد دلار نقد ما بود امریکا دلار می داد دولت ملت افغانستان ما می رفتیم میاوردیم داخل ایران نوعی دور زدن تحریم این ها هم کم اثر شده لذا مسیر کنونی ما باید عوض شود ما نشان دادیم بقول ظریف و روحانی و رهبری به سادگی چند ماهه سانتیوفیوژرا بهتر چرخاندیم حتی اتم فلزی که کاربرد نظامی دارد تولید کردیم یعنی علم عملی هسته ای داریم پس با مذاکر هیچی از دست نمی دیم ایران هزار تا مخفیگاه داره همین الان هم داریم زیر زیرکی کارهایی می کنیم پس برجام فقط مانند گذشته یک برنده دارد ایران آزاد شدن 100میلیارد دلار به نظام و میلیاردها دلار در راه یعنی ما حتی می توانیم الان بخواهیم صادرات نفت ایران از سر بگیرد تا زمان توافق دلارش خارج بماند با توافق گویاه ما جای سه میلیون بشکه شش میلیون صادر می کنیم پس نظام اگر قبل از توافق صادرات را از سر بگیرد و لیست سیا بلک لیست را در بیائیم و به تجارت جهانی بپیوندیم می شیم کشوری با 10درصد رشد اقتصادی که کولاکاست و گرنه ما هنوز تورم بالا خواهیم داشت / نیمی از گرفتاری بعد از احیای برجام دست مجلس و مصلحت نظام است یا با حکم حکمتی رهبری برطرف می شود مانند قتانون پالرمو یا رابط با عربستان و امثال آن ک باعث نیمی از گرفتاری ماست ما باید مین الان از لیست سیاه بیرون یائیم تا بتوانیم با آزاد شدن دلارها بانک های جهان با ما کار کنند یعنی بانک های جان با کشورای لیست سیاه کار نمی کنند و ربطی به امریکا ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها