"لیر" بازهم سقوط کرد / سرمایه‌گذاران در ترکیه ضرر کردند؟

روند نزولی لیر ترکیه این بار با برکناری شبانه معاونین بانک مرکزی از سوی اردوغان ادامه یافت. این اتفاق، ضربه‌ای بزرگ به سرمایه‌گذاران در ترکیه است.

"لیر" بازهم سقوط کرد / سرمایه‌گذاران در ترکیه ضرر کردند؟

براساس اخبار منتشر شده، ارزش هر دلار در مقابل لیر ترکیه به رقم بی سابقه ۹ لیر و ۱۸قوروش و هر یورو هم به ۱۰ لیر و نیم رسید.

از سال ۲۰۱۹ تاکنون این چهارمین باری است که اردوغان کادر بانک مرکزی را تغییر می‌دهد. این بی ثباتی مدیریتی، در کنار فساد و تحریم، اقتصاد ترکیه را بشدت آسیب‌پذیر کرده است.

اردوغان تلاش می‌کند با جذب سرمایه خارجی، ورشکستگی اقتصادی کشورش را جبران کند. از جمله سرمایه ایرانیان.

ایرانی‌ها در هفته‌های اخیر باز هم رکورد خرید خانه در ترکیه را شکستند؛ خرید ۱۳۲۳ خانه در یک ماه، نشان از کوچ سرمایه به باتلاق ترکیه دارد.

براساس آمارها، ایرانیان در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی در مجموع ۱۳۲۳باب خانه مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند.

اتباع عراق با خرید ۹۹۰ خانه و شهروندان روسیه نیز با خرید ۵۴۰ باب خانه در رده های دوم و سوم این فهرست قرار گرفته‌اند. بیشترین فروش خانه‌ها به خارجیان به ترتیب در شهرهای استانبول، آنتالیا و آنکارا انجام گرفته است.

به نظر می‌رسد سقوط لیر، خریداران ملک در ترکیه را بشدت متضرر می‌کند، چراکه ارزش خانه آنها به دلار و یورو بسیار ارزان می‌شود.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • یا حق
    0

    لیر ارزشش پایین بیاید ارزش ملک هم بالا می رود مثل ایران که هرچه ارزش ریال کمتر شود ارزش ملک بالا می رود . لطفا به شعور مردم احترام بزارید. پس کسی که ملک می خرد زیان نمی کند.

    نظرات شما -
    • جو
      0

      همه شما شعور داشته باشین کافیه ،،،، یکبار دیگر مطلب رابخوان

    • حمید
      0

      اگر به این حرف هم اعتقاد داشته باشیم که به تناسب کاهش ارزش لیره قیمت ملک هم اضافه شود ولی آیا اعتمادی هم به مسئولین ترکیه هست که مثل امارت قوانینی در جهت جلوگیری از بازگشت سرمایه مهاجرین وضع ننمایند. ای کاش هموطنان عزیز تحقیقی نسبت به سرمایه گذاران یک دهه قبل در امارات می نمودند . و این در حالی است که ثبات اقتصادی دولت امارات اصلا با ترکیه قابل قیاس نیست.

  • حجت الاسلام پناهیان
    0

    در عوض ریال به همت آخوندها روز به روز ارزشش بیشتر میشود الان هر ریال ایران معادل صد دلار آمریکا است

    نظرات شما -
    • شهلا
      0

      آقای رئیسی دستور دادن به دلار و یورو وابسته نباشیم تا شنبه همه چیز درست میشه فقط تا شنبه صبر کنید همه چیز درست میشه

  • وطنم ارزوست
    0

    الگوی در خشان بانک مرکزی ایران که ارزش پول ملی را چسبونده به طاق مریخ را هدیه کنید به ترکیه .

  • رضا..
    0

    نابودی پول ملی یعنی دلار معادل 7 تومان را تا 30000 تومان برسانیم. بله این یعنی ریزش نه اتفاقی که در ترکیه فعلی اتفاق افتاده است. بله در ترکیه هم چند دهه پیش اقتصاد بیمار و فساد وجود داشت و پول ملی بسیار بی ارزشی داشتند ولی با اصلاحات اقتصادی و جلب سرمایه گذاری جهانی و سیاست خارجه در جهت تقویت و توسعه به ترکیه فعلی تبدیل شد که در آستانه ورود به اتحادیه اروپا است و آنقدر جذابیت ایجاد کرده که مردم مردم برای سرمایه گذاری و همچنین اقامت به آنجا می‌روند هر کس یه سری به استانبول بزند قطعا پیشرفت و توسعه را به راحتی در ترکیه خواهد دید چیزی که ما 40 ساله خواب آن را هم نمی‌بینیم و روز به روز هم پول ملی مان بی ارزش و بی ارزشتر می‌شود و در ادامه ملت فقیر و فقیر تر.

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      یعنی ترکیه جز اتحادیه اروبا نیست ؟

    • رضا..
      0

      ترکیه سالهاست در انتظار پیوستن به اتحادیه اروپاست البته عضو ناتو هست ولی مسائل حقوق بشری و بعضی اصلاحات سیاسی و.. که مورد نظر اتحادیه اروپا ست مانع شده البته مخالفت فرانسه و آلمان هم تاثیر زیادی در طولانی شدن روند الحاق شده است. ولی در حال حاظر ترکیه با ترکیه 30 سال پیش اصلا قابل مقایسه نیست

  • ح.پ
    0

    کاری به بالا و پائین رفتن ارزش پول ملی ترکیه ندارم اما به دولت و حکومت و دولتمردانش ترکیه نمیشود اطمینان کرد و هیچگونه تضمینی به برگشت سرمایه نمیشود داشت .

  • ناشناس
    0

    اردوغان باید از صحنه سیاسی ترکیه برود این فضول که در تمام کشورهای دور و نزدیک دخالت میکند فکرهای شیطانی در سر دارد در نظام طبیعت سر شیطان باید از بدنش جداشود

    نظرات شما -
    • سامان بیگ
      0

      اردوغان کشور آباد و مسلمان ترکیه را به ویران ای فاسد و مافیایی رشوه خور و آشیانه رژیم صهیونیستی و پایگاه تروریست های داعش تبدیل کرده به علاوه بخاطر جنایت هایش در حق کشور سوریه بایستی در دادگاه های بین المللی محاکمه و محکوم و مجازات و در چهارراه استانبول به دار آویخته شود

    • رضا..
      0

      جناب بیگ شما نگران ترکیه و اردوغان نباشید کاری که اردوغان برای ترکیه کرده آیا در کشور خودمان انجام شده؟ . بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در ترکیه انجام شده صنایع نساجی و چوب و فولاد و خودرو و توریسم و ترانزیت کالا و گاز و... و ارتباط با همه دنیا ترکیه ایی دیگر ساخته. تنها ایراد اردوغان عقبگرد در توسعه سیاسی و دموکراسی بوده.

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    خرید ملک به خصوص در خارج سرنایه گذاری خوب و بلند مدت است و با افت ارزش پول اون کشور هیج وقت کم ارزش نمیشه و خریدار متضرر نخواهد شد. ایران را ببینید با همردیف شدن پولمان با پشگل ملک و زمین و باغ و.... کم ارزش نشد !!!!

  • حسین
    0

    با سالیان سال تجربه عملی هرچه تلاش کنند در کاهش ارزش پول ملی ب پای ما نحواهند رسید.

  • سامان بیگ
    0

    تغییر پی در پی مدیران اقتصادی در ترکیه ناشی از فساد گسترده و فعالیت باند های مافیایی و پولشویی سازمان یافته در ترکیه است با توجه به اینکه رژیم ترکیه کل کابینه و نظام اداری و قضایی فاسد و رشوه گیری امری متداول و بدیهی است کسانی که در ترکیه سرمایه گذاری میکنند همراه با نظام فاسد مالی ترکیه به قهقرا خواهند رفت

  • اله قلی
    0

    گل بود به سبزه نیز آراسته شد .سالیان زیادی است که فساد در نظام اداری و مالی و قضایی ترکیه بیداد میکنه و با خیانت اردوغان و باز کردن پای صهیونیست ها به ترکیه فروپاشی مادی و معنوی ترکیه دور از انتظار نخواهد بود

  • پیشگو
    0

    هرچی باشه از ریال ایران بهتره. 270000 ریال. 9 لیر! لازم به ذکره واحد پول ترکیه لیره است نه لیر. لیر مال ایتالیاست

  • مهدی
    0

    خدایا شکر گزار هستیم شاید بعضیها به خودشان بیایند وسرمایه ایرانو بیرون نبرن اونها فقط سود براشون مهم هستش نه هیچ چیزی دیگه

    نظرات شما -
    • امیررضا
      0

      مردم دارن سر عقل میان ایران پرش قحطی و فساد مالیات بدی به چه دردی میخوره اینجا بمونی احمق

  • شهرام
    0

    خروج سرمایه از کشور اشتباه است، اما این نظر من است که سرمایه ندارم . . .باید دوستانی که تمکن مالی بسیار خوبی دارند چنین اعتقادی داشته باشند، که ندارند

  • کریمی
    0

    با این هزینه هایی که اردغان در منطقه انجام میدهد و به دنبال امپراتوری ترکیه است و جنگهای نیابتی اداره می کند باید منتظر چند سال آینده ورشکستگی ترکیه باشیم و کسانی هم که از ایران سرمایه به ترکیه می برند باید منتظر باشند آینده دست خالی فقط جانشان بر دارن از ترکیه خودشان را نجات دهند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها