واشنگتن: عادی‌سازی روابط اسرائیل و سودان باید مورد ارزیابی قرار گیرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام توقف کمک مالی ۷۰۰ میلیون دلاری این کشور به سودان درباره تاثیرات کودتای اخیر بر عادی‌سازی روابط خارطوم با تل‌آویو صحبت کرد.

واشنگتن: عادی‌سازی روابط اسرائیل و سودان باید مورد ارزیابی قرار گیرد

«ند پرایس»اعلام کرد که این کشور و رژیم صهیونیستی از نزدیک تحولات روزها و هفته‌های آینده در سودان به دنبال کودتای اخیر در این کشور را رصد می‌کنند.

در ادامه اظهارنظرها درباره کودتا در سودان، پرایس در نشست خبری شامگاه دوشنبه (به وقت واشنگتن) در جمع خبرنگاران در ساختمان وزارت خارجه این کشور در این باره صحبت کرد.

این مقام آمریکایی گفت: «ایالات متحده اقدامات شبانه نیروهای نظامی سودان را محکوم می‌کند. دستگیری مقامات دولتی غیرنظامی و دیگر رهبران سیاسی (عبدالله) حمدوک نخست‌‌وزیر، گذار و انتقال کشور به یک حکومت دموکراتیک و غیرنظامی را تضعیف می‌کند. دولت انتقالی (در سودان) به رهبری غیرنظامیان باید فوراً احیا شود. این نشاندهنده اراده مردم سودان است».

وی ادامه داد: «ما نارضایتی‌های مشروع در مورد سرعت انتقال را به رسمیت می‌شناسیم اما (عبدالفتاح) برهان رئیس شورای حاکمیتی با برکناری مقامات دولتی و انحلال نهادهای دولتی هم اعلامیه قانون اساسی سودان را نقض می‌کند و هم خواسته‌های دموکراتیک مردم سودان را کنار می‌زند».

این مقام واشنگتن تصریح کرد: «مقامات نظامی (سودان) باید فورا (افراد زندانی) را آزاد کرده و از امنیت تمامی بازیگران سیاسی بازداشت شده اطمینان حاصل کنند، دولت انتقالی تحت رهبری غیرنظامیان را به طور کامل احیا و از هرگونه خشونت علیه معترضان از جمله استفاده از گلوله جنگی، خودداری کنند».

سخنگوی وزارت خارجه دولت جو بایدن در ادامه به حاکمان سودان هشدار داد: «هرگونه تغییر در دولت انتقالی با توسل به زور، کمک و روابط دوجانبه ما (واشنگتن و خارطوم) را به طور گسترده‌تر به خطر می‌اندازد».

ند پرایس افزود: «با توجه به این تحولات، ایالات متحده کمک‌های ۷۰۰ میلیون دلاری کمک‌های اضطراری صندوق‌های حمایت اقتصادی برای سودان را متوقف می‌کند. این بودجه برای حمایت از انتقال دموکراتیک کشور در نظر گرفته شده بود».

در این نشست خبری یک خبرنگار سوال کرد: «آیا هر یک از کارهایی که می‌خواهید (در قبال سودان) انجام دهید از قبیل خارج کردن سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم یا غرامتی که سودانی‌ها بابت فرایند مبوط به بمبگذاری سال ۱۹۹۸ در حال پرداخت هستند، به طور بالقوه تأثیر می‌گذارد مگر اینکه اوضاع تغییر کند؟»

سخنگوی دستگاه دیپلماتیک آمریکا جواب داد: «به طور بالقوه، بله. کل رابطه ما با این نهاد در سودان با توجه به آنچه رخ داده است ارزیابی می‌شود مگر اینکه سودان به مسیر انتقالی بازگردد. این چیزی است که ما خواستار آن هستیم. دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان باید فوراً احیا شود زیرا نشاندهنده اراده مردم سودان است».

در ادامه این نشست خبری، یک خبرنگار گفت: « (جفری) فلتمن نماینده ویژه (آمریکا در امور مربوط به شاخ آفریقا) همین دیروز آنجا (سودان) بود و هم با حمدوک و هم با برهان ملاقات کرد. آیا باید اینطور درک کنیم که حتی پس از آن که او در آنجا خواستار آرام کردن اوضاع و آشتی بود این اتفاق (کودتا) افتاد و حداقل برهان توجهی به توصیه او توجهی نکرد یا اینکه به او (جفری فلتمن) هشدار داده شد که آنها قرار است کارشان را پیش ببرند و این کار را صرف نظر از پیامی که از ایالات متحده دریافت کردند انجام می‌دهند؟»

ند پرایس در پاسخ به این سوال مدعی شد: «برای روشن شدن بحث باید بگویم که هیچ اطلاعی در این مورد (کودتا) به ما داده نشد. واضح است که ایالات متحده با چنین اقدامی مخالفت می‌کند و اکنون هم با آن مخالفت و آن را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند. همانطور که می‌دانید، فلتمن نماینده (ویژه آمریکا در شاخ آفریقا) به طور مرتب به این منطقه سفر کرده است. او پیوسته با نخست‌وزیر و دیگر بازیگران نظام سیاسی سودان تعامل داشته است. سفر اخیر او به آنجا نیز در راستای همین موضوع بود».

یک خبرنگار در این نشست خبری سوال کرد: «آیا ایالات متحده درباره اینکه (عبدالله) حمدوک نخست‌وزیر (دولت انتقالی سودان) کجاست، هیچ اطلاعی دارد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: «ما با نخست‌وزیر در تماس نبوده‌ایم. ما در تماس نبوده‌ایم».

خبرنگار در ادامه پرسید: «آیا شما (آمریکا) با ارتش (سودان) تماس گرفته‌اید یا فردی از طرف ایالات متحده به هر نحوی با ارتش در ارتباط است؟»

ند پرایس در پاسخ گفت: «بنابراین ما با شرکا و متحدان هم در منطقه و هم فراتر از آن در تماس نزدیک بوده‌ایم. ما از نزدیک پیام‌ها، رویکردمان، اقداماتمان را در قبال سودان با شرکا، دوستان و متحدان خود در منطقه و فراتر از آن هماهنگ می‌کنیم و اگر برای ما سازنده باشد که با بازیگران، از جمله عناصر ارتش در سودان در تماس باشیم، این کار را انجام می‌دهیم».

یکی از خبرنگاران در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تاثیرات احتمالی کودتای سودان بر توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سوال کرد.

خبرنگار پرسید: «شما از همتایان خود در اورشلیم (تل‌آویو) و جاهای دیگر در مورد مشارکت آنها با خارطوم چه می‌شنوید و چه تأثیری ممکن است بر توافق ابراهیم داشته باشد؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جواب گفت: «بسیاری از شرکا و متحدانی که با آنها صحبت کرده‌ایم، هشدار، نگرانی و محکومیت مشابهی را نسبت به آنچه در خارطوم مشاهده کرده‌ایم ابراز کرده‌اند...من فکر می‌کنم که تلاش برای عادی‌سازی بین اسرائیل و سودان چیزی است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد، زیرا ما و البته اسرائیل به ‌دقت اتفاقات ساعات آینده و روزهای آینده را رصد می‌کنیم. من هنوز نمی‌خواهم به این موضوع (تاثیرات کودتا در سودان بر توافق سازش با رژیم صهیونیستی) بپردازم».

اظهارات ند پرایس در شرایطی مطرح شده که ماه گذشته در خبرها آمده بود، دولت آمریکا در حال فشار به سودان برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و برقرار روابط دیپلماتیک با آن است.

شبکه صهیونیستی «کان نیوز» اواسط مهر ماه در گزارشی در این باره نوشت فشار آمریکا به سودان یکسال پس از آن صورت می‌گیرد که خارطوم در حال پاپس کشیدن از توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و این موضوع به دلیل اختلافات میان دولت سودان،‌ ارتش و مقام‌های رده بالا در این کشور آفریقایی است.

طبق گزارش این رسانه صهیونیستی، آمریکا به سودان یادآوری کرده که به این کشور در دستیابی به ۱ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده این کشور کمک کرده است.

در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که کاخ سفید اعلام کرد رژیم صهیونیستی و سودان، با میانجی‌گری دولت وقت آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، روابط دیپلماتیک را از سر گرفته و در عرض چند هفته قرار بود هیأت‌هایی از دو طرف برای پیشبرد همکاری‌های مختلف با هم دیدار کنند

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها