ورود مجلس به بحث اجاره خانه‌های خالی / ابوترابی: با این طرح، مالکان باید در یک ماه خانه‌های خالی را اجاره دهند / مردم می‌توانند وجود این خانه‌ها را اطلاع دهند

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای الزام مالکان به اجاره دادن واحدهای مسکونی خالی طرحی را تهیه کردند که بزودی در صحن علنی بررسی می شود.

ورود مجلس به بحث اجاره خانه‌های خالی / ابوترابی: با این طرح، مالکان باید در یک ماه خانه‌های خالی را اجاره دهند / مردم می‌توانند وجود این خانه‌ها را اطلاع دهند


«ابوالفضل ابوترابی» عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی و از طراحان این طرح، امروز در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: طرحی را آماده کرده ایم که بر اساس آن مالکان باید در یک ماه خانه های خالی را اجاره دهند، در غیر این صورت مردم در سامانه ای که طراحی شده است، اطلاع رسانی می کنند کدام خانه یا آپارتمان در اطرافشان خالی است.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس یادآوری کرد: در ابتدای انقلاب، شورای عالی انقلاب الزام به اجاره دادن خانه های خالی را تصویب کرد اما این طرح عملیاتی نشد، در حالی که در کشورهای پیشرفته مثل فرانسه این الزام را در قوانین دارند.
وی گفت: بر پایه این طرح دادستان هر منطقه برای راستی آزمایی، کارشناس رسمی می فرستد و پس از معاینه کارشناسی محل نسبت به انعقاد قرارداد یک ساله و اجاره ملک اقدام می شود.
ابوترابی گفت: 2 میلیون و 600 هزار مسکن خالی در کشور داریم که سه برابر بیشتر کشورهای توسعه یافته است.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد امروز با مشکل مسکن خالی و احتکار آن روبروییم و شاهد بالا رفتن اجاره خانه ها هستیم؛ در حالی که خانه های خالی زیادی در کشور وجود دارد.
وی یادآوری کرد در پروژه عظیم مسکن مهر 2میلیون و 500 هزار خانه ساخته شد که این رقم معادل مسکن های خالی کشور است.
ابوترابی درباره طرح تهیه شده، اضافه کرد: در حال جمع آوری امضاهای این طرح هستیم و بزودی در مجلس بررسی می شود.
به گزارش ایرنا، سیزدهم مردادماه نیز سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح مالیات بر عایدی مسکن و زمین خبر داد که با 80 امضا تقدیم هیات رییسه پارلمان شد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • علی اصغر قاسم پور
    0

    اینها دردی را دوا نمی کند، بسیاری خانه ها تا پایان قرار داد در اختیار مستأجر است و صاحیخانه با تعیین مبلغ گزاف و سرسام آوری نرخ اجاره ی جدید را بالا می برد، وقتی همه ی صاحبخانه ها و یا اکثریت آنها هماهنگ و مسری اجاره ها را بالا می برند مستأجران که نمی توانند بی خانه بمانند، مجبورند نرخهای ناعادلانه و غیر منصفانه و اجحاف گرانه ی جدید را بپذیرند، بنگاه داران هم برای گرفتن حق کمیسیون جدید و بیشتر به این بالا بردن قیمتها در بسیاری موارد دامن می زنند، باید فکر اصولی کرد، بهتر آن است که این ضع تحت سامانه ی یوپارچه و ضابطه و حساب و کتاب منطقی و قانون درآید و مرجعی دولتی برای فیمت گذاری تعیین شود و قیمت گذاری از دست صاحبخانه و مشاور املاک خارج شود، درست مانند کالاهای دیگر که قیمت گذاری می شود، بالأخره این یکی از مسائل مبتلابه مهم جامعه است و دچار بی ضابطه گی و بی عدالتی و بی سرو سامانی است، یک تصمیم نا کار آمد و حل واقعی موضوع نکردن و باز مثل همیشه به راه خود رها کردن مشکلی را حل نمی کند، مالیات باید از خرید و فروش و خانه ی خالی ماندن گرفته شود و اگر از صاحبخانه ها بدون نظارت هم گرفته شود ممکن است آن را روی اجاره ها بکشند و به مستأجران تحمیل کنند، نظارت جذی ودقیق هم بسیار ضروری است، خیلی ها تنها یک زمین دارند اما با این بالا رفتن ناگهانی قیمتها و لین درآمدها نمی توانند زمینشا را بسازند و دولت باید وضع آنها را در نظر بگیرد و ملاحظه ی این قشر و کمک به آنها را داشته باشد تا آنان هم که نیاز اقعی به خانه دارندبتوانند خانه دار شوند. تصمیمات بلید معقول و کارساز و کارآمد باشد، عده ای به بازار پرسود زمین و مسکن مثل طلا و ارز رو می آورند و با خرید و فروش و نگهداری چند خانه برای یه مدت مرتبا" باعث گرانی مسون می شوند و سودهای زیادی عایدشان می شود، به چه قیمتی؟! به قیمت گرانی و پایمال کردن حق و حقوق دیگران و آنها که درآمدشان کم است، این وضع و روند غلط و چرخه ی مضر اقتصاذی باید برای همیشه ریشه کن و برچیده شود، و متأسفانه تا این وضع اوج می گیرد و به جریان می افتد تحت عنوان رونق بازارمسکن عنوان می کنند!! اما واقعا" در پشت این صحنه چه خبر است؟ و به دام مسیر با این فرهنگ و وضع اقتصاد پیش می رویم؟! این که هر کس پولی دارد و ...، به سمت خرید طلا، سکه، ارز، خودرو، زین و خانه و.. و ذردی کسب سود از این راهها و گرانی و ضرر به جامعه و رشد بی عدالتی و بالا رفتن فاصله ی طبقاتی و برخورداری و نابرخورداری و محرومیت. با برنامه های صحیح و فرهنگ سازی درست و نظارت کافی و اجرای دقیق برای همیشه مسیر اقتصاد را به جریان درست به حرکت در آوریم.

  • حمل
    0

    چه عجب عقل یکی رسید هر چند ناقص اما امیدی هست که قیمت ها هم کارشناسی باشد نه هردم بیلی

  • مهدی
    0

    خوب پس از بابت اجاره هم خیالمان راحت....عجب مجلس دلسوزی

  • لرزارده لهراسب
    0

    کم دزدی کردید حالا ازدیوار خونه های مردم بالا میرید.با کدوم کشور دارید چیو مقایسه میکنید؟اول پولهایی که از مردم دزدی کردید پس بدید.از کیف مردم ایران به همه کشورهای پشتر نقشه و... پول دادیدحالا ... . جمع کن

  • لرزاده لهراسبی
    0

    چرا متن را نمیذارید.حیف نون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها