توضیحات کامل جراح یوزپلنگ تلف شده در خصوص صدور مجوز جراحی

متخصص جراحی دامپزشکی درباره صدور مجوز جراحی یوزپلنگ آسیب دیده نخاعی در سمنان توضیحاتی ارائه کرد.

توضیحات کامل جراح یوزپلنگ تلف شده در خصوص صدور مجوز جراحی

روزبه مریدپور متخصص جراحی دامپزشكی در رابطه با صدور مجوز جراحی برای یوزپلنگ سمنانی اظهار داشت: در کتب مرجع سوانح حیات وحش به چگونگی نحوه مراقبت و جراحی حیواناتی که دچار سانحه شده‌اند، اشاره شده است. بر این اساس در مرحله اول باید درباره نحوه درمان و نگهداری از یک گونه ارزشمند و بسیار نادر در یک زمان کوتاه اقدام کنیم.

وی افزود: در مرحله دوم باید مدت زمان کوتاهی که به درمان حیوان و گونه‌ای خاص اختصاص دارد را ارزیابی کنیم، مثلا درمان برخی از گونه‌ها که فراوان هستند با برخی از گونه‌های بسیار نادر و ارزشمند که شرایط حفاظتی خاصی را نیازمند هستند، متفاوت است.

مریدپور در ادامه گفت: در مرحله سوم باید برای جانوران و گونه‌های نادر و ارزشمند مانند یوزهای آسیایی که تنها در ایران وجود دارند بستر مناسبی ایجاد شود تا بهتر حفاظت و نگهداری شوند، به عنوان مثال اگر گونه نادر و ارزشمندی از محل نخاع آسيب ديده و قبل از عمل نيز برای جراح محرز باشد، به دستور متولی اين گونه جانوری( مسئولان محيط زيست) جراح آن را درمان می‌کند.

وی افزود: اگر حیوان آسیب دیده شغال، روباه و یا حتی گرگ بود و ارزش محیط زیستی و حفاظتی آن به اندازه یوز آسیایی نبود، می‌توانستند از روی رادیو گراف تشخیص دهند که آسیب قطع نخاعی است و درمان آن نیز مشکلاتی دارد، بعد از تثبیت ستون فقرات باید مراقبت‌های ویژه‌ای از آن‌ها صورت گیرد.

متخصص جراحی دامپزشكی تصریح کرد: بر اساس نظرات دامپزشکان جهانی اگر حیوانی از ناحیه ستون فقرات دچار آسیب شود، فارق از اینکه نخاع این حیوان قطع کامل شده باشد و اگر بخواهیم حيوان زنده بماند بايد ستون فقراتش تثبیت شود، چرا که با وارد آمدن فشار به ستون فقرات حیوان، شرایط از این نیز بدتر خواهد شد و همین موضوع باعث آزار و اذیت و درد زیاد در حیوان می‌شود.

وی ادامه داد: متولی صدور مجوز جراحی یوز آسیب دیده نخاعی دفتر حیات وحش محیط زیست بود و اعلام کرد که درمان و یا نگهداری از این یوز امکان پذیر نیست و زمانی که مهره‌های یوزپلنگ را کنار هم قرار دادیم، معلوم شد که نخاع حیوان مذکور کاملا له شده است. گفتنی است مدیر کل دفترحیات وحش به هنگام جراحی یوز آسیب دیده در اتاق عمل حضور داشت و دستور تثبیت این مهره ها را صادر کرد، به همین دلیل یوزپلنگ جراحی شد.

بیشتر بخوانید: واکنش دامپزشک پارک پردیسان به جراحی یوزپلنگ آسیب دیده سمنانی/ نیازی به جراحی نبود

مریدپور گفت: اگر من به عنوان دامپزشک حیات وحش ساز و کار، امکانات و آگاهی ندارم و از مسئولان برای ایجاد شرایط بهتر درخواستی نمی‌کنم که اگر یوزی مجدد تصادف کرد و برگشت ناپذیر بود، چگونه آن را زنده نگهدارم و اگر نر باشد از آن اسپرم بگیرم و برای یک یوز دیگر استفاده کنم، تا به درد محیط زیست بخورد، این دیگر مشکل دامپزشک جراح نیست.

وی افزود:حیواناتی که از ناحیه انتهای کمر قطع نخاع و فلج می‌شوند، نمی‌میرند. این حیوانات اغلب از اختلالات دیگری مانند عفونت‌های ادراری، مشکلات گوارشی و تغییر الگوی دفع ادرار به این دلیل که به پهلو خوابانده شده‌اند، رنج می‌برند و دچار مشکلات ریوی، ذات الریه و داخلی و زخم بستر شده و در صورت نگهداری نامناسب تلف می‌شوند. به عنوان مثال سگی که قطع نخاع شده بود بر اثر نگهداری و مراقبت مناسب زنده ماند.

متخصص جراحی دامپزشکی بیان کرد: حیوانی را که به پهلو خوابانده و به آن پارافین داده شود تا دفع کند، دچار بیماری‌های مختلف می‌شود.

وی ادامه داد: یوزپلنگ آسیب دیده نخاعی بعد از جراحی از بیمارستان زنده ترخیص و به پارک پردیسان که یک مرکز بازتوانی حیات وحش است و چند دامپزشک حیات وحش در آن مستقر هستند، منتقل می‌شود. یعنی این حیوان دو ساعت بعد از جراحی از بیمارستان خارج و به فضای پارک پردیسان منتقل شده است.

مریدپور تصریح کرد: چند روز قبل تیمی از متخصصان بیمارستان رفتند و علاوه بر سونوگرافی از ناحیه شکم خونگیری نیز از او انجام شد.

وی با بیان اینکه این حیوانات به این دلیل می‌میرند که مشکلات ثانویه به آن‌ها افزوده می‌شود، افزود: زمانی که حیوان نمی‌تواند از جای خود بلند شود و ادرار کند، نمی‌توان به راحتی به آن پارافین خوراند، قطعا در این وضعیت دچار مشکلات تنفسی ناشی از آسپیراسیون ریوی خواهد شد که همین موضوع حیوان را مستعد بیماری‌ها و عفونت‌های ریوی می‌کند و حال اگر در این شرایط حیوان نتواند پارافین را دفع کند، پارافین به صورت تدریجی وارد ریه می‌شود و وضعیت ریه را به هم می‌ریزد که تمام این‌ها احتمالات هستند.

متخصص جراحی دامپزشکی در پایان گفت: ما برای آزمایش MRI از یک پرفسور آمریکایی و نویسنده کتاب (MRI mri Atlas of small animal CT and MRI) نظر خواهی کردیم و شرایط MRI و یوز را قبل از جراحی توضیح دادیم و او نیز مسیر درمانی یوز را تایید کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

719

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها