گرانی کاغذ، چاپ کاغذی روزنامه‌های ترکیه را متوقف کرد

رانت دلار دولتی، عامل چاپ پرهزینه مطبوعات حاکمیتی

گرانی کاغذ روزنامه های ترکیه را به تعطیلی کشانده و آنها به نسخه‌های اینترنتی روی آورده اند اما روزنامه های دولتی در ایران با رانت دلار دولتی هنوز به انتشار پرهزینه خود ادامه می‌دهند.

رانت دلار دولتی، عامل چاپ پرهزینه مطبوعات حاکمیتی

شماری از روزنامه‌های ترکیه به دلیل افزایش هزینه‌های چاپ و گرانی 300 درصدی قیمت کاغذ مجبور شدند چاپ سنتی خود را متوقف و به انتشار الکترونیکی بسنده کنند، امری که بیشتر رسانه‌های مخالف دولت اردوغان را به چالش کشیده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، پایگاه ارم‌نیوز نزدیک به امارات در گزارشی در این رابطه افزود: روزنامه چپ‌گرای «ایدنلیک» که بعد از 3 روز انتشار الکترونیکی مجددا به دکه‌ها بازگشته در سرمقاله خود افزایش هزینه‌ها را دلیل عدم انتشار اعلام کرد در حالی که کارشناسان اعلام کردند روزنامه‌ها آخرین فریادهای کمک خود را خطاب به خوانندگان خود برای عبور از این چالش و ادامه انتشار به شکل سنتی سر می‌دهند.

این در حالی است که روزنامه‌های بزرگ دیگری همچون روزنامه «جمهوریت» و روزنامه «سوزجو» هم مجبور شدند قیمت خود را افزایش دهند.

مخالفان دولت اردوغان، ساختار حکومتی را متهم می‌کنند که با ممنوع اعلام کردن درج آگهی دولتی در رسانه‌های مخالف و نیز دستور به شهرداری‌ها برای خرید نسخه‌های مطبوعات همسو به دنبال از بین بردن جریان رسانه‌ای مخالف است.

با وجود تجربه روزنانه ها در سطح جهان در برابر بحران گرانی کاغذ، در ایران هنوز روزنامه های دولتی با بودجه بیت المال از رانت ارز دولتی برای چاپ استفاده کرده و حاضر به پذیرش شرایط تازه برای ورود به فضای مجازی نیستند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها