آیا غربی‌ها به شرط تازه ایران جواب مثبت خواهند داد؟

مقامات ایرانی برای بازگشت به میز مذاکرات شرط و شروطی تعیین کرده اند با این حال به نظر می رسد که در آن طرف ماجرا برخی کشورها از شرطی که تهران گذاشته راضی نیستند.

آیا غربی‌ها به شرط تازه ایران جواب مثبت خواهند داد؟

ایران برای نشستن دوباره پای میز مذاکره ای که اخیرا و به خاطر تغییرات سیاسی در تهران ، آن را ترک کرده بود یک شرط تعیین کرده است. امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان که در مقابل اصرار کشورهای غربی به بازگشتن فوری ایران به میز گفتگوها در وین، اخیرا گفته بود که کشورش در شرایطی به مذاکرات باز می گردد که ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شود. این خواسته در شرایطی مطرح شده که بخش مهمی از دارایی های کشورمان در کشورهای شرقی و غربی به دلیل تحریم های دولت ترامپ و ادامه آنها در زمان بایدن، مسدود شده و امکان استفاده از آنها وجود ندارد.

ماجرا از چه قرار بود؟

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی اظهار داشت که مقامات آمریکایی در دوره اقامت او در نیویورک تلاش کرده بودند تا از طریق راه‌های مختلف با او تماس بگیرند. امیر عبداللهیان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اخیرا به نیویورک سفر کرده بود. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مصاحبه تصریح کرد: "به کسانی که برای تماس با آمریکا میانجیگری کرده بودند، گفته است که هرگاه قصد آمریکا درباره مذاکرات و رسیدن به راه حل با ایران جدی باشد، باید از دارایی‌های مالی بلوکه‌شده این کشور رفع انسداد کند".

این در حالیست که او از بازگشت تهران به میز مذاکرات سخن گفته بود بدون اینکه زمان مشخصی را به طرف دیگر گفتگوها اعلام کند. این امر باعث نارضایتی غربی ها شد که به طور مداوم از ایران می خواهند تا تاریخ بازگشت به مذاکرات وین را اعلام کند.

مقامات کشورهای غربی از رابرت مالی تا بلینکن و لودریان یک صدا به ایران هشدار می دهند که تهران تا ابد برای بازگشت به گفتگوها فرصت ندارد.

در همین حال که ایالات متحده در مورد شرط ایران سکوت کرده، آلمان تبدیل به مخالفی جدی شده است. یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان ضمن مخالفت با بحث آزاد شدن ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران به عنوان شرط شروع مذاکرات احیای برجام گفت که ایران نمی‌تواند شروط دیگری تعیین کند. در همین حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهار داشت: "موضوعی که حسین امیرعبداللهیان طرح کرد «پیغامی برای آمریکایی‌ها نبود» و بحث این بوده که آمریکا باید نشان دهد که در روش و اقدام تغییر کرده است."

بحران پولهای بلوکه شده حل خواهد شد؟

مشکل پول های بلوکه شده ایران از زمانی اغاز شده که دونالد ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود و برای بازماندگان در آن شرط و شروط گذاشته و عملا آنها را از هر گونه معامله با ایران باز دارد. اتفاقی که باعث مشکلات اقتصادی فراوانی برای ایران شد. بدهی کره جنوبی به تهران که مبلغی به اندازه هفت میلیارد دلار است بیش از دیگر بدهی ها مورد توجه قرار می گیرد. بخش دیگر پول هایی است که در ازای فروش انرژی به عراق در دست این کشور مانده و راهی برای باز پس گیری آن وجود ندارد. در ایالات متحده هم میلیاردها دلار پول بلوکه شده وجود دارد. به طور کلی گفته می شود که بیش از صد میلیارد دلار از پول ایران در نقاط مختلف جهان مسدود شده که اجازه برداشت از آن وجود ندارد. چرا که تحریم های بانکی و ایجاد ساز و کار تنبیهی برای کشورهایی که با ایران تبادلات اقتصادی دارند، مانع از چنین اتفاقی شده است.

ایران به دنبال آن است که تا پیش از بازگشت به وین، برگ برنده ای را به خود اختصاص دهد. در صورتی که ایالات متحده با این شرط موافقت کند، می تواند اغاز خوبی برای دولت سیزدهم و یک پیروزی در پیشبرد اهداف ایران در مقابل ۱+۴ و ایالات متحده باشد.

آیا غربی‌ها به شرط تازه ایران جواب مثبت خواهند داد؟

اما واشنگتن تا کنون ماجرا را به روی خود نیاورده است. پیش از این آنها از کاهش تحریم های مرتبط با برجام سخن گفته بودند. با این حال تغییر چشمگیری در وضعیت ایران به وجود نیامده بود. اما امروز خواسته امیرعبداللهیان رسمیت دادن به چنین ایده هایی است. اتفاقی که حداقل المان مخالف بی چون و چرای آن نیست اما به وقوع پیوستنش را منوط به بازگشت دیپلمات ها به وین می داند. شاید اقدام اخیر آمریکا خارج کردن تعدادی از شرکت های ایرانی از لیست تحریم ها نیز پاسخی به درخواست ایران در مقیاسی کوچکتر باشد.

اما به نظر می رسد که تهران نمی خواهد بدون داشتن برگ برنده ای پا به مذاکرات وین بگذارد. از یک طرف در حال گسترش فعالیت های هسته ای خود بوده تا دست بالا را در مذاکرات داشته باشد و از سوی دیگر به دنبال حسن نیتی از سوی طرف امریکایی است تا مطمئن شود وعده های مقامات این کشور، تنها روی کاغذ و یا به حرف ختم نمی شود. تعلیق موجود در بازگشت دیپلمات ها به گفتگو با ۱+۴ نمی تواند همیشگی باشد چرا که غرب هم خود را در آستانه بلند شدن از سر میز مذاکرات می بیند. دولت بایدن برای برداشتن تحریم ها نیازمند جلب حمایت جمهوری خواهان در داخل و متحدانش است. اما همانطور که مشخص است چنین کاری به اسانی صورت نخواهد گرفت. نه تنها دشمنان ایران مانند اسراییل تن به چنین خواسته ای نخواهند داد بلکه رقبایی چون عربستان و امارات وجود دارند که مشتاق امتیاز دادن به ایران نیستند. حتی کشوری چون آلمان هم مخالفت خود را با این روش اعلام کرده است. مشخص نیست که بایدن بخواهد که برای بازگرداندن ایران به گفتگوها، تن به چنین چالشی بدهد یا نه اما هر چه هست برآوردن خواسته امیرعبداللهیان، غرب را با یک چالش تازه رو به رو خواهد کرد.

منبع: خبر آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • مهدی
    0

    خودتونو مسخره کردید یا طرف مقابل رو، والا بایدن ادم خوبیه که هنوز میگه بیایید مذاکره کنیم، ما در موضع قدرت نیستیم پس باید منعطف باشیم

    نظرات شما -
    • احمد اندروژ
      0

      نرمش قهرمانانه ای لازم است بس بزرگ !!!!!!!!

  • بسیجی ۹۵ تا مرداد ۱۴۰۰
    0

    خاک بر سرتون که حاضرید به خاطر ده میلیارد دلار ناموس زنان و دختران ایرانی و غیرت و شرف مردان ایران و خون شهدا بفروشی

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      بسیجی معلومه پول مفت و حروم خوب بهت مزه کرده و معلومه از کنار حرامخوران خوب میچری، تو دیگه دم از ناموس نزن که ماهیتت مشخصه، بی ناموس باید به تو گفت

    • شیدا
      0

      تو شکم سیر دیگه ور نزن

    • مرتضی
      0

      اسم فیک گذاشتی که همه نسبت به بسیجی ها بد بین بشن؟!؟! کورخوندی

    • مهدی
      0

      باشرف، اگه این اوضاع یه کم دیگه ادامه پیدا کنه، زنان و دختران ایرانی تا کمر تو سطل زباله دنبال غذا میگردن و یواش یواش فیلم و کلیپ هاشون تو سراسر دنیا داره پخش میشه. آقای به اصطلاح غیرتمند، شهدا خون و جونشون رو دادن که ناموسشون با شرف و سربلند زندگی کنن.

  • جلال عامری
    0

    افرین با گاوچرون جماعت فقط زبان قدرت جواب میده.فقط..‌

    نظرات شما -
    • احمد اندروژ
      0

      احمدی نژاد زمان سخنرانی در پاکدشت در میان دامداران این شهر همین جمله رو به کاربرد که آمریکاییها یه مشت گاو چران احمقند البته بعد از چند ثانیه فهمید کسانی که به سخنرانیش گوش میدن دامداران وگاو چران های پاکدشتند !!!!!!!!!!

  • بنده خدا
    0

    لبنان پول لازم داره باید پولمون ازاد بشه

  • ملت
    0

    لقمه گنده تر از دهن

  • ناشناس
    0

    خیلی راحت میشه غرب را درفشار قرار داد غرب وابستگان و غلامان حلقه به گوشی مثل عربستان و اسراییل و ترکیه و کره و ژاپن را داره ایران سودی تو جیب انها واریزنکنه که شرکتهای چندملیتی دارند خودشان تسلیم خواهند شد به این مو ضوع شک نکنید چون کشوری مثل ترکیه ریز حرکات و تجارت مارا دردست گرفته به اسراییل و غرب گزارش خواهد داد تاریخ را بررسی کنید از وقت تحریم ترکیه همه کاره تجارت ما شده و همه چیز را داره گزارش می دهد نگاه جنگ زرگری آن با غرب و اسراییل نکنید

    نظرات شما -
    • احمد اندروژ
      0

      بله بابا این بنده خدا درست میگه دوره احمدی نژاد زادتون رفته چه مقاومتی کردیم در برابر مذاکره و الان طعم شیرین ان را داریم میچشیم هر چه مقاومت و کله شقی بیشتر این طهم شیرین حال شیرین تر میشود !!!!!!!!!!!

  • محمد.ِ,,,
    0

    خداریشه تان رابخشکاند

  • کاربر ناشناس
    0

    اخر ماجرایی که اخرش توافق یا شکست است ادامه دادن موضوع ضرر بیشتر است وقتی ما قضیه را کش میدهیم نتیجه ان نابودی اقتصاد کشور و مردم است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نترس و نترسان جناب کاربر ناشناس ...... خود غربی ها وآمریکایی ها چندان وضع خوبی ندارند .

  • ت
    0

    دوست عزیز توام فکرت طالبانی جنگ کن

  • نادان
    0

    زود. سریع. انقلابی. عمل کنید چون سیدحسن پول میخواد. غزه نون و گوشت پول میخواد. بشاراسد منتظره دلاره.حوسی ها حقوقشون عقب افتاده عصبانی هستن. بیروت بنزین وگازویل میخواد. حشدالشعبی فراموش نشه. حماس یادتون نره وغیره.... هم سریع وفوری هم انقلابی وارد عمل بشید اینها سهام داران انقلاب مستضعفین جهان هستن سفره ای پهن شده بایداین دوستان سر سفره باشن... مردم ایران هم مهم نیست هرچی شد شد نهایتش به بچهای ضدشورش یه زنگ میزنیم....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خود نادان مشخصه همه این ها رو از نزدیک دیده اند ........ به آمار نگاه کن بعدا مطلب بنویس .

  • احیای توان داخلی سادیسم نمی آورد .
    0

    تا امروز امریکا و غربی ها نشان داده اند که اهل بازی و تعامل برد برد نیستند و احتمالا هم نخواهندبود و غرب گرایان داخلی هم ثابت کردند که تدابیر و شجاعت گرفتن حق کشورمان و تامین منافع ملی را نداشته و نخواهند داشت که هیچ .... بیشتر در ترس و لرزش چگونگی تسلیم شدن ایران هستند تا احقاق حقوق ملی .......... اتخاذ دکترین جدید و خلاقانه در دیپلماسی ایران باید قفل تحریم ها را بشکند همگان تجربه کردیم که میز مذاکره تنها راه حل نیست .

  • همشهری
    0

    نمیشه امریکا این صد میلیارد را مستقیم به حساب خانوارها واریز کنه ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها