کمپین #فرزندت_کجاست؟ بررسی می‌کند

آقازاده‌هایی در حکم پسر نوح/ زندان یا اعدام؛ عاقبت پسر جنتی، خزعلی، هاشمی، طالقانی و... /تعداد احکام سیاسی بیش از اقتصادی است

کمپین #فرزندت_کجاست؟ مروری کرده بر احکام قضایی برخی آقازاده‌ها که مایه افتخار پدر خود نبودند.

آقازاده‌هایی در حکم پسر نوح/ زندان یا اعدام؛ عاقبت پسر جنتی، خزعلی، هاشمی، طالقانی و... /تعداد احکام سیاسی بیش از اقتصادی است

در میان سران نظام بودند افرادی که به دلایل مختلف محکوم شدند. اما شاید ماجرای آقازاده‌های محکوم جزو پرفراز و نشیب‌ترین‌های بخش های تاریخ انقلاب اسلامی ایران باشد. آقازاده‌های محکوم گاهی با حکم‌های چنان سنگینی روبه‌رو شدند که کاری از پدرانشان برای تعدیل‌ آن‌ها ساخته نبود. در این میان اما بودند پدرانی هم که پس از اطلاع از محکومیت پسرانشان، از آن‌ها برائت کرده و حتی از محکومیت آن‌ها استقبال کردند. در ادامه به تعدادی از آقازاده‌های محکوم شده اشاره می‌کنیم.

پدر دخالت نکرد، نذر کرد!

محمدحسین جنتی لادانی، فرزند آیت الله احمد جنتی عضو سازمان مجاهدین خلق(منافقین) بود که در روز ۲۳ خرداد سال ۱۳۶۱ در خانه تیمی خود بر اثر درگیری با نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران کشته شد. روایت دیگری در مورد حسین جنتی وجود دارد که از دستگیری و محاکمه و نهایتا اعدام وی حکایت می‌کند. از آنجا که پس از اعلان جنگ مسلحانه سازمان منافقین علیه جمهوری اسلامی، برخورد با آنان در دستور کار قرار گرفته بود. برخورد با افرادی مانند محمدحسین جنتی نیز از همین موارد بود؛ اما، آیت‌الله جنتی هیچ دخالتی در این امر نکرد. از برخی افراد روایت شده که «آیت الله جنتی نذر کرده بوده که اگر پسرش حسین جنتی که فراری است و روند انقلاب را قبول ندارد دستگیر یا اعدام شود 40 روز روزه شکر بگیرد»؛ به هر تقدیر تفاوت در نحوه کشته شدن حسین جنتی، به اصل ماجرا ضربه نمی‌زند و حسین جنتی هم یکی از پسران سران نظام بود که محکوم و البته کشته شد.

پدر برائت کرد

مهدی خزعلی پسر آیت الله ابوالقاسم خزعلی در سال۱۳۴۴در شهر قم بدنیا آمد، اما قدم در راه پدرش نگذاشت. او به عنوان یک اپوزیسیون داخل ایران زندگی می کند شناخته می شود. مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی از اقدامات ضدانقلابی فرزندش اعلام برائت کرده و بارها از او خواسته که توبه کند. او پیش از مرگ در یادداشتی نوشته بود: «مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصحیت می‌کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌کند. با بعضی از علمای بزرگ صحبت کردم، فرمود دست نگه دار شاید به راه بیاید. دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی‌کنم و حرف‌های نامناسب او را برنمی‌تابم. ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا می‌کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته‌است برگردد و گرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئیس‌جمهور و مسلمین عزیز را از شر او مصون و محفوظ بفرماید.»

مهدی خزعلی مدیر «انتشارات حیان» و همچنین بنیان گذار «موسسه فرهنگی انتشاراتی اباصالح» است. بنابر اعلام یک منبع آگاه، یک پرونده در خصوص سوء استفاده انتشارات حیان در خصوص چاپ کتب پیراپزشکی مفتوح است. پس از شروع فعالیت های سیاسی به دلیل مواضع ضدانقلابی و نشر اکاذیب مهدی خزعلی پزشک متخصص چشم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و سازمان نظام پرشکی رد صلاحیت شد. آخرین بار ‏‎مهدی خزعلی در ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ توسط مأموران حفاظت امنیتی از مقابل درب منزل پدرش بازداشت شد. وی اعلام کرد دست به اعتصاب غذای خشک می‌زند.

برای پدر محکوم شد

احمد منتظری پسر، رییس دفتر و سخنگوی آیت الله منتظری است. وی در تاریخ ۷ آذر ۹۵ در دادگاه ویژه روحانیت به دلیل انتشار یک فایل صوتی از پدرش که مربوط به اعدام زندانیان سیاسی در سال 67 بود به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به تحمل 10 سال حبس تعزیری و به جهت انتشار فایل صوتی دارای طبقه‌بندی سری به تحمل 10 سال حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری جمعاً به تحمل ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شده‌است. اما در ادامه حکم آمده‌است لکن با توجه به ارزش و حرمت خون برادر شهیدش و با عنایت به سن و سال و وضعیت خاص وی و فقد سابقه محکومیت کیفری، با احصاء میانگین حداقل و حداکثر مجازات‌ها در مقام اجراء فقط ۶ سال از حبس‌های مورد حکم اجرا می‌گردد؛ و نظر به این‌که مجموع اقدامات متهم خلاف شأن روحانیت تشخیص داده شد، متهم را به خلع لباس روحانیت محکوم می‌نماید؛ و با توجه به انتساب به خانواده شهید، خلع لباس ایشان به مدت ۳ سال تعلیق می‌گردد.

بعد از مرگ پدر هم محکوم بود

آیت الله هاشمی رفسنجانی 5 فرزند داشت، محسن، یاسر و فاطمه در مقابل فائزه و مهدی. فائزه در کنار فعالیت‌های سیاسی، ‌نیم نگاهی نیز به فعالیت رسانه‌ای نیز داشت. حضور در مجلس پنجم، مدیرمسئول نشریه توقیف شده زن و تجربه 6 ماه زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام نکاتی است که باید در توصیف فائزه هاشمی به آن پرداخت. مهدی نیز مانند خواهرش فائزه، زندان را تجربه کرده است. او از سال 94 به اتهام رشوه و ارتشاء به 10 سال زندان محکوم شد. مهدی هاشمی همچنان در زندان به سر می‌برد او بعد از مرگ پدر چند روز برای مرخصی آمد.

از پدر جدا شد

مجتبی طالقانی، دو سال پس از آنکه با پدرش آیت الله طالقانی هیچ تماسی نداشت، در نامه ای مشهور به پدرش دلایل خروجش از دایره اسلام را شرح داد. او در این نامه نوشت: «من قبلاً فکر می کردم که روشنفکران مبارز می توانند این رژیم را از میان بردارند ، ولی اکنون باور کردم که باید به طبقه کارگر روی آوریم ... برای سازماندهی طبقه کارگر باید اسلام را کنار بگذاریم...» این نامه توسط سازمان مجاهدین خلق منتشر شد سرانجام در 23 فروردین سال 1358 مجتبی طالقانی به خاطر ارتباطش با مارکسیست‌ها دستگیر شد.

پدر محاکمه کرد

آیت‌الله محمد محمدی گیلانی که از انقلاب به دستور امام ریاست دادگاه‌های انقلاب را بر عهده گرفته بود در خرداد سال 1360 فرزندان خود را در جمع تعدادی زیادی از منافقین می یابد که در بلواها و آشوب های آن مقطع دستگیر شده بودند. تاریخ روایت می‌کند که محمدی گیلانی شخصا محاکمه فرزندان خود را انجام می‌دهد.

یکی از سایت‌های ایرانی درباره روایت مواجهه محمدی گیلانی با فرزندانش نوشته است: «چنین مشهور بود که دو تن از پسرانش را به سبب فعالیتهای ضد انقلابی، شخصا به اعدام محکوم کرد. هنگامی که استنکاف ماموران تحت امر خود را از اجرای این حکم، لابد از نظر خودشان مهیب - دید، برخاست تا به دست خود این حکم را اجرا کند و تنها در این هنگام بود که آن ماموران -برای آنکه پسرانی به دست پدر خود اعدام نشوند- به ناچار تن به اجرای این احکام دادند.»

محکومیت بدون حضور پدر

علیرضا بهشتی فرزند آیت الله بهشتی یکی از بنیانگذاران انقلاب اسلامی است. بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی در دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری بود. او روز هفتم دی ماه سال 1388 در محل تدریس خود در دانشگاه شهید بهشتی دستگیر شد و سرانجام 20 بهمن همان سال از زندان آزاد شد.

پدر سکوت کرد

یکی دیگر از پرونده‌های جنجالی سال‌های اخیر پرونده مربوط به یاسر رامین همسر مهناز افشار و پسر محمدعلی رامین مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد است.

محمدعلی رامین که با ازدواج یاسر رامین و مهناز افشار ناراضی بود از عروسش اعلام برائت کرد. او هیچوقت به طور کامل درباره پرونده پسرش توضیح نداده بود.

ماجرا از اینجا آغاز شد که محمدعلی نجفی مشاور اقتصادی وقت رئیس‌جمهور دهم شهریور سال 95 دررابطه با پرونده یاسر رامین گفته بود: موردی نیز اخیراً مطرح شد که پسر یکی از مسئولان دولت قبل [یاسین رامین، فرزند محمدعلی رامین]، شرکتی ایجاد کرد و واردات بخش خاص، مهم و گران‌قیمتی از داروها را به‌صورت انحصاری در دست گرفت و داروهایی تقلبی یا با کیفیتی پایین وارد می‌کرد و سال‌ها مردم از آن استفاده می‌کردند. امروز مشخص شده که چندین میلیارد دلار از این طریق عاید جوانی شده که با یکی از خانم‌های هنرپیشه ازدواج و یکی از املاکش را که چند ده میلیارد تومان ارزش داشته به‌عنوان مهریه تقدیم خانم کرده است. این موارد و مواردی از این نوع فسادهای اقتصادی است که در کشور فقط آثار منفی اقتصادی نداشته بلکه در حال نابودی اخلاق در مملکت بود و ذیل چتر تحریم‌ها، انزوا و عدم تعامل با دنیا در ارکان مختلف نظام رسوخ کرده و به فسادی نهادینه‌شده در کشور دامن می‌زد و مردم انتظار داشتند این وضع تغییر کند.

وکیل یاسین رامین نیز همان موقع به اظهارات نجفی واکنش نشان داد و با تکذیب کردن موضوع واردات شیرخشک‌های فاسد گفت که موضوع این پرونده یک اختلاف حساب بین شرکت موکلش و هلال احمر است که مبلغ آن کمتر از یک میلیون دلار است و بخش اعظمی از مدارک و اسناد مربوط به این موضوع از آلمان واصل شده و تنها بخش کوچکی باقی مانده که مستلزم حضور نماینده هلال احمر در آلمان و بررسی دفاتر حسابرسی است.

پرونده رامین پس از صدور کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه 1058 دادگاه کارکنان دولت ارسال شده است. 12 اسفند سال 95 وی پس از 7 ماه بازداشت آزاد شد. پرونده یاسر رامین البته همچنان در جریان است.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها