کم‌ فروشی در جایگاه‌ های بنزین واقعیت دارد؟

ادعای فروش آب و هوا همراه بنزین از سال‌ها پیش مطرح است و هر از چندی گلایه‌ های مردم از کم‌ فروشی در برخی جایگاه‌ های بنزین در فضای مجازی مورد توجه قرار می‌گیرد.

کم‌ فروشی در جایگاه‌ های بنزین واقعیت دارد؟

به تازگی یکی از کاربران توییتر چنان از این مشکل به تنگ آمده که نوشته: «یه بار به پمپ بنزین رفتم. ظرفیت باک ماشین من، ۴۰ لیتر است و به همین دلیل هم برای ۴۰ لیتر کارت کشیدم. ناگهان مسئول باجه گفت ۵۶ لیتر بنزین زدی و کم کشیدی.» کاربران بسیاری هم در زیر همین توئیت از تجربیات مشابه خود نوشته بودند.

اضافه‌کردن آب به بنزین

یکی از اتهام‌هایی که درباره کم‌فروشی برخی جایگاه‌داران مطرح می‌شود، اضافه‌کردن آب به بنزین است. البته این موضوع از سوی جایگاه‌داران تکذیب شده و سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی هم آن را از نظر علم شیمی ناممکن اعلام کرده و به ایسنا گفته است: «باید توجه کرد که چگالی بنزین و آب یکسان نیست و آب در مخازن ته‌نشین و طبق برنامه‌های دوره‌ای آب ته مخازن ته‌کشی می‌شود و امکان مخلوط‌شدن آب با فراورده‌های نفتی وجود ندارد و از نظر علمی چنین چیزی با توجه به زمان ماندگاری بنزین در مخازن و پمپ‌کردن بنزین از سطح بالایی فراورده، شدنی نیست.»

اما سال ۹۸ ویدئویی از شهر صدرای شیراز منتشر شد که یک راننده با ریختن بنزین در یک بطری ۱.۵ لیتری نشان می‌دهد که بنزین ناخالصی دارد. همان موقع مدیر کنترل و نظارت بازرسی پخش فراورده‌های نفتی استان فارس گفته بود: «طبق کارشناسی‌های انجام‌شده شاهد این موضوع بودیم که به دنبال بارندگی‌های اخیر در حوضچه مخازن جایگاه، آب باران با بنزین مخلوط شده است.»

اضافه‌شدن هوا به بنزین

یکی دیگر از موضوعاتی که در این خصوص مطرح می‌شود هوافروشی به همراه بنزین است. چندی پیش در این خصوص هم ویدئویی منتشر شد که فردی یک بطری ۱.۵ لیتری را زیر نازل بنزین می‌گیرد و نمایشگر پمپ بنزین که صفر است، بعد از پرشدن بطری رقم ۲.۹ لیتر را نشان می‌دهد. البته در این خصوص هم پیش از این مدیر توزیع و تامین شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفته بود: «از نظر فنی امکان اینکه هوا وارد باک خودرو شود، وجود ندارد چرا که نازل‌های عرضه سوخت در فاصله ۲۰ سانتی‌متری کف مخزن هستند و از آنجا که هوا و گازی وجود ندارد، بنزین را به سمت باک خودرو ارسال می‌کنند.»

با این حال مدیرکل استاندارد استان تهران در سال ۹۸ در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران، وجود هوا را در بنزین برخی از جایگاه‌ها تایید کرده بود.

اعتراف وزیر سابق

بیژن زنگنه وزیر سابق نفت در اوایل سال ۹۵ موضوع کم‌فروشی جایگاه‌داران را مطرح کرد و گفت: «از جمله موارد تخلف در جایگاه‌ها پرداخت‌نشدن بدهی به شرکت نفت، قاطی‌کردن گازوئیل با بنزین و کم‌فروشی است.»

به نظر می‌رسد باتوجه به اظهارات ضدونقیض در این‌باره باید یک هیئت کارشناسی یک بار برای همیشه پاسخ علمی به احتمال این موضوع بدهد.

منبع: خراسان

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • سامی
    0

    کجا نظارت هست.. دنبال بنزین میگردی.. نظارت نیست مردم نابود شدن..

  • کوروش
    0

    عجب' واقعا حقیقت داره?

  • جواد
    0

    کاملا درسته من دوهفته قبل یک باک بنزین زدم 45لیتر بنزین زدم درجه بالا نیامد گفتم شاید درجه بنزین خرابه تا نصفه اومد و با طی مسافتی که با نصف باک همیشه را میرفت دیدم که چراغ بنزین روشن شد رفتم بنزین زدم تا همانجای قبلی درجه بالا اومد البته تو پمپ بنزین دیگه که بیست ودو لیتر بنزین زده بودم یعنی حدود 23لیتر بیشتر گرفته بود حالا حساب کنید میشه 70هزار تومان تو هر باک البته قبلا من تو همان پمپ بنزین بنزین زدم که مشکل ی نبود

  • شرف ندارن
    0

    دزدی دزدی دزدی وبازهم دزدی

  • دماوند
    0

    اينجا ايران است،،دزدي غارت اختلاس و..........همگي واقعيت دارند و مسائلي پيش پا افتاده است،،

  • کریمی قدوسی
    0

    احسنت بر جایگاه داران احسنت

  • ناشناس
    0

    تو این مملکت دست رو هرچی که بزاری توش فساده شیر تو شیری شده

  • مهدی
    0

    بخدا همه جایگاهای ایران هوا فروشی می‌کنند می گی نه یه بیست لیتری بردار برو پنپ بنزین ببین سی لیتر برای بیست لیتری شماره می ندازد.هیچکس هم پاسخگو نیست.من خودم

  • شرمنده ملت
    0

    بقیه بره لبنان

  • بسیجی مخلص
    0

    وای برکم فروشان.

  • به به
    0

    همه اين اتفاقات از وجود بازرسان بي كفايت است. كه نظارتي بر جايگاه ها ندارند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نظارت دارند در کیسه ها شله

  • ناشناس
    0

    پمپ بنزین همت سر سردار بنزین بزنید

  • سام
    0

    سلام غیر یک پمپ بنزین در ... که به دفعات پلمپ شده و در حال حاضر درست کارمیکنه ، مابقی پمپ ها در هنگام سوخت گیری بیشتر از مقدار واقعی را به مشتر عرضه میکنه . بنده ماشین صفر کیلومتر دارم و به دفعات هنگام سفر این مسئله تکرار شده ، بطور مثال با سوخت گیری 40 لیتر در باک 60 لیتری ماشین بنده آمپر بنزین از نصف بالاتر نمیاد و نازل در حال ریپ زدن کار میکنه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها