آغاز برداشت خرما دراستان بوشهر

برداشت خرما از چهار و نیم میلیون اصله نخل استان بوشهر آغاز شد.

آغاز برداشت خرما دراستان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بخشی ازباغ داران شهرستان‌های تنگستان، دشتی و دشتستان که یا نخل‌هایشان به صورت دیم آبیاری می‌شوند و یا مُسِن هستند، برداشت خرما را آغاز کرده‌اند و بقیه نخل‌داران هم در روزهای آینده برداشت را شروع می‌کنند.

خسرو عمرانی با اشاره به این که برداشت این محصول تا اوایل آبان ادامه دارد، پیش بینی کرد که ۱۵۰ هزارتن خرما از نخل‌های استان بوشهربرداشت شود.

به گفته او، اگربارش‌های زمستانی خوبی داشتیم، می‌شد تا ۱۶۰ هزارتن محصول از نخلستان‌ها برداشت کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر معتقد است با وجود کاهش بارش و وزش باد گرم، خرمای امسال فقط از نظرمیزان کاهش دارداما کیفیتش مطلوب است.

عمرانی افزود: بازارخوبی هم درانتظار خرمای استان خواهد بود، زیرا محصول پارسال به طورکامل فروخته شده و بازار در انتظار ورود محصول جدید است.

وی با بیان این که ۷۵ درصد خرمای استان بوشهر در شهرستان دشتستان به دست می‌آید، یادآورشد: ۷۸ درصدمحصول خرمای استان از گونه کبکاب است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برنامه این سازمان برای توسعه روش‌های آبیاری نوین در نخلستان ها، بیان کرد: این طرح بهمن پارسال در ۱۷۰ هکتار از نخلستان‌های آبپخش به بهره برداری رسید و حالا در ۲۴۰۰ هکتار از نخلستان‌های سعدآباد در دست اجراست؛ طرحی که مصرف آب را حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهد و هر هکتار به جای ۲۰ هزارمترمکعب آب، با ۱۲ تا ۱۴ هزارمترمکعب، سیراب می‌شود.

عمرانی افزایش دوره آبیاری به هرهفته یک بار را از دیگرویژگی‌های این طرح عنوان کرد اماهمه این مزایا را منوط به پایدار بودن منبع تامین آب دانست.

او گفت: ۸۵ درصد هزینه تجهیز نخلستان‌ها به روش آبیاری نوین را دولت و ۱۵ درصدباقیمانده را باغدار می‌پردازد.

استان بوشهر رتبه سوم تولید خرما را در کشور دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها