مروری بر عزل برخی سیاستمداران بزرگ جهان به علت اختلاس و فساد مالی/ از رئیس جمهور کره تا رئیس جمهور فیلیپین

رئیس جمهور کره جنوبی، رئیس جمهور برزیل، معاون رئیس جمهور آرژانتین، رئیس جمهور اوکراین و رئیس جمهور فیلیپین تنها چند نمونه از سیاستمدارانی هستند که به علت رسوایی مالی از مقام خود کنار گذاشته شدند.

مروری بر عزل برخی سیاستمداران بزرگ جهان به علت اختلاس و فساد مالی/ از رئیس جمهور کره تا رئیس جمهور فیلیپین

همزمان با راه افتادن کمپین #فرزندت_کجاست در بین رسانه های ایرانی برخی افراد در مورد مقامات دولتی خارجی کنجکاوی کرده اند. سو استفاده از قدرت و مقام دولتی توسط صاحبان قدرت، عملی است که متاسفانه در کشور ما و سایر کشورها بسیار دیده شده و در مدت اخیر، اخبار بسیاری در این رابطه توسط رسانه ها منتشر شده است. نمونه های بسیاری در مورد مقامات و سران خارجی که از قدرت خود سو استفاده کرده و سپس از قدرت عزل شده و حتی به زندان فرستاده شده اند، وجود دارد.

در این گزارش به برخی از مهم ترین این افراد می‌پردازیم:

وقتی قدرت گرفتن دوست رئیس جمهور کره باعث عزل او شد

خانم "پارک گون هه" رئیس جمهور سابق کره جنوبی پس از افشای دخالت های دوستش در اداره کشور و عزل و نصب ها و سوء استفاده مالی، توسط مجلس کره جنوبی استیضاح و از مقام خود خلع شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه علاوه بر محکوم کردن او به خاطر ارتکاب جرایمی نظیر پرداخت و دریافت رشوه، سوءاستفاده از قدرت و تهدید و ارعاب، او را به پرداخت ۱۸ میلیارد وون (معادل ۱۶.۹ میلیون دلار) نیز محکوم کرد.

دادگاه اعلام کرد که خانم پارک در همکاری با یک دوست قدیمی‌اش به نام چوی سون- سیل از شرکت بزرگ گروه لوته و سامسونگ بزرگترین تولید کننده تلفن‌های هوشمند جهان هر کدام ۷ میلیارد وون (حدود ۶.۶ میلیون دلار) پول گرفته و از یک شرکت انرژی بزرگ نیز حدود ۹ میلیارد وون طلب کرده بودند. دادستانی تقاضا کرده بود که خانم پارک به ۳۰ سال زندان و پرداخت ۱۱۲ میلیون دلار محکوم شود.

معاون رئیس جمهور آرژانتین به اتهام پولشویی به حبس محکوم شد

آمادو بوئودو یک سیاستمدار و تاجر مشهور آرژانتینی است که از سال 2011 تا 2015 معاون رئیس جمهور آرژانتین بوده است. او پیشتر از سال 2009 تا 2011 وزیر اقتصاد بوده است. بوئودو در اوت 2018، پس از یک تحقیق طولانی به فساد محکوم شد. او پس از برگزاری دادگاه ملی در آرژانتین از قدرت کنار رفته و به پنج سال و ده ماه حبس محکوم شد.

معاون رئيس جمهور به اتهام اعمال نفوذ در سال 2012 در ارتباط با قراردادهايي که توسط وزارت اقتصاد جهت تأمين اسکناس یا خودرو و ... بسته شده بود، از قدرت عزل شد. گویا رئیس یکی از شرکتهایی که دولت با آن قرارداد داشته است اعلام کرده بود که بوئودو شریک او در شرکت بوده است و با لابی او، دولت از برخی شرکتهای خاص خرید می‌کرده است.

در 11 سپتامبر 2013 یک دادگاه فدرال، وکلای معاون رئیس جمهور آرژانتین را به دادگاه احضار کرد و به آنها اجازه داد تا اتهامات موکل خود را رد کنند. با این وجود، سرانجام بوئودو به اتهام رشوه خواری و اعمال نفوذ و سو استفاده از قدرت خود توسط یک قاضی در 27 ژوئن 2014 گناهکار شناخته شد هر چند معاون سابق رئیس جمهور آرژانتین تقاضای تجدید نظر داد.

پرونده بوئودو تا چند سال ادامه یافت. سرانجام در تاریخ 3 نوامبر 2017، بوئودو در جریان دادرسی مداوم به اتهام پولشویی دستگیر شده و به پنج سال و ده ماه محکوم گردید.

رییس جمهور فیلیپین خلع شد اما گریخت

فردیناند مارکوس دهمین رئیس‌جمهور فیلیپین بوده است. وی از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۶ میلادی که رژیم‌اش سرنگون شد، اداره امور را در کشور فیلیپین با دیکتاتوری در دست داشت.

هرچند مارکوس در دوران ریاست جمهوری خود مبالغ هنگفتی را از طریق استقراض خارجی در صنایع و زیرساخت‌های فیلیپین سرمایه‌گذاری کرد و اصلاحات اقتصادی گسترده‌ای را به کار گرفت اما دولت او از لحاظ مالی یکی از فاسدترین کارنامه‌های دوران معاصر را از خود بر جای گذاشت، فسادی که شامل اختلاس گسترده منابع مالی دولت توسط اطرافیان مارکوس می‌شد.

تخمین زده می‌شود که میزان اختلاس او طی 31 سال فعالیت به عنوان رئیس‌جمهور فیلیپین، مبلغی بین 5 تا 10 میلیارد دلار باشد. وی پس از سرنگونی رژیم‌اش به ایالات متحده آمریکا گریخت و عاقبت در جزیره هونولولو در ایالت هاوایی درگذشت.

بانوی انقلاب نارنجی به جرم اختلاس زندانی شد

یولیا تیموشنکو سیاست‌مدار و بازرگان اوکراینی است که دو مرتبه یک بار در سال ۲۰۰۵ و بار دوم از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ نخست‌وزیر اوکراین بود. او رهبر «حزب میهن» است که در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۲ این کشور با کسب ۱۰۱ کرسی از مجموع ۴۵۰ کرسی دومین حزب موفق بود.

تیموشنکو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۰ اوکراین در رتبه دوم قرار گرفت و در رقابتی بسیار نزدیک با ویکتور یانوکوویچ و تصاحب ۴۵٫۴۷٪ آراء در دور دوم انتخابت را واگذار کرد. تیموشنکو کمی بعد در محاکمه‌ای جنجالی به اتهام سوء استفاده از قدرت و اختلاس به هفت سال زندان و ۱۸۸ میلیون دلار پرداخت غرامت محکوم شد. وی در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ از زندان آزاد شد. آزادی او مقارن با اوج گرفتن انقلاب دیگری علیه یانوکوویچ در اوکراین بود که چند روز بعد به سرنگونی یانووکویچ از قدرت منتهی شد.

قانون در برزیل برای همه یکسان است، حتی برای ناجی کشور

لوئیس لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل است. او دو بار متوالی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ به عنوان رئیس جمهور برزیل برگزیده شد. او همچنین از بنیانگذاران حزب کارگر برزیل است که در دوران زمامداری اش تاثیر بسیاری بر اقتصاد این کشور گذاشته و آن را تبدیل به یکی از قدرت های اقتصادی جهان کرد.

شاید مورد داسیلوا کمی با سایر گزینه ها متفاوت باشد. او پس از اتمام دوره ریاست جمهوری اش با مشکلات ناشی از رسوایی مالی مواجه شد. در سال 2017 یک دادگاه استیناف در برزیل با صدور حکمی، محکومیت رئیس جمهور پیشین این کشور به فساد و پولشویی را تأیید کرد. دو تن از سه قاضی حاضر در دادگاه استیناف برزیل با صدور حکمی این محکومیت را تأیید کرده و دوران محکومیت داسیلوا را از نُه سال و نیم به دوازده سال و یک ماه افزایش داد.

رئیس جمهور پیشین برزیل به دریافت ۵۴۰ هزار پوند (۷۵۵ هزار دلار) رشوه از یک شرکت ساختمانی به نام «اُ اِی اِس» (OAS) در قالب یک آپارتمان دوبلکس با چشم انداز دریا محکوم شد. بازپرسان پرونده فساد لولا می گویند که این شرکت ساختمانی حدود ۲۰ میلیون پوند (۲۸.۴۲ میلیون دلار) رشوه برای انعقاد قراردادهایی با شرکت نفت «پتروبراس»- وابسته به دولت برزیل- پرداخت کرده است که حزب متبوع لولا از این رشوه بهره مند شد.

با این حال، لولا داسیلوا هنوز هم بسیار محبوب است، مخصوصا در بین کارگران برزیلی. در جریان برگزاری کنگره حزب کارگر برزیل بسیاری از اعضای این حزب با گذاشتن ماسک کاغذی از چهره لولا داسیلوا شعار "من لولا هستم" را سر دادند. اعضای حزب کارگر برزیل با این عمل حمایت خود را از از اعلام نام لولا داسیلوا به عنوان کاندیدای این حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند. گفتنی است که هنوز مشخص نیست که کاندیدایی که در زندان به سر می‌برد آیا می‌تواند از نظر حقوقی نامزد مقام ریاست جمهوری شود یا نه. این احتمال وجود دارد که دیوان ویژه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با نامزدی فردی که در زندان است مخالفت کند.

منبع: خبر فوری

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نصر
    0

    سلام ایکاش در کشور ما هم چنین اقدام ارزشمندی انجام میگرفت و هر کس در هر پست ومقامی و در هر لباسی اختلاس داشت او را عزل و محاکمه میکردند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها