۲۵ واحد نیروگاهی جدید وارد مدار می‌شود

وزیر نیرو گفت: از هم‌اکنون برای پیک سال آینده تدابیر لازم را در نظر گرفته‌ایم و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا ۲۵ واحد نیروگاهی جدید وارد مدار شود.

۲۵ واحد نیروگاهی جدید وارد مدار می‌شود

رضا اردکانیان امروز (چهارشنبه) در حاشیه افتتاح نیروگاه ۴۵۶ مگاواتی غرب مازندران (کاسپین) در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر برنامه‌های وزارت نیرو برای گذر از پیک سال آینده و میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه اظهار کرد: برنامه مربوط به این مساله را تنظیم کرده‌ایم که در ابتدا باید در هیات وزیران ارائه شود و بعد از آن اطلاعات و جزئیات مربوط به این مساله از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: در کل باید گفت که برنامه وزارت نیرو برای پیک سال ۹۸ این است که ۵۰ درصد از توان و ظرفیت خود را روی موضوع تولید متمرکز کنیم که یکی از برنامه‌های در این راستا به مدار آوردن واحدهای جدید نیروگاهی تبیین شده است.

وی درخصوص میزان ظرفیت این نیروگاه‌ها گفت: در بهترین شرایط پنج هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه خواهد شد. البته باید گفت که ظرفیت قابل اتکا از این میزان کمتر است.

به گفته وی، یکی دیگر از برنامه‌های وزارت نیرو این است که معادل این میزان را در حوزه مدیریت مصرف دنبال کنیم. گرچه مدیریت مصرف به پیچیدگی ساخت یک نیروگاه نیست اما مجموعه اقدامات انجام شده در این حوزه می‌تواند تا چهار هزار مگاوات را برای ما به عنوان معادل ظرفیت ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اصلاح برخی از تجهیزات مصرفی همچون کولرها، تغییر حدود ۱۵ میلیون لامپ پرمصرف در سطح کشور به ویژه سازمان‌های دولتی، تغییرات ساعات کار ادارات و توافق با صنایع بزرگ برای تغییر زمان تولید می‌تواند در این حوزه بسیار کمک‌رسان باشد. البته برای تغییر زمان تولید صنایع لازم است که با بخش تولید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا این بخش دچار مشکل نشود.

اردکانیان برنامه‌ریزی برای برق مصرفی چاه‌های کشاورزی و مهمتر از آن تشویق پرمصرف‌ها برای قرار گرفتن در جایگاه خوش‌مصرف‌ها را یکی دیگر از اهداف وزارت نیرو عنوان و اظهار کرد: درخصوص پرمصرف‌ها تصمیمات متعددی را گرفته‌ایم تا جایی که اگر لازم باشد تا تشویق برای پرمصرف‌ها عملی شود قطعا تعرفه آنها را تغییر خواهیم داد.

وزیر نیرو درخصوص برنامه وزارت نیرو برای پرداخت بدهی‌های خود گفت: راهکارهای متعددی را برای این مساله در نظر گرفته‌ایم که یکی از این راهکارها مکانیزم تبصره بودجه سال ۹۷ است که این امکان را برای تهاتر مطالبات و رد دیون فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که در انجام فعالیت پیمانکاران و طلبکاران صنعت برق گشایش ایجاد شود.

وی افزود: علاوه بر این سعی خواهیم کرد که علاوه بر استفاده از مکانیزم‌های موجود در بودجه از دولت نیز برای پرداخت مطالبات کمک بخواهیم و امیدواریم که در پرداخت مطالبات امسال و سال آینده عملکرد بهتری را داشته باشیم.

اردکانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید به این مساله که در حوزه انرژی باید بتوانیم با تحقق برنامه‌ها کشور را به عنوان هاب انرژی در منطقه معرفی کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر با کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق خطوط ارتباطی داریم. علاوه بر این ظرفیت‌های بسیار بالایی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند برای عرضه انرژی در داخل کشور و همچنین برای تولید و فروش انرژی به کشورهای همسایه مشارکت کنند، گفت: وزارت نیرو می‌تواند امکانات لازم را در اختیار آنها بگذارد تا سرمایه‌گذاران بتوانند انرژی تولیدی خود را عرضه و قراردادهای لازم را منعقد کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون امکان صادرات و واردات برق را در کشور فراهم کرده‌ایم، عنوان کرد: امسال مشترکان همکاری بسیار خوبی برای گذر از خاموشی داشتند که امید می‌رود در سال‌های آینده نیز شاهد این همکاری‌ها باشیم چراکه شرایط آبی به نحوی است که دیگر نمی‌توانیم مانند گذشته از ظرفیت‌های برقابی کشور استفاده کنیم.

اردکانیان تاکید کرد: اگر مشترکان همکاری بیشتری با صنعت برق داشته باشند می‌توانیم صادرکننده برق باشیم. به‌ویژه آنکه بسیاری از کشورهای همسایه در آستانه بازسازی قرار گرفته‌اند که این مساله می‌تواند برای کشور ما یک فرصت تلقی شود. بنابراین باید گفت هر چه شیوه‌های مصرف اصلاح شود ظرفیت برای صادرات آزاد خواهد شد.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها