اعطای کارت هدیه خرید جهیزیه به نوعروسان مددجو/ اختصاص 10 میلیارد تومان اعتبار ویژه سالمندان

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امدادگفت: کارت‌های هدیه‌ خرید جهیزیه از فروشگاه اتکا به نوعروسان مددجو داده می‌شود.

اعطای کارت هدیه خرید جهیزیه به نوعروسان مددجو/ اختصاص 10 میلیارد تومان اعتبار ویژه سالمندان

مجید زارع فرد، مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بیشترین اعتبار ما در بحث کمک معیشت است و تعداد مددجویان دائم در حال تغییر است و این را جزو افتخارات خود می‌دانیم که دائم خروجی و ورودی داریم.

وی ادامه داد: امسال سقف یک میلیون و 560 هزار مددجو برای تحت پوشش قرار دادن در نظر گرفته و مجوز خدمات داده‌ایم. دولت همکاری خیلی خوبی با کمیته امداد کرد و توانستیم از تبصره 14 نیز استفاده کنیم و از این محل، تقریباً 760 هزار خانوار بین بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند که این دو نهاد به نسبتی به آنها خدمات می‌دهند و به استانها سهمیه داده شده است.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد بیان داشت: ماه قبل به حدود یک میلیون و 555 هزارو 883 خانوار مستمری یا مستمری دوم پرداخت شد و استان‌ها برای مردادماه نیز یک میلیون 616 هزار و 494 خانوار را می‌توانند جذب کنند.

زارع فرد درباره اینکه «چه تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش قرار دارند»، گفت: 970 هزار و 542 خانوار، زنان سرپرست خانوار هستند؛ یعنی 34 درصد خانوار تحت پوشش را شامل می‌شوند و 48 درصد این افراد در مناطق شهری و 52 درصد این زنان در مناطق روستایی ساکن هستند.

وی تصریح کرد: از همین تعداد یک میلیون و 43 هزار و 537 نفر را افراد سالمند تشکیل می‌دهند که حدود 37درصد کل سالمندان تحت پوشش ما هستند و 41 درصد سالمندان در شهر و 59 درصد در مناطق روستایی و بخش کمی نیز عشایر هستند.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد درباره «اجرای طرح شهید رجایی»، ابراز داشت: روستائیان بالای 60 سال نیازمند، تحت پوشش طرح شهید رجایی هستند؛ یعنی افرادی که منابع درآمدی نداشته باشند، حقوق،مزایا و بیمه نگیرند و مستمری دریافت نکنند.

اختصاص 10 میلیارد تومان برای کمک به 50 هزار سالمند

زارع فرد متذکر شد: امسال برای اولین سال در بودجه، 10 میلیارد تومان اعتبار ویژه سالمندان در نظر گرفته شده است و بسته‌های ویژه در سه بخش شامل یک سبد غذایی ویژه سالمندان، هزینه لوازم بهداشتی و بخشی مربوط به هزینه نگهداری سالمند در نظر گرفته‌ایم و این ده میلیارد تومان را برای 50 هزار سالمند در نظر گرفته شده است.

پرداخت کمک هزینه ازدواج به 17 هزار و 600 مورد زوج در چهارماه

وی درباره «تأمین جهیزیه برای نوعروسان»، افزود: : دومین فعالیت بحث کمک به امر ازدواج نیازمندان است. حدود 17 هزار و 600 مورد کمک به زوجین در چهارماه گذشته امسال داشتیم که از این تعداد، 13 هزار و سی جهیزیه دختران، 1010 مورد کمک هزینه ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار و حدود 3555 هدیه ازدواج به پسران خانوارهای تحت پوشش داشته‌ایم.

ارائه چهارده نوع کالا به مددجویان در شرف ازدواج

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد درباره «ارائه تسهیلات ازدواج به مددجویان»، خاطرنشان کرد: ‌تفاهم نامه‌ای با قرارگاه محرومیت زدایی سپاه داریم و کارهای اجرایی آن را مؤسسه خیریه حضرت رقیه (س) انجام می‌دهد و چهارده نوع کالا به مددجویان مربوطه می‌دهند که با مبلغ سه میلیون و پانصد هزار تومان است. 78 درصد اعتبار نقدی را ما می‌دهیم و 22 درصد نیز توسط قرارگاه پرداخت می‌شود و وسائل اولیه زندگی را به این افراد می‌دهند.

کارت هدیه خرید لوازم منزل فروشگاه «اتکا» به مددجویان

زارع فرد تصریح کرد: امسال تفاهم نامه‌ای با فروشگاه اتکا امضا شد و کارت‌های هدیه‌ای که مربوط به جهیزیه است را به نوعروسان می‌دهیم و علاوه بر تخفیف، مددجو در انتخاب نوع جنس مختار است و می‌توانند تا حد تعیین شده خرید کنند.

وی اضافه کرد: وجه نقد به مراکز کمیته امداد استانها می‌دهیم و تأکید پرویز فتاح این است که مددجو در انتخاب کالا یا وجه نقد مختار باشد. بعضی از مددجویان که مشکل بیشتری دارند مراکز کمیته امداد استانها به آنها وام می‌دهند که یک وام کار گشایی بوده و تا سقف 5 میلیون تومان است که می‌توانند علاوه بر کالا، از این وام استفاده کنند.

مدیرکل حمایت های اجتماعی کمیته امداد خاطرنشان کرد: بیمه بیکاری نداریم بلکه بیمه تأمین اجتماعی در حوزه درمان داریم. افرادی که کارهای اشتغال را انجام می‌دهند و سرپرست خانوار هستند، بیمه اجتماعی می‌شوند و امداد ماهانه مبالغی برای آنها واریز کرده و آنها بازنشستگی دارند.

زارع فرد درباره «معافیت سربازی دانش‌آموزان و دانشجویان مددجو»، گفت: یکی از فعالیت‌ها معافیت سربازی است و کاری پژوهشی در حال انجام است تا بررسی کنیم افرادی که دو سه سال گذشته از ما معافیت گرفته‌اند چه وضعیتی دارند. هدف این است تا این افراد در خدمت و کمک به خانواده قرار گیرند و قرار نیست فرد معاف شود و هیچ کاری انجام دهد و می خواهیم ببینیم که اثر بخشی این کار در سه سال گذشته چطور بوده است.

* معافیت از خدمت سربازی 2 هزار فرزند مددجو

وی با بیان اینکه برای سال 97، 4 هزار و 745 نفر از خدمات این حوزه بهره مند شدند، افزود: از این تعداد دو هزار و 96 نفر معافیت گرفتند؛ یعنی به علت اینکه پدر خانواده فوت کرده یا فرد طلاق گرفته است و فرزندنشان از طریق ما معاف شدند یا امکان تغییر محل خدمت وجود دارد و 760 نفر نیزکاهش تعرفه داریم.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها