به وقفه رسوب به تالاب انزلی وارد می‌شود

معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور: وضعیت تالاب انزلی نشان می‌دهد که مسئولیتمان را درست انجام ندادیم و بی وقفه راه و سد و ...می سازیم و رسوب وارد آن می‌کنیم.

به وقفه رسوب به تالاب انزلی وارد می‌شود

مسعود باقرزاده کریمی در نهمین نشست شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور که هم اکنون در سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست گیلان در حال برگزاری است، گفت: باید به تالاب ها نگاه ویژه شود و به سادگی نمی توان برای مدیریت یک تالاب نسخه پیچید.

وی با اشاره به اینکه در تخریب تالاب ‌ ها عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند، افزود: عواملی مانند فقر و مسایل فرهنگی نیز در تخریب تالاب موثرند و متاسفانه حتی برای مسایل سیاسی نیز از محیط زیست خرج می‌شود. مشخص است که سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلات تالاب‌ها بر بیاید. به همین دلیل دولت تدبیر و امید روش های مدیریتی، مشارکتی و فرابخشی را برای مدیریت تالاب ها در اولویت قرار داده است.

وی گفت: 70 سال است که حکمرانی و نگاه دولتی به منابع طبیعی کشور بدون محاسبه سود و زیان انجام شده است. حفاظت از همه عرصه های سرزمینی با توجه به امکانات دولتی امکانپذیر نیست.

باقرزاده با بیان اینکه در احیای تالاب ها باید نگاه جامع و بلند مدت دیده شود، خاطرنشان کرد: جامع نگری ها در موضوع، معیشت، فرهنگ و اقتصاد تالاب ها باید دیده شود که خوشبختانه این بخش ها در مدیریت زیست بومی لحاظ شده است.

وی ادامه داد: اگر چه جنگل و بیابان ها از اکوسیستم های قوی هستند، اما حساسیت در تالاب ها بیشتر است. تالاب ها اکوسیستم های پیچیده تر است و مولفه‌های زیادتری دارند.

معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ظرفیت تشکل های زیست محیطی برای ما کمک کننده است و افزایش مطالبه گری در تالاب را باید بالا ببریم. مردم نباید تالاب را صرفا منبع غذا یا محل تفرج ببینند. تالاب هویت و بخشی از سرزمین، فرهنگ و تاریخ سرزمین ما محسوب می شوند. باید برای تالاب حریم و حرمت قایل شویم. این اکوسیستم به ما تنوع زیستی، آب، هوا و ....خواهد داد، اگر هویت آن را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: تالاب انزلی هم اکوسیستمی بسیار ارزشمند است که نباید در حد تامین غذا و محل تفرج به آن نگاه شود. فرآیند رفتار ما با تالاب معدل همه ما است. باید روند تالاب را به سمت روند درست رهنمون کنیم.

منبع: ایسنا

719

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها