آیا امریکا توانایی ابطال دلارهای خانگی را دارد؟

آمریکا برای باطل کردن دلارهای در دست مردم ابتدا باید مشخص کند که هر فردی چه مقدار دلار با چه شماره سریالی در دست دارد و در چه نقطه ای از جهان زندگی می کند. که البته انجام چنین کاری به نظر غیرمنطقی و غیر ممکن می آید.

آیا امریکا توانایی ابطال دلارهای خانگی را دارد؟

قرار بود ولي‌اله سيف كليد ابطال دلارهاي خانگي را بزند؛ اما در پي نپذيرفتن مردم، يك نماينده مجلس پاي غيرخودي‌ها را به ميان كشيد. عليرضا محجوب، نماينده مردم تهران در مجلس در کنگره سراسری «برند ملی؛ اقتدار ملی» گفت: این موضوع در صدر تصمیمات وزارت خزانه‌‌داری آمریکاست و شخص رئیس‌جمهور آمریکا نیز به‌جد آن را دنبال می‌کند که اگر به اطلاعات بنیادی برسد، ابتدا این اسکناس‌ها را مشکوک و بعد باطل اعلام کند. او گفت: هدف آمریکا از این اقدام حادثه‌سازی است تا باعث ایجاد تجمع برای فروش دلار و پس‌دادن این پول‌ها بشود. محجوب با اشاره به اتفاقاتی که در بازار افتاد، افزود: همه اتفاقات از زمانی آغاز شد که عده‌ای ارز چهارهزار‌و ۲۰۰ تومانی دریافت کردند؛ اما محصولات خود را بر‌اساس ارز هشت هزار تومانی به فروش رساندند. اولین واکنش‌های بازار در این زمینه مربوط به ابزار‌های منتهی به فضای مجازی، انواع گوشی‌ها و دستگاه‌های الکترونیک با واکنش وزیر ارتباطات نیز مواجه شد.

محجوب مدعی شده، هدف امریکا از این اقدام، حادثه سازی است تا باعث ایجاد تجمع برای فروش دلار و پس دادن این پول ها بشود؛ گویا ماجرا برعکس باشد. بدین صورت که آمریکا با این اقدام، دلارها را از خانه های ایرانی به بازار اقتصاد ایران انتقال خواهد داد؛ یعنی اینکه، کاری که دولت ایران نتوانست انجام بدهد، انجام خواهد داد و مردم با هجوم برای فروش دلار، زمینه های رونق اقتصادی کشور را که مورد خواست واشنگتن نیست، فراهم خواهد آورد.

اظهارات این نماینده مجلس بیش از آنکه واقعی باشد، در راستای اثرگذاری روانی بر بازار ارز و متقاعد کردن مردم برای فروش ارزهای خود باشد که به نظر می رسد موفق نخواهد شد. به این جهت که این مسأله نیازمند راهکارهای کاربردی تر، اثرگذارتر و ملموس تری است که تاکنون از سوی مجلس و دولت دنبال نشده است. بدون تردید، این اظهارات نمی تواند گرهی از مشکلات ارزی کشور باز کند و بیش از پیش، موجب بی اعتمادی مردم به سخنان و اظهارات مسئولین و نمایندگان مجلس خواهد شد.

پيش‌تر رئیس کل بانک مرکزی برای آنکه مردم تشویق به سپرده‌گذاری ارزی شوند، گفته بود اسکناس‌های ارزی تاریخ انقضا دارد و ممکن است پس از گذشت دوره‌ای برخی از این اسکناس‌ها قابلیت خرید و فروش در بازار داخلی را نداشته باشد. این گفته که تا پیش‌از‌این مسبوق به سابقه نبود، گویی برای بیرون‌کشیدن دلارهای خانگی مردم مطرح شده است.

احمد حاتمي‌يزد، كارشناس ارشد بانكي، با سياسي‌خواندن اين اظهارنظرها مي‌گويد: اين اظهارنظرها به دنبال آن است كه مردم را تحريك كنند تا اگر دلار خانگي دارند، زودتر وارد بازار كنند تا به‌اين‌ترتيب قيمت دلار به گمان آنها كاهش پيدا كند! حاتمي‌يزد ادامه مي‌دهد: اين حرف‌ها بي‌مايه است و اعتباري ندارد. علاوه بر آنكه هيچ‌وقت آمريكا چنين چيزي را اعلام نكرده و اگر اطلاع درستي در اين زمينه وجود داشته باشد، اين بانك مركزي است كه بايد واكنش نشان دهد و نه نماينده مجلس كه از مسائل ارزي اطلاعي ندارد و مسئوليتي هم در اين زمينه ندارد. اين كارشناس ارشد بانكي با بيان اينكه قابل شناسايي نيست كه دلار در كجا چاپ شده است، گفت: چنين حرفي از اساس بي‌معناست.

محسن قادري، كارشناس طلا و ارز، با اشاره به اينكه نمي‌توان اين حرف را پذيرفت، مي‌گويد:‌ دلار نقدي ممكن است از هر كجاي دنيا به ايران آمده باشد، نمی‌توان آن را شناسايي کرد و نمي‌توان به ‌صورت مستند اعلام كرد از كجاست تا به فكر ابطال آن باشيم.

قادري با بيان اينكه اين سخن حرفي بي‌معناست، ادامه مي‌دهد: با فرض پذيرش چنين اقدامي از سوي آمريكا، اين اقدام براي آمريكا هزينه سنگيني دارد.

قلی خانی، دبیر کنگره سراسری برند ملی، اقتدار ملی در اینباره گفت: اینکه آیا ایالات متحده به دنبال باطل کردن دلارهای ایران هست یا خیر موضوعی است که کارشناسان خبره و مطلع حوزه پولی و بانکی و آشنا به سیاست های مالی آمریکا می بایست اظهار نظر نمایند و صحت یا طنز دانستن آن در آینده روشن می شود. یادمان باشد "نفت در برابر غذا""دیوار کشی بین مکزیک و آمریکا " و حتی "افشای عملیات مخفی سازمان جاسوسی کشور در صفحه رسمی توئیتر " بیشتر طنز جلوه می نمود. اما گمان نمیکنید با توجه به شناخت فردی که بسیاری از قوانین بین المللی را بازیچه دست خود گردانیده است، باید سوداگران را نسبت به احتمالات فرارو مطلع کرد تا فردا طلبکار نظام نباشند.

در نهایت اینکه، به نظر می رسد باطل کردن 22 میلیارد دلار از سوی ایالات متحده، کار چندان آسانی نیست؛ به این دلیل که مشخص نیست، چه دلاری با چه شماره سریالی در دست چه کسی و در چه نقطه ای از جهان است. به همین جهت، پیگیری این مسأله از سوی آمریکا تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها