پرواز جنگنده‌های «اف-16 » نیروی هوایی ترکیه بر فراز حریم یونان

وزارت دفاع یونان از نقض حریم هوایی دو جزیره خود در دریای اژه از سوی جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه خبر داد.

پرواز جنگنده‌های «اف-16 » نیروی هوایی ترکیه بر فراز حریم یونان

وزارت دفاع یونان روز چهارشنبه از نقض حریم هوایی خود از سوی جنگنده‌‌های نیروی هوایی ترکیه خبر داد.

به نوشته روزنامه «اکاثی مرینی» به نقل از وزارت دفاع یونان، دو فروند جنگنده «اف-16» نیروی هوایی ترکیه روز چهارشنبه حریم هوایی جزایر «فارماکونسی» و «لیپسی» در جنوب شرقی اژه را نقض کردند.

این دو جنگنده درهماهنگی باهم در ارتفاع 27 و 29 هزار پایی، حریم هوایی این دو جزیره یونانی را نقض کردند و از محل گریختند.

یونان در راستاتی تفویت جنگنده‌های شکاری ، رهگیر اعلام کرده که قصد دارد 6 فروند دیگر هواپیمای جنگنده «رافال» را خریداری کند. «کیریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان گفت: «به زودی 24 فروند جنگنده رافائل خواهیم داشت.»

بر اساس گزارش رسانه‌های یونانی، آتن قبلاً 18 فروند جت رافل سفارش داده است. آتن همچنین در مذاکرات برای خرید چهار ناوچه جدید درگیر است. یونان 11.5 میلیارد یورو (14 میلیارد دلار) برای نوسازی نیروهای مسلح خود در پنج سال آینده اختصاص داده است. تحویل 18 فروند هواپیمای رافائل قرار است اواسط سال جاری میلادی آغاز شده و طی 2 سال به پایان برسد. پیش بینی می‌شود هزینه جت‌ها و خرید موشک‌های هوا به هوا 2.3 میلیارد یورو (3.4 میلیارد دلار) هزینه داشته باشد.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوریکه سال گذشته این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند.

یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه ماه ژوئیه اظهار داشت که جت‌های دست دوم فرانسوی رافائل توازن قدرت را در منطقه تغییر نمی‌دهد. آکار در آن زمان در مورد خرید هواپیماهای رافال فرانسوی از سوی آتن گفت: «آنها وارد ک مسابقه تسلیحاتی شده‌اند. آنها جت ، سلاح ، تجهیزات خریداری می‌کنند اما تغییر توازن قدرت با چند جت دست دوم امکان پذیر نیست.»

ترکیه، کشوری با طولانی ترین خط ساحلی در دریای مدیترانه شرقی، کشتی‌هایی با اسکورت نظامی برای جستجوی انرژی در فلات قاره خود اعزام کرده و گفت که با جمهوری ترک قبرس شمالی در این منطقه دارای حقوق است.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    اسرائیل پوست خربزه انداخته زیر پای ترکیه که حالیش نیست اردوغان نفهم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟