مشکلاتی که آبنبات و خوراکی‌های شیرین برایتان ایجاد میکند

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت که رابطه مستقیم بین افسردگی و نوشیدنی‌ها و غذا‌های شیرین را ثابت کرد. نتیجه این گزارش نشان می‌داد.

مشکلاتی که آبنبات و خوراکی‌های شیرین برایتان ایجاد میکند

بشیر قلی زاده سرچشمه: آبنبات‌ها یکی از تنقلات بسیار جذاب و شیرینی هستند که در سراسر جهان طرفدارن بسیار زیادی دارند. این تنقلاب جذاب که در بین کودکان از محبوبیت ویژه‌ای بر خوردار است، می‌تواند روی قلب، مفاصل و حتی خلق و خوی افراد تاثیرات نامطلوبی بگذارد، از این رو افراد در خوردن این گونه مواد نبایدد زیاده‌روی کنند. شرکت‌های آبنبات‌سازی سعی می‌کنند با طرح‌های زیبایی که روی آبنبات‌ها پیاده می‌کنند، مشتریان بیشتری جذب کنند. کودکان در بیشتر مواقع علاوه بر طعم و مزه آبنبات‌ها جذب طرح‌های شاد آن‌ها نیز می شوند. این پدر و مادرها هستند که باید روی مصرف آب نبات‌ها، توسط کودکان‌شان نظارت بیشتری داشته باشند، اکثر کودکان از ضررهایی که ممکن است، از طریق مصرف آبنبات به آن‌ها دچار شوند، بی خبر هستند و در بسیاری از مواقع درک این چنین موضوعاتی برایشان سخت خواهد بود. به همین خاطر والدین باید بر میزان مصرف آبنبات فرزند کم سن و سال شان تمرکز بیشتری داشته باشند. دانشمندان دریافته‌اند که مصرف بیش از حد آبنبات می‌تواند روی قسمت‌های مختلف بدن تاثیرات نامطلوبی ایجاد کند. در ادامه این مطلب شما را به پشت پرده مصرف آب نبات و تاثیرات نامطلوبی که می‌تواند بر بدن شما وارد کند، آشنا می‌کنیم.

۱. رابطه مستقیم مصرف آبنبات و فساد دندان‌ها
طبق گزارش انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، آبنبات‌های سخت، غذاهای چرب و مواد ترش و برخی از نان‌های شکلاتی تاثیرات بسیار نامطلوبی بر روی دندان های‌مان می گذارند. علاوه بر مواردی که ذکر شد آبنبات‌های سخت با توجه به میزان شکر بالایی که دارند، می‌توانند تاثیران بسیار نامطلوبی بر روی دندان ها بگذارند. همچنین این تنقلات سخت، قادرند باعث ترک خوردن و حتی شکستن دندان‌ها نیز شوند. در پاره‌ای از مواقع دیده شده که تکه‌های آبنبات در بین حفره‌های دندان‌های پوسیده قرار می‌گیرند و با این روش زمان تخریب دندان را سرعت می‌بخشند. به یاد داشته باشید، قرار گرفتن تکه‌های آبنبات لای دندان می‌تواند باعث رشد باکتری‌های بیشتر شود و همین باکتری‌ها می‌توانند به دندان‌های سالم نیز حمله‌ور شوند و باعث خراب شدن آن‌ها نیز گردند. اما اگر آب نبات‌های ترش که همواره به مقدار زیادی شکر نیز دارند، می‌توانند تاثیرات نامطلوب بیشتری بر روی دندان‌ها ایجاد کنند. چرا که ترش بودن آبنبات می‌تواند محیط دهان را اسیدی کند و همان طور که می‌دانید محیط اسیدی می‌تواند باعث تخریب مینای دندان شود. از این رو مصرف غیر معمول آبنبات در دراز مدت می‌تواند حفره‌های ریزی را درون دندان‌های‌تان ایجاد کند، که این حفره‌ها به مرور زمان باعث تخریب دندان‌ها می‌شود.

۲. مصرف آبنبات و بالا رفتن وزن به صورت نامطلوب
اگر چه مصرف مقدار کمی از آبنبات نمی‌تواند آن چنان روی وزن‌تان تاثیر بگذارد، اما مصرف چند صد کالری از این تنقلات شیرن می‌تواند به صورت جدی روی وزن‌تان تاثیرگذار باشد. معمولا آب نبات‌ها را با مقدار چربی اشباع شده می‌سازند، از این رو این تنقلات جذاب و شیرین دارای کالری بسیار بالایی نیز هستند. اگر شما بخواهید به صورت بی‌رویه آبنبات مصرف کنید، حتی می‌توانید روزانه ۱۰۰۰ کالری بیشتر از حالت معمول کالری جذب کنید. در این صورت در مدت زمان کوتاهی با اضافه وزن رو‌به‌رو خواهید شد.

۳ .مصرف آبنبات و رابطه آن با بیماری قلبی
مطالعات علمی ثابت می‌کند که یک رژیم غذایی با چربی اشباع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی افزایش دهد. خوردن یک نوار بزرگ از آبنبات می‌تواند ۲۲۰ کالری و ۴۲ درصد از میزان توصیه شده، چربی اشباع را وارد بدن‌تان کند. اگر شما بخواهید به صورت روزانه از آبنبات در این حجم استفاده کنید. با توجه به میزان چربی اشباعی که وارد بدن خود می‌کنید. می‌توان تصور کرد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما به میزان قابل توجه‌ای افزایش می‌یابد. این کاملا طبیعی است که اگر شما بیش از مقدار توصیه شده چربی دریافت کنید، درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت.

۴. مصرف آبنبات و تاثیرات نامطلوب آن بر خلق و خو
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت که رابطه مستقیم بین افسردگی و نوشیدنی‌ها و غذا‌های شیرین را ثابت کرد. نتیجه این گزارش نشان می‌داد؛ کسانی که بیشتر از معمول غذا و یا نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند، بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض افسردگی قرار دارند. در این گزارش که بر روی ۲۳۰۰۰ مرد و زن صورت گرفته بود، نتایج بسیار جالبی را رقم زد. در این مطالعه مردها و زنان بالای ۶۰ سال که در رژیم غذایی خود به میزان قابل توجه‌ای مواد شیرین مصرف می‌کردند، تقریبا ۲۳ درصدشان پس از ۵ سال مصرف مواد شیرین به اختلالات روانی دچار شدند. در این مطالعه ثابت شد؛ مردان و زنان که بیشترین میزان غذاهای شیرین و شکردار را مصرف می‌کردند، میزان تکرار افسردگی در آن‌ها به میزان قابل توجه‌ای نسبت به افراد دیگر جامعه که مصرف شیرنی کمتری را تجربه کرده بودند، بالا بود. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۵ در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شد، نشان می‌داد؛ غذاهایی با شاخص گلیسمی (میزان قند خون در بدن) بالا میزان بروز افسردگی را در افراد، به میزان قابل توجه‌ای بالا می‌برند. این مطالعه که بر روی ۸۸۰۰۰ هزار زن یائسه صورت گرفت نشان داد، زنانی که دارای رژیم غذایی با شاخص‌های گلیسمی بالا بودند، احتمال ابتلا به افسردگی در این گونه افراد بیش از سایر افراد جامعه بود.

۵. مصرف آبنبات و ارتباط آن با درد مفاصل
با توجه به گزارش‌های منتشر شده از بنیاد آرتروز؛ شکلات‌ها و آبنبات‌ها باعث آزادسازی cytokines در بدن می‌شوند. سیتوکین‌ها پیام رسانان التهابی در بدن هستند. «سیتوکین‌ها دسته‌ای از مولکول‌های پروتئینی محلول در آب هستند که از یاخته‌های گوناگون و بیشتر در پاسخ به یک تحریک٬ ترشح می‌شوند و وظیفهٔ انتقال پیام بین یاخته‌ها را برعهده دارند.» علاوه بر موردی که بالا ذکر شد. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ بین ۲۰۰۰۰۰ هزار زن صورت گرفت و در مجله تغذیه بالینی نیز منتشر شد، نشان داد؛ کسانی که یک یا چند وعده نوشیدنی‌های شیرین را در وعده روزانه خود مصرف کرده بودند، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در آن‌ها ۶۳ درصد بیشتر از افرادی بود که از نوشیدنی‌های غیر قندی استفاده می‌کردند و یا حداکثر ماهی یک بار نوشیدنی قندی مصرف می‌کردند. این رقم بالا در ابتلا به بیماری‌های مفصلی حاکی از آن است که ما باید در مصرف مواد قندی مانند شکلات‌ها و آب نبات‌ها و حتی نوشیدنی‌های شیرین صرف نظر کنیم.

۶. لوزالمعده یا پانکراس و رابطه آن با مواد شیرین
هر بار که شما در وعده غذایی خود از شرینی‌جات استفاده می‌کنید و یا غذاهای شیرین می‌خورید که حاوی مقدار قابل توجه‌ای شکر است، پانکراس شما انسولین را آزاد کند. «انسولین یک ماده شیمیایی پروتئینی است که توسط سلول‌هایی به نام سلول (بتا) که در جزایر لانگراس در لوزالمعده قرار دارند، تولید می‌شود و وظیفه کنترل قند خون در بدن را به عهده دارد.» به هر اندازه که مصرف شکرتان بالا رود می‌تواند باعث آزاد سازی بیشتر انسولین در بدن‌تان شود. با این شرایط پانکراس شما ضعیف شده و کارایی خود را از دست می‌دهد و یا در کاراییش اختلال ایجاد می‌شود. این عمل در دراز مدت می‌تواند قند خون را بالا برده و در نتیجه شخص را به بیماری دیابت نوع دو مبتلا کند.

۷. نکات کلیدی برای یک زندگی سالم
سلامتی یکی از موارد بسیار مهمی است که هر شخصی در زندگی خود آن را در اولویت قرار می‌دهد، چرا که همه ما برای ادامه زندگی نیاز به بدنی سالم و شاداب داریم. اگر بتوانیم نیمی از رژیم غذایی خود را با سبزیجات پر کنیم و همچنین به میزان ۷ الی ۸ ساعت در طول شبانه روز بخوابیم و نیز اگر بتوانیم ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت ورزشی داشته باشیم، می‌توان گفت به میزان قابل توجه‌ای سلامتی خود را حفظ کرده‌ایم. البته این شرایط بستگی به مصرف دیگر مواد غذایی و مکانی که در آن زندگی می‌کنید، نیز دارد.

منبع: بهداشت نیوز

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها