پژوهشگران در دانشگاه میلان ایتالیا

ملوانان ایتالیایی ۱۵۰ سال زودتر از کریستف کلمب از وجود قاره آمریکا اطلاع داشتند

نتایج مطالعات تازه محققان نشان می‌دهد دریانوردان بندر جنوا ایتالیا ۱۵۰ سال پیش از کریستف کلمب از وجود قاره آمریکا مطلع بوده‌اند.

ملوانان ایتالیایی ۱۵۰ سال زودتر از کریستف کلمب از وجود قاره آمریکا اطلاع داشتند

پژوهشگران در دانشگاه میلان ایتالیا می‌گویند یک سند قدیمی تازه یافت‌شده متعلق به سال ۱۳۴۵ میلادی به کشف «حیرت‌آور یک گذرگاه استثنائی» اشاره کرده است که مختصات آن با آن‌چه امروزه از آمریکای شمالی می‌شناسیم مطابقت دارد.

پروفسور پائولو چیه‌سا، استاد ادبیات لاتین در قرون وسطی در دانشگاه میلان، می‌گوید این سند تصریح دارد که دریانوردان جنوا قبل از او از این سرزمین مطلع بوده‌اند و آن را تحت نام«مارکلند یا مارکالادا» می‌شناختند که محققان می‌گویند همان بخشی از ساحل اقیانوس اطلس در غرب بوده است.

این نام پیشتر در برخی منابع ایسلندی آورده شده بود، با این حال کشف جدید اولین اشاره به قاره آمریکا در ناحیه مدیترانه است.

سند تازه‌یافت شده متعلق به «گالوانئوس»، یک راهب صومعه وابسته به کلیسای فرقه دومینیکن، است که در میلان زندگی‌ می‌کرد و چندین اثر ادبی عمدتا به زبان لاتین در مورد موضوعات تاریخی نوشته است. این اثر تا کنون به انتشار عمومی نرسیده است.

تصور می‌شود کتاب «Cronica universalis» که ناقص و ناتمام رها شده است آخرین اثر او باشد. هدف وی از نگارش این کتاب شرح جزئی تاریخ کل جهان از زمان «خلقت» تا عصر زندگی‌اش بوده است.

محققان می‌گویند از آن‌جا که جنوا «دروازه»ای برای اخبار به شمار می‌آمده است، گالوانئوس شایعات دریانوردان هم‌عصرش درباره تجارت در سرزمین‌های شمال غربی را شنیده و در کتابش منعکس کرده است.

از آن‌جا که جنوا و کاتالونیا در قرن چهاردهم سهم مهمی در نقل‌و‌انتقالات دریایی داشتند، احتمال داده می‌شود دریانوردان از طریق بازرگانان اروپای شمالی (نظیر دریانوردان اسکاتلندی، انگلیسی، دانمارکی یا نروژی) و کشتی‌های عبوری که از جزایر بریتانیا و سواحل قاره‌ای دریای شمال به این بندرگاه‌ها آمده بودند از اخبار مطلع شده باشند.

گالوانئوس در توصیف خود از سرزمین جدید می‌گوید آن‌جا «پوشیده از درختان پرپشت و زیستگاه حیوانات» است. او در کتاب خود می‌نویسد: «در غرب دور سرزمین دیگری به نام مارکالادا وجود دارد که غول‌ها در آن زندگی می‌کنند... همچنین درختان سرسبز، حیوانات و تعداد زیادی پرنده نیز در آن‌جا وجود دارد. هیچ‌ دریانوردی هرگز نتوانسته است چیزی را در مورد این سرزمین یا ویژگی‌های آن به طور قطعی بداند.»

هر چند توصیفات گالوانئوس درباره خصوصیات سرسبز و پر از حیات سرزمینی دورتر از «گرینلند» ممکن است عادی به نظر برسد، با این حال محققان می‌گویند این جزئیات دقیقا نشان می‌دهند منظور او سرزمینی خاص و فراتر از سرزمین‌های شمالی است. چرا که در قرن چهاردهم مناطق شمالی مانند ایسلند و گرینلند عموما به عنوان سرزمین‌هایی تاریک و بایر توصیف می‌شدند.

پژوهشگران می‌گویند سرزمینی که او توصیف می‌کند، یا همان «مارکالادا»، هیچگاه به عنوان ناحیه‌ای جدید طبقه‌بندی و وارد نقشه‌ها نشده بود چرا که «شایعات مبهم‌تر از آن بودند که بتوانند در نقشه‌نگاری‌ها و اسناد علمی مورد استفاده واقع شوند.»

قاره آمریکا برای نخستین بار به طور رسمی در سفر اکتشافی کریستف کلمب، دریانورد اهل جنوا، در سال ۱۴۹۲ کشف شد.

نتایج تحقیقات تازه در ژورنال انجمن تاریخ اکتشافات ایالات متحده «Terrae Incognitae» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها