خبرفوری به بهانه اظهارات سردار نقدی و سخنی که درباره تاریخ ایران گفت، بررسی می‌کند

ایران چند بار توسط قوای خارجی اشغال شده است؟ / از چنگیز تا اسکندر؛ داستان همه آنها که دروازه‌های ایران را گشودند

کشورمان در طول تاریخ چندهزار ساله اش در کل فقط 4 بار توسط یک کشور یا ارتش خارجی فتح شده است و آن طور که بعضی می گویند چنین نبوده که همه سلسله های گذشته یک دست تسلیم قوای خارجی شوند.

ایران چند بار توسط قوای خارجی اشغال شده است؟ / از چنگیز تا اسکندر؛ داستان همه آنها که دروازه‌های ایران را گشودند

به گزارش خبر فوری ، اظهارات اخیر سردار نقدی در مورد دو دستی تقدیم کردن ایران به اسکندر توسط هخامنشیان و شکست ساسانیان از مغولان (!) باعث واکنش های مختلف شده است. بسیاری از جنبه های مختلف به این اظهارات و تاریخ ایران نگریستند. برخی این پرسش را مطرح کردند که آیا واقعا ایران، آن طور که برخی بیان می کنند همیشه در طول تاریخ شکست خورده و مغلوب بوده است؟

نباید فراموش کرد که تاریخ ایران پر از شکست و پیروزی است. با این حال، اگر با دقت بررسی کنیم متوجه می شویم که کشورمان در طول تاریخ چندهزار ساله اش در کل فقط 4 بار توسط یک کشور یا ارتش خارجی فتح شده است و آن طور که بعضی می گویند چنین نبوده که همه سلسله های گذشته یک دست تسلیم قوای خارجی شوند.

بررسی تاریخ ایران نشان می دهد که از ابتدای روی کار آمدن مادها تا زمان حاضر، ایران یک بار در پایان دوره هخامنشیان توسط قوای اسکندر مقدونی، یک بار در پایان سلسله ساسانیان توسط اعراب، یک بار در پایان دوره خوارزمشاهیان توسط مغولان و یک بار هم در پایان دوره پهلوی اول توسط متفقین تصرف شده است.

اشغال کشور یعنی چه؟

مقصود از تصرف و اشغال کشور، اشغال تقریبا سرتاسر کشور در یک یا چند جنگ نظامی و تصرف به خصوص پایتخت، توسط قوای خارجی و از هم پاشیده شدن سلسله حاکم بر کشور ( یا پادشاه وقت) و به خصوص سکونت ارتش یا قوای خارجی در شهرهای مملکت و به دست گرفتن سیستم حکومتی آن است. از این رو، مثلا هجوم ترک های شمال شرقی به ایران و ایجاد حکومت هایی مانند غزنویان و سلجوقیان معنای تصرف نمی دهد. همچنین حمله افغان ها به اصفهان در دوره شاه سلطان حسین صفوی به معنی اشغال کشور نیست، چرا که اصولا افغان ها در آن دوره یک قوم یا ارتش خارجی به حساب نمی آمدند. همچنین جنگ های ایران و روسیه، حمله عثمانی ها به غرب ایران، حمله انگلیسی ها و پرتغالی ها به جنوب و جنگ های بزرگ روم و ایران هیچ یک معنای تصرف کشور را ندارند چرا که اصولا این جنگ ها به تصرف کشور منجر نشد.

حمله مغولان به ایران شاید از نظر بسیاری به معنی تصرف کشور نباشد چرا که خوارزمشاهیان حکومتی ترک تبار بودند اما نباید فراموش کرد که خوارزمشاهیان در آن دوره آنقدر با فرهنگ ایرانی ممزوج شده بودند که عملا تبدیل به بخشی از ایرانیان شده و حکومت رسمی کشور ایران به حساب می آمدند.

برعکس، حمله تیمور لنگ به شهرهای ایران و تصرفشان به معنی تصرف ایران نیست چرا که تیمور و سلسله اش در آن زمان حکومت مغولی داخل ایرانی بود که علیه یک سلسله مغولی دیگر یعنی ایلخانان شورید.

ایران در تاریخ چند بار اشغال شده است؟

در جدول زیر اطلاعاتی کلی درباره 4 تصرف ایران در طول تاریخ ارائه می شود:

حکومت ایران و آخرین پادشاهش

قوم خارجی مهاجم و رهبرش

سال اشغال ایران

پایتخت اشغال شده

اولین حکومت ایرانی بعد از اشغال

هخامنشان (داریوش سوم)

قوای مقدونی و یونانی (اسکندر)

330 ق . م

پاسارگاد

اشکانیان

ساسانیان (یزدگرد سوم)

اعراب مسلمان (سعد بن ابی وقاص)

651 م

تیسفون

طاهریان

خوارزمشاهیان (سلطان محمد خوارزمشاه)

مغولان (چنگیز خان)

1219 م

سمرقند

آق قویونلوها

پهلوی اول (رضا شاه)

قوای متفقین (روسیه و انگلیس و آمریکا)

1941 م

تهران

پهلوی دوم (محمد رضا پهلوی)

نکته بالا در مورد موارد فوق این است که در هر 4 تصرف، ایران در ظاهر قدرت بسیار زیادی داشت و زمانی اشغال شد که کسی گمان نمی کرد. ایران ساسانی و هخامنشی از درون پاشیده بودند اما در ظاهر امپراتوری بودند که تصرفشان کار آسانی نمی نمود.

تعامل مهاجم و مدافع، نکته ای که در تاریخ ایران مشاهده می شود

نکته دیگر این است که به جز تصرف ایران توسط متفقین در سال 1320 شمسی، در سایر نمونه ها، قوای مهاجم بیش از چند صد سال در ایران ساکن شده و نفوذ فرهنگی زیادی هم بر ایران داشتند. البته این تاثیر و تاثر فرهنگی دو طرفه بوده و ایرانیان در کنار تاثر، تاثیر به سزایی هم بر مهاجمان گذاشتند.

حمله اسکندر به ایران باعث ورود فرهنگ یونانی و آغاز عصر هلنیستیک در ایران شد اما همزمان، ایرانیان توانستند خود، بر فرهنگ یونانی مآبی بعد از اسکندر تاثیر گذاشته و فرهنگ خود را به اروپا صادر کنند. این تاثیر و تاثر دو طرفه دقیقا بین اعراب مسلمان و ایرانیان هم شکل گرفت. در این زمینه کتاب های فراوانی نگاشته شده و تحقیقات مفصلی هم انجام گرفته است. در مورد حمله مغول کمی قضیه پیچیده تر است.

مغولان اگرچه ناتوان از تاثیر فرهنگی بر ایرانیان بودند اما توانستند به صورت غیر مستقیم بر این فرهنگ تاثیر گذارند. حمله مغولان چنان مهیب و وحشتناک بود که ایران بعد از آن دیگر نتوانست کمر راست کند. کابوس حمله مغول همانند طعم تلخی بود که تا ابد در کام ایرانیان باقی ماند. هر ایرانی با کابوس حمله مغولان زیست و این زیستن فرهنگ او را شکل داد. با این حال، ایرانیان ساکت و ساکن ننشستند و حتی در این دوره ترسناک نیز توانستند حاکمان وحشی مغول را رام و تابع خود کنند. تاثیر شگرف علمایی چون خواجه نصیرالدین طوسی، غیاث الدین جمشید کاشانی، شمس الدین محمد جوینی و ... در تاریخ به ثبت رسیده است. این افراد برجسته توانستند در عصر فترت، مغولان را با فرهنگ و تمدن آشنا کنند و حداقل تاتار ساکن در فلات ایران را با فرهنگ آشتی دهند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 69
  • سرزمین ما
    3

    ایران عزیر ما اکنون مستعمره گروه های نیابتی در عراق و سوریه و لبنان و غزه و یمن و نیجریه و افعانستان و نیز تحت اسعمار دو کشور چین و روسیه است. تهاجم فرهنگی اعراب که 1400 سال پیش بود اکنون امان از ملت بریده است و مردم را به بردگی اعراب تشویق میکند.

    نظرات شما -
    • ب
      7

      ایران به دنبال استعمار زدایی در خاورمیانه -آسیای جنوب غربی- و آزادسازی آنان از استعمار آمریکایی است. بدیهی است در این عرصه از دوستان منطقه ای خود اعم از چین و روسیه تا زمانی که اهداف مشترک و همسو داشته باشند کمک خواهد گرفت.

    • ایرج
      8

      دین اسلام یک دین جهانی است و ربطی به هیچ قوم و نژادی ندارد. و فقط ابلهان بی سواد آن را تهاجم عربی می‌دانند. و امروز گروه های نیابتی عامل اقتدار ایران در منطقه هستند .این موضوع را دشمنان ایران فهميده اند. اما یک عده در جهل مرکب عبد الدهر بمانند.

  • الیاس
    7

    سهمگین ترین حمله و اشغال توسط اعراب بود که نه تنها مملکت را به تاراج بردند بلکه با کشتن هزاران نفر مردم ایران را مجبور کردند که از کیش زرتشتی خود بریده و به اسلام بپیوندند

    نظرات شما -
    • مجید 1
      6

      فقط به یه سوال جواب بده چرا در جنگ اعراب با ساسانیان به پای سربازان ایرانی زنجیر بسته بودند که فرار نکنند .در ضمن این گزارش در تاریخ ارامنه وچین باستان ورم باستان امده است وصحت صد در صد دارد

    • پ
      0

      باید به دنبال چرایی شگست ها بود. اختلاف ها و خیانت های برخی ایرانیان باعث شکست های بزرگ شده است. اگر قوی بودیم شکست نمی خوردیم. در همین کامنت ها ببینید برخی فقط به دنبال اختلاف افکنی هستند.

    • آینه
      8

      مسلمان شدن ایرانیان با زور و اجبار نبوده و حدود 400 سال طول کشیده است. پس ار فتح ایران توسط اعراب مسلمان، برخی آتشکده ها پا برجا ماندند و زردشتیان آزادانه به مراسم دینی خود می پرداختند، اما می بایست جزیه می دادند. ابن که هنوز در ایران زردشتی داریم به این دلیل است که از 1400 قبل تا کنون آزادانه به مناسک دینی خود مشغول بوده اند. این که چرا در جنگ با اعراب شکست خوردیم، دلایل متعددی داشته است. مانی و مزدک با ارائه آیین و مکاتب خودساخته باعث تضعیف دین زردشت شدند. اختلاف های داخلی و حذف و کشتن رقیبان سلطنتی، از عمده این تضعیف ها بود. اتحاد مسلمانان در زیر پرچم اسلام، دینی نو و سخنانی تازه و آسمانی و فوران انگیزه ها و بروز شجاعت ها باعث پیروزی بر ایرانیان بی انگیزه و غیرمتحد شد.

    • پ
      3

      بر اساس تاریخ طبری، ایرانیان در جنگ نهاوند خودشان پاهایشان را با زنجیر بسته بودند تا آخرین نفس در برابر اعراب مقاومت کنند.

    • خدا پرست باش تا عرب پرست
      1

      به مجید 1: برای اینکه توان دیدن تجاوز اعراب حجازی را به دختران و زنانشان را نداشتند. اعرابی که دختران و زنان ایرانی را غنیمت جنگی میدانشتند

  • ایرانی
    0

    نقدی بی سوادبا کدام سواد و اطلاعات در مورد تاریخ ایران اظهار نظر می کند. او بهتر است در باره صف جمع و پافنگ و پیشفنگ اظهار نظر کند...

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      وجدانا اگر اونم بلد باشه

  • زهرا آگاه
    3

    سلطه کامل روحانیون با تدریج بعد از انقلاب را چرا حذف کردید؟

    نظرات شما -
    • م
      7

      ۹۰درصد روحانیون در حوزه‌های علمیه مشغول درس و بحث هستند و زندگی زیر خط فقر دارند

    • آریایی
      3

      به م خب بجای درسی که هیچ ثمری برای مردم نداره و بحث کردن؛ برن مانند بقیه مردم کار بکنند و از زیر خط فقر بیان بیرون‌!!!!

    • آلن
      1

      جناب م شما چند روحانی می شناسید که زیر خط فقر هستند؟! بنده در جمهوری اسلامی به غیر دو مورد روحانی شبهه فقیر ندیدم ! کافی است به شهرک مهدیه قم سری بزنید تا از عدم فقر روحانیون مطلع شود !!!! خانه های مجانی !

  • زمان
    5

    امويان وعباسيان تا زمان حمله مغول بر ايران حكومت كردند اگر مغول ها نبودند ايران الان مانند كشور مصر عرب زبان مي شد

    نظرات شما -
    • فاروق
      0

      حملۀ مغولان به ایران حدود 800 سال پیش رخ داد و شاهنامه فردوسی در حدود 1000 سال پیش در طی سی سال نگاشته شد و همچنین آثار بجای مانده از رودکی، مربوط به کمی بیش از شاهنامه فردوسی است. اگرکه ایرانیان هم اکنون به عربی سخن نمیگویند این را مرهون شعرای پارسی گوی خود، رودکی و فردوسی هستند. حکیم ابوالقاسم فرودسی در شاهنامه اش: بسی رنج بردم در این سال سی...عجم زنده کردم بدین پارسی. در ضمن هرچند خلافت بنی عباس بدست مغولان پایان یافت، ولی سلسله های ایرانیِ آل زیار، آل بویه و طاهریان خیلی پیش از حملۀ مغولان به ایران تشکیل شدند...

    • گربه نره
      0

      نه داداش اون واسه اينه كه اونا فردوسي نداشتند

    • آینه
      0

      شرق ایران اعم از خراسان و سیستان به علت دوری از بغداد و حکومت مرکزی، توانست زبان ایرانی را در خود حفظ کندو فردوسی هم یکی از عوامل تحکیم و تداوم زبان ایرانی شد. ایجاد حکومت های ایرانی تبارِ صفاری، سامانی، بویه و... نیز باعث احیای زبان فارسی شد. آمدن مغول ها و اضمحلال خلافت عباسی نیز تاثیراتی ناخواسته در احیای زبان فارسی و حتی تحکیم و ترویج شیعه داشته است.

    • زمان
      0

      به فاروق خيلي از علماي ان زمان رسالات و مقالات عربي مي نوشتند وبه ان افتخار هم مي كردند

    • به پ
      0

      کسی بخواهد بجنگند و مقاومت‌ کند پای خود را نمی بنددچون هر آدم عاقلی برای خود محدودیت ایجاد نمی کند. چون جنگیدن نیاز به سرعت عمل دارد.

    • جم
      0

      مغول ها درون ایران بزرگ هضم شدند چون چیزی جز اسب و شمشیر به همراه نداشتند. فرهنگ غنی ایران آن ها را به غیر مغول تبدیل نمود. حتی مفاهیم غنی اسلام در ایران و توسط حکمای بزرگ به خود اعراب آموخته شد ما حتی عربی را به اعراب آموختیم. قرآن را امروز ایران می فهمد یا آنکه فهمش از اسلام داعش است؟!!! هیچ مهلکه ای در طول تاریخ اقوام ایرانی را از آن روح بزرگ شان جدا نکرده است حتی جدا شدن از نظر جغرافیا شما به تاجیکستان بروید ببینید در ایران هستید یا جای دیگر؟ ما یک هویت بزرگ و نامیراییم.

    • فاروق
      1

      به زمان! زبان عربی برای سده های متمادی زبان علم بود و علما و حکمای ایرانی نیز بنا به تسلّطی که به زبان عربی داشتند، تألیفات خود را به عربی مینگاشتند و برخی از انها، هم به زبان عربی و هم به زبان فارسی دارای تألیفاتی هستند. در واقع آن علما و حکمای ایرانی در نگاشتن آثار خود از زبان عربی استفاده میکردند ولی در محاوره و زندگی روزمره اشان به زبان فارسی سخن میگفتند.

  • فریدون
    0

    در طول تاریخ همه ی ایران فتح نشده است. متجاوزین در بخشهای وسیعی از ایران همواره طعم تلخ شکست را از مردمان غیور این خاک چشیده اند. زمانی که دلیر مردان یاسوجی سر از تن پسر تیمور جدا کردند و تن او را ب دروازه ی شیراز آویزان کردند و تیمور هر چه کوشید بر آن قوم دلیر پیروز نشد و با تلفات سنگین یاسوج را رها کرد و همچنین در لرستان ... اسکندر نیز در دشت رومشکان (یعنی روم شکن) از اقوام دلیر لر شکست خورد. ما به وجود این سرمایه ی عظیم که روح سلحشوری با آنها عجین است و هرگز کسی در جنگ بر این قوم شجاع پیروز نشده است مفتخریم. لرستان بزرگ که در چند استان امروزی تقسیم شده است گنجینه ی بزرگ رشادت و دلیر مردی است هیچ گاه در تاریخ شما نخواهید دید که این قسمت ایران تصرف شده باشد هر کس آمده است یا لنگ رفته یا سر از تنش جدا شده است. هر گاه این قوم نترس تجهیز شود کمر هر خصمی را خواهد شکست. لرستان امروز هر چند در سختی و مشکلات اما شیران گرسنه بیشتر به خون دشمنان ایران تشنه اند. شاید برخی اقوام اصیل ایرانی تحت تاثیر شرایطی گاه تحت تاثیر جریانات سوء قرار گرفته باشند اما قوم لر هیچ گاه جز نام بلند ایران به چیز دیگری نیندیشیده است. بازی های محلی لرستان همگی در حال آماده سازی جسم و جان برای نبرد هستند. لرها در برابر اقوام ایرانی متواضع و مهربان و در برابر متجاوز چونان زاگرس سرسخت و تسلیم ناپذیرند.

  • مجید1
    0

    دقت نمی کنیم تاریخ می گه ظاهره هر موقع ایران به اوج اقتدار می رسه توسط اقوام ضعیف تر وکم برخوردارتر اشغال شده وصدها سال تحت تسلط بوده انگار ما ایرانیها یه غرور کاذب داریم که همبشه بلا به سرمان اورده از تاریخ درس بگیریم

  • ملا
    1

    متاسفانه درتخت جمشید آقای رئیسی طوری حرف زد برای سوتفاهم پیش امد که او تاریخ باستان و هخامنشی تحقیر کرده! مثل این میماند نخست وزیر ژاپن برود هیروشیما و جنایت امریکا را در بمباران اتمی این شهر را نشانه حقانیت امریکا در جنایتش اعلام کند!

    نظرات شما -
    • Great Ciro
      0

      تخت جمشید نماد جاودان ماندن حاکمان خوب در قلبهاست

  • شهرام.ر
    0

    این بنده خدا ،با این سخنرانی های ... ، تا شهید(کشته) نشه ، همینجوری تحقیر میشه ولی صبر کنید تا بعداز شهادت !!! تمام این سخنرانی ها رو در قالب یک کتاب نفیس ! به خورد ما میدن . میگی نه ؟؟؟ صبر کن.

    نظرات شما -
    • .
      0

      البته‌ هر موقع شهرام. ر حرفاش کتاب شد.

  • عوام
    0

    چرا میترسید وقتی میخواهید جواب کسی رو بدید کامل بدید سهمگین ترین حمله به ایران حمله اعراب بود چون هم جان گرفتن و هم بل شمشیر فرهنگ و دین ایرانیان رو جنایتی که اعراب به ایرانیان کردن نمونه خیلی خیلی کوچکش داعش بود در عراق و سوریه مغولان رو سفید هستند در برابر اعراب

    نظرات شما -
    • به عوام
      2

      در حد ابتدایی هم سواد نداری. که داعش را با پیامبر رحمت برابر می دانی . به اعتراف مقامات آمریکایی داعش و القاعده دست پرورده خود آمریکا برای ایجاد جنگ های داخلی مسلمان بود.اما درک این نکته گویا برای ابلهان سخت است

  • ناشناس
    2

    یکم اینکه دوره پنجم آخر دوران پهلوی دوم بود که ایران توسط عرب زادگان فتح شده و43 ساله ادامه دارد. دوم از زمان ساسانیان هنوز تسلط اعراب ادامه دارد زیرا نه تنها کشور بلکه فکر و شخصیت و فرهنگ مارا تصرف کرده اند وهنوز هم خیلی پررنگ ادامه دارد .

  • فاروق
    0

    تأثیری که این اشغالها بر نژاد ما ایرانیان گذاشت، همیشگی و غیر قابل کتمان است بگونه ای که گزاف نیست بگوییم ما ایرانیان حاضر از لحاظ نژاد و تبار و کیفیات، دیگر مطلقاً آن ایرانیان عهد هخامنشی، ساسانی یا حتی پس از حملۀ اعراب مسلمان، طاهریان و آل بویه نیستیم. به قول حکیم ابوالقاسم فردوسی: از ایران وز ترک وز تازیان...نژادی پدید آید اندر میان نه دهقان نه ترک و نه تازی بود...سخنها به کردار بازی بود. (معنای ایران در مصرع اول از بیت اوّل آریائیهاست و معنای دهقان در مصرع اوّل از بیت دوّم آریایی اصیل است) البته فردوسی بزرگ در زمان حملۀ مغولان در قید حیات نبود و صدها سال پیش از آن تهاجم ویرانگر، بدرود حیات گفت که در غیر اینصورت مغولان را هم به طور حتم به بیان حکمت آمیز خود اضافه میکرد.

    نظرات شما -
    • .
      0

      در پیشگاه خداوند نژاد و قوم مهم نیست انسانیت و تقوا ارزش دارد.

  • سید حسین
    1

    حمله عرب ها باعث بدبختی و بی هویتی ایران شد .بر باعث و بانیش لعنت.

    نظرات شما -
    • به سید قلابی ساده لوح
      1

      مردم ایران فرهنگ هیچ قوم مهاجم را نمی پذیرفتند فرهنگ مقدونیه و یونان و مغولان را نپذیرفتند اما اسلام را پذیرفتند بعد از ورود اسلام خدمات متقابل اسلام و ایران آغاز شد و ایران قرون نخستین اسلامی در علم و هنر و فرهنگ و تمدن به اوج شکوفایی رسید بزرگترین دانشمندان مسلمان مربوط به این دوره طلایی بودند. اما با انحراف از اسلام و تلاش استعمار گران دوران رکود مسلمان آغاز شد.ساده لوحان بیسواد کمی مطالعه کنند.

    • به سید کذایی
      1

      قبل از اظهار اراجیف کمی مطالعه کن. تمدن ایرانی اسلامی مکمل هم بودند.زمانی که اروپا در دوران قرون وسطی در عقب ماندگی به‌ سر می برد تمدن ایرانی اسلامی در اوج پیشرفت بود.

  • حمید رضا
    1

    در زمان داریوش سوم اخرین پادشاه سلسه هخامنشیان اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد و پارساگاد را اشغال کرد و تخت جمشید را اتش زد و تمام سران کشور به صورت زندانی و تبعید به زندان سکندر واقع در یزد امروزی فرستاد در زمان ساسانیان ییامبر اسلام به خسرو پرویز نامه نوشت و او را به اسلام دعوت کرد ولی وی قبول نکرد بعد از خسرو پرویز دخترش به سلطنت رسید و بعد از وی اخرین پادشاه ساسانی که مالیات ها را افزایش داده بود و مردم عادی مثل کشاورزان و صنعتگران و افرادی عادی را از سواد خواندن محروم کرده بود و جز لشگرییان بودند و برای اینکه فرار نکنند انها را با زنجیر به هم بسته بودند در زمان ساسانیان مردم ان روزگار به ۵ دسته تقسیم شده بودند دین اسلام دین رحمت است شمایی که تاریخ نمیدانید و سواد درستی ندارید چرا در مورد همه چیز کارشناس هستید و اظهارنظر میکنید اکبر اقا

    نظرات شما -
    • به آنکه پیرامون خود را نمی بیند
      3

      دین رحمت را در این چند ساله به چشم دیدیم. آبان 98 و سال های پیش از آن. داعش، طالبان و دیگر گروهک های آدم کش را که همه کیش دین رحمت را داشتند و دارند

    • کاوه
      2

      اسلام به‌ ذات خود ندارد عیبی. هر عیب که هست از مسلمانی ماست.

  • دانیال
    0

    نقدی یک بیسواده

  • کارشناس رسمی
    2

    دیگر این مسئله برای برادران قاچاقچی سپاه عادت شده که در همه جا ورود کنند و همین امر باعث بی آبرویی برای آنها شده، سلامی در امور پزشکی دخالت کرده و به آمریکا واکسن صادر می کند، فدوی متخصص فیزیک کوانتوم میشود و نقدی مورخ! اما واکنش های متخصصان جالبتر است، وزارت بهداشت و مورخین موضعی منفعلانه گرفته و تنها انجمن فیزیک ایران موضعگیری می کند، این نشان دهنده این است که تنها ساحت فیزیک لکه دار نشده و هنوز اساتید این حوزه به مرحله خود فروشی نرسیده اند و پزشکان و مورخان، دامنشان آلوده است.

  • ایران فقط
    2

    فتح چهاراشتباه توصیف شد.جمهوری اسلامی ازغرب و فرانسه امد فتح چهارانجام شد

  • ****
    0

    خسته نباشید سیبل جدید شده سردار نقدی اونهم با تحریف!؟ چرا در مورد دروغ های تاریخی روحانی صحبت نکردید؟!

  • منطق
    0

    ایران احتمالا تنها حکومت جهان، که مسئولانش به تاریخ و تمدن باستان کشورشان عقده و کینه دارند و آن را تحقیر میکنند! تحقیر هخمنشیان توسط اسلامگراهای شیعی ایرانی دو دلیل متصور است، نخست ایدئولژی غلط بیادگرایی اسلامی شبه طالبانی و دوم نسب سادات و عربی داشتن این مسئولان و د رنتیجه با توجه تبلیغات دشمنان اسلام و پان آریایا علیه اعراب و اسلام موجب شدهند عقبه چند هزاراسله سیاسی ایران مبنای مشورعیت تمامیت ارضی است/ تحقیر عجیب هخمنشیان توسط رئیسی و اینکه تخت جمشید در چشم وی نماد سطله گری است! شاید اینها ادعای یهود و کوروش مبنیا کینه قررا دادند و دو دستی تاریخ باستان بخصوص هخامنشی تحویل یهود داده اند! هخمنشیان قبل از سالام بودند و منطقا دشمن اسلام نمتوانستند باشند! این مسئولان به تاریخ باستان ایران حمله کنند! وگرنه یک جو عقلانیت شعور راهبردی سیاسی دشاتند میدانستا

    نظرات شما -
    • بهمن
      0

      بسیاری از کسانی که خود را سید مینامند و لقب سید رو یدک میکشند اصلا از نژاد عرب نیستند چه برسد به اینکه سید باشند ، کسانی که به علوم انسان شناسی و جمجمه شناسی وارد باشند و حتی مطالعه داشته باشند میدانند که نژاد عرب و سامی یک سری خصوصیات ظاهری در صورت و جمجمه دارند که فقط مخصوص این قوم هستند و در این اقوام دیگر نیست و حتی با وجود آمیزش با نژادهای دیگر باز هم تا حدود زیادی آن ریشه و خصوصیات خود رو حفظ میکنند ' در صورتی که در ساختار جمجمه و صورت بسیاری از کسانی که ادعای سیدی میکنند این خصوصیات وجود ندارد و باید به تاریخ شجره خود رجوع کنند که چطوری این پسوند سیدی رو بخودشون چسبوندند'حالا کسان زیادی قبول نمیکنند' میتوانند آزمایش ژنتیک بدهند 'هاپلوگروپ اعراب و سادات با مردم فلات ایران فرق میکند و مشخصه آن j1c میباشد که فقط مخصوص عربهاس که در بین مردم ایران بسیار کم است

  • منطق
    0

    احتمالا تنها حکومت جهان، که مسئولانش به تاریخ و تمدن باستان کشورشان عقده و کینه دارند و آن را تحقیر میکنند! تحقیر هخمنشیان توسط اسلامگراهای شیعی ایرانی دو دلیل متصور است، نخست ایدئولژی غلط بیادگرایی اسلامی شبه طالبانی و دوم نسب سادات و عربی داشتن این مسئولان و د رنتیجه با توجه تبلیغات دشمنان اسلام و پان آریایا علیه اعراب و اسلام موجب شدهند عقبه چند هزاراسله سیاسی ایران مبنای مشورعیت تمامیت ارضی است/ تحقیر عجیب هخمنشیان توسط رئیسی و اینکه تخت جمشید در چشم وی نماد سطله گری است! شاید اینها ادعای یهود و کوروش مبنیا کینه قررا دادند و دو دستی تاریخ باستان بخصوص هخامنشی تحویل یهود داده اند! هخمنشیان قبل از سالام بودند و منطقا دشمن اسلام نمتوانستند باشند! این مسئولان به تاریخ باستان ایران حمله کنند! وگرنه یک جو عقلانیت شعور راهبردی سیاسی دشاتند میدانستا

    نظرات شما -
    • جمالی فرخ ابادی
      0

      چرا متن به این مختصری اینهمه غلط دارد تاریخ و ادبیات بسیار به هم پیوسته اند که در این متن ....

  • vyhhghhg
    1

    ایران بعد از قرنها دوباره به مدیترانه رسیده است. ____ به حسودان بگویید سیمرغ دوباره شروع به پرواز کرده است.___ سیمرغ ایران اینبار زره سبز شیعه بر تن دارد و به منجی نگاه میکند.

    نظرات شما -
    • Great Ciro
      0

      متاسفانه امثال شما متوهم های افراطی هستید که باعث تن فروشی دختران ایرانی و فقر سفره خالی ایرانی ها شدید و چمدان چمدان ثروت مملکت رو به کشور های عربی میبرید برای ایجاد آشوب ولی دیر نخواهد بود که تقاص پس میدید و به دست مردمان گرسنه به تاراج خواهید رفت

  • ناشناس
    0

    اگرچه تاریخ حاکمان نوشته اند اما قضاوت دردناک و بیرحمانه تاریخ چیز دیگری است به عنوان مثال در کتاب های تاریخ بسیار از حملات مهیب و وحشتناک چنگیز و مغول گفته شده است در حالیکه از حملات وحشیانه عرب های مستعربه تازی کمتر نوشته اند. علت انرا بایست در تفاسیر مغرضانه و خاتمه دادن به ۱۷۰ سال فرقه اسماعلیان از فرقه های شیعه و پایان دادن به ۵۶۰ سال حاکمیت خلافت عباسیان در ایران جستجو کنیم. عموم نوابغ ایرانی از جمله سعدی،حافظ شیرازی و فردوسی ... در همین دوران مغولان بر تارک تاریخ ایران درخشیدند چون هیچگاه چنگیز یا مغولان با اعتقاد به یاسای چنگیزی، مانند کورش کبیر، با دین و مذهب مردم کاری نداشته بودند و تسامحه و رواداری در امر فرهنگ و مذاهب پیشه می کردند.

  • احسان
    0

    خبر فوری عزیز من طرفدار نقدی نیستم ولی این همه از خاک کشور توی دوره های مختلف جدا شده اگه اشغال نیست پس چیه؟ چرا میگین چهار بار؟

  • محمد
    1

    متاسفم بر چنین تحلیلی از تاریخ. خود آریایی ها از مکان دیگری کوچ کردند ووارداین فلات که بعد فلات موسوم به ایران شد,شدند وبا سرکوب بومیان این فلات آن را تصاحب کردند واز آن پس هم ایران تشکیل شده از اقوام و نژادهای مختلف تحت تسلط این حکومت ها بودند.هیچ کس نمیتواند ادعا کند که نژادش صد درصد به آریایی ها وهخامنشیان برمیگردد نظریات ایرانشهری زیر بنای چنین تحلیلهایی از تاریخ شده .ایران تقریبا همیشه دارای هویتهای متکثر ولی متحد بوده وخواهد بود وتقلاها برای از بین بردن این تنوع به جایی نمیرسد

    نظرات شما -
    • حسین
      2

      ایران تقریبا همیشه دارای هویتهای متکثر ولی متحد بوده وخواهد بود .... این برداشت هم خود ایرانشهری است

    • محسن
      2

      ایرانشهری واژه درستی نیست . ایرانی مال همه ایرانیها چه فارس _ تورک_ کورد_ عرب_ لر_ مازندرانی_ گیلانی _ بلوچ و ... می باشد. بلکه پان فارسیسم پشت واژه زیبای ایران قائم شده و خود را معادل ایرانی قرارداده و از این عبارت سوءاستفاده می کند. یعنی ملاک ایرانی را معادل فارسی بودن تفسیر می کند. والا در زمان تسلط فارسها به رهبری رضاخان به ایران مدتی هم از واژه پرشیا استفاده می کردند. لیکن چون این کلمه نمی توانست مطامع آنها را(که همانا سیاست یکسان سازی بود) تامین کند تغییر رویه داده و اقدام تعریف ایران معدل فارس شدند. از همین موقع اتاق فکری فارسی سازی شروع به جک سازی علیه سایر اقوام ایرانی برای تحقیر آنها جهت اجرای سیاست آسیمیلاسیون فرهنگی نمود. به خاطر این است که در ایران هیچ موقع جکی بر علیه فارسها ساخته نشد.چون اینها مادر زادی مهندس _ تاجر _ فرهیخته بوده و بقیه مردم ایران ذاتا" سرایدار _ کم شان _ معتاد دزد و.... بودند.زنده ایران و هر انسان منصف و زنده باد ایران

    • جم
      0

      پارس اصطلاح مختص یک قوم در ایران نیست . پارس عنوان همه ی اقوام ایرانی است. زبان پارسی متعلق به یک نژاد خاص نیست زبان رسمی همه اقوام ایرانی است و هیچ کدام به تنهایی صاحب زبان پارسی نیستند. اقوام آریایی مثل آمریکایی ها که سرزمین سرخ پوست ها را تصاحب کردند به اینجا نیامده اند. و قوم مزاحمی برای دیگران نبوده اتد بلکه اقوام متجاوز و خونریز نظیر آشور را مجازات کردند و ستمدیدگان زمان خود را از یوغ بخت النصرها نجات دادند.

    • م
      2

      لری گیلکی مازنی گویش هست ترکی بلوچی و عربی زبان هست مثل گویش اصفهانی یا شیرازی سیا یزدی یا تهرانی تماما از گویش هایی است که در ایران و به نظر شما فارس !! دسته بندی میشوند اما نژاد ترکی عربی و این دست زبانی است وارداتی

    • م
      0

      در ضمن این کامنتم نگذاشتم که بگم کی صاحب ایران بوده یا هست تو این 800 سال زحمتی که ترک زبانان ایرانی برای ایران کشیدند مشخصه فعلا همه داریم اینجا زندگی میکنیم وضع هممونم تقریبا یکجور ترک و فارس و لر کرد و عرب نداره هیچ فارسی هم بیکار نیست بشینه برای ترکا جوک بسازه این خاصیت ملتمونه که همه همدیگر رو مسخره میونیم و خودمون و برتر میدونیم

  • جمالی فرخ ابادی
    0

    البته اگر منصفانه قضاوت کنیم در جنگهای روسیه تزاری با ایران ، اگر فتحعلیشاه نصف کشور را به روس‌ها نمی بخشید قطعا حکومت منقرض و نصفه دیگر هم نه تصرف که به خاک روسیه ملحق مییشد. همچنین با حمله افغانها به ایران، اشرف افغان سلسله صفویان را منقرض و پایتخت را تصرف کرد که به معنی اشغال ایران است.

  • خداپرستی
    0

    کشتار شعیان در مساجد در افغانستان، نشانه نژادپرستی گروهکهای تروریستی است/ از صد پیش عامدا پشتونسیم با هدایت عوامل استعماری از سمت جنوب افغانستان دارند پشتونها مهاجرت میدهند وپشیعیان و فارسی زبانها محکوم به فنا شده اند! محکومیت انها در وحدان بشری و خدا!/ حالا این میلنه در ایران حاکمانی سر کار امده اند به بهانه اسلام و اینکه ذاتا خودشان ایرانی و فارس نمیدانند دارند به هپیت پارسیان اهانت میکنند! عملا گفته معاندان ج ا تایید میکنند که سران ج ا یک خکومت ضد ایرانی اند؟!

    نظرات شما -
    • به پرستی
      0

      اراجیف بافتن کار سختی نیست. تاجیک های فارس زبان افغانستان مذهبشان با پشتون ها یکی است و حاضر به همکاری با شیعیان افغانستان نیستند.

  • juhgg
    0

    وقتی در جنگ چالدران سربازان ترکیه امدند و اذربایجانی ها را با توپ میکشت. لشکر ایران میگفت شما خیلی نامردین که از راه دور میجنگید اکر راست میگویید بیایید تن به تن و مردانه بجنگید.

  • ناشناس
    0

    در این که ایشان سواد تاریخی ندارد و گفته های یک عده بی سواد دیگر را باز گو می کند شکی نیست .اما نظراتی که عزیزان داده اند هم گویای این مطلب است که جریانی وجود دارد که می خواهد تخم نفاق و جدایی و اختلاف را در این مملکت بپاشد.و همان کسانی در آن زمان دشمن را به ایران راه دادند و به مردم کشور خیانت کردند که باعث ویرانی مملکت شدند دوباره دست به کار شده اند .

  • کوچ
    1

    و تنها سلسله پادشاهی که در ایران توسط خارجی ها امد سر کار دودمان پهلوی بود و البته آخریش هم شد

  • gghjbg
    0

    آذربایجان: آذرپایگاه: پایگاه آتش قومی ایرانی از ۱۲ قوم بزرگ آریایی ایران هستند که در روزگاری مسئول حفاظت از آتش اهورایی بودند.

  • gghjbg
    0

    نگران نباشید. ایران بعد ۲۵۰۰ سال برای بار دوم به مدیترانه رسیده است. برادران ایرانی من سرتان را بالا بگیرید که سیمرغ دوباره پرواز آغاز کرده و ایبار زره سبز شیعه را نیز به تن دارد و روئین تن شده است.

  • شیرزاد
    0

    با احترام، در اکثر شکست هایی که ایران داشته ، مردم از بی عدالتی، فقر و نداری،و ستم ظلمی که حاکمان بر آنان روا داشتند، پشت ارتش آن حکومت را خالی کردند و ........، واین درسی است که حاکمان امروزی خیلی به آن با توجه نگریسته.......مردم ایران صبورند ولی احمق نیستند وبا حکومتی عهد اخوت نبستند

  • رادمهر
    0

    همه را گفتید قاجارها زن باز نگفتید که چقدر خاک کشور دادن به فنا .

  • 0

    اویکه تاریخ خونده البته نه تاریخی ک دزدان تاریخی ایرانی نوشتند بلکه تاریخ یکی مثل هرودوت منظورمه ..هرکی خونده خودش میدونه که اگه قراه قومی برترشناخته بشه کدوم قومه ..هرقومی میتونه باشه بجز قوم نژادپرستی که مبتلا به بیماری خودچس پنداری هستند ..هه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها