فیفا جلوی تاریخ‌سازی تیم‌ملی در جام جهانی را می‌گیرد؟

برنامه ریزی فیفا برای حضور تیم ها در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می تواند تبدیل به معضل بزرگی برای تیم ملی ایران شود.

فیفا جلوی تاریخ‌سازی تیم‌ملی در جام جهانی را می‌گیرد؟

در صورتی که شاگردان دراگان اسکوچیچ راهی جام جهانی شوند، با توجه به برنامه ریزی فیفا برای بازیکنان در تیم‌های ملی و آماده‌سازی برای این مسابقات، تیم ملی کاملا متضرر خواهد شد. این موضوع با توجه به پررنگ‌تر شدن لژیونرها در فوتبال ایران و افزایش سهم این بازیکنان در تیم ملی، بیشتر از گذشته با مشکلاتی همراه خواهد شد.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برخلاف زمان سنتی این مسابقات در ادوار گذشته، به جای اواخر بهار و اوایل تابستان در اواسط پاییز برگزار می‌شود. این تصمیم بعد از آن گرفته شد که کشورهای عضو فیفا به برگزاری مسابقات جام جهانی در گرمای قطر در تابستان اعتراض کردند و در نهایت فیفا هم پاییز را برای برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان برگزید تا گردشگران بسیاری بتوانند از این مسابقات دیدن کنند و بازیکنان مشکلی برای تمرین و برگزاری مسابقه نداشته باشند (هرچند ورزشگاه های ساخته شده در قطر مجهز به تجهیزات خنک کننده است و گرمای هوا در هیچ فصلی احساس نمی شود).

با این حال این تصمیم فیفا تقویم مسابقات باشگاهی را در اقصی نقاط جهان تحت تاثیر خود قرار می دهد. در واقع اگر در گذشته بازی‌ها در مدت زمان تعطیلی مسابقات و حد فاصل میان دو فصل برگزار می شد، در مورد قطر اینطور نیست و مسابقات در کشورهای اروپایی، آسیایی و هر کشوری که طبق فرمت تابستان تا بهار برگزار می شود، باید در میانه های فصل متوقف شود.

این موضوع به این معنی است که تیم های ملی مانند گذشته مدت زمان زیادی برای برگزاری تمرینات آماده سازی و هماهنگی خود نخواهند داشت. طبق ادعای نشریه "اکیپ" چاپ فرانسه، «آماده سازی بازیکنان برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فقط در یک هفته برگزار می‌شود و باشگاه ها ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۳ آبان ۱۴۰۱) بازیکنان خود را در اختیار تیم های ملی حاضر در جام جهانی قرار می‌دهند و بعد از یک هفته، سوت آغاز مسابقات جام جهانی از تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان ۱۴۰۱ ) در دوحه قطر نواخته خواهد شد.

این موضوع مطمئنا مشکلات زیادی را برای تیم‌های ملی ایجاد خواهد کرد و احتمالا روی کیفیت بازی‌ها تاثیر می‌گذارد و نمی‌توان در شروع مسابقات از سوی تیم‌های کمتر شناخته شده و نه چندان قدرتمند جام جهانی عملکرد قابل قبولی را مشاهده کرد.

تیم ملی ایران با توجه به سبک و سیاق آماده‌سازی تیم ملی در ادوار گذشته، از این موضوع متضرر خواهد شد. تیم ملی در گذشته مانند جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اردوی بلندمدتی را با حضور بازیکنان داخلی و لژیونر برگزار کرد و علاوه بر برگزاری دیدارهای دوستانه و اردوهای مختلف به خصوص اردوی یک هفته‌ای در روسیه، توانست به بیشترین هماهنگی و آمادگی دست یابد اما در این دوره خبری از این قبیل برنامه‌ها نیست.

در واقع با توجه به حضور حدود ۱۹ لژیونر در اردوی اخیر تیم ملی و افزایش روز افزون این قبیل بازیکنان، چه بسا اسکوچیچ در هنگام حضور در جام جهانی، فقط یک هفته برای آماده‌سازی تیمش فرصت داشته باشد که برای حضور در چنین مسابقات سطح بالایی زمان کافی نخواهد بود. کما اینکه در بازی‌های گذشته تیم ملی هم، ناهماهنگی ناشی از حضور کوتاه لژیونر ها در تیم ملی بارها توی ذوق هواداران و کارشناسان زده است!

با این اوضاع و احوال باید دید تیم ملی بعد از کسب مجوز حضور در قطر، می‌تواند با وجود فرصت کوتاه برای آماده سازی و ایجاد هماهنگی لازم در مسابقاتی که آذر ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، برای نخستین بار از گروهش در جام جهانی صعود کند و اتفاقی تاریخی را رقم بزند؟

در حال حاضر تیم ملی ایران در میانه‌های مسیر انتخابی جام جهانی قرار دارد اما با توجه به عملکرد خوبش از حیث نتیجه‌گیری، شانس بالایی برای کسب سهمیه این مسابقات ظرف ماه‌های آینده دارد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حقی
    0

    چه کاری از دست ما بر میاد!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها