واکنش سایتهای خبری سعودی نسبت به اتفاقات دیروز بصره/ سعودی‌ها از آتش گرفتن کنسولگری ایران خوشحال هستند

بسیاری معتقدند که علت اصلی اتفاقات دیروز بصره، تحریکات مقامات آمریکایی و سعودی بود. در این میان خوشحالی سایتهای خبری سعودی از اتفاقات دیروز، بر این نظریه صحه می‌گذارد.

واکنش سایتهای خبری سعودی نسبت به اتفاقات دیروز بصره/ سعودی‌ها از آتش گرفتن کنسولگری ایران خوشحال هستند

به گزارش خبر فوری ، روز جمعه (شانزدهم شهریور) در پنجمین روز موج جدید از ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق، مراکز مشخصی هدف تخریب قرار گرفت که کنسولگری ایران از مهم‌ترین این مراکز بود.

اعتراضات در شهر بصره جدید نیست حتی سه سال پیش زمانیکه عراق سرگرم جنگ با داعش بود، این شهر شاهد اعتراضاتی بود.

دور جدید اعتراض‌ها در بصره و جنوب عراق، از جولای (تیرماه) گذشته آغاز شده و جنسش با گذشته تفاوت دارد. گفته می‌شود علت شروع این اعتراض‌ها آلودگی آب شرب عمومی بود که نزدیک به سی هزار نفر را دچار مسمومیت و روانه بیمارستان کرد. همین عامل محل تردید است که چرا چنین اتفاقی افتاد و از طریق آن مردم در سطحی گسترده، یکباره تحریک شدند؟

با بررسی اماکن و ساختمانهایی که در حمله دیشب مورد تعرض واقع شد، می‌توان به برخی تحلیلها دست یافت. برخی مراکزی که دیشب هدف تخریب قرار گرفت بدین قرارند: کنسولگری ایران، دفتر سازمان بدر، مقر گروه عصائب اهل الحق، مجلس اعلی، حزب الدعوة، مقر حزب "جنبش اراده" وابسته به حنان الفتلاوی، مقر حزب الفضیلة، دفتر فالح الخزعلی، استانداری بصره، منزل رئیس شورای استانداری، دفتر شبکه العراقیه، شبکه الغدیر وابسته به سازمان بدر، منزل وزیر ارتباطات (حسن الراشد) از ائتلاف دولة القانون (نوری المالکی) و...

با کمی بررسی مشخص می‌شود اکثر مراکز فوق منتسب به جبهه مردمی عراق و متحدین جمهور ی اسلامی ایران بوده است.

از طرف دیگر، بسیاری از شبکه ها و مراکز خبری ائتلاف سعودی از جنجال دیشب بصره به وجد آمده و با شوقی تمام آن را به نفع خود مصادره کردند.

شبکه العربیه که متعلق به سعودی ها است حادثه دیروز را تلاش مردم برای نابودی فساد از عراق دانست و با درگیری شیعه و سنی نامیدن اتفاقات دیروز سعی کرد آن را قیام ملی عراقی ها ضد نفوذ ایران بنامد.

پایگاه خبری عکاظ نیز با انتشار تصاویر و فیلمهای حادثه‌ی روز جمعه ی بصره، شعار اغلب مخالفان را ضد ایرانی دانست. عکاظ با انتشار برخی توییت ها و پستهای ضد ایرانی سعی کرد به نوعی محور اصلی مخالفتها را ضدیت با ایران بداند.

همچنین، سایت خبری المواطن، محور اصلی اعتراضات را دخالت ایران در زمینه های سیاسی و نظامی مختلف عراق دانست و با پوشش شعارهای ضد ایرانی این اعتراضات سعی کرد آنها را به نفع خود مصادره کند.

تمام این اطلاعات و اخبار نشان می‌دهد که سعودی ها از اتفاق دیروز بصره بسیار خوشحال و راضی هستند و سعی دارند با حمایت اتفاقاتی از این دست آن را به سمت و سویی که خود می‌خواهند، هدایت کنند.

نباید فراموش کرد که سعودی ها از به هم ریختن اوضاع بصره بسیار خوشحال هستند. آنها بعد از انتخابات پارلمانی اخیر عراق و با پیشتازی جریان صدر خود را پیروز می‌دانستند اما با ائتلاف گروههای دیگر و به حاشیه رفتن حزب صدر، تمام نقشه های آنها نقش بر آب شد. حالا ائتلاف سعودی _ آمریکایی با ایجاد مانع در تشکیل پارلمان و ایجاد اغتشاشات مختلف سعی در دستیابی به اهداف خود دارند.

حال باید دید پس از دستور حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مبنی بر پیگیری و دستگیری عوامل آتش سوزی روز گذشته کنسولگری ایران در بصره چه اتفاق خواهد افتاد و رد و نشان سعودی ها و آمریکایی ها در این کار پیدا خواهد شد یا نه؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    هر چند ال سعود دشمن هست اما حق دارن چون عده ای خاین وارد سفارت انان در تهران شد و تتبیه هم نشدند مزدوران منافق.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها