اظهارات وزیر دفاع آلمان؛ تنش بین مسکو و برلین را تشدید کرد

تنش ها بین روسیه و آلمان که بر سر مساله اوکراین در سالهای اخیر موجب سردی نسبی روابط دو کشور شده بود، در روزهای اخیر با اظهارات وزیر دفاع آلمان درباره بازدارندگی اتمی در مقابل روسیه، دوباره تشدید شد.

اظهارات وزیر دفاع آلمان؛ تنش بین مسکو و برلین را تشدید کرد

«انه گریت کرامپ کارنباور» وزیر دفاع آلمان کشوری که بخش عمده تسلیحات اتمی غیرراهبردی آمریکا (کلاهک های اتمی و موشک های پرتاب کننده و هواپیماهای حامل آنها) در آن مستقر است، هفته گذشته خواستار اقدامات پیمان ناتو ازجمله با قدرت نمایی هسته ای شد.

وزیر دفاع آلمان در گفت و گو با شبکه دویچلندفونک در مورد امکان تهدید هسته ای روسیه تصریح کرد: آماده‌ایم از چنین ابزارهایی استفاده کنیم تا تاثیر بازدارندگی داشته باشد و فکر حمله به شرکای پیمان ناتو به ذهن هیچ کس خطور نکند.

به گفته کرامپ کارنباور، این ایده اصلی اتحاد پیمان ناتو است و در برابر رفتار دولت روسیه بویژه باتوجه به افزایش موارد نقض حریم هوایی کشورهای حوزه بالتیک و افزایش اقدامات نظامی تهاجمی در منطقه دریای سیاه بکار گرفته خواهد شد.

واکنش تند مقام های روسیه به تهدید هسته ای وزیر دفاع آلمان

این اظهارات وزیر دفاع آلمان با واکنش تند مقام های روسیه روبه رو شد که از ان بشدت انتقاد کردند.

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه نخستین مقام روی بود که به اظهارات وزیر دفاع آلمان مبنی بر بازداشتن روسیه با استفاده از سلاح اتمی پاسخ داد.

وزیردفاع روسیه با اشاره به شکست آلمان نازی در جنگ دوم جهانی در برابر ارتش سرخ شوروی، گفت: برلین باید بداند که در گذشته تلاش برای لشکرکشی به روسیه به چه قیمتی برای آلمان و اروپا تمام شد.

به گزارش ایرنا، وزیر دفاع روسیه در این رابطه تصریح کرد: ناتو همزمان با درخواست های برای بازداشتن روسیه، بطور مستمر نیروهای بیشتری را در مناطق مجاور مرزهای با این کشور مستقر می کند. وزیر دفاع آلمان موظف است که بداند مشابه این اقدام در گذشته چه نتیجه ای برای آلمان و اروپا داشت.

شایگو همچنین گفت که امنیت اروپا فقط می تواند مشترک و بدون ضربه زدن به منافع روسیه باشد اما ناتو برای چنین همکاری با مسکو آمادگی ندارد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اظهارات وزیر دفاع آلمان در مورد بازدارندگی اتمی روسیه را خیالپردازی خواند.

لاوروف که روز گذشته در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه نروژ سخن می گفت، اظهار داشت: وزیر دفاع آلمان با این سخنان خود در مورد روسیه ممکن است خود را خرسند کند یا رضایت خاطر طرفداران خود را جلب کند، اما مردم نروژ افراد واقع بینی هستند.

لاوروف سپس به تنش‌های روسیه و ناتو اشاره کرد و افزود: اختلافاتی که داریم در عرصه ایدئولوژی است که چه کسی در مکان نخست قرار دارد و جهان را مدیریت می‌کند. اینها اظهاراتی است که از دوستان ناتویی می‌شنویم. ما معتقدیم که باید بر واقعیت‌ها تمرکز کنیم.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در گفت و گو با کانال یوتیوب روسی سالاویو لایف از اظهارات ضدروسی وزیر دفاع آلمان انتقاد کرد و آن را خصمانه خواند.

وی خاطرنشان کرد که کرامپ کارنباور در مورد بازدارندگی روسیه آن هم با استفاده از سلاح اتمی اظهارات غیرقابل قبولی بیان کرده است.

به گفته زاخارووا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه و سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه با دقت و بدون هیجان در مورد غیرقابل قبول بودن این گونه اظهارات خصمانه سخن گفتند.

روسیه وابسته نظامی آلمان را احضار کرد

وزارت دفاع روسیه نیز در چارچوب اقدامات برای مقابله با اظهارات ضدروسی وزیر دفاع آلمان، وابسته نظامی این کشور در روسیه را احضار کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به وابسته نظامی سفارت آلمان در روسیه اعلام شد که اظهارات وزیر دفاع این کشور مبنی بر بازدارندگی اتمی روسیه، تنش ها در اروپا را افزایش می دهد.

روسیه باید به اظهارات وزیر دفاع آلمان پاسخ قاطع دهد

ولادیسلاو بلوف رئیس مطالعات آلمان پژوهشگاه تحقیقات اروپای آکادمی علوم روسیه معتقد است که اظهارات وزیر دفاع آلمان نمی توانست بدون توجه بماند.

بلوف به رادیو اسپوتنیک گفت: این نخستین اظهارات ضدروسی وزیر دفاع المان نیست و انه گریت کرامپ کارنباور در گذشته نیز بارها گفته است که با روسیه باید از موضع برتر سخن گفت.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که به این اظهارات اعتراض شدید کرد تا کارنباور بداند که اظهاراتش در مورد روسیه نادرست است.

تنش های روسیه و آلمان ادامه می یابد

تنش های بین روسیه و آلمان که از سال ۲۰۱۴ با روی کار آمدن دولت غرب گرا در کی یف پایتخت اوکراین وارد مرحله جدیدی شده و بر روابط دوجانبه سایه انداخت، در آینده نیز ادامه و گسترش خواهد یافت.

در زمان حاضر باوجود اینکه آلمان شریک عمده تجاری روسیه در اتحادیه اروپا با حجم مبادلات بازرگانی سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار است و به رغم اینکه دو کشور در طرح خط لوله گاز نورد استریم ۲ از روسیه به آلمان با یکدیگر مشارکت دارند، اما مسائلی همچون مسمومیت ادعایی الکسی ناوالنی منتقد اصلی حکومت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که برلین بر آن اصرار دارد، مانع بهبودی روابط دو کشور می شود.

مساله ناوالنی بویژه باتوجه به اینکه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان حدود یک ماه پیش در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواستار آزادی وی شد، به اختلاف عمده ای در روابط دوجانبه مبدل شده است و بنظر می رسد در آینده نیز این اختلاف به همراه موارد دیگر تنش زا، بر مجموعه روابط مسکو و برلین تاثیر منفی بگذارد و مانع حل و فصل و رفع تنش ها شود و مقامهای آلمانی همچنان در راستای سیاست های ضدروسی غرب، اظهارات ضدروسی بیان کنند و مقامهای روسیه نیز به این بیانات پاسخ می دهند که بر دامنه تنش ها افزوده می شود.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها