اطفای کامل آتش‌سوزی در هورالعظیم/ ایران و عراق جلسه امنیتی برگزار می‌کنند

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: طبق گزارش «سازمان حفاظت محیط زیست» و «مرکز پشتیبانی پدافند هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، روزگذشته عملیات اطفا آتش‌سوزی مجدد هوالعظیم کامل شده است.

اطفای کامل آتش‌سوزی در هورالعظیم/ ایران و عراق جلسه امنیتی برگزار می‌کنند

کیومرث حاجی‌زاده در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اطفاء مجدد حریق در تالاب هورالعظیم بیان داشت: از اوایل هفته گذشته آتش سوزی مجدد در تالاب هورالعظیم آغاز شد.

وی ادامه داد: متاسفانه چند روز بعد از اطفاء کاملی که در عملیات قبلی صورت گرفت، آتش سوزی مجددی از آغاط هفته گذشته در تالاب هورالعظیم آغاز شد. علت اصلی آن یا عمدی و سهوی بودنش را هم به طور دقیق نمی‌دانیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان اینکه دو سوم تالاب هورالعظیم در خاک کشور عراق قرار دارد، اضافه کرد: عراقی‌ها حقابه تالاب را ندادند و این تالاب خشک شده است. دمای بالای هوا، وزش باد و همچنین سدسازی‌ بالای دجله و فرات باعث شده تا آتش سوزی در این تالاب، در فصل گرم انجام شود.

حاجی زاده یادآور شد: با پیگیری‌های فراوان از طریق استانداری خوزستان، وزارت‌خانه‌های «کشور»، «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «امورخارجه»، «سازمان مدیریت بحران»، «سازمان حفاظت محیط ریست» و با همکاری «هوافضای سپاه» سرانجام عراق مجوز پرواز در این کشور را برای اطفای حریق داد و دو بالگرد برای خاموش کردن آتش به داخل خاک عراق اعزام کردیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه در این ۳-۴ روز که در حال خاموش کردن آتش هورالعظیم در خاک عراق هستیم، طبق گزارش «سازمان حفاظت محیط زیست» و «مرکز پشتیبانی پدافند هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» که مسئولیت عملیات را دارد، روزگذشته عملیات اطفا کامل شده است و امروز نیز در حال لکه‌گیری و پایان بخشی هستند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان عنوان کرد: کمیته‌ای برای تامین آب از ایران تشکیل داده ایم و اگر دولت عراق اجازه دهد آبی را از کرخه در هورالعظیم رها سازی می‌کنیم چرا که احتمال آتش سوزی مجدد وجود دارد و از طرفی هم عراق باید طبق کنوانسیون‌های بین المللی حقابه تالابش را اجرا کند.

وی در ادامه گفت: بهترین راه حل برای جلوگیری از آتش سوزی این است که آب مورد نیاز از کرخه رهاسازی شود و باید برای انجام این کار، مجوز های لازم را سریع تر اخذ کرد. قرار شده حوزه‌های امنیتی هم جلسه‌ای را با عراق در بحث هورالعظیم داشته باشند.


15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها