راهکارهایی برای داشتن فرزندان مطیع و غیرلجباز

یک روانشناس گفت: پدر و مادر باید دائما رفتارشان را متناسب با رشد فرزند تغییر دهند و او را متوجه سازند که تمام خواسته هایش بلافاصله برآورده نمی‌شود.

راهکارهایی برای داشتن فرزندان مطیع و غیرلجباز

مریم صابری پور روانشناس و مشاور کودک اظهار کرد: کودکان از زمان بدو تولد و دوره کودکی در وابستگی کامل به سر می برند و فقط گیرنده هستند؛ معمولا پدر و مادر از این حمایت و کمک به فرزند احساس خوبی دارند. اما اگر این حمایت ادامه پیدا کند، روند طبیعی رشد کودک درست طی نمی شود و کودک به وابستگی پدر و مادر عادت می کند، درحالیکه فرزندان باید به تدریج از این وابستگی دور شوند و به سمت استقلال بروند.

صابری پور بیان کرد: پدر و مادر باید کمک کنند که فرزندان به استقلال برسند. آنها باید بدانند که مراقبت های لازم برای یک نوزاد با مراقبت های کودک ۲ یا ۳ ساله متفاوت است‌. اگر مراقبت هایی که برای یک نوزاد است برای یک کودک ۲ ساله هم اتفاق بیفتد، ممکن است مخرب باشد.

این روانشناس با تاکید بر اینکه رفتار والدین باید متناسب با رشد فرزند باشد، تصریح کرد: پدر و مادر باید دائما رفتارشان را متناسب با رشد فرزند تغییر و صبر کردن را به کودکان یاد دهند و او را متوجه سازند که تمام خواسته هایش بلافاصله برآورده نمی شود.

صابری پور با بیان اینکه والدینی که همه چیز را برای کودک مهیا می کنند در واقع خودشان را به کودک وابسته می کنند، گفت: اگر از همان سنین پایین یعنی از همان ۲ سالگی انتظارات متناسب سن کودک باشد، کودکان با مقاومت کمتری با آن خواسته مواجه می شوند و به مرور زمان انتظارات و خواسته های والدین را می پذیرند.

وی افزود: والدین خود باید نظم و قوانین را رعایت کنند تا فرزندان هم از این قوانین پیروی کنند؛ زیرا زمانی کودک ببیند که شما در کارهایتان نظم دارید، او هم سعی می کند همانطور برخورد کند.

صابری پور با اشاره به دادن حق انتخاب به کودکان عنوان کرد: به کودک حق انتخاب و تصمیم گیری دهید چون زمانی که کودک متوجه شود قرار است خودش انتخاب کند که چه کاری انجام دهد، کمتر لجبازی می کند.

وی تصریح کرد: اگر والدین در تربیتشان باید و نباید به کار ببرند رفته رفته کودک لجباز تر و مقاوم تر می شود. والدین باید بپذیرند که کودکان به تناسب سنشان اشتباهات زیادی دارند و بخاطر هر اشتباهی نباید به آن ها تذکر داده شود، زیرا این روش باعث می شود اعتماد به نفس کودک مختل شود.

صابری پور ادامه داد: والدین باید خواسته های خود را با قاطعیت بیان کنند و ثبات رفتار در رفتار پدر و مادر ضروری است. والدین باید هر دو انتظارات یکسان از کودک داشته باشند، زیرا تعارض در خواسته های والدین کودک را سردرگم می کند و باعث می شود او در برابر خواسته های آنها لجبازی کند.


منبع: باشگاه خبرنگاران

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها