تحلیل الجزیره از توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران

مسیر جدید ایران افزایش توان دفاعی است نه مذاکره / علی‌رغم بازگشت تحریم‌ها، ایران سامانه دفاعی خود را تجهیز کرده است

نویسنده مقاله الجزیره معتقد است خروج آمریکا از برجام باعث شده است ایران در مسیر جدیدی قدم بگذارد. این مسیر جدید شامل تجهیز سامانه دفاعی هوایی و زمینی و هوایی و مسلح شدن در برابر تهدیدات مختلف نظامی است.

مسیر جدید ایران افزایش توان دفاعی است نه مذاکره / علی‌رغم بازگشت تحریم‌ها، ایران سامانه دفاعی خود را تجهیز کرده است

الجزیره در جدیدترین گزارشش بر شرایط نظامی و تجهیزاتی ایران تمرکز کرده و شگفتی خود را از تجهیزات نظامی ایران علی رغم تحریمهای جدید آمریکا نشان داده است. بنا به تحلیل الجزیره، تقویت توانایی‌های نظامی ایران شامل دستیابی به هواپیماهای جنگی و زیردریایی‌های جدید می‌شود و ایران به سرعت هر چه تمام تر در حال تکمیل قوای نظامی خود است.

طبق گزارش الجزیره خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز شنبه گزارش داد که معاون وزیر دفاع در امور بین الملل ایران، در سخنرانی خود در بین گروهی از متحدین و مستشاران نظامی خارجی سخنرانی کرده و گفته است: "افزایش ظرفیت موشک بالستیک و کروز و نیز دستیابی به جنگنده های نسل اخیر و کشتی‌های سنگین و زیردریایی و ناوهای محتلف از جمله طرح های جدید این وزارتخانه(وزارت دفاع) است."

از نظر الجزیره، این امر بسیار جالب است که این سخنرانی دقیقا یک روز پس از آن انجام شده است که وزرا و مقامات فرانسوی از ایران درخواست کردند که در مورد برنامه‌های هسته ای آینده، زرادخانه موشک‌های بالستیک و ادامه‌ی برجام پس از خروج ایالات متحده از آن مذاکره کنند و ایران هم این درخواست را رسما رد کرد. این امر نشان می‌دهد که ایران دیگر علاقه ندارد در مسیر اعتماد به کشورهای خارجی قدم بگذارد و تمام تلاش خود را برای بازگشت به شرایط ایده آل دفاعی خود می‌کند.

این اتفاق که در اوایل این هفته، نمایندگان ایران در سازمان ملل از دادگاه بین المللی به صورت رسمی درخواست کرده اند که ایالات متحده به خاطر بازگشت تحریم ها و خروج یک جانبه از توافق هسته ای جریمه شود، این امر را مشخص می‌کند که ایران نسبت به اقدامات اروپا و آمریکا بسیار نگران است و قصد دارد به مسیر دیگری قدم بردارد.

سرداران سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده اند که تحریمها هیچ گونه تاثیری بر پیشرفت نظامی ایران نداشته است و سامانه موشکی این کشور با قدرت در حال پیشرفت است.

در ماه اوت، ایران یک هواپیمای جنگنده داخلی جدید را معرفی کرد. مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که این اولین هواپیمای ایرانی «صد درصد بومی» است.

از نظر نویسنده مقاله، خروج ترامپ از برجام و تیره تر شدن روابط ایران و آمریکا باعث شده است که ایرانی‌ها نسبت به تقویت سیستم دفاعی خود حساس تر شوند و آنها را تجهیز کنند.

از طرف دیگر، سامانه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران هم تقویت شده است. طبق اعلام اخیر مقامات نظامی، سیستم جدید نیروی دریایی در حال توسعه است و تا ماه مارس آماده خواهد شد.

طبق تحلیل الجزیره، حدود 150 هزار عضو بسیجی تحت هدایت سپاه پاسداران ایران فعالیت می‌کنند که کاملا آماده حفاظت کشور از هرگونه "تهدید خارجی" هستند.

از نظر نویسنده مقاله، نیروهای بسیجی کاملا فعال و پویا بوده و از پس هرگونه مقابله‌ای با اغتشاشات داخلی و خارجی بر می‌آیند.

حال با ااین شرایط باید دید که دشمنان ایران چگونه با جمهوری اسلامی تعامل می‌کنند و این تجهیزات نظامی جدید می‌تواند باعث تغییر موضع این دشمنان نسبت به ایران شده تا تلاش کنند این کشور را به باقی ماندن در برجام قانع کنند یا نه؟

منبع: الجزیره . خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها