چگونه با فرزند نوجوانمان ارتباط موثرتری برقرار کنیم؟

یک روان شناس و مشاور کودک و نوجوان گفت: پدر و مادر باید برقراری ارتباط با فرزند را از دوران کودکی آغاز کنند.

چگونه با فرزند نوجوانمان ارتباط موثرتری برقرار کنیم؟

لعیا احسانی روان شناس و مشاور کودک و نوجوان اظهار کرد: امروزه نوجوانان در معرض خطرهای گوناگونی قرار دارند که آگاهی والدین از دنیا، افکار و احساسات آنان به کاهش این خطرات کمک می کند.

وی افزود: شناخت نوجوانان و دیدگاه آنها نسبت به جهان پیرامونشان نیازمند برقراری ارتباطی موثر با آنهاست.

احسانی افزود: بسیاری از والدین فکر می کنند، فرزند نوجوانشان مانند کتاب در بسته ای است که قفلی نیز بر آن زده شده است. این والدین فکر می کنند که شناخت فرزند نوجوانشان و صحبت کردن درباره زندگی آنان غیر ممکن است.

وی با بیان اینکه صحبت کردن والدین با فرزند نوجوانشان و دانستن مسائل زندگیش، یکی از بهترین راه های محافظت از او در برابر خطرات است، تاکید کرد: جاسوسی و تجسس کردن در زندگی فرزند بهترین راه کسب اطلاعات درباره شرایط او نیست.

این روان شناس و مشاور کودک و نوجوان تشریح کرد: اگر نوجوان از تجسس کردن والدین در زندگی اش مطلع شود، نه تنها ناراحت می شود، بلکه اطمینان و اعتمادش نسبت به والدین از بین می رود.

وی با بیان اینکه والدین باید ارتباط خود را با فرزند خود از دوران کودکی آغاز کنند، ادامه داد: دوران کودکی شروع مناسبی برای داشتن یک رابطه والد- فرزندی مناسب و دوستانه است. هر چه فرزندان بزرگ تر شوند، ایجاد یک رابطه ایمن و دوستانه والد- فرزندی دشوارتر می شود. به عبارت دیگر حفظ یک رابطه والد - فرزندی با یک نوجوان آسان تر از تشکیل آن است، به خصوص زمانی که هیچ نوع رابطه ای پیش از این وجود نداشته باشد.

زمینه های مشترک را پیدا کنید

احسانی تصریح کرد: پدر و مادر باید موضوعات و فعالیت هایی را که آنها و فرزندشان به طور مشترک به آن علاقه مند هستند را بیابند؛ صحبت کردن درباره مسائل و موضوعاتی که هر دو طرف به آنها علاقه مند هستند آسان تر است.

زمان بیشتری را با فرزند سپری کنید

وی با بیان اینکه نگرانی بسیاری از نوجوانان نبود وقت کافی برای صحبت کردن با والدین است گفت: بسیاری از نوجوانان احساس می کنند به دلیل اینکه والدینشان همیشه سرکار هستند و یا به کار دیگری مشغول هستند، نمی توانند با آنها صحبت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها