خبرفوری در گفتگو با مالکان خانه های جنجالی بررسی می کند

واقعیت خانه‌های اطراف دانشگاه الزهرا چیست؟ / ساکنان 43 ساله ده ونک چرا باید بروند؟

ساکنان ده ونک قریب به نیم قرن است در این منطقه ساکن هستند. اما حالا اسناد نشان می دهد اراضی این منطقه متعلق به دانشگاه الزهراست. چطور می توان از یک بحران اجتماعی در قلب تهران جلوگیری کرد؟

واقعیت خانه‌های اطراف دانشگاه الزهرا چیست؟ / ساکنان 43 ساله ده ونک چرا باید بروند؟

چند روزی است که ماجرای تخریب خانه‌های اطراف دانشگاه الزهرا در خیابان‌ شهامتی تهران به تیتر یک برخی از رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است. یک طرف ماجرا دانشگاه الزهراست که ادعا می‌کند زمین‌ها غصبی بوده است و متعلق است به دانشگاه. طرف دیگر اما خانواده‌هایی هستند که ادعا می‌کنند سالهاست در این منطقه زندگی می‌کنند و حقشان نیست که اکنون خانه‌هایشان تخریب شود.

ماجرا به سال ۱۳۱۷ باز می‌گردد٬ زمانی که در منطقه کنونی ده ونک تهران٬ کارخانجات شماره ۵ که مخصوص تولید ابزار بود٬ ایجاد شد. خانه‌هایی هم در اطراف کارخانه ایجاد شدند و قرار شد به عنوان مسکن به کارگران تعلق گیرد. این کارخانه وظیفه تولید نیمکت و اقلام آموزشی را به عهده داشت. در سال ۱۳۵۳ کارخانه تغییر کاربری داد و به کارخانه تجهیزات ایمنی راه‌ها تبدیل شد.

محمود گل پرور یکی از اهالی ده ونک می‌گوید: من در سال ۱۳۵۴ کارگر این کارخانه شدم. محل کارخانه به کرج منتقل شد خانه‌های سازمانی اما همچنان در منطقه ده ونک باقیمانده بود. در این خانه پیشتر پدرم بود و اکنون خودم زندگی می‌کنم.

در سال ۱۳۸۲ و در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی طی نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی حق استفاده از این خانه‌ها به دانشگاه الزهرا داده شده است. در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ماجرا به شورای حل اختلاف کشیده شد. اهالی ده ونک در همان سال‌ها و در اعتراض به این اتفاق در خیابان پاستور تجمع کردند. بعد از رایزنی دولت با ساکنان این خانه این ماجرا مسکوت ماند و اطلاعیه‌ای برای اهالی محل و ساکنان صادر نشد.

این اتفاق اما از آن سال‌ها به امسال رسید. حالا اهالی یک هفته فرصت دارند تا خانه را تخلیه کنند وگرنه طبق حکم تخلیه خانه‌های محله تخریب خواهد شد.

گل پرور می‌گوید: هر فردی وقتی بازنشسته می‌شود هرآنچه که برای دولت بوده از او پس گرفته می‌شود. پس چرا اگر این‌ خانه‌ها برای دولت بوده است آن را از ما نگرفتند؟ چرا اکنون بعد از این چند سال سراغ ما آمدند؟

وی ادامه داد: پدرم ۳۵ سال است اینجاست٬ خودم هم ۳۵ سال. ما ۷۰ سال است که اینجا ساکن هستیم٬ چرا باید با ما اینگونه برخورد شود؟

به گزارش خبر فوری ٬ ۹۰ خانوار در این مکان ساکن هستند٬ به ۵ نفر از این خانواده‌ها ۲۰۰ متر خانه دادند در بومهن که مبلغ رهن آن ۵۰ میلیون تومان است.

زهرا نژاد بهرام یکی از اعضای شورای شهر تهران در راستای شفاف سازی این ماجرا می‌گوید: تمامی اسناد و مدارک نشان می‌دهد که اماکن این منطقه که اهالی ادعای مالکیت آن را دارند متعلق به دانشگاه الزهراست و این افراد به شکل غیر قانونی در آنجا ساکن هستند.

وی می‌گوید: این پرونده در تمام این مدت در دادگاه در جریان بوده است و سال‌های زیادی افراد دو طرف درگیر آن بودند. حالا دادگاه رای به تخریب این خانه‌ها داده است.

این عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: دولت اکنون به این افراد کمک کرده و به آنها خانه داده عده‌ای زیادی هم پول را پذیرفتند و از این منطقه رفتند اما بعضی بازهم شکایت دارند و خانه‌هایی که برای خودشان نبوده است را از آن رو که چند سال در آن ساکن هستند از آن خود می‌دانند.

از هفت روز وعده تخریب خانه‌ها اکنون ۲ روز گذشته است. ساکنین می‌خواهند به مراجع قانونی شکایت ببرند و از آنها کمک بخواهند. آنها از ادبیات مسوولان مرتبط شکایت دارند : «چرا به ما می‌گویند متصرف؟ مگر ما اسراییلی هستیم؟» اما اسناد نشان می‌دهد که این خانه‌ها برای دانشگاه است٬ باید دید درنهایت چه تصمیمی گرفته می‌شود و کدام گروه پیروز این میدان خواهند شد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • لی لی
    0

    اهالی ده ونک الان حکم سرخ پوست هارو دارن و دانشگاه الزهرا همون جنایتکارانی ک رفتن قاره امریکارو مثلا کشف کردن و سرخ پوست هارو از حقوق قانونی خودشون محروم کردن..... منطقه ده ونک خوش اب و هواست و الانم قیمت زمین اونجا خیلی گرونه و روسای دانشگاه الزهرام طفلیا نیاز مالی شدید دارن...همه رو خوردن فقط اونجا باقی مونده

  • پویا شهسواری
    0

    نبی مکرم اسلام میفرماید: هرکس فریاد استمداد و کمک یک فرد را بشنود (خواه مسلمان خواه کافر) ب داد او نرسد از ما نیست. یعنی یک مسلمان در ایران نیست که به فریاد اینها برسد؟ من این مطلب رو کاملتر در جای معتبری خوندم اونجا خرابه بوده الان این بدبختا اونجا رو آباد کردن.خانم عضو شورای شهر اگر مسلمان هستید اسلام میگوید اگر فردی زمین بایر و افتاده ای آباد سازد به شرط آنکه آن زمین برای شخص خاصی نباشد(دقت بفرمایید شخص خاص نه مثلا دانشگاه الزهرا)ده سال آنجا ساکن باشد زمین متعلق به اوست. بعدم الکی میگن پول میدن 50تومن و صد تومن این روزها فحش هم به ادم نمیدهند. کلام آخر اینکه نکنید این کارو با ملت و از خدا بترسید که...

  • حمید
    0

    نمیدونم دوستان چه راحت به اسم اسلام نظر میدن!! خب وقتی دانشگاه سند داره و از زمان خاتمی تا الان این همه دادگاه برگزار شده همه حق رو به دانشگاه (به عنوان شخص حقوقی) داده .... به هر حال اگر زمین مال دانشگاه باشه تصرف اهالی غاصبانه است!!! و البته دولت باید کمکی به اهالی برای مسکنشون بکنه!

    نظرات شما -
    • سارا محمدی
      0

      با چه دلیلی می گن این زمین ها برای دانشگاهه. این زمینها که از سال ۱۳۱۷ به کارگرها داده شده بود دانشگاه الزهرا مگه چندسال قدمت داره که خودش رو مالک می دونه؟ کارگرها که مقدم ترن

  • مهرداد مستوفی
    0

    دوستان عزیز واقف زمین دانشگاه الزهرا یکی از مردان بزرگ و باعزت سرزمینم ایران مرحوم میرزا حسن مستوفی الممالک بود اگر ایشون میدانستند که روزی بر سر این مردم بیچاره وطنش این بلاها میاید مطمئن باشید هرگز این زمین ها را وقف نمیکرد روحت شاد ای مرد بزرگ تاریخ ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها