معاون وزیرخارجه فقط رفته بروکسل که بگوید زمان مذاکرات وین را هفته بعد معلوم می کنیم؟!

نتیجه سفر علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه به بروکسل و دیدار با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا توافق برای آغاز مذاکرات هسته‌ای در ماه نوامبر بود.

معاون وزیرخارجه فقط رفته بروکسل که بگوید زمان مذاکرات وین را هفته بعد معلوم می کنیم؟!

دقیقا مشخص نیست چه نیازی وجود داشت که نماینده ایران به بروکسل برود و چنین توافقی صورت گیرد که چه زمانی مذاکرات وین آغاز می‌شود.

واقعیت این است که امروزه عامل اصلی مشکلات ایران، ایالات متحده است و این امریکایی‌ها هستند که با سلطه‌ای که روی نظام مالی، بازارها و بانک‌ها دارند، ایران را تحریم کرده‌اند و کشورهای دیگر از ترس اینکه مشمول تحریم‌های ایالات متحده نشوند، مبادله‌ای با ایران انجام نمی‌دهند.

شاید برخی کشورها نظیر چین و ترکیه از طریق بانک‌هایی که روابط بین‌المللی گسترده‌ای ندارند، به دلیل برخی تخفیف‌ها و امتیازها همچنان به مبادله با ایران ادامه می‌دهند اما عملا فضایی برای توسعه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری وجود ندارد.

زمانی که ریشه مشکل به امریکا بازمی‌گردد یعنی اگر قرار است مساله تحریم‌ها حل و فصل شود یعنی این ایران و امریکا هستند که باید در این خصوص به توافق برسند. اتحادیه اروپا نقش تسهیلگر را برعهده دارد و نمی‌توان انتظار نقش‌آفرینی گسترده‌تری را از این اتحادیه داشت.

آنها می‌توانند تلاش کنند و فضایی را فراهم ‌آورند که مذاکراتی شکل بگیرد اما نمی‌توان با آنها به توافق رسید و ایالات متحده را رها کرد. هنوز دلیل اتخاذ سیاست گفت‌وگو با 1+4 به جای گفت‌وگو با امریکا هم از سوی دولت قبلی و هم دولت کنونی مبهم است.

زمانی که امریکا برای بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرده، بهتر آن است که گفت‌وگوها در چارچوب 1+5 دنبال می‌شد تا همزمان برای ایران از دست نرود و هم از وارد آمدن آسیب بیشتر جلوگیری شود.

اینکه ابتدا ایران به سراغ کشورهای 1+4 برود و با آنها گفت‌وگو کند و سپس آنها پس از رایزنی با ایالات متحده نزد ایران بازگردند و این روند بارها و بارها تکرار شود، جز طولانی‌تر کردن روند مذاکرات و فرسایشی کردن آن دستاوردی ندارد. اگر نیت بر مقایسه نیز باشد، طولانی‌تر شدن روند مذاکرات با توجه به آسیبی که تحریم‌های ظالمانه بر پیکره اقتصاد ایران وارد می‌سازد و فشاری که از این موضوع بر مردم عادی در ایران وارد می‌شود، بیشتر به ضرر ایران بوده و باعث می‌شود حجم خسارت‌ها افزایش پیدا کند.

در چنین شرایطی دولت ایران باید رویکردی نتیجه محور را اتخاذ کند و مسیری را برود که در پایان آن تحریم‌ها زودتر برداشته شده و فضایی برای تنفس اقتصاد ایران به وجود آید. از همین رو، پیشنهاد این است که اولا مذاکرات به جای 1+4 در چارچوب 1+5 دنبال شود و گفت‌وگوی مستقیم با امریکا در دستور کار قرار گیرد تا فرآیند زمان بر گذشته تکرار نشود و ثانیا از سوی دولت ایران ابتکارهایی برای عبور از بن‌بست دور ششم مذاکرات مطرح شود.

اینکه عنوان می‌شود هفته آینده، تاریخ دقیق مذاکرات معلوم می‌شود یعنی طولانی شدن روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و واقعا مشخص نیست چه مصلحتی در طولانی کردن این روند وجود دارد؛ چنین رویکردی به نفع ایران نخواهد بود.

باید به تجربه‌های گذشته خود بازگردیم و ببینیم زمانی که در میانه دهه 80 گفت‌وگوهایی طولانی و زمان‌بر با اروپایی‌ها انجام می‌شد و به دلیل نقش نداشتن امریکا نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد چرا باید تکرار شود؟ وقتی در آن زمان امریکا به مذاکرات پیوست، ما مدام از یک شهر به شهر دیگر برای مذاکره می‌رفتیم و هیچ نتیجه‌ای هم برای کشور به دست نمی‌آمد. چه نفعی در آن دیپلماسی رفت و برگشت وجود داشت که امروز باید یک بار دیگر کشور آن تجربه را تکرار کند؟

مساله دیگر این است که طی گفت‌وگوهای بروکسل ارایه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل خواسته غیرقابل چشم‌پوشی ایران عنوان شده است. این خواسته و برخی خواسته‌های دیگر نظیر لغو کلیه تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای در گفت‌وگوهای دولت قبل نیز مطرح بود و در نهایت نیز این خواسته به نتیجه نرسید.

باید واقعیت را در نظر گرفت و توجه کرد زمانی که امریکا از تحریم به عنوان یک ابزار فشار استفاده می‌کند، خیلی بعید به نظر می‌رسد که امریکا این ابزار را کاملا کنار بگذارد. ما می‌توانیم این خواسته را مطرح کنیم اما در عمل، تمام پیش‌بینی‌ها می‌گویند این خواسته محقق نخواهد شد.

دولت قبلی در پی به وجود آمدن بن‌بست در مذاکرات، به سوی این رفت که تحریم‌های اصلی نظیر تحریم‌های نفتی و بانکی و... را که تاثیرش روی اقتصاد ایران بسیار زیاد است، لغو کند. همچنین تلاش کرد برچسب تروریسم را از روی تحریم‌ها بردارد. هدف از بیان این موضوع این است که راه رسیدن به توافق تنظیم مطالبات بر اساس واقعیت‌هاست. این رویکرد نتیجه را دست یافتنی‌تر می‌کند.

منبع: اعتماد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 60
  • ابوالحیران
    0

    بقول مرحوم خاموشی رییس اتاق بازرگانی وقت : ایران سلطان فرصت سوزی دراین دهه های اخیرست !

  • کارگر
    0

    هدف وقت کشی و سر کار گذاشتن همه علی الخصوص مردمه.قضیه زاکانی هم هم

  • دن کیشوت
    0

    مال مفت و دل بی رحم! پول یامفت بیت المال را هزینه حق مأموریت ها و قالیچه‌های ابریشم دستباف هدیه به هیأت مذاکره کننده اروپا می کنند، شرمتان باد، این پولها متعلق به کودکان کار و کارتن خوابها است

  • سید حسین
    0

    شروع شد مذاکره برای زمان و مکان مذاکره!!! وای به حال مردم. خلایق هرچه لایق

  • محمد
    0

    به این میگن مذاکره دقیقا کاری که ۵+۱ با ظریف کردن تو این ۸سال دستش درد نکنه. خبر فوری تو هم مثل اصلاح طلبها فقط ساز مخالف نزن لطفا.

  • حسنی
    0

    حیف از این همه هزینه رفت امد و ماموریت و هواپیما وغذا و برو و بیا . با ارسال یک دورنگار کارش رو انجام میداد .

  • ناشناس
    0

    دنبال چی میگزدی؟ 8 سال تیم آقای روحانی چه دستاوردی داشتن که حالا شما با یه سفر دنبال دستاورد میگردی؟ چندتا سفر بی فایده آقای ظریف و تیمش داشتن که حالا این یه سفر آقای باقری رو میگی برای چی بوده؟ کی میخوای بفهمی از آمریکا آبی برای هیچکس گرم نمیشه نشده و نخواهد شد

  • خروشچف
    0

    پای میز مذاکره با ۵ کشور دنیا که عضو دایم شورای امنیت و دارای حق وتو هستند،جسارت و شجاعت میخواد که هیچکس در علی باقری ندیده و نخواهد دید.

  • ناشناس
    0

    چه عجب مطلب منطقی نوشتید . یک نکته را فراموش نکن که شما در سه ماهه پایان دولت ترامپ به شدت مخالف مذاکره بودید و ما میگفیم که شما عاشقان بایدن سخت در اشتباه هستید . دولت فعلی که مطلقا با مذاکره و روابط بین‌الملل مخالف است و بجای سفر به کشورهای دیگر و مذاکره با جهان دنبال رفتن به شهر ها و روستا و پمپ بنزین است .

  • علیرضا
    0

    رفته دور بزنه خیابان‌ها بلد بشه و بعد مقداری املاک زیر چشم کنه و جا برای ده سال خود و اطرافیان پهن کنه.

  • شرمنده ملت
    0

    سرهنگ علیزاده کجایی !!!

  • سروش
    0

    وظیفه باقری فقط اعلام زمان گفتگو است چون بیش از این کشش ندارد . قیافه اش نشان میده که بیشتر بدرد رئیس حراست وزارت امورخارجه میخورد تا معاون وزیر .

    نظرات شما -
    • دادا
      0

      این اقای ردیسی میدانست که ته پیاله است کاری نمیتونه بکنه امد یک عکس یادگاری بگیره مثل روحانی این روحانیون حسود همدیگر هستند یکی هر غلطی کرد اندیگری میره دنبال ان غلط وگرنه کشور داری بلد نیستند کل وزرایش را ببین جو دوتا خر را نمیتوانند تقسیم بکنند چه رسد به کشورداری ما در کشور افراد قدرتمندی داریم برای اداره کشور ولی اینا میگن انها منافق هستند بخدا اگه کشور دست برادران سپاه بود وضع بهتری داشتیم متاسفانه نمیشه نمیزارن

    • حسین
      0

      دقیق زدی توی خال

  • محمد
    0

    کدام فرصت چیزی که واضح و مشخصه اینه که آمریکا تحریمها رو بر نمیداره . آمریکا طبق مذاکرات انجام شده باید تمام تحریمها را برداره . حالا بازگشت به مذاکرات هیچ نتیجه ای به جز جری تر شدن آمریکا نداره. اونهایی که ۸سال فکر میکردن با مذاکره و لبخندزدن و قدم زدن با ۵+۱ میتوان تحریم ها را برداشت یا احمق بودند یا میخواستند مردم را به بازی بگیرند تا بیت المال را غارت کنند که البته باید در دادگاه پاسخگو باشند.

  • حیدر
    0

    یاد 8 سال متخصصین مذاکره بخیر

  • اا
    0

    دولت جدید در ایران فقط دنبال وقت کشی است نه مذاکره

  • مردم
    0

    انرژی هسته ای تا الان برای ملت چند در اومده؟؟؟؟ قدر سود داشته؟؟؟ انرژی هسته ای یک تله بزرگ برای ایران هست برای غارت منابع ایران!!

    نظرات شما -
    • حمید
      0

      فکر کنم مسول سایت خبر فوری ادم انگلیسه که این پیام هارو میزاره بهاین زودی محمد گاندو میاد سراغت جاسوس

  • مهدی
    0

    خودتان را مسخره می. کنید بس نیست دیگران را هم مسخره نکنید مسخره ها

  • پس چی شد؟
    0

    20 سال است که وقت کشی میکنیم و ملت تاوان ان را میدهند دیپلمات های ما از شاطری فقط ...جنبوندنش را بلدند باز هم مذاکره برای تعیین وقت مذاکره بعدی و ملت همچنان بلاتکلیف و فقیر........

  • طهماسبی
    0

    خیلی جالبه :آمریکا ما را تحریم کرده و هیچ کشوری در دنیا جرات نداره تبعیت نکنه اونوقت ما میریم با کشورهائی مذاکره میکنیم که مثل ....از آمریکا می ترسند .آخه بنده ی خدا مشکلتون با مذاکره ی مستقیم چیه ؟ مگه مدعی نیستید کلاه سرتون نمیره ،بهترین نفرات را دارید ،باسوادترین مردم دنیا هستید ،باهوش ترین هستید ،شجاع ترین هستید ،و........ترین دیگر پس چه ترسی دارید از مذاکره ی مستقیم ؟

  • فرشادآزاد
    0

    پانصد ششصدمیلیون هزینه شده تامعاون محترم بعرض برسونه مذاکرات کی دنبال میشه ؟اونم توقرن بیست ویکم که قرن ارتباطات وفن آوریست بایک تلفن ایمیل و..هم میشداگرچندهمراه هم برادرعزیزمان راهمهراهی کرده باشد هزینه ازیک میلیارد وحتی بیشتر هم شده واقعا که ابتدایی ترین صرفه جویی هاروهم بلدنیستند واصلا دیپلماسی روهم نمیدونندمذاکرات که در وین باید انجام بشه یک تماس کافیه تا زمان رومشخص کنه طی همون تماس هم تاکیدمیشداول رفع تحریم یاهرچی اینجوریه که این هزینه های کمرشکن به مردم براساس ندانم کاری تحمیل میشه حالا روزمذاکره چه شود؟

    نظرات شما -
    • دادا
      0

      ازجماعت بی سواد چه انتظاری داریم اینا خوششان میاد ملت در مضیقه باشه زمان شاه ملت سیر شده بودند طغیان کردند شد انقلاب اینها میدانند اگه ملت سیر باشه فاتحه این ها خوانده بخاطر همین با امریکا و اروپا دستشان در یک کاسه است امدن برای غارت نه ساخت کشور ازاول انقلاب دارن میبرند ایا کسی را گرفتن

    • امیرعلی
      0

      برای من و شما عصر ارتباطات هست، ذهن اینها در عصر شتر متوقف شده!

  • نیما
    0

    بابا پیاماتون رو پیامک کنید ۸سال ظریف و دارو دستش رفتن خوردن حالا نوبت کنی و دارو دستش هست ، ملت ایران هم که بدبخت نشسته این ارازل گره کور بدبختی ایرانیان رو باز کنن

  • مارا
    0

    ورود به برجام یک عامل تهدید اقتصادی است وعدم ورود به ثبات قیمت ها کمک بزرگی میکند الان می بینیم تقریبا

    نظرات شما -
    • دادا
      0

      خدایا یابکش یا رستگارش کن اینا به ملت نالو زدند 43 سال است گرسنه ایم بدبختیم گرفتاریم و شرمنده زن و بچه ها هستیم در حسرت یک دست لباس نو در حسرت یک گردش خوب با اهل و عیال در حسرت یک غذای لذیذ با خانواده انقدر سیب زمینی خوردیم زگیل مخملی بسته تمام بدنمان در حسرت یک سرپناه در حسرت یک حقوق کافی چه بگم خدایا اینا بندگان تو هستند به ملت ظلم میکنند

    • مارا
      0

      مذکراتی برجامی تهدید واقعی برای ملت ایران وفرصت طلایی برای یک مشت دلال ازخدا بیخبر که هرگاه تاقی به توقی بخوره توبوق میکنند خودرو وطلا ومسکن گران شد ویک ضعفی هم درمذاکره بوجود بیاید هوار میکشند قیمتها آمد پایین اینها را بنام نوسان گیران ویا همان ابلیسان جامعه نام برد که علاقه ایی به ملت ندارند بلکه سود وثروت اندوزی معیاری برای زندگی نحسشان دراین جامعه است .اثرروانی مذاکره برجامی براقتصاد منفی است .اجازه نمیدهند ثبات درجامعه پایدار بماند .گذشته تاریخی مذاکره این مهم را ثابت کرده است درمذاکره مگر ما سختی معیشت را ندیدیم ؟انها که دم از مذاکره میزنند حتی اتفاقات مثبتی هم بیفتد باطمینان میگویم درمعیشت مردم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه منابع خود را ازدست میدهیم راهی جز اینکه کمر همت ببندیم وجلوی افزون طلبیها ی افراد را بگیریم راهی نداریم علاج تلخ کامیهای موجود را درکسانی باید دید که کاربلد نیستند وباید ازکرسی قدرت کنار روند مذاکره ایی که منتج به نتیجه نشود فایده نداره

  • ایرونی
    0

    دوستان نتیجه برجام نصف ونیمه چی بود جز رفاه نسبی وثبات نسبتا خوب --البته بدنبال آن اعتراضات 98----حالا چه انتظاری دارید ازکاسبان تحریم --همان مثل معروف عرب وعجم هست که ------------داداش نمیخوان مردم دنیوی باشند بهشتو عشق است -------

  • امد
    0

    مذاکره و توافق ....ایه می خواد که اینها ندارند.

  • نشر نور علم
    0

    اگه کش دادن این مذاکرات برای ماآبی ازش در نمیاد برا خیلیها نون خوبی توش هست هم در تحریم و هم در مذاکره

  • حمید
    0

    واقعا هزینه این رفت وامد وهتل ها رو کی پرداخت میکنه راست سر سفر رفتن در وزارت امور خارجه دعواست

  • وطنم ارزوست
    0

    اگرمرزبین اهداف ومنافع جمهوری اسلامی وملت برداشته شود .ومیزان رای ملت باشد .خطاها .خسارات ونارضایتیها به حد اقل میرسد.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      رفتن وامدها برای مردم چه سودی دارد

    • ناشناس
      0

      به كداميك ازحرفهاى خمينى عمل شده كه به ميزان راى ملت هست عمل شود

  • دادا
    0

    شروع کش اول بود و غارت بیت المال اندکی که در خزانه مانده میتونست تلفنی هم اعلام بکنه لازم نبود بره وقتی که نه به باره و نه به دار رفته بود برا بچه هاش لباس خارجی بخره

  • ناشی
    0

    الان این دولت و..حدود یکسال روی امده در این مدت از نظر سیاست خارجی و روابط با خارج چه کار مهمی رو انجام داده اند بجز وقت کشی و سوق دادن ایران بسمت قانون ماشه:: و تحریمهای بین المللی سازمان ملل این دولت داره راه همان دولت احمدی نژاد رو طی می کنه البته با یک ادبیات دیگری اینها بدنبال یک دیگه ای هم هستند و ان هر کاری هر قانونی که توسط دولت قبل تصویب شده رو می خواهند اتش بزنند و قوانین جدید خودشون رو بیارند مهمترین مشکل اینها است البته خود اقای رییسی نظرش اینگونه نیست ولی انها غالبتر هستند جبهه پایداریها

  • بازنشسته
    0

    ماباید دیدگاه منطقی به رابطه باکشورهاداشته باشیم وهدردادن وقت به ضررنظام ومردم خواهدبودبااقتداربایدگفتگوکردچون آثار روانی مذاکرات روی رفتاراقتصادی مردم برکسی پوشیده نیست ،بخدادارم جهیزیه فرزندم روتهیه میکنم ودرسالهای اخیربدبختترشدم وشرمنده خانواده هستم

  • مش جمعه
    0

    خط تلفن ها را هک کرده بودن.چند روز ماموریت داشت؟ چند نفر بودند؟

  • طه
    0

    در عجبیم، مگر برجام از اساس ظلم به کشور نیست، مگر همسویان با نظام در ادوار گذشته دغدغه چرایی انجام امضا برجام را سر نمی دادند و منتقد البته به حق نبودند، چرا تغییر رویکرد دادند و گونه ای شد که حالا آمریکا کنار کشید و زیاد حرف برجام نمی زند دوستان علاقمندند به برجام بازگردند البته با ادبیاتی غیر مستقیم قصد دارند علاقه به برجام را نشان دهند به عبارتی با دست بس می زنند با با بیش می کشند، عجیب است ما هم چون دستمان کوتاه است جز نظر ناتوانیم و دستمان بسته و از خدا مدد جوییم که عاقبت ما را بخیر کند تا سر سبرده استکبار نشویم.

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    این دولت از روی عمد مذاکرات برجام و وین را عقب می اندازد و از این روش و تعلل صدمات فراوانی به زندگی مردم وارد کرده... لعنت بر شما با این سیاست خارجه و دنیا ستیز و به گل نشسته.. !!

  • ناشناس
    0

    کجای این قیافه به دیپلمات می خوره

  • متین
    0

    یک مشت بیسواد پشت کوهی دزد که هیچ اطلاعی از روابط بین الملل ندارن میرن برای مذاکره

  • کرمی
    0

    آقای خبر فوری بازم ازدولت روحانی ومذاکراتش تمجید میکنی چرا هشت سال نتوانستید یک غلطی بکنید هرچه توانستید مردم رابیچاره وسفره اش رابی نان کردید هرچه توانستید دزدید وچپاول کردید حالا میگوید دولت روحانی میخواست برچسب تروریستی راازروی تحریمها بردارد ای لعنت برپدرروحانی وشماافتضاح طلبان که سرزمین سوخته راتحویل دولت رییسی دادید لعنت ابن ملجم مرادی برپدردزد غاتگرروحانی باشد

  • ذوب در ولایت
    0

    حکمرانی بچه بازی نیست از اول حاکمیت جمهوری اسلامی ایران قاقد تخصص حکومت داری وحفظ منافع ملت و کشور بودند و هستند فقط یه شیر آبی افتتاح کنند و کرونا یاب کشف کنند که از صد متری کرونا را نشان می‌دهد و بعد خبری نشد یا بگویند ما به آمریکا می خواهیم واکسن صادر کنیم از اینها فیلم بگیرند وهمش هم الکی باشد ولی پرو پرو بر گرده مردم سوار شوند

  • کاربر ناشناس
    0

    شما لال شوید کهیک دفعه همه چیز را باختید

  • sos
    0

    ماموریت اصلیشون اولا؛ شرکت در جشن تولدا نریکه مورا در موطن خویش و دوما :اهدای بورسیه تحصیلی به اقای مورا در بزرگترین دانشگاه جهان با بنیانگذاری عموی مرحومشان در رشته همه فن حریفی!

  • حسن
    0

    حیف از ظریف و عراقچی خونه نشین شوند جناب باقری به جای انها مذاکره با دنیارا به دست بگیرد فقط نخبه کش شدیم

  • عال
    0

    مموتی که میگفتن از جنس مردم از کجا اورده جشن میگیره اگر مثل مردمه پس یه جای کار میلنگه اون هم بیت المال

  • ابی لینکلن رئیسی
    0

    با وزیر خارجه بلژیک صبحونه هم خورد.

  • ناشناس
    0

    این آقازاده با این چهره عبوس و صدای تودماغی و زبان انگلیسی ضعیف و ندانستن عرف دیپلماتیک جز برای فرنگ گردی رفته پایتخت اتحادیه اروپا چه کار مثبتی انجام بدهد؟!

  • ایرانی
    0

    با دنیا ستیزی و خود کامگی به جایی نمی رسیم .

  • کیوان
    0

    شما داریدبرجام رو خراب می کنید شما دارید کارشکنی می کنید اروپا و امریکا مقصر نیستن شما دوست دارید ملت همچنان در فقر و بدبختی زندگی کنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این بنده خدا که کاره ای نیست و عامل اجرای دستورات مافوق مافوق مافوق است!

  • میرزا
    0

    علت روی کار آمدن شما مخالفت با برجام وتکیه برقدرت داخلی بود .ببینیم میتوانید یا برجام رو ادامه میدید کاری که دولت قبل خواست بکنه ومخالفش بودید .وسختی های زیادی برمردم تحمیل شده وعیر قابل جبران شده

  • اسکندر
    0

    ایشون که مخالف برجام بود حالا یکه وتنها زده به بروکسل نمیشد این کار را تلفنی انجام بده این هزینه را روی دوش این همه جوان بیکار نمیذاشت؟

  • چرند وپرند
    0

    یاد نسیم شمال به خیر رو مسخره گی پیشه کن ومطربی آموز ایشان فکر کرده موز آب کره است

  • امیر
    0

    همین رو نمی توانستند ازطریق سفارت به اطلاع طرف خارجی برسانند!؟ یانه دلشان برای اروپا گردی تنگ شده! سوگلی ها!

  • محمد
    0

    شماها صداقت ندارید وگرنه باید سال گذشته کار رو تمام میکردیم گردن غرب نیندازین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها