روزنامه شرق:

دولت رئیسی درباره FATF بر سر دوراهی تصمیم و بلاتکلیفی است

دولت سیدابراهیم رئیسی باید موضع خود را در قبال موضوع FATF روشن کند؛ اینکه تمایل دارد بررسی مجدد آن را از مجمع درخواست کند یا خیر؟

دولت رئیسی درباره FATF بر سر دوراهی تصمیم و بلاتکلیفی است

روزنامه شرق نوشت:
رئیسی در سال 97 و زمانی که در کسوت رئیس قوه قضائیه فعالیت می‌کرد، درباره FATF گفته بود: «می‌گویند ما تضمین نمی‌کنیم با امضای این کنوانسیون مشکل اقتصادی حل شود، سؤال ما این است درخصوص FATF ما قانون داخلی تنظیم کرده بودیم و گفته بودیم مردمی که برای رهایی خود از مشکلات به پا خیزند، از دایره تروریسم مستثنا هستند که این را مجلس پذیرفت، اما FATF بیانیه صادر کرد و گفت نباید هیچ قیدوشرطی وجود داشته باشد. این چگونه است که آنها برای قانون داخلی ما بیانیه صادر می‌کنند؟».

البته این موضع نسبتا منفی رئیسی در مناظرات انتخاباتی قدری تعدیل شد؛ به‌نحوی‌که او در واکنش به منتقدانش گفت: «درباره‌ FATF شما از کجا ذهن‌خوانی می‌کنید که نظر من منفی است؟ درباره آن توضیح داده شده و موارد عدیده‌اش از آن اجرا شده و یکی، دو مورد در مجمع تشخیص است. ما داعیه‌دار منافع ملت هستیم و اگر منافع ملت در این یا هر قراردادی تأمین شد، موافقیم و اگر منافع ملت تأمین نشد، مخالفیم و نمی‌توانیم از منافع ملت بگذریم».

در همان زمان سعید جلیلی به‌روشنی مخالفت خود را با FATF اعلام کرد و گفت: «امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد و حاضرم با هرکسی در این قضیه مناظره و بحث کنم. چرا؟ برای اینکه خود بیانیه FATF می‌گوید اگر این را امضا کنید، باید گام بعدی را برای شما تعریف کنم. خود بیانیه FATF می‌گوید این ۳۹ کاری هم که کردید، ۱۶ مورد آن را قبول کرده‌ام. چرا به مردم مسئله را غلط می‌گویید، برای این است که نمی‌دانید. البته من خوشبینانه می‌گویم».

در ایام انتخابات همین که رئیسی موضعی مشابه جلیلی نگرفت، نشان می‌داد می‌توان در دولت او امید به تصویب FATF داشت تا آنکه هفته پیش احمد وحیدی، وزیر کشور ، در نشست تخصصی برنامه تحول راهبردی مبارزه با مواد مخدر گفت: «همین آقایان که FATF را تشکیل داده‌اند و می‌گویند همه سیستم‌های بانکی در دست ما است، چرا مانع اقتصاد مواد مخدر نمی‌شوند. با مشاهده این روند، حق داریم به آنها بدبین باشیم؛ زیرا این افراد در بانک‌ها نفوذ دارند و کسانی هستند که در سازمان‌های تحت عنوان نظارت بر پول‌شویی و آنچه در پالرمو مصوب شده، عمل نمی‌کنند».

با این موضع وزیر کشور، این فرضیه تشدید شد که آیا دولت رئیسی با FATF مخالف است؟ البته پرواضح است که نوع نگاه دولت رئیسی به FATF با نگاه دولت روحانی بسیار متفاوت است؛ چنان‌که چندی پیش رئیسی در کنایه به دولت قبل گفته بود برخی واردات واکسن را به FATF گره زده بودند. این موضوع نشان می‌دهد رئیسی و دولتمردانش به‌هیچ‌وجه نگاه خوشبینانه‌ای به FATF ندارند، اما دست‌کم شبیه نیروهایی مثل جلیلی هم آن را یکسره نفی نمی‌کنند و به نظر می‌رسد رئیسی درباره این موضوع سعی می‌کند دیرتر از تمام مقامات موضع‌گیری رسمی کند تا دولت گرچه مخالفتی جدی در مسیر تصویب احتمالی FATF نکند، اما دست‌کم مانند دولت روحانی پرچم‌دار تصویب آن هم نشود. به هر روی رئیسی در این دوراهی باید یک سو را انتخاب کند.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • کاربر ناشناس
    0

    باید دید کارشناسان نظرشان چیست اگر واقعا بر اقتصاد کشور تاثیر میگذارد نباید منافع مردم را به سیاستهای غلط ترجیح داد

  • سرباز کوروش
    0

    تو این مورد، ببینید چند ساله مردم و مشغول کردین،، لامصبا یا آره یا نه،، چشممون به در خشکید..... هیچ چیز مثل این بد نیست که تو همه موارد با کره شمالی مقایسه بشیم....

  • حسنی
    0

    در تمام دنیا جراید و سایت ها ی خبری با درج مسایل و مشکلات مملکت کمک فکری میگیرند از مخاطبین و خوانندگان خبر . بهترین و سالمترین و بی حاشیه ترین و مناسبترین نظرات را همین مردم اعلام میکنند چون نظرات مردم منافع شخصی ندارد بلکه منافع عام در ان است . متاسفانه در ایران چنان این جراید و سایت ها را تحت فشار گذاشته اند که نظرات مردم اهمیت ندارد و نباید همه نظرات چاپ شود اگر نظری در خط حکومت بود چاپ شود والا نباید چاپ شود مردم فقط بخوانند و بروند به جلو . نتیجه این استبداد و زورگوئی این جامعه ایست که ملاحظه میفرمائید اثار و تبعات این استبداد فکری فقر و تورم و اختلاس و دزدی های ریز و درشت و انزوای بین المللی و ورشکستگی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی میباشد. سطح فکر و اندیشه و دانش روحانیت حوزوی در سال 57 کمتر از رجال و فرهیختگان و دانشگاهیان ان زمان بود در تمام زمینه ها ی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حکومت سعی کرد با دادن عناوین دکتر و مهندس شبانه خودشان را به سطح اساتید دانشگاه و فرهیختگان برسانند تا بتوانند حرفی برای گفتن هم درسیاست داخلی وهم بخصوص درسیاست خارجی داشته باشند و کسی از فرامین انان تمرد نکند ولی دیدند نمیشود امدند شخصیت و موقعیت فکری و کاری طرف مقابل یعنی اساتید و فرهیختگان و دلسوزان وطن را به پائین کشیدند که همطراز فکر و اندیشه خودشان شوند و دیگر کسی از گوشه و کنار نقد و صحبت مخالفی ابراز نکند . و متاسفانه این شد که میبینید . گور پدر سیاست دنیا - گور پدر سازمانهای بین المللی - گور پدر هر کس که با نظر ما مخالف است . مرغ یک پا دارد . و دنیا باید تابع نظرات ما باشند بنابر این میبینید روز به روز از خوانندگان این سایتها و جراید کمتر میشودو روزی میرسد که این سایتها و جراید نیز خودشانرا تعطیل میکنند . لذا باید سوخت و ساخت و زندگی در ایران را به قضا و قدر سپرد .

  • ص _ ن
    0

    قابل توجه روزنامه شرق . مگر برجام چه گلی به سر ایران اسلامی زده است که FATF می خواهد بزند . روزنامه شرق خودت را درست کن .

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      قابل توجه تو عزیز دل، حالا نبود برجام و نپذیرفتن اف ای تی طی ۲ سال گذشته و تقابل با نصف جهان طی ۴۳ سال گذشته چه گلی به سر ما زده عزیز، شما توضیح بده

    • ایرانی عاشق بایدن و رئیسی
      0

      ایران اسلامی خخخخخخخخخخخخخخخ

  • ali
    0

    بدون عضویت در fatf و حل نشدن موضوعات هسته ای و برجام و نداشتن رابطه با همسایگانمان, ایران قابلیت داشتن اقتصادی شکوفا و صادرات و واردات بهینه را نداشته و ندارد

  • کوک
    0

    اگربه fatf نپیوندند، یک دونه سیب دولت از راه قانونی نمیتونه بفروشه. چه رسد به نفت.البته برای کاسبان تحریم موقعیته بسیار مبارکیه

  • س
    0

    به قول امام ره که گفتند تاتزکیه نشدین مقام برای شما خطرناک است ماتاباخود ودنیا شفاف نباشیم فکر نکنم پیشرفتی ارزشمندی حاصل کنیم چه ازنظر تکنولوژی کشاورزی صنعت وخیلی چیزهای دیگه مثل کره شمالی

  • کریمی قدوسی
    0

    درد و رنج ملت ایران اهمیتی برای سردمداران ندارد. هیهات منا ذله

  • غریبه
    0

    مگه دست دولت هست که بر سر دوراهی باشه یا چهار راهی ؟؟؟

  • احمد خرکش
    0

    روزنامه شرق وابسته به بهائیت با مخ جلبکی غلط می کند نظرمی دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها