خبرفوری بررسی می‌کند؛

تعداد مدارس فرسوده در تهران بیشتر از سایر شهرهاست/ دولت به جای صندوق ذخیره ارزی بودجه نوسازی مدارس را از کجا برداشت می‌کند؟

آمار مدارس فرسوده در کشور بالا رفته است اما وزارت آموزش و پرورش و دولت چگونه باید تعداد این مدارس را کاهش دهد.

تعداد مدارس فرسوده در تهران بیشتر از سایر شهرهاست/ دولت به جای صندوق ذخیره ارزی بودجه نوسازی مدارس را از کجا برداشت می‌کند؟

حدود 33 درصد مدارس کشور ایمن نیستند، این آخرین آماری است که وزارت آموزش و پرورش ایران درباره آمار مدارس ناایمن و فرسوده در کشور منتشر کرده است.

با وجود افزایش بودجه نوسازی مدارس، وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرده است که رقم این بودجه برای نوسازی و ایمن سازی مدارس کافی نیست.

بودجه‌ای تخصیص یافته برای نوسازی مدارس البته امسال کاهش پیدا کرده است بودجه نوسازی سال گذشته به مبلغ 814 میلیارد و 58 میلیون تومان بود اما امسال بودجه پیشنهادی دولت برای این کار به 663 میلیارد و 427 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، امان الله عباسی اما سال گذشته خبر داده بود: در این سالها باوجود کم بودن بودجه 30هزار طرح آموزشی با 130هزار کلاس درس در فضای 24 میلیون مترمربع از محل اعتبارات دولتی ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده است.

بودجه مدارس از کجا باید برداشت شود

مجلس شورای اسلامی اما در برنامه ششم توسعه به دولت اجازه داده بود تا حدود 1 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به منظور نوسازی مدارس برداشت کند.

این جمله را محمد مهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبر فوری می‌گوید.

او ضمن تایید اینکه بودجه آموزش و پرورش گاهی کفایت حقوق معلمان را نمی‌دهد می‌گوید: طبق برنامه ششم توسعه دولت می‌تواند حدود یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای تامین بودجه نوسازی مدارس دریافت کند.

دولت اما این روزها با کمبود ارز در صندوق ذخیره خود روبه رو است، و همچنان مشخص نیست که این بودجه قرار است از کجا تامین شود؛ داود محمدی، دیگر نماینده مجلس و نایب رییس کمیسیون آموزشی مجلس اما در پاسخ به این سوال می‌گوید: اینکه صرفا بخواهیم یک اظهار نظری بکنیم و درخواست بودجه‌ای داشته باشیم ولی نتوانیم آن را تامین کنیم.

وی تاکید می‌کند: این مقدار بودجه باید معادل سازی شود و از جایگاهی دیگری توسط دولت برداشت شود و تامین شود.

تعداد مدارس فرسوده در کدام شهر زیاد است؟

نایب رییس کمیسیون آموزشی مجلس در بخش دیگر از صحبت‌هایش اعلام می‌کند: تعداد مدارس فرسوده در کشور زیاد هستند. ما چندی پیش با معاون وزیر جلسه‌ای داشتیم و گزارشاتی دریافت کردیم. حدود 33 درصد از مدارس کشور ایمنی 100درصدی ندارند و در شرایط مطلوب برای تحصیل دانش آموزان نیستند.

ناگفته نماند که تعداد مدارس فرسوده در تهران هم آمار بالایی دارند، داود محمدی در این‌باره می‌گوید: در تهران مدارس وضعیت بدتری نسبت به کل کشور دارند.

وی ادامه می‌دهد: در مناطق مرکزی تهران، مانند منطقه 9، 10، 11، 12 تعداد مدارس فرسوده بسیار هستند. این مدارس قدیمی هستند و شرایط نگران کننده‌ای دارند، ساختمان‌ها اکثرا قدیمی هستند و عمرشان زیاد است.

محمدی تاکید می‌کند: بحران فرسودگی مدارس را باید در تهران بیش از سایر مناطق جدی گرفت.

خیرین مدرسه ساز اما همواره نقش حمایتی برای تجهیز و نوسازی مدارس در کشور را داشته‌اند. تاکنون 20 درصد از فضاهای آموزشی کشور به همت این خیرین تغییر کرده‌اند. رییس کمیسیون آموزشی مجلس هم ضمن تایید این خبر می‌گوید: تعداد زیادی مدرسه در کشور به همت خیرین ساخته شدند و نوسازی شدند.

البته پر واضح است که نمی‌توان نقش نوسازی مدارس کشور را فقط به خیرین مدرسه ساز سپرد، باید دید با توجه به نوسانات بازار ارزی و کمبود بودجه نوسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش چه تصمیمی برای نوسازی مدارس خواهد داشت.

منبع: خبر فوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مرد ایران زمین
    0

    حرفی ونظری را که می‌نویسیم به دید مردم نمیگذارید نوشتن نظریه به چه دردی میخوره .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها