تهدیدات اسرائیل، مقدمه‌ برای ائتلاف‌ سازی

یک تحلیلگر مسایل بین‌ الملل در یادداشتی نوشت: ایالات متحده با تاکید بر آمادگی خود و شرکا بر مسیر دیپلماتیک و اشاره به تاخیر ایران در بازگشت به «مذاکرات وین»، تلاش می‌کند.

تهدیدات اسرائیل، مقدمه‌ برای ائتلاف‌ سازی

علیرضا هدایت پور، در یادداشتی با عنوان «تهدیدات اسرائیل؛ مقدمه‌ برای ائتلاف‌سازی» نوشت:

«۱) «بنی گانتس»، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه شنبه در کمیته دفاعی و سیاست خارجی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) خواهان افزایش بودجه درخواستی ارتش شد. وی هشدار داد که بودجه اضافی برای آمادگی به منظور حمله احتمالی به برنامه هسته‌ای ایران ضروری است. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل دوشنبه شب طی گزارشی اعلام کرد: دولت خواهان اختصاص یک بودجه ۱/۵ میلیارد دلاری برای تقویت قابلیت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است.

۲) خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل مدعی شد: "ایران به تولید مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای از هر زمان نزدیک‌تر است؛ اما هنور دو سال تا تولید یک بمب اتمی فاصله دارد". این مقام صهیونیستی افزود: "ما خود را آماده تمام گزینه‌ها و سناریوها می‌کنیم از جمله عملیات نظامی."

۳) «آویگدور لیبرمن»، وزیر دارایی اسرائیل: "هیچ روند دیپلماتیک و توافقی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند. رویارویی نظامی با ایران اجتناب ناپذیر است و این تنها راه جلوگیری از دستیابی تهران به توان هسته‌ای خواهد بود. مقابله با ایران دیر یا زود اتفاق می‌افتد؛ اما زیاد دیر نخواهد شد."

۴) «رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران: تمامی متحدان و شرکای آمریکا نگرانی عمیق و فزاینده‌ای درباره سرعت و جهت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران دارند. پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد و ما همچنان به پیگیری دیپلماسی حتی در صورتی که دیگر گام‌ها ضروری شود، ادامه خواهیم داد. این موضوع بدان معنا نیست که پنجره احیای برجام برای همیشه باز خواهد بود. از دیدگاه دولت، برجام پایان تعامل دیپلماتیک نبوده، این باید آغاز مسیری برای تعامل دیپلماتیک جامع‌تر و حل اختلافات با ایران باشد... آمریکا و شرکایش در اروپا و خاورمیانه خود را برای زندگی کردن بدون توافق هسته‌ای با ایران آماده می‌کنند.

۵) «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری با وزیران خارجه امارات و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: فرصت برای بازگشت به پایبندی برجام در گفت‌وگوهای هسته‌ای کوتاه می‌شود. در صورتی که ایران تغییر مسیر ندهد، آماده توسل به گزینه‌های دیگر هستیم. در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای قرار داریم که بازگشت به پایبندی برجام به تنهایی و به خودی خود، منافع توافق اولیه را حاصل نمی‌کند؛ ایران، زمان را برای پیشرفت برنامه هسته‌ای خود به خدمت گرفته است.

جمع بندی:

۱) به باور برخی تحلیل‌گران روابط و امنیت بین‌الملل تاخیر ایران در بازگشت به مذاکرات وین، فرصت را برای اسرائیل و آمریکا جهت هماهنگی بیشتر و نزدیک کردن اروپا و برخی دیگر از کشورها به مواضع خود فراهم کرده است. همین نکته موجب شده تا روسیه نیز با اعلام مراتب نارضایتی خود از تاخیر و احتمال تغییر در شیوه و محل مذاکرات در مسیر نزدیک شدن به طرف‌های غربی قرار بگیرد.

۲) هم زمان با تلاش‌های بین‌المللی برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام،‌ تصویب بودجه یک و نیم میلیارد دلاری ارتش رژیم صهیونیستی برای آنچه که حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران معرفی شده، به نظر می‌رسد اقدامی هماهنگ برای ایجاد اتحاد و ائتلاف ضدایرانی در مسیر افزایش فشارهای دیپلماتیک باشد. این شیوه عمل در گذشته نیز بارها تجربه شده است؛ توسل به تهدید نظامی و بزرگ‌نمایی آثار و تبعات ناشی از آن، موجب همراهی و هم‌نوایی سایر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی با اعمال تحریم‌های بیشتر در قبال «کشور هدف» خواهد شد.

۳) ایالات متحده با تاکید بر آمادگی خود و شرکا بر مسیر دیپلماتیک و اشاره به تاخیر ایران در بازگشت به «مذاکرات وین»، تلاش می‌کند تا ضمن ترسیم «تصویری مذاکره گریز» از جمهوری اسلامی، مسیر ائتلاف‌سازی ضدایرانی را هموار کند. در این شرایط تهدیدات نظامی تل‌آویو را می‌توان مکمل این برنامه ارزیابی کرد.»

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • دوستی
    0

    اسراییل که بمب اتمی دارد جهت گل کاری وباغ بانی استفاده می کنند که چشمها بست شده دنبال تاسیسات هسته ای ایران کرفته کسی تاحالا یک قط نامه شورای امنیت اجرانکرده وهرکار خودش خواسته عمل کرده به چقدر عرب مسلمان کشته

  • حامد
    0

    آقا مگر نمی گفتند در ایران ، کیهان با برجام مخالف است و در دنیا اسراییل. الان که اسراییل و آمریکا برای مذاکره له له می زنند.

  • سامان بیگ
    0

    والا همه تحرکات رژیم صهیونیستی بخاطر ترس از وجود ایرانیان است نه بمب و موشک.الان رژیم اشغالگر قدس بمب اتم داره ولی ما نداریم. بسم الله اگه وجود دارید حمله کنید اسکادران دم نارنجی هاتونو بفرستید قبل از رسیدن به ۱۰۰۰ کیلومتری خاک پاک ایران متلاشی میشوید و از آنهم مهمتر در زمان برگشت جایی برای فرود پیدا نمی کنید جز خرابه های درهم کوبیده شده تل آویو و حیفا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها