باقریان در گفت و گو با میزان:

حضرت ولی عصر(عج) کشتی نجات جامعه اسلامی/ ظهور قائم آل محمد نیازمند تغییرات بسیاری در عالم است

کارشناس علوم قرآنی گفت: ظهور امام عصر(عج) به آمادگی برای حضور ایشان برمی گردد، برای همین حضرت در غیبت به سر می برند. برای اینکه ۳۱۳ یار امام عصر(عج) شکل بگیرند تغییرات بسیاری در عالم رخ می دهد.

حضرت ولی عصر(عج) کشتی نجات جامعه اسلامی/ ظهور قائم آل محمد نیازمند تغییرات بسیاری در عالم است

حجت الاسلام والمسلمین محمد باقریان کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره امام زمان(عج) و عصر غیبت گفت: انبیاء مانند یک کشتی نجات در دریای مواج سخت و شکننده هستند که ما در آنها زندگی می کنیم و این بزرگان نجات بخش ما خواهند بود.

وی در همین راستا افزود: هر کسی سوار این کشتی شود در امنیت و آرامش است و هر کسی آن را ترک کند هلاک خواهد شد. نه باید از آنها جلوتر برویم نه از آنها عقب بمانیم که اگر عقب بمانیم از بین خواهیم رفت و اگر جلو برویم از دین خارج شده ایم که هر دوی اینها غلط است چه آنهایی که غلو می کنند و چه آنهایی که شان و منزلت آنها را پایین می آورند.

این کارشناس علوم قرآنی درباره عظمت حضرت مهدی(عج) در جامعه اسلامی اظهار کرد: باید حواسمان باشد و ظهور حضرت ولی عصر(عج) در زندگی را بتوانیم حاضر و ناظر احساس کنیم.

باقریان با تاکید به قرائت دعای عهد که از بزرگان سفارش شده است افزود: با قرائت دعای عهد احساس سردرگمی نکرده و احساس می کنیم که کسی ما را حمایت می کند. چون ایشان صاحب زمان هستند در زندگی ما حضور دارند. اگر می خواهیم در آسایش، امنیت و سلامتی باشد باید به سراغ این کشتی نجات برویم.

وی ادامه داد: سراغ امام رفتن، ایشان را حاضر و ناظر دیدن و خود را در محضر پروردگار دیدن مهم است. علامه طباطباییمی فرمایند که ایاک نعبد و ایاک نستعین که در نماز می خوانیم یعنی اظهار عبودیت کردن در نزد خدا و در محضر پروردگار دیدن، این مسئله بسیار مهم است.

این کارشناس علوم قرآنی درباره پرورش زندگی و شخصیت بیان کرد: چه بندگی نسبت به پروردگار عالم و چه ارادت به حضرت مهدی(عج) اگر برای ما حس شود در حقیقت می بینیم صاحبی داریم که به ما یاد می دهد چگونه زندگی مان را در زمینه های علمی، معنوی و مختلف پرورش دهیم. احساس می کنیم یک تکیه گاه محکم و پناهگاه وجود دارد که نگران نگاه جامعه و حرف و حدیث های جامعه نیست.

باقریان ادامه داد: روایت است حضرت مهدی(عج) در زمان غیبت مانند خورشید پشت ابر است که نورافشانی می کند اما در زمان ظهور این ابرها کنار می روند الان روشنی فضای کنونی به دلیل روشنی خود حضرت است که در پشت ابر هستند و از تابش آن بهره مند می شویم. اگر خود را در معرض نور قرار دهیم رشد پیدا کرده و در این پناهگاه محکم جا می گیریم.

وی به مسئله مهدویت اشاره و در این باره توضیح داد: مهدویت یعنی ما خودمان را در معرض هدایت کسانی که هادیانبه امر هستند قرار دهیم. قرآن می فرماید: این هادیان را امامانی قرار داده ایم که به امر ما بشر را هدایت می کنند. نام مهدی به معنی هادی است و اینکه خود را در معرض هدایت های ایشان قرار دهیم، مهدویت نامیده می شود.

این کارشناس علوم قرآنی درباره ارزیابی خود از جامعه کنونی و فاصله آن با مهدویت افزود: فرد منتظر باید روشی که حضرت مهدی (عج) دارند را یاد بگیرد و بفهمد ایشان چه کاره است و نقشش چیست؟! بسیاری از اشکالات و جهل ما این است که اطلاعاتی از نقش، سیره و روش حضرت که قرآن است، نداریم. باید بدانیم دستورات قرآن و ائمه اطهار(ع) درباره سبک زندگی ما چیست، آن را درک کرده و سپس عمل کنیم.

باقریان با تاکید به فهم دستورات قرآن و سیره معصومین بیان کرد: این دستورات تا ابدیت ثابت هستند و یک سری متغیرات به دلیل تغییر زمان و مکان رخ می دهد فهم این دستورات و سیره در زمان و مکان های مختلف بسیار مهم است و سپس عمل کردن به آن دستورات حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در روایات آمده اخلاق نیک و پرهیزکاری نشانه انتظار است. اگر این دو در زندگی ما عملی شود زندگی ما برای ظهور امام آماده می شود. تا وقتی خود را با دستورات دین هماهنگ نکرده ایم و غرق در امور دنیوی هستیم امام برای چه چیزی ظهور کنند؟ آن هم در شرایطی که بستر جامعه فراهم نیست. وقتی زندگیمان را براساس دستورات غیردینی بنا کرده ایم ظهور امام بیشتر مانعی برای لذتهای دنیوی ماست.

باقریان خاطرنشان کرد: ظهور امام عصر(عج) به آمادگی برای حضور ایشان برمی گردد، برای همین حضرت در غیبت به سر می برند. برای اینکه ۳۱۳ یار امام عصر(عج) شکل بگیرند تغییرات بسیاری در عالم رخ می دهد. هر کدام از این ۳۱۳ نفر ویژگی هایی دارند و صاحب درجات و عناوین خاصی هستند. برای همین درک ظهور امام زمان(عج) آمادگی می خواهد. ۳۱۳ نفر عدد زیادی نیست اما این تعداد، فرماندهان لشکر امام می شوند و ویژگی های ایشان را باید دارا باشند.

منبع:خبرگزاری میزان

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • دلسوز
    0

    در سخن از دین و مذهب نمی توان اصول قرآنی را نادیده گرفت --- دین شناسانی که ویژگیهای فرا طبیعی منحصر به خداوند را در تضاد و تعارض با داده های شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی و با نادیده گرفتن اصول استدلال عقلی با بی پروایی به پیامبر (ص) و امامان (ع) از اهل بیت آن حضرت و سایر بندگان مقرب خدا نسبت می دهند باید تکلیف سخنان خود در این زمینه را ، با چهار چوبهایی که قرآن برای شخصیت پیامبر اسلام و سایر پیامبران بیان و تعیین کرده ، با اصول کاوش و تحقیق علمی با کمال پرهیز و احتیاط و موشکافی عالمانه در این دنیا تعیین کنند و اگر چنین نکنند باید بدانند در فردای قیامت بر مبنای هشدارهای فراوان قرآن هیچ فرصتی برای باز بینی نظرات خود و تصحیح این نظرات و رهایی از پیامدهای آنها هرگز نخواهند یافت و ناگزیر باید نتایج هشدارهای قرآنی را بپذیرند.

  • ناشناس
    0

    کنار زدن قرآن و عقل ، دین داری را به بازیچه ی زیان بار مبدل می سازد --- با این که نظر و فتوای مراجع صاحب رساله بر این است که اعتقادات دینی و مذهبی تقلید پذیر نیستند و می باید با کنجکاوی و تحقیق به حقیقت درستی و نادرستی این اعتقادات دست رسی پیدا کرد ، خود داری و خاموشی عموم مردم بعلاوه ی دین شناسان بجای اظهار نظر پیرامون انتقادهایی که نسبت به مسائل اعتقادی دینی و مذهبی در پایگاه های اطلاع رسانی مطرح می گردند متاسفانه ثابت می کند این خاموشی خطرناک نتیجه ی عدم آگاهی بیشتر مردم به حقیقت دین و مذهب است. غفلت عموم مردم و دین شناسان از خطر هلاکت بار چنین خاموشی که انسانها را با جهل به حقیقت کیفیت دین داری و مذهب داری به دار فانی و به محضر خداوند حسابگر حساب رس می برد با وجود قرآن و ترجمه آن که حقایق دین را برای همگان آشکار می سازد هرگز توجیه پذیر نخواهد بود و انسانها را از پیامدهای شوم دین داری و مذهب داری هدر رفته ی آمیخته با خطاهای هلاکت آفرین هرگز نجات نخواهد داد. متاسفانه علی رغم این که برای تبلیغ مسائلی درست و نادرست بنام دین و مذهب به دور از هرگونه سازماندهی و برنانه ریزی علمی روشمند بطور روزانه میلیاردها پول بی بازده هزینه می شود و لی مسئله چگونگی رساندن علمی مردم به حقایق دین و مذهب تقریبا نزد همگان مغفول می ماند. میلیاردها از جمع دین داران با این و ضع فاجعه بار با خیال این که با این گونه دین داری آمیخته با جهل رضای خداوند را برای عاقبت اخروی خویش جلب می نمایند بعلت غفلت توجیه ناپذیر خود از حقایق رسا و سرشت نشین فرهنگ دین داری قرآنی و بنا به هشدارهای فراوان قرآن بجز زیان و از دست دادن آثار نیک دین داری خود در آخرت چیز دیگری را درو نمی کنند.

  • ناشناس
    0

    خداوند مهربان!!! ما را ازاین بیغوله ی تاریک قرآن گریز شبهات که سکوت بی منطق دین شناسان در آن قرار می دهد رهایی بخش.آمین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها