غلامحسین مصباحی مقدم در گفتگو با خبرفوری:

جنجال غیبت هاشمی در مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد / روحانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود؟ / استعفای آملی لاریجانی عجیب بود / رهبری مخالف ردصلاحیت علی لاریجانی بودند

غلامحسین مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرفوری به بیان جزئیاتی از برخی وقایع تاریخ معاصر ایران پرداخت که واکنش برانگیز شد.

جنجال غیبت هاشمی در مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد / روحانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود؟ / استعفای آملی لاریجانی عجیب بود / رهبری مخالف ردصلاحیت علی لاریجانی بودند

غلامحسین مصباحی مقدم از چهره های خبرساز اصولگراست. این عضو جامعه روحانیت مبارز که به واسطه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان، اخباری شنیدنی دارد، در گفتگو با خبر فوری برای اولین‌بار برخی مسائل سیاسی از جمله درباره وقایع سال ۸۸ را بازخوانی کرده است.

محورهای اصلی این گفتگو را در ادامه بخوانید:

- در دولت قبل به دروغ مسئله واردات واکسن را به FATF ربط دادند.

- اگر CFT و پالرمو را می‌پذیرفتیم نمی‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

- تکیه کردن دولت قبل روی مسئله FATF نوعی فرافکنی بود؛ دروغ می‌گفتند که اگر FATF تصویب شود مشکلات حل خواهد شد.

- سخنگوی دولت قبل می‌گفت چون ما FATF را نپذیرفته‌ایم به ما واکسن نمی‌دهند دیدیم که این دروغ محض بود و ما توانستیم میلیون‌ها واکسن وارد کنیم.

- آمریکا به ناحق ما را تحریم کرده است و می‌خواست با این تحریم‌ها ما را فلج کند .

- علت اینکه فلج نشدیم این بود که ما تحریم‌ها را دور زدیم؛ هم CFT و هم پالرمو صریح هستند در اینکه باید معاملات شفاف شود

- در شرایط تحریمی ما ناچاریم داد و ستاد پوششی داشته باشیم؛ اگر بنا باشد طرف معامله ما مشخص شود کسی با ما معامله نمی‌کند.

- علی لاریجانی ۳دوره رئیس مجلس بود و همچنین نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده است و هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبری است؛ شورای نگهبان کسی را با این سوابق تأیید صلاحیت نکند برای من تعجب آمیز است.

- واقعا برخورد آقای لاریجانی در این موضوع بسیار خوب بود. من تحلیلم این بود که رهبری نسبت به اتفاقی که رخ داد ناخوشنود هستند؛ برداشت من این بود که واکنش رهبری به اصل عدم احراز صلاحیت لاریجانی بود.

- در موضوع عدم احراز صلاحیت آقای لاریجانی، رهبر انقلاب ضرورت ندانستند که حکم حکومتی بدهند.

- برای من قابل قبول نبود که آملی لاریجانی ولو نسبت به یک مسئله‌ای اعتراض داشته باشد، حضور در جلسات شورای نگهبان را رها کند

- گمان می‌کنم شان آملی لاریجانی این بود که در شورای نگهبان ادامه کار بدهد.

- بعد از اعلام نظر شورای نگهبان درباره علی لاریجانی، آقای آملی لاریجانی در جلسه مجمع تشخیص به این مسئله واکنش نشان داد و اظهار ناراحتی کرد.

- برخی از اعضای مجمع تشخیص این اظهارات را نپذیرفتند و البته خیلی‌ها هم تایید کردند.

- ما شکی نداریم که به هیچ یک از قدرت‌ها به صورت مطلق نمی‌توانیم اعتماد کنیم و اصلا شعار نه شرقی و نه غربی حکایت همین مسئله است.

- امروز هم که حرف از روابط راهبردی با چین و روسیه می‌زنیم به خاطر این است که ما بتوانیم روی طرف مقابل بلند مدت حساب کنید. دل بستن به هر قدرتی بی‌معنا است.

- بانکداری اسلامی در ایران داریم اما خیلی ناقص است؛ فاکتورها خیلی موارد در بانک‌ها صوری است.

- قرارداد مشارکتی که بانک تنظیم می‌کند اصلا مشارکت نیست و کاملا یک طرفه است.

- امام خمینی(ره) فرمودند که بروید کاری کنید که پول سود نکند؛ اما ما الان کاری کرده‌ایم که پول سود کند.

- مسئله بانکداری بدون ربا حل نشد چون هم اراده قوی وجود نداشت و هم دست‌هایی پشت پرده‌ای وجود داشت که نگذاشتند.

- حضور روحانی در مجمع تشخیص‌ فعلا گمانه‌‌زنی رسانه‌ای است.

- رهبر معظم انقلاب افرادی را که در جایگاه ریاست جمهوری بودند را برای مجمع تشخیص دعوت می‌کردند؛ حالا ممکن است این دعوت با موافقت یا مخالفت روبرو می‌شد.

- آقای خاتمی ظاهرا دعوت رهبری برای عضویت در مجمع تشخیص را نپذیرفت و رهبری هم حکم نزدند و آقای احمدی‌نژاد موافق کرد و رهبری حکم زدند.

- اگر قرار باشد حکمی برای آقای روحانی زده شود در زمان تجدید دوره اعضای مجمع تشخیص این اتفاق رخ می‌دهد.

- هاشمی در سال ۸۴ گفت سن من برای ریاست جمهوری بالاست اما با این حساب چرا سال ۹۲ کاندیدا شد؟!

- هاشمی گفت اگر کاندیدا شوم به خاطر فداکاری برای نظام است.

- هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ گفت نباید اجازه دهیم کوتوله ها روی کار بیایند. دیدارهایی انجام شد تا هاشمی رفسنجانی را از کاندیداتوری در سال۸۴ منصرف کنند اما او قبول نکرد.

- اصلاح طلبان بعد از خاتمی به دنبال هاشمی رفتند.

- در ستادهای انتخاباتی هاشمی در سال ۸۴ روی سینه دختران جوان نوشتند هاشمی ۲۰۰۵؛ تبلیغات انتخاباتی هاشمی در سال ۸۴ خیلی‌ها را از او دور کرد.

- این تغییر تحت تاثیر حزب کارگزاران و بعضی فرزندان ایشان بود.

- هاشمی پس از انتخابات قبول نکرد از احمدی‌نژاد حمایت کند و حتی در مراسم تنفیذ شرکت نکرد.

- از دفتر آقا با بالگرد رفتند شمال تا هاشمی را برای مراسم تنفیذ به تهران بیاوردند اما او رفته بود، دختر هاشمی هم گفته بود پدر من را نمی‌توانید پیدا کنید.

به دنبال اظهارات مصباحی مقدم درباره مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد در سال ۸۸ و غیبت روحانی، فاطمه هاشمی دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی چنین واکنش نشان داد: چند روز قبل از برگزاری مراسم تنفیذ، آیت الله خامنه ای از آیت الله هاشمی درخواست می کنند که در مراسم تنفیذ احمدی نژاد شرکت کرده و حکم تنفیذ را به وی بدهد که آیت الله هاشمی پاسخ می دهند، توقع نداشته باشید در مراسم شرکت کنم و این کار را انجام دهم، چون ایشان را اصلاً قانونی نمی دانم. بنابراین آیت الله هاشمی رفسنجانی در هفته منتهی به مراسم،عازم سفر به منطقه شمال( بابل ) می شوند.

وی افزود: در شب قبل از تنفیذ، آقای محسن رضایی از طریق مسوول تشریفات مجمع تشخیص، تلفن محل استقرار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را جویا و تماس می گیرد و اظهار می دارد: بنده به همراه آقای آقا محمدی، می خواهیم به شمال بیاییم و با آیت‌الله هاشمی برای مراسم تنفیذ به تهران برگردیم.

فاطمه هاشمی در ادامه گفت: دلایل آیت الله هاشمی به آقای رضایی گفته شد از جمله این که: ایشان علاقه ای به حضور در این مراسم ندارند، چون انتخاب احمدی‌نژاد را قانونی نمی‌داند.
بنابراین نه در آن مراسم شرکت می‌کنند و نه حکم تنفیذ را می‌دهد.

فاطمه هاشمی‌ رفسنجانی در پایان گفت: اصل ماجرا به همین شکل بوده و حاشیه ها و شایعات دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود خلاف واقع است. بنابراین از آقای مصباحی مقدم انتظار می رود در کسوت یک روحانی، در صحت مطالب خود دقت بیشتری بفرمایند.

مشروح گفتگو با غلامحسین مصباحی مقدم را در ادامه ببینید:

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • همشیره
    0

    تاریخ سازی به سبک آخوند دربار

    نظرات شما -
    • @
      0

      این کلمه آخوند دربار رو تازه یاد گرفتی جملات تو من رو یاد کمپ آلبانی میندازه!

    • منافق
      0

      این «کمپ آلبانی» رو در کلاس های توجیهی شنیده و بیشتر از این چیزی نمیدونه بنده خدا!

    • آریایی
      0

      به @ مثل اینکه خاطه بدی در کمپ آلبانی داری !!!!!!!!!!

    • @@@@@@@@@@@&&
      0

      به وطن فروشی خود ادامه دهید خودکشی هم که بکنید این شاه و رجوی برنمیگردند

  • .
    0

    ویژگی های افراد مستبد و دیکتاتور و خود بزرگ بین یکی است.

    نظرات شما -
    • .
      0

      البته منظور همین دو شخص بودند منافقین سوء استفاده نکنند !

  • پرتوی
    0

    رهبری مخالف ردصلاحیت لاریجانی بود و فرمودند جفا شد یعنی ستم شد آقایان شورا ی نگهبان هم فهمیدند اگر بگوییم نفهمیدند پس باید به این نتیجه برسیم آدم های نالایق هستند که نیستند اگر لایق هستند پس حتما فهمیدند .حال اگر فهمیدند چرا به فرمایش رهبری التزام عملی ندارند در صورتی که خودشان دیگران را به همین دلیل رد صلاحیت می کنند این نقض قرض نیست؟؟؟

    نظرات شما -
    • ......
      0

      بعدا نظر شورای نگهبان رو تایید کردند

  • ارر
    0

    عجب دروغی یعنی لاریجانی با حکم حکومتی نمی امد

  • محمد
    0

    اگر روحانی رئیس مجمع تشخیص شود خیلی چیزا به پای دیگری نوشته می شود.

  • تاراس بولبا
    0

    پروژه نخ نمای فرار روبه جلو و فرار از محاکمه......

  • علی
    0

    مملکتی که یکی از مسولان ردبادلای ان مصباحی مقدم باشد نباید هم وضعیتش بهتر از این باشد،، اقای مصباحی مقدم تو و امثالهم خدا وکیلی بدرد روضه خوانی سر قبرستان می خوری.د مردحسابی تورم،فساد، تبعیض،ظلم، ستم، دروغ،رمقی دیگه برای ملت مظلوم ستمدیده نگذاشته،انوقت امده ای اراجیف تحویل مردم میدی..بجای این حرفهایی که هیچ فایده ای برای مملکت ندارد.دست به دست هم بدهید.چاره ای بیندیشیدتا از تورم وحشتناک رهایی یابیم.فکر نکنم دنبال این موارد بروید..برای انکه،،سوار چه داند ز احوال پیاده... سیر چه داند از حال گرسنه

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      چیزی بلد نیست وقتی دانایان کنار میروند جا برای اینه باز میشودچاره چیست

  • حسین
    0

    من مونده ام این آدم چرا اینقدر حرف میزنه؟

  • امیر
    0

    یارو رو تو ده راه نمی دادند سراغ خونه کدخدا رو می گرفت. روحانی باید محاکمه بشه شما کاندید رییس مجمع می کنیدش . شتر در خواب بیند پنبه دانه ....

  • به@
    0

    معلومه سالهای زیادی رو تو کمپ آلبانی گذروندی که حالا به یادش میوفتی

    نظرات شما -
    • 0

      چیه حقیقت تلخه ؟!

  • ملت همیشه در صحنه
    0

    وای به حال مملکتی که اقتصاد دان و تصمیم گیرش مصباحی‌مقدم باشه، چقدر بدبختیم ما

  • کامکار
    0

    معلوم نیست سروته مسائل و مشکلات و معضلات مملکت را کی بهم میاورد.مشکل 67 را هم منتظری نائب رهیری در جریان نبود.ایشان میگه برای بی صلاحیت کردن علی لاریجانی سر خود عمل شد . اشغال سفارت هم بعدا خمینی مطلع شد.معلوم نیست بازی چند چند است و اصلا کی با کی مسابقه دارد و داور کیه .یک دفعه سروصدا بلند شد که آمریکا با کیک در مهرآباد است.خاتمی از کشتار روشنفکران بی اطلاع بود.اما همه مردم میدونند که اونهایی که سفره هاشون را خالی کردند همه از سینه چاکان نظام هستند.

  • عوام
    0

    بیشتر دنیا رو افراد دانشگاهی و دانشمند و پروفسور اداره میکنند چه کار کردن ولی ما در عرض چهل سال با مکتب خانه و دروس حوزه ایران را کشور یک دنیا کردیم برید ببینید کدام کشور دنیا همونوامریکاتون میتونه حرم و بارگاهی که ما تو عراق و مشهد و قم همین تهران برای امام راحل ساختیم رو میتونند بسازند کرونا رو با داروی امام کاظم به زانو دراوردیم رییس جمهور امریکاتون تحصیلات دانشگاهی داره ولی رییس جمهور ما که جانم فداش سواد نداره چنان توی این دو ماه زده تو دهنش که اگه جرات داره بیاد ما ملت حوزه و مکتب خانه ایم

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      معلومه خیلی از آخوندا دل پری داری ولی بدون دلیل بیسواد خطاب کردن دیگران خودش نشانه بیسوادیست.

    • حاجی
      0

      ایران هم دانشگاههای بسیار دارد بزرگترین دانشگاه چهان اوین است .دانشجویان نخبه و دانشگاهیان و دانشمندان و پروفسوران و حقوقدانان ایران همه بخاطر حفظ سلامتیشان در دانشگاهها نگهداری میشوند.

    • زیلان
      0

      زبان قاصر از جواب تو ... زارتــــــــــــت

  • محسن
    0

    با سلام اگر چند نفر در جمهوری اسلامی ایراداتی دارند خود ما مردم آنها را کنار میزنیم الکی دشمنان سوء استفاده نکنند. در کامنت ها معاندین و هواداران آنها دیده میشوند خواهشا کمی تفکر کنید شاید به راه راست هدایت شوید.

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      مردم را با انگ و برچسب 42 سال است از حقوق خود دور کردید .مرد نا حسابی گرانی نیست ،دزدی نیست ،حیف و میل نیست ،رانت نیست ، قاچاق نیست ، اقوام سالاری نیست ، چاپلوسی نیست ، بیکاری نیست ، فساد نیست ، سعید طوسی نیست ،نوید افکاری نیست ، تظاهرات کارگرانی نظافت کارشهرداری و سایر اقشار نیست ،فرار نخبه نیست ،فرار پولهای چند هزار میلیاردی نیست ،زندانها و اعدام نیست ،فروش دارو وواکسن نیست ،...امثال جنابعالی اگر کمی تفکر کنید شاید عاقبت بخیر بشی اگر یاد بگیری که مردم صاحبان مملکت هستند و حق دارند برای سربلندی کشور خود با سختترین زبان با مسئولان بی لیاقت گفتگو کنند.

    • محسن
      0

      اولا داری در دل میکنی؟ دوما این هایی که گفتی قبل انقلاب هم بوده! ثالثا اگر کمی دقت میکردی حرف من رو با پیاز داغ بیشتر تکرار نمی کردی!!!!! رابعا فرق مردم و سلطنت طلب و منافقین رو هنوز هم نمیفهمی!!!!!

    • رضا..
      0

      جناب محسن کاش چند نفر بودند ولی آیا وضعیت موجود را نتیجه کارکرد نادرست چند نفر میدانید؟ آیا وضعیت فعلی برازنده کشوری با ثروت خدادادی و با پیشینه فرهنگ و تمدن کهن است؟ ظاهرا مشکل کشور سیستماتیک است وگرنه 42 سال زمان بسیار زیادی برای توسعه و بزرگی در دنیاست. کشورهای زیادی است که در عرض 20 سال پله های ترقی و اقتدار را طی کردند تازه بدون دارا بودن دومین مخازن گازی و نفت و معادن و...

    • به رضا
      0

      اصلا به قول شما فساد سیستماتیک ! اگر میتونستیم بدون تحریم های آمریکا تجارت هایی از جمله نفت و سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم با همون فساد هم پیشرفت میکردیم! اون کشور هایی که شما فکر میکنی پیشرفت کردند اکثرا بازی رسانه ای است و ساده ای مثل شما باور میکند تا پیشرفت های موجود کشورت رو نبینی!!!!!!!!!!!!

    • رضا..
      0

      اگر قرار بود فساد سیستماتیک داشته باشیم و ملت در رویا دنبال مسکن و شغل و ارزانی کالا باشند پس چرا با شعارهای دهان پر کن انقلاب کردیم.؟ اونهایی که میلیارد ها میلیارد می‌دزدند و به راحتی از کشور خارج می‌شوند اون هم تقصیر آمریکاست؟ اینها برای عوام جواب میده ولی خودتان میدانید چه بر سر این کشور آوردید! ارزش پول ملی را 4000 برابر بی ارزش کردید.

  • خلیل
    0

    به جناب منافق و آریایی و /به @/ عرض کنم عکس العملی که نشان دادید آشکار ساخت که جناب @خیلی هم بی راه نگفته است . واگر از منافقین و سلطنت طلب ها نیستید مریض هستید! برای شناخت امثال شما کلاس توجیهی لازم نیست و جنایات شما مشهود است . تجربه واقعی را هم زنان های رجوی داشتند میتونید از آنها بپرسید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هزاران ننگ و نفرین بر سازمان تروریستی خائنین به خلق ایران (سازمان مجاهدین خلق ایران; بی وطنهای آواره).

  • ناشناس
    0

    ننگ و نفرین بر سازمان تروریستی خائنین به خلق ایران (سازمان مجاهدین خلق ایران; بی وطنهای آواره).

  • محمد.،،
    0

    اصلاح ..واصول ..سراپپایک کرباسیدخداریشه تون رابخشکاندکه ذره ای بفکرملت نیستیدوازدرد ملت بیخبرید شرمتانباد

  • فاروق
    0

    در ارتباط با بخشی از این مصاحبه درباره نظام بانکی کشور: بانکها در ایران به سپرده گذاران خود سودِ به معنای واقعی کلمه را پرداخت نکرده بلکه تنها بخشی از ضرر و زیان ناشی از تورم را جبران میکنند. فرضاً اگر که بانکی به سپرده گذار خود هجده درصد باصطلاح رایج و اشتباه بهره سالانه بدهد و میزان تورم سالانه 40 درصد باشد در آنصورت بانک درواقع 18 درصد از 40 درصد ضرر و زیان ناشی از تورم را برای سپرده گذار خود جبران میکند بدون آنکه سود واقعی پرداخت کند. اگر بانکی مبلغی بیش از نرخ تورّم به سپرده گذار خود پرداخت کند، درآنصورت آن بخش مازاد بر تورم سالانه، سود حقیقیست. از نظر بنده، یک نظام بانکی با قابلیت حفظ قدرت خرید سپرده های مشتریان خود، یک نظام بانکی مطلوب است بدون آنکه هیچ بهره یا سودی به سپرده گذاران خود پرداخت کند!

  • رضا..
    0

    جناب مصباحی مقدم می‌گوید آمریکا میخواست ما را فلج کند که نتوانست البته این حرف تا حدودی درست است چون مسئولین و مدیران ارشد جایشان گرم ونرمه و این مردم کوچه و بازار هستند که از زندگی نرمال درمانده و فلج شده‌اند.

  • حسن الله وردی
    0

    اگر لاریجانی تایید صلاحیت هم می شد محال بود بیشتر از مهر علیزاده رای بیاورد اگر از روحانی در یکی از ارکان نظام استفاده شود حتما حتما خیلی ها دچار سرخوردگی می شوند از جمله خود من که واقعا چپ می کنم و باعث بند آمدن جاده می شوم و........

    نظرات شما -
    • زیلان
      0

      تو همینطوری هم چپی

  • تقی
    0

    نمیدونم این اقارا جزو بنی امیه و زبیری ها می دانم ، فرد مومن اینقدر فربه و ... نمی تواند باشد . حیف از جایگاه عظیم روحانیت که فرو ریخت

  • علی آقا
    0

    ماازخدائیم وبسوی خدابازمیگردیم:عاقبت بخیری ازآن پرهیزکاران است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها