ایستگاه پایانی سوء تفاهم در روابط تهران و باکو

دومین ابلاغیه سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای طی ماه جاری ضمن آنکه روشن کننده موضع رسمی و همیشگی ایران در احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است، راه هرگونه بهانه‌جویی را از مخالفان روابط دو کشور سد می‌کند.

ایستگاه پایانی سوء تفاهم در روابط تهران و باکو

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای دومین بار طی ماه اخیر با صدور ابلاغیه‌ای شرکت‌های حمل‌ونقل را به توجه دقیق نسبت به تغییر مرزهای جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بعد از جنگ ۴۴ روزه و رعایت دقیق قوانین و حساسیت کشورها در شرایط جدید ملزم کرد.

337913e1-86a1-426a-a813-f224bff57e01

پس از جنگ ۴۴ روزه میان آذربایجان و ارمنستان و آزادسازی بخشی از مناطق اشغال شده از خاک آذربایجان شرایط جدیدی در مرزهای میان دو کشور ایجاد شده که در پاره‌ای موارد شرکت‌های حمل‌ونقل خارجی را دچار مشکل و سردرگمی کرده است.

از سویی؛ کم‌دقتی برخی شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقل ایرانی که از مسیر ارمنستان اقدام به حمل کالا می‌کنند از چند ماه قبل موجب «بهانه‌گیری» برخی جناح‌های مخالف ایران در جمهوری آذربایجان شد و حاکمیت این کشور را به سمت چالش‌های کلامی با ایران سوق داد که طبیعتا به نفع دو کشور نیست.

در این میان دستگیری دو راننده کامیون ایرانی توسط نیروهای نظامی آذربایجان به چالشی جدید در روابط دو کشور منجر شد.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارزشی که برای روابط با دولت و ملت آذربایجان قائل است با خویشتن‌داری در مسیر رفع مسالمت‌آمیز سوء تفاهم ایجاد شده گام برداشت که انتظار می‌رفت طرف آذربایجانی نیز همین روش را در پیش بگیرد.

ابلاغیه جدید سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای که دومین دستورالعمل صادره از سوی این سازمان طی ماه جاری است ضمن آنکه روشن کننده موضع رسمی و همیشگی ایران در احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است، راه هرگونه بهانه‌جویی را از مخالفان روابط دو کشور و برخی طرف‌های ثالث سد می‌کند.

آزادی فوری دو راننده ایرانی بی‌گناه و بی‌اطلاع از شرایط منطقه می‌تواند گامی مهم در جهت بهبود شرایط و رفع سوء تفاهمات ناخواسته باشد و دشمنان مشترک دو ملت را از تداوم فتنه‌آفرینی در روابط گرم و دیرینه ایران و آذربایجان مایوس نماید.

منبع: نورنیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • # انتقام سخت
    0

    همیشه آخرش ما کوتاه می آییم مثل هزار و یک موضوع دیگر میترسم چند وقت دیگر این مشی را کشور های دیگر مثل امارات و ترکیه هم در پیش بگیرند # انتقام سخت

  • خخ
    0

    آذربایجان داره با قدرت حرفشو به کرسی نشوند ایران هم از ترسش سریع غلاف کرد برین بمیرین که ایران را رسوای خواص و عام کردین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها