روزه سکوت این دو نفر دارد می شکند / روحانی و لاریجانی چه در سر دارند؟

دو رییس سابق قوه مجریه و مقننه از زمانی که دوره‌ی ریاستشان به پایان رسید روزه سکوت گرفته اند؛ نه در برابر رسانه‌ها ظاهر شده اند و نه واکنش سیاسی خاصی نشان داده اند.

روزه سکوت این دو نفر دارد می شکند / روحانی و لاریجانی چه در سر دارند؟

البته این دو اخیرا پس از مدت ها توییت هایی هشدار آمیز درحوزه سیاست خارجی زده اند که ممکن است نشان از پایان سکوت سیاسی این دو باشد.

علی لاریجانی که با سابقه ۱۲ سال ریاست بر مجلس رکورد دار این منصب است، پس از رد صلاحیت غیر منتظره از سوی شورای نگهبان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ، تا مدتی به دلیل مکاتباتی که با شورای نگهبان داشت و علت رد صلاحیتش را خواستار بود، سر خط اخبار بود، نه به مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی آمد و نه تا چند روز پیش موضعی گرفته بود.

او چندی پیش آن هم به بهانه غیر سیاسی یعنی در واکنش به برد کشتی‌گیر ایرانی در صفحه توییتر خود نوشت «هیچ وقت یک ایرانی را دست کم نگیرید.» لاریجانی البته چند روز پیش به بهانه سیاست خارجه و در واکنش به جنایت تروریستی در نمازجمعه مسجد قندوز هم نوشت: «جنایت قندوز، خیلی زود هویت ساماندهی شرارت آمیز جدید در افغانستان را عیان نمود. این صحنه آرایی قدرت ها، هوشیاری عمیق تری در دیپلماسی برای حفظ منافع و امنیت ملی ایران می‌طلبد».

از سوی دیگر حسن روحانی هم که تا چند ماه پیش هشت سال سکاندار ریاست جمهوری کشور بود، در آخرین شب ریاست‌جمهوری خود در تلویزیون اعلام کرد که به کار‌های علمی و فرهنگی بازخواهد گشت، اما رفت و هیچ خبری از او نشد تا حدی که نه به طور مستقیم به شایعه حقوق بازنشستگی ۳۵۰ میلیونی‌اش واکنشی نشان داد و نه به شکایت کمیسیون اصل ۹۰ از وی.

رییس جمهور پیشین ایران تا چند روز پیش تنها واکنشش محدود به یک پیام تسلیت در پی ارتحال علامه حسن زاده آملی و یک پیام تبریک به مناسبت نتایج تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی بود. اما همچون لاریجانی، حمله به مسجد قندوز در افغانستان، او را وادار کرد که پس از ۶۸ روز سکوت سیاسی خود را بشکند. او البته امروز نیز در توییتی با هشتگ قابل تامل «تدبیر شجاعانه» که ظن آن می رود به ماجرای مذاکرات احیای برجام اشاره دارد، نوشت: «۲۰مهر ۳۲سال پیش، شورایعالی امنیت ملی تأسیس شد. سیاست «بی‌طرفی فعال» در حمله ائتلاف به عراق در سال۶۹ و خارج کردن ایران از ذیل فصل۷ منشور سازمان ملل در۹۴ از تصمیمات سرنوشت‌ساز این نهاد است هوشیاری نسبت به تحولات منطقه/جهان و #تدبیرشجاعانه برای صلح و امنیت ملی لازمه پیشرفت کشور است».

سکوت مصلحت آمیز

اما همین سکوت روحانی و لاریجانی فضا را برای برخی از گمانه‌زنی‌ها درباره آینده این دو چهره باز گذاشته است. عده ای این سکوت روحانی را سکوت مصلحت آمیز برای عبور از جنجال های سنگین پیرامون او می‌دانند و همچون حسین کنعانی مقدم تحلیلگر اصولگرای مسائل سیاسی معتقدند که لاریجانی و روحانی در دوران نقاهت به سر می‌برند و نیاز به برنامه‌ریزی برای آینده و سپس بازگشت به عرصه سیاست را دارند.

همراهی از دهه ۷۰

لاریجانی و روحانی در دهه ۷۰ هم به یکدیگر نزدیک بوده اند. چنان که گواهی از این همراهی را هم در بخش‌هایی از خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۷۵ می‌بینیم که نوشته است: «.. دکتر [علی]لاریجانی، برای ترغیب دکتر [حسن]روحانی و دکتر [حسن]حبیبی، برای شرکت در انتخابات [ریاست‌جمهوری]پیگیری نمود.»

در خاطره‌ای دیگر که مربوط به سال ۷۶ است و نشان دهنده نگرانی مشترک میان لاریجانی و روحانی است، اینگونه عنوان شده: «اول وقت آقای [علی]لاریجانی، [رئیس سازمان صدا و سیما]آمد. اظهارنگرانی‌کرد، از جریان خودداری بعضی از سران مهم کشور‌های اسلامی، از حضور در تهران ، مثل مراکش و اندونزی و قزاقستان و قرقیزستان و ازبکستان و برونئی به اضافه اردن که همگی قبلاً اعلان شده بود که می‌آیند و احتمال اینکه در دو سه روز آینده، افراد دیگری هم به آن‌ها ملحق شوند که احتمالاً آمریکا پشت کار است و چاره‌جویی‌کرد... ظهر آقایان دکتر [حسن]روحانی و [علی]لاریجانی آمدند و همان نگرانی مطرح شده از سوی آقای لاریجانی را مطرح‌کردند. پیشنهاد داشتند که من یا آقای خاتمی، با آن‌ها تماس بگیریم و یا لااقل در مورد بقیه فکری بشودکه اضافه نشوند. خطرکمترشدن میهمانان درجه یک را می‌دهند. قرار شد بررسی‌کنند و پس از مشورت راهی ارائه دهند. سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی را آورده بودند که به بعضی از سران کشور‌های اسلامی اهانت‌کرده و ممکن است در جلسه وزرای امور خارجه امروز، مورد اعتراض قرارگیرد و بهانه‌ای برای نیامدن دیگران هم بشود.»

و در دوران ریاست لاریجانی در مجلس هم دیدیم که در برابر تندروی‌های برخی نمایندگان برای دولت روحانی همچون بحث برجام، این علی لاریجانی بود که سعی داشت در مقابل سنگ‌اندازی‌ها مقاومت کند.

از حزب آبی گرم نمی شود

لاریجانی همچنین در اولین مصاحبه خود با مجله «آگاهی نو» که در مرداد ماه و پس از عدم احراز صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری انجام داد، در پاسخ به این پرسش که ممکن است حزب تشکیل دهید، گفت: «ممکن است، اما الان باید نظرات مطرح شود تا نقد کنند. چون حزبی که فقط برای قدرت باشد، دچار انشعاب و... می‌شود و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. حزب نیازمند پیوند ایدئولوژیک و فکری است که باید پایه‌های آن را بپذیرند، وگرنه تخریب می‌شود. در غیر این صورت مثل خیلی از احزاب ما تبدیل به دورهمی می‌شود. باید افراد سیاسی که دور هم جمع می‌شوند، بگویند ما این اندیشه سیاسی را داریم».

از سوی دیگر، اما عزت‌الله یوسفیان‌ملا، از نزدیکان علی لاریجانی در اواخر شهریور ماه در گفتگو با «مثلث آنلاین» به طور قاطع اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی لاریجانی حزبی تأسیس نمی‌کند.

با این حال تصمیم و سرنوشت این دو چهره سیاسی که روزی سکاندار قوه مقننه و مجریه بودند، مبهم است و همچنان معلوم نیست که موضع‌گیری که هر دو اخیرا داشته اند، نقطه پایانی برای سکوتی است که چند ماه اختیار کرده بودند یا خیر.

به نظر می رسد اگر این دو چهره عزمی برای شکستن سکوت و فعالیت سیاسی خود داشته باشند، احتمالا به سمت و سوی تشکیل حزب نمی روند، چراکه قاعدتا می دانند از حزب که در ایران بیشتر به گعده های چند نفره شباهت پیدا کرده، آبی گرم نمی شود. در این راستا، روحانی و لاریجانی محتمل است که همکاری فردی با یکدیگر را در پیش بگیرند، همکاری ای برای راهبری و رهبری جریان «اعتدال» در کشور در خلا آیت الله هاشمی است. اتفاقی که البته مستلزم عبور از سیاست های محافظه کارانه پیشین این دو چهره است.

منبع: انتخاب

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • علی آقا
    0

    سابقه شان جزخودخواهی؛تکبروفداکردن منافع ملی دررا قبیله شان چیزدیگری نیست؟

    نظرات شما -
    • دادا
      0

      بهر حال ملت نابود شد رفت پی کارش بیچاره جوانان اینده کار نیست خانه میلیاردی اگه دولت خانه بده اقصاد 8ملیون توان باز پرداخت نیست این بیچاره ها کی صاحب زندگی خواهند شد خدا لعنت کند باعث و بانی اش را کوچکترین مبلغی که اختلاس میکنند زمان شا به کل دانش اموزان تغذیه میدادند ودر قانون اساسی بود چندین ملیارد است روزانه با ندادن تغذیه اختلاس میشه

  • منفجر
    0

    چه در سر دارند؟؟؟چگونه از مخمصه پاسخگویی و محاکمه فرار و بقیه عمر را با پولهای باداورده کنار اقازاده هایشان عشق و حال کنند.......

  • مجید
    0

    دالتون ها و گربه نره در تدارک چه کلکی هستند؟!!!!!

  • محسن
    0

    من این اینجا اعلام کنم که این اشخاص و امثال اینها هیچ فکر و برنامه ای ندارن مگر اینکه خلافش ثابت شه! کلا تو کشور ما سیاستمدار با برنامه و برنامه ی سیاسی با طرح و نقشه نداریم و همیشه در زمان حال سیر میکنیم و هیچ برنامه بلند مدت در بخش های سیاسی کشور وجود نداره

  • دلشکسته از بی مروتی
    0

    روباه مکار و برادرن دالتون ، غارت گران بیت مال و عامل بدبختی و بیچارگی و فقر شدید مردم بینوا ، کاش عدالتی بود و ظالمان به سزای اعمالشان میرسیدن ، اما افسوس و هزاران افسوس!!!!!!!!!!

  • ایرانی
    0

    چه درسردارند!؟ خب معلومه:،شیطان وهوس وحرص وحساب وکتاب دارایی های آن چنانی شانی! واگروجدانی برایشان مانده باشد،عذاب وجدان!

  • رسواگر
    0

    روزه سکوت نگرفته اند بلکه دارند به حساب هایشان در بانکهای سوییس رسیدگی می کنند، آنقدر خورده اند که دیگر نای حرف زدن ندارند.

  • اریا
    0

    مگه کسی این دونفر دیگه به پوست پیاز حساب میکنه میکنه کاری که این ۲نفر با مردم بیچاره کردن تا ۳قرن دیگه فراموش نمیشه ...لاریجانی یادش رفت چطور برنامه های احمدی نژاد خونثی میکرد چوب لای چرخ احمدی نژاد میذاشت حالا شده شریک حسن دروغگو ...

    نظرات شما -
    • دادا
      0

      همه شان به نوبه خود به ایران خیانت کردند یا از سیاست سر در نمی اوردند از نظر سیاسی خیانت کردند یا اقتصادی فکر نکردند خیانت کردند ویا مثل روحانی فرد بی خیال و راحت طلب بود خیانت کردند خدا رحمت کند ایت ا... موسوی اردبیلی یک با ر در مسلای تهران گفت ایران یک سفره بزرگ باز کرده هرکسی میاد یک چیزی از سفره برمیدارد ملت بترسید از ان زمان که میبینید هیچی در کشور وجود ندارد کشور نابود شده بلافاصله گرفتن بیچاره را لال کردند چپوندند حوزه این است روزگار ما

  • تاراس بولبا
    0

    هر دو به وطن دومشون فکر میکنند........

    نظرات شما -
    • عوام
      0

      در خاورمیانه هیچ حکومت و ایدولوژی نداریم که توسط انگلیس بوجود نیامده باشه و یا نفراتش در مکتب انگلیس ارتزاق نکرده باشند این سنگ بنا از زمان حکومت صفوی گذاشته شده

  • جبران خسارت .
    0

    کاملا روشن و پر واضح است که تا دولت بنفش محاکمه و مجازات نشوند هیچ امیدی برای موفقیت دولت های آینده نخواهد بود ..... چه دولت رییسی و چه غیر رییسی ......... جریان محاکمه با مظلوم نمایی و بگم بگم هایی برای عوام فریبی و یا گاها مقتدر بازی هایی از جنس هالیوودی همراه خواهد بود ولی نباید کوچکترین واهمه و ترسی از این هیاهوها داشت و دستگاه قضایی با شجاعت وقاطعیت وارد موضوع شده و تیشه در ریشه خیانت و فساد در کشور بزند . شجاعت و تدبیر قوه قضاییه در این موضوع مهم یک نقطه عطفی در جریان انقلاب و نظام و حکمرانی خواهد شد و خدمت بزرگی برای نسل آینده و جبران بزرگی برخسارت های گذشته خواهد بود . ان شاالله ...... امیدواریم .

  • محمد
    0

    اگر واقعا راست می گویند افرادی هم که از ورود واکسن جلوگیری کردند و درب حرم حضرت معصومه در قم را شکستند و در مشهد به رهبری علم الهدی علیه واکسن و فاصله گذازی اجتماعی و تعطیلی مساجد و حرم ها اعتراض کردند و راهپیمایی اربیعن راه انداختند و موجب گسترش ویرس کرونا هم شدند محاکمه شوند

  • هموطن
    0

    این ۲نفر کاری کردند کارستان هیچکس این ۲نفرو اصلا قبول ندارد چون آزموده راآزمودن خطاست امتحان خودشون روبرای مردم پس دادند روزه سکوت وناسکوت مهم نیست اللهم عجل لویک الفرج

  • کاربر ناشناس
    0

    هر دوتا مسیر انقلاب را عوض کردند سواد و سیاستشان درحد هم است .جز پا گذاشتن روی خون شهدا وظلم در حق مردم ضعیف کاری نکردن . بواسطه این دو تا پولدارا، پولدارتر شدند ومردم عادی بدبختر .

    نظرات شما -
    • عوام
      0

      همه سران نظام مثل هم هستند از یه قیف و یک ایدولوژی بیرون اومدن اما پرستیژ و سواد این دو از بقیه بهتر بود حداقل سواد رو داشتن نه مثل دولت جدید با شش کلاس سواد و حتی صحبت کردن در سطح مردم عادی رو بلد نیستند

  • تبتبت
    0

    منطقی هم نگاه کنیم این دو از اول انقلاب در راس کار بودند. هر گلی می خواستند به سر این مملکت بزنند تا حالا زدند الان باید به فکر باز کردن راه برای فرزندانشان باشند

  • آزاده باشید
    0

    با عرض سلام و احترام یک سوال،نام یک رئیس مجلس و یا رئیس جمهور را که طی ۴۳ سال مورد غضب قرار نگرفته را نام ببرید؟(۲۰ نمره) فقط بدانید سزای اعمالتان را در این دنیا و روز قیامت خواهید دید پس با وجدان کامل جواب دهید

    نظرات شما -
    • دادا
      0

      یا موردغضب شدند و یا ترور

    • ساچو
      0

      یک نفر هست: استاد!!!!!!!!حداد عادل

  • سعید
    0

    لاریجانی را نمی دونم اما روحانی وجهانگیری بایدمحاکمه شوندروحانی هردفاعی دارددردادگاه با مدرک ومستندبایدبگوید

  • ملت ط
    0

    این دو نفر در پشت پرده قرار شان این بوده که لاریجانی در مجلس با تمام قد از روحانی تمام طرحهای به مجلس می رفت بدون مخالفت تصویب می شد بیشترین همکاری را کند که ضرر این را ملت بیچاره می بینند .که شورای نگهبان به موقع اجازه نداد کاندید ریاست جمهور شود . حالا یواش یواش پیما ن های این دونفر رو می شود.یک چیزی دیگری هست این دو نفر یک مدافع دارند که آن شخص کسی نیست برادر خانم لاریجانی جناب علی مطهری

  • حامد
    0

    روزه نه، روزخوار

  • حیله اعتدال ....
    0

    این حضرات در فکر ایجاد زمین بازی جدید هستند تا دولت جدید را مثل خودشان کنند ..... اگر موفق شوند وای به حال ملت . ........ بی تعارف شعار اعتدال شعاری است که در درونش هر بازی و هر مکری را می توان تطهیر کرد ... باید هوشیار باشند ....

  • ایرانی
    0

    جز خیانت انحصار طلبی رانت و....و....چه میتوانند در سر داشته باشند

  • ستارخان
    0

    هیچی! چوب دو سر طلا!از مردم رانده و از حاکمیت مانده

  • ناشناس
    0

    یکی چند دهه دبیر شورای امنیت ملی کشور بوده و بعد هشت سال هم رئیس جمهور و دیگری علاوه بر ریاست صدا و سیما نزدیک به دو دهه رئیس مجلس شورای اسلامی، در مقام ریاست چه تاجی بر سر مردم زدند که حالا بخواهند در بی مقامی روزه سکوت بشکنند؟

  • امین
    0

    اگر این راز را بدانستند ارجمله نادانان محسوب نمی گشتن

  • ناشناس
    0

    روزه سکوت دو نفر مرگ است نه مسولیت ....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها