نکاتی برای پرورش کودکانی با اعتماد به نفس بالا

یکی از مهمترین وظایف پدر و مادر بودن این است که به فرزندان اعتماد به نفس بدهید. برای این منظور از تلاش‌هایشان تعریف کنید، درباره احساسات‌شان آزادانه صحبت کنید و اجازه دهید اشتباه کنند.

نکاتی برای پرورش کودکانی با اعتماد به نفس بالا

کارل پیکهارت، روانشناس و نویسنده ۱۵ کتاب در زمینه خانواده ، می‌گوید: کودکانی که فاقد اعتماد به نفس‌اند تمایلی به امتحان چیزهای جدید یا چالش‌برانگیز ندارند، زیرا از شکست یا ناامید کردن دیگران می‌ترسند. این رویه، مانع پیشرفت‌شان می‌شود و آنها را از داشتن یک شغل موفق محروم می‌کند. او می‌گوید: یاس و ترس، دشمنان اعتماد به نفس‌اند.

در ذیل چند نکته از پیکهارت، آپتر و دیگر روانشناسان کودک مطرح می‌کنیم که به شما کمک می‌کند فرزندی با اعتماد به نفس بالا پرورش دهید.

بدون توجه به این که می‌برند یا می‌بازند، تلاش آنها را ستایش کنید

پیکهارت می‌گوید: تحسین کردن تلاش کودک از کاری که کرده، مهمتر است.

مهم نیست گل زده یا توپ را به بیرون از دروازه شوت کرده؛ کودک شما نباید از تلاش‌هایش شرمنده باشد. پیکهارت می‌گوید: تلاش سخت و مداوم اعتماد به نفس بیشتری در آنها به وجود می‌آورد تا موفقیت‌های گاه‌به‌گاه.

برای بهتر شدن، آن‌ها را به تمرین بیشتر تشویق کنید

پیکهارت عنوان می‌کند: کودک خود را تشویق کنید برای کاری که دوست دارد زمان صرف کند. وقتی در انجام کارهایشان پیشرفت می‌کنند، اعتماد به نفس بیشتری در مورد توانایی‌ها و قابلیت‌های در حال رشدشان به دست می‌آورند.

بگذارید راه حل مشکلات را خودشان پیدا کنند

اگر برای انجام کارهای سخت فرزندتان وارد عمل شوید، آنها هرگز توانایی یا اعتماد لازم برای حل مشکلات را پیدا نمی‌کنند. اعتماد به نفس از کمک به خود و حل مسائل توسط خود کودک نشات می‌گیرد. بنابراین کمک والدین مانع شکل‌گیری این اعتماد می‌شود. به بیان دیگر، بهتر است کودک شما چند نمره B و C بگیرد به جای این که همیشه A بگیرد؛ تا وقتی واقعا یاد بگیرد چه طور مسائل را حل کند و کارهایش را خودش انجام دهد.

به کودکان کمک کنید دریابند با هر کسی نباید دوست شد

این یکی از باورهای کلیدی یک کودک با اعتماد به نفس است: « اگر یک رابطه دوستی خوب از آب در نیامد، دلیلی ندارد رابطه‌های دیگر خوب نباشند، چون من می‌توانم دوستان خوبی پیدا کنم و در رابطه‌های دوستی موفق باشم. این نکته‌ای است که آپتر در کتاب « کودک با اعتماد به نفس: پرورش کودکانی که به خودشان باور دارند» بر آن تاکید می‌کند.

به خاطر داشته باشید فرض بر این نیست که همه، کودک ما را دوست دارند و می خواهند با او دوست باشند، بلکه این است که کودک با برخی کنار می‌آید و با برخی نه. مسئله‌ای نیست اگر یک رابطه دوستی به سرانجام نرسید.

کنجاوی کودکان را تقویت کنید

سیل بی‌امان سوالات یک کودک گاهی می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما پل هریس از دانشگاه هاروارد می‌گوید: این برای رشد کودک حیاتی است. هریس که در زمینه روان‌شناسی رشد مطالعه می‌کند در گفت‌وگو با گاردین ادامه می‌دهد: کودکان ابتدا باید درک کنند چیزهایی در جهان هست که آنها نمی‌دانند... که دنیای نامریی از دانش بی پایان وجود دارد که آنها هرگز با آن روبه‌رو نشده‌اند.

کودکان را با چالش‌های جدید روبه‌رو کنید

به کودکتان نشان دهید که می‌تواند با تکمیل اهداف کوچک، به یک هدف بزرگ برسد. به کودکان اجازه دهید بدون چرخ‌های کمکی چند متر دوچرخه‌سواری کنند و ترتیبی بدهید که بدون ترس از افتادن، یک دور اطراف ساختمان بزند.

هرگز عملکرد کودکان را زیر سوال نبرید

هیچ چیز بیشتر از انتقاد کردن از کار کودکان، آنها را دلسرد و مایوس نمی‌کند. بازخوردهای مفید و پیشنهاد دادن خوب است اما هرگز به آنها نگویید در کاری یا چیزی بد عمل کرده‌اند. اگر کودک به این دلیل که نگران است شما را عصبانی یا ناامید کند، از شکست بترسد، هرگز چیزهای جدید را امتحان نمی‌کند.

با اشتباهات، به منزله آجرهایی برای یادگیری برخورد کنید

یادگیری از اشتباهات، اعتماد به نفس می‌آورد. اما این، تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شما به عنوان پدر یا مادر، به اشتباهات به چشم فرصتی برای یادگیری و رشد نگاه کنید.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها