مصرف تزریقی مواد مخدر در آمریکا قانونی می‌شود/ ضرورت مهار سرایت جهانی

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط «وال استریت ژورنال» و «دیلی میلی»، ایالت «رود آیلند» آمریکا نخستین مرکز مصرف تزریقی مواد مخدر را تاسیس می کند.

مصرف تزریقی مواد مخدر در آمریکا قانونی می‌شود/ ضرورت مهار سرایت جهانی

این طرح توسط «دن مک کی» فرماندار رود آیلند تائید شده و قرار است در ژانویه سال آتی میلادی (2022) به صورت آزمایشی و در ماه مارس 2022 نیز رسما اجرایی شود.

با توجه به روی کار آمدن حزب دموکرات، پیش بینی می شود که پس از تاسیس اولین مرکز مصرف تزریقی مواد مخدر در رود‌ آیلند، سایر ایالت ها نیز به این جریان ملحق شوند به طوری که پس از چند سال، این مراکز مصرف تزریقی مواد مخدر که توسط دولت ایجاد شده اند، به تدریج خصوصی و به یک صنف سودآور و یک منبع مالیاتی خوب تبدیل می گردند.

با توجه به اینکه زندان ها نیز در آمریکا خصوصی می شوند، بنابراین خصوصی شدن مراکز مصرف تزریقی مواد مخدر در این کشور نیز غیر قابل باور نیست.

تاسیس مکان قانونی و مخصوص مصرف تزریقی مواد مخدر در آمریکا، جریان قانونی شدن ماری‌جوآنا در این کشور را در ذهن مخاطب تداعی می کند. در حال حاضر، تنها ایالت های «آیداهو»، «نبراسکا» و «داکوتای جنوبی» از میان 50 ایالت آمریکا استفاده از ماری‌جوآنا را به طور کامل ممنوع اعلام کرده اند ولی از آنجایی که موج قانونی شدن استفاده از ماری‌جوآنا طی چند سال به 47 ایالت آمریکا راه پیدا کرده است، زمان مشخص می کند که آیا سه ایالت فوق نیز به این جریان ملحق می شوند یا خیر.

دو رویداد تاسیس مرکز مصرف تزریقی مواد مخدر و قانونی شدن مصرف ماری‌جوآنا در آمریکا، نشان دهنده افکار عمومی این کشور نسبت به قانونی شدن مواد مخدر است. قانونی شدن استفاده از مواد مخدر طرفداران زیادی در میان شهروندان آمریکایی دارد. بر اساس داده های ارائه شده از سوی مؤسسه «پیو»، 62 درصد از آمریکایی ها بر این باورند که ماری‌جوآنا باید قانونی باشد در حالکیه این آمار میان جمعیتی که پس از سال 2000 میلادی متولد شده اند، 74 درصد است.

با این اوصاف، حزب دموکرات که همواره به شعار آزادی خود می بالد، نمی تواند از جلب آراء این بخش از رای دهندگان چشم پوشی کند.

این میزان تمایل به مواد مخدر در میان آمریکایی ها را می توان علت رونق چشمگیر صنعت کشت مواد مخدر در افغانستان طی بیست سال حضور نظامی ارتش آمریکا در این کشور تلقی کرد.

حزب دموکرات همواره طرفدار اصلی قانونی شدن ماری‌جوآنا بوده است. در دوره ریاست «باراک اوباما»، جریان قانونی شدن مصرف ماری‌جوآنای سرگرمی (ماری‌جوآنایی که بدون نسخه دکتر در دسترس است)، در ایالت هایی که طبق عرف طرفدار حزب دموکرات هستند، آغاز شد و در تاریخ 10 ژوئن سال 2018 میلادی بود که شهرداران 6 شهر «دنور»، «سیاتل»، «پورتلند»، «سانفرانسیسکو»،‌ «لس آنجلس» و «لاس وگاس» با صدور بیانیه ای مشترک از دولت فدرال خواستند تا ماری‌جوآنا را از فهرست مواد مخدر حذف کنند.

با توجه به این طرز نگرش افکار عمومی آمریکا نسبت به مسئله قانونی شدن مواد مخدر، حمایت حزب دموکرات از این جریان بدون شک اقدامی است به منظور جذب هر چه بیشتر آراء رای دهندگان و اقدامی خودخواهانه در راستای تامین منافع سیاسی حزب.

قانونی شدن مواد مخدر در آمریکا مشابه باز کردن جعبه پاندوراست و عواقب شدیدی به دنبال دارد. اگر مصرف قانونی ماری‌جوآنا به عنوان یک رفتار عادی و قانونی در جامعه پذیرفته شود، مصرف سایر مواد مخدر از جمله مواد با خلوص بالاتر از جمله کوکائین، شیشه (مت آمفتامین) و هروئین نیز یکی پس از دیگری در کشور قانونی می شود.

تاسیس نخستین مرکز مصرف تزریقی مواد مخدر در رود آیلند بهترین مدرک بر این گفته هاست. البته در این میان نباید از تلاش های مستمر گروه های ذینفع مواد مخدر چشم پوشی کرد.

صنعت مواد مخدر آمریکا دارای زنجیره ای طولانی از گروه های ذینفع است. به عنوان مثال، در صنعت عرضه ماری‌جوآنا، علاوه بر صاحبان خود این صنعت، طرف های دیگری در عرصه های بانکداری، املاک، کشاورزی و خرده فروشی نیز در زنجیره طرف های ذینفع حضور دارند که مشترکا به شکل یک نیروی قوی جهت لابیگری با هدف تحقق بخشیدن به قانونی شدن مصرف ماری‌جوآنا به شکل سرگرمی شکل گرفته اند.

طبیعی است که اینطور پیش بینی شود که در پس زمینه ایجاد این مرکز مصرف تزریقی مواد مخدر نیز همین گروه های ذینفع حضور داشته باشند.

البته این جریانی است که داخل آمریکا به راه افتاده است و با وجود نگرانی دیگر کشورها، کاری از آنها بر نمی آید و تنها کاری که دیگر کشورها باید پیش بگیرند این است که نگذارند جریان قانونی شدن مواد مخدر از داخل آمریکا به بیرون سرایت کند چرا که مواد مخدر نه تنها فجایع زیادی را برای فرد و خانواده به دنبال دارد بلکه تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی، نظم اجتماعی و حتی امنیت و توسعه کشور تلقی می شود.

حقیقت این است که وضعیت فعلی مواد مخدر در آمریکا نتیجه کنش و واکنش ها میان سه عامل نگرش افکار عمومی، منافع سیاستمدارن و گروه های ذینفع است و قانونی شدن استفاده از این مواد در آمریکا و کانادا به معنای ضرورت قانونی شدن آن در جامعه دیگر کشورها نیست چرا که در غیر این صورت، خون های ریخته شده شهیدان مبارز هر کشور در راه مقابله با مواد مخدر، پایمال خواهد شد.

منبع: رادیو بین المللی چین

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • .
    0

    جلب کننده است. دوستانی که اهل تزیق هستند را باید به این ایالت ها معرفی کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها