استفاده از "قارچ هیمالیایی" برای درمان سرطان!

دانشمندان دانشگاه

استفاده از "قارچ هیمالیایی" برای درمان سرطان!

به گزارش نیواطلس، دانشمندان با استفاده از ترکیبات "قارچ هیمالیایی"(قارچ کرم ابریشم) که قرن‌ها است در طب چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، موفق به تولید داروی شیمی‌درمانی با اثرات ضدسرطانی قوی شده‌اند. آنها این ترکیب شیمیایی را برای نفوذ بهتر به سلول‌های سرطانی تغییر دادند و توانستند قدرت آن را تا ۴۰ برابر افزایش دهند.

این تحقیقات توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد با همکاری شرکت دارویی "نوکانا"(Nucana) با استفاده از ترکیبی به نام "کوردیسپین"(Cordycepin) انجام گرفت.

این آنالوگ نوکلئوزیدی طبیعی صدها سال است که برای درمان بیماری‌های التهابی و سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برخی محدودیت‌ها باعث کم شدن اثربخشی آن در برابر تومورها می‌شود زیرا به محض ورود کوردیسپین به جریان خون آنزیمی به نام "ADA" آن را تجزیه می‌کند. آن‌چه که باقی می‌ماند باید توسط انتقال‌دهنده نوکلئوزید به سلول‌های سرطانی برده شود و سپس تبدیل به متابولیتی به نام "۳dATP" شود که خاصیت ضد سرطانی دارد در نتیجه مقادیر کمی از آن به تومور می‌رسد.

متابولیت به مواد شرکت‌کننده در متابولیسم یا سوخت و ساز سلولی گفته می‌شود.

شرکت دارویی "نوکانا" از فناوری "پروتاید"(ProTide) برای گذر از این موانع استفاده کرد. این فناوری برای رفع کاستی‌های آنالوگ‌های نوکلئوزیدی طراحی شده است و طی آن با اتصال گروه‌های شیمیایی به ترکیب مورد نظر، از تجزیه شدن آن در جریان خون جلوگیری می‌شود و امکان ورود آن به سلول‌های سرطانی بدون نیاز به انتقال ‌دهنده‌های نوکلئوزیدی فراهم می‌شود. بنابراین میزان بیشتری از این متابولیت‌های ضد سرطانی وارد تومورها می‌شوند.

این نوع بهبود یافته‌ی کوردیسپین، "NUC-۷۷۳۸" نام گرفته است. این داروی جدید در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت و توانست بر مکانیسم‌هایی که ترکیب اصلی آن را مهار می‌کند، غلبه کند.

نمونه‌هایی از تومور که در فاز یک آزمایشات بالینی قرار داشتند برای بررسی اثربخشی این دارو مورد استفاده قرار گرفتند و این آزمایش‌ها یافته‌های پیشین را تایید کردند.

در مجموع نویسندگان این مقاله می‌گویند که قدرت "NUC-۷۷۳۸"، چهل برابر بیشتر از کوردیسپین طبیعی است و عوارض جانبی کمی دارد. دانشمندان در حال حاضر عملکرد این دارو را در فاز یک آزمایش‌های بالینی بر بیماران مبتلا به تومور پیشرفته بررسی می‌کنند و در حال برنامه‌ریزی فاز دوم آزمایش‌ها هستند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها