خبرگزاری فرانسه:

ایران و عربستان در شرف حصول توافق هستند

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که تهران و ریاض به حصول توافق جهت کاهش تنش‌ها نزدیک شده‌اند.

ایران و عربستان در شرف حصول توافق هستند

در طی هفته‌های گذشته، مقاماتی از ایران و عربستان سعودی گزارش داده‌اند که تهران و ریاض از ماه آوریل گفت‌وگوهایی خصوصی در بغداد جهت حصول تفاهم داشته‌اند. این مذاکرات در دوران دولت روحانی آغاز شده و دولت رئیسی این مذاکرات را ادامه داده است.

یک دیپلمات خارجی در عربستان سعودی که در جریان مذاکرات قرار دارد اعلام کرد که در دور آخر مذاکرات «طرفین در شرف تواقق بودند تا از تنش‌ها و جنگ‌های نیابتی [دیپلماتیک] در منطقه بکاهند».

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرده که دور چهارم مذاکرات در ماه سپتامبر برگزار شده و ابراز امیدواری کرده بود که این مذاکرات زیرساخت حل و فصل مشکلات میان دو کشور را بنا بگذارند.

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز عنوان کرده بود که این مذاکرات در مسیر درست قرار دارند. وی‌ گفته بود: ما به نتیجه و توافق‌هایی رسیده‌ایم اما هنوز به گفت‌وگوهای بیشتر نیاز است.

به گفته دیپلمات خارجی، ایران و عربستان احتمالا در دور آتی مذاکرات که ممکن است تا چند روز دیگر آغاز شود «آخرین تغییرات را به توافق اعمال کنند».

این دیپلمات که خواسته ناشناس بماند به ای اف پی گفت: آن‌ها به طور کلی بر سر باز کردن مجدد کنسول‌گری‌ها به توافق رسیده‌اند و گمان کنم اعلامیه عادی‌سازی روابط طی هفته‌های آتی صادر شود.

علی الشهابی، مشاور دولت سعودی اعلام کرده پیش از آنکه ریاض بخواهد اقداماتی نظیر باز شدن سفارت‌ها را در نظر بگیرد، ایران باید اقداماتی «بنیادین» در یمن انجام دهد.

وی به ای اف پی گفت: ایران باید گام‌هایی واقعی بردارد نه اینکه فقط مشغول صحبت‌های خوب باشد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • مهران
    0

    این همه هزینه سیاسی و مالی بر کشور تحمیل شد و حالا دوباره از سر گیری روابط . ایران و مردم ایران دیگر توان تحمل این کارهای اشتباه را ندارد .

    نظرات شما -
    • بابایی
      0

      دوازده سال دشمنی بیهوده آخرش هم هیچ

  • بسیجی مرداد ۱۴۰۰ به بعد
    0

    درود بر برادران مجاهد طالبان و القاعده درود بر برادران آل سعود خادم الحرمین الشریفین خدا و رسول خدا فرمودن انما المومنین اخوه و برادران وهابی ال سعود برادران دینی ما هستند و جهان اسلام دوتا بال دارد یکی ایران یکی برادران عزیز مومن متعهد مجاهد ال سعود ، امشب دوتا رکعه نماز شکر گزاری خواندم بخاطر برقراری مجدد روابط بین شیران پارسی و پلنگهای سعودی

    نظرات شما -
    • ممدی
      0

      بسیجی همیشه زر مفت میزنی پس ۹۵ نیستی شدی 1400

  • جواد
    0

    حاصل این همه سال دشمنی نزدیکی عربهابه اسراییل بود وحالاهم به جای کلمه دشمن میگوییم برادران سعودی

    نظرات شما -
    • ali
      0

      نگران نباشید بعد این مذاکرات تا چند وقت دیگه آقایان میفرمایند ما با مردم اسرائیل مشکلی که نداریم با دولتش مشکل داریم . بعد چند وقت دیگه اش مذاکرات 10+1 که کلیه کشورهای عربی بهمراه اسرائیل هستند شروع میشود . مسئولین جمهوری اسلامی خدای فرصت سوزی هستند و ایجاد تنش و مشکل در کارها

  • ناشناس
    0

    زنده باد دولت انقلابی.غلط کردم برای همین روزهاست.

  • سیدحسن حسینی
    0

    عربستان سعودی اکنون تنهای تنهای تنها شده مردم امریکا به ماهییت این رژیم مزبون پی برده اند 11سمبتامرهمه افراد درجه یک حمله تروریستی از طراح که بلادن پسر میلیونر کمپانی نفتی عربستان بود تا خلبانان دو هواپیمای مورد استفاده در حمله عربستانی بودند بایدن به ملت امریکا قول داد هویت و هدف افراد وتابعییت تروریسی انان را برای شکایت قربانیان حادثه 11سمبتامبر را اعلام کند مگر قاشقچی در سفارت عربستان در انکارا قطعه قطعه نشد حالا این شاهزادگان سعودی در محافل عربی و جوامع بین اللمللی جایگاهی ندارند وچه عجب از سیاست ایران که اکنون بهترین موقع برای تهییج افکار عمومی در دنیا و خصوصا امریکا برای اقدام نظامی برای سرنگونی ال سعود دست یاری و اشتی به سوی این قوم ادم کش و منافق دراز کرده است اکنون زمان انقلاب مردم عربستان است که اگر دلارهای نفتی این خوک شیر ده به مردمش نبود تاحالا سعود در قعر جهنم در کنار سرهنگ قذافی و صدام حسین برای امدن ترامپ به ازرائیل باج میدادند اکنون خلاصه زمان اشتی نیست اکنون اگر امریکا دنبال احیای برجام است ایران باید بگوید به حقوق بشر و حمایت عربستان از تروریست و داعش باید توجه شود واقدامی عملی انجام گردد هرچند سیاست پدر ومادر ندارد که احساسات نقش ایفا کنند اری موقعییت اقتصادی ما ایجاب میکند نفت خود را در کنار چهارمیلیون نفت عربستان صادر کنیم تا بعد

    نظرات شما -
    • ali
      0

      در عوض ما در دنیا بسیار بسیار مورد مقبولیت و احترام هستیم و همه کشورها در صف انتظار ملاقات با وزیر امور خارجه ما هستند و خدا رو شکر اوضاع مالی و اقتصادی هم که عالی است .

    • ممد
      0

      سید حسن.. چرا دری وری میگی

    • حسین
      0

      احتمالا زیاد تفسیرهای اخبار داخلی رو گوش میکنید.!

    • رضا
      0

      تحلیل کننده اوضاع این مملکت که شاسکول بی سوادی مثل تو باشه که سپتامبر رو سمبتامر و بن لادن رو بلادن بنویسه و .... دیگه احوالاتمون بهتر از این نمیشه

    • وریا
      0

      فقط باید گفت خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ چه تحلیلی

  • ali
    0

    موضوع باز شدن سفارت و کنسولگری حق مسلم آندسته از مردم ایران است که ناگهان و خودجوش با بروز هر مشکلی با کشورهای دیگر حمله و یورش ببرند و پوژه آن کشور را بخاک بمالند . دقت کنید می بینید کشورهای آمریکا انگلیس و عربستان که ریختیم داخل سفارتشان الان زیر سلطه ما هستند و غلام حلقه بگوشمان ئو در دنیا وجهه جمهوری اسلامی بسیار والا و عالی است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      البته تو دنیای خیالات توی متوهم

  • امیر
    0

    تا دیروز میگفتن عال سعود رژیم کودک کش بود از فردا میشه برادران سعودی ، پای پول که وسط باشه شیطان هم میشه فرشته برای بعضی ها .

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      سالهادشمسی بیهوده ونابودی میلیاردهادلارهزینه آخرش چه شد

  • ساسان
    0

    دوباره اشتی میکنن فرداش برادرای بسیجی میریزن سفارت رو اتیش میزنن بعدم کی بود کی بود من نبودم دستم بود

  • حسین
    0

    فردا بچها میان دوباره کبریت میرنن

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    چهل و سه سال دور خودمان می چرخیم و سیاست نقطه سر خط را بازی می کنیم با این مسئولین و سران بی سواد و بی کفایت و ضد مردمی ....!!!

  • رضا
    0

    توی این کشور تنها چیزی که هیچ ارزشی نداره مردم هستند .

  • محمدی
    0

    نقطه سر حط دشمن شد برادران مسلمانآل سعود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها