مروری بر تاریخ واحد پولی آمریکا / دلار چگونه به وجود آمد؟

دلار ابتدا بر سکه های نقره اروپا در باواریای آلمان گفته می‌شد، این واحد پولی سپس به اسپانیا رفته و از آنجا به ایالات متحده آمریکا رسید.

مروری بر تاریخ واحد پولی آمریکا / دلار چگونه به وجود آمد؟

دلار ابتدا در سال 1518 و در یکی از شهرهای منطقه باواریا در آلمان فعلی منتشر شد. معادن نقره باواریا بسیار زیاد است. به همین دلیل، سکه های نقره حک شده توسط دولت محلی "ثالر" نامیده گردید. ثالر به معنی دره است. بعدها این نام به دلار تغییر یافت. دولت محلی سکه های نقره 30 گرمی را ثالر می‌نامید.

کم کم بسیاری از دولت ها این سکه ها را تولید کرده و با نام ثالر پخش کردند و این واحد پولی (که نامش کم کم به دالر یا همان دلار تغییر پیدا کرد) یکی از واحدهای پولی مشترک اروپا شد.

دلار اسپانیایی پس از اوج گیری استعمار در قاره آمریکا رواج بسیار یافت. سکه های نقره اسپانیایی که بیشتر از معادن مکزیک استخراج می‌شدند، به کل اروپا سرایت کرد و به نوعی پول غالب دول اروپایی شد چرا که اروپا تقریبا زیر سلطه امپراتوری اسپانیا بود.

در سال 1792 و پس از انقلاب کبیر آمریکا، کنگره "ثالر" یا "دلار" را به عنوان واحد پولی رسمی کشور جدید ایالات متحده آمریکا به تصویب رساند. آنها به تبع اروپا این کار را کردند. دلار آمریکا فقط اندکی کم وزن تر از "دلار اسپانیایی" بود و حدود 27 گرم وزن داشت با این حال به سرعت به عنوان واحد پولی رسمی در بین آمریکایی ها مورد پذیرش قرار گرفت.

در آن زمان معاملات اقتصادی بر اساس دو فلز نقره و طلا انجام می‌شد. هر 15 یا 16 اونس نقره ارزش یک اونس طلا را داشت. به همین ترتیب، سیستم دلار از نقره به طلا هم انتقال یافت. وقتی در آمریکا سیستم تجارت و معاملات اقتصادی فقط بر اساس طلا انجام گرفت، دلار فقط در مورد معاملات مبتنی بر طلا به کار گرفت. ابتدا انگلیس در سال 1816 این سیستم را به طور رسمی به کار گرفت. ایالات متحده در سال 1834 به تبع انگلیس طلا را به عنوان واحد پول رسمی خود ثبت کرد. دلار آمریکا در آن سال معادل حدود 1.5 گرم طلا بوده است.

قیمت دلار در طول جنگ داخلی بسیار بالا رفت اما با آغاز قرن 20 ارزش دلار کم شد. اولین کاهش دائمی دلار آمریکا در دوران رکود بزرگ (حدودا 1930) رخ داد. در سال 1933، ارزش دلار به 35 دلار در هر اونس طلا یا 0.8887 گرم کاهش یافت.

در طول دو قرن اخیر، ارزش دلار نوسان بسیاری یافته است. در دهه 70 به علت سیستم مالی اشتباه ریچارد نیکسون، ارزش دلار 90 درصد کاهش یافت و به مرز نابودی رفت. اما پس از این دوره و با استعفای نیکسون، قدرت دلار مجددا بازگشت.

ثبات دلار پس از جنگ سرد بر سراسر کشورهای جهان حکم فرما شد. قدرت دلار انقدر زیاد شد که حتی کشورهای مخالف آمریکا هم آن را به عنوان نرخ رسمی خود انتخاب می‌کردند. با این حال، مشکلات اخیر چین و روسیه با آمریکا باعث شده است که چین و روسیه سعی کنند واحدهای پولی داخلی خود مانند یوان را جایگزین دلار کنند. دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه، در نشست گروه 8 در ژوئیه 2009 بر این امر تاکید کرد که تا چند سال آینده اقتصاد روسیه از وابستگی به دلار نجات خواهد یافت. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اتفاق تا دهه آینده تحقق نخواهد یافت.

منبع: هافینگتون پست . خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها